Citat:
Ursprungligen postat av
Oformad
Fast nu var var det ju du som skrev "fritt fall".
Den överlägset vanligaste formuleringen jag sett är "ras".
Och -5% sedan torsdagens stängning är tveklöst ett "ras".
Det är en relativt stor nedgång, men sådana har vi sett flertalet gånger och det kan knappast anses som något unikt eller ovanligt.
Tror ingen förväntade sig att något annat skulle ske idag heller, så förstår inte vad det egentligen har för betydelse och varför det skulle vara dåligt med Brexit bara för börsen gått ner? För det är tyvärr medias budskap..
Börsen är bara börsen och den påverkas av alla beslut. Att ha den som slagträ känns relativt löjligt. Vi kan ju inte åtsidosätta demokrati och förvägra oss förändringar med argumentet att vi är orolig för att börsen ska reagera. Det är ju precis det den är till för, att reagera då den bygger på förväntning och spekulation till stor del..
Hävstången här var antagligen att många inklusive mig själv var säker på att det skulle bli Bremain, även om jag till viss del önskade något annat. Hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag sålt en del innan folkomröstningen, men då hade antagligen alla andra också gjort det och nedgången hade kommit i förra veckan. Så detta är en naturlig reaktion då allas förväntningar faktiskt inte slog in..
Idag är som alla andra dagar, sorgligt att media ska ta allt med röda siffror och använda som slagträ för att påvisa hur bra EU är. Men det kanske är talande, det finns inget annat att lyfta fram då britterna endast vunnit på alla andra områden...