2016-06-27, 12:05
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Men en kraftig nedgång på börsen är ju ändå ett faktum.
Försöker du låtsas som om det inte sker?

Börsnedgången har redan skett. Det gick bara att tala om fritt fall i en minut. Sedan flera timmar tillbaka är börsten stabil.
Citera
2016-06-27, 12:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ok.
Kraftigt ras är en bättre beskrivning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23069901.ab

Ja, eller så hade man de senaste veckorna kunnat skriva om kurspåverkande spekulationer i ett Remain-resultat.
Citera
2016-06-27, 12:36
Medlem
Thomas Mattsson om den brittiska pressens bevakning av Brexit.
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2016/06/15324/
Citera
2016-06-27, 12:36
Medlem
Citat:
Men en kraftig nedgång på börsen är ju ändå ett faktum.
Försöker du låtsas som om det inte sker?

Lägger mig i eran diskussion...

Som hen tidigare skrev så har redan kursfallet skett, det var vid öppning. Sedan öppningen har det stabiliserat sig och nu är börsen stabil. Sen att den kommer stänga med en lägre kurs idag än vad börsen öppnade med är naturligt, det är ytterst ovanligt att börsen stänger utan att förändrats.

Börsens rör sig som en fisk sprattlar, och Stockholmsbörsen som jag förutsätter att ni diskuterar har faktiskt varit "stabil" sedan 09:15. Jag skulle gissa att den kommer avsluta positivt, så något fritt fall pågår inte..

Din tolkning av fritt fall tycks ju vara tämligen snurrig...

Edit: Vad bekommer den nedgång vi har sett så är det redan inköpta förväntningar på Bremain som inte slog in. Oavsett utgång hade börsen reagerat, och att ha det som slagträ nu känns ytterst patetiskt. Some you win, some you lose.. Men böla och gnälla det gör man bara vid det sistnämnda, typ nu...
Senast redigerad av Atomist 2016-06-27 kl. 12:44.
Citera
2016-06-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Lägger mig i eran diskussion...

Som hen tidigare skrev så har redan kursfallet skett, det var vid öppning. Sedan öppningen har det stabiliserat sig och nu är börsen stabil. Sen att den kommer stänga med en lägre kurs idag än vad börsen öppnade med är naturligt, det är ytterst ovanligt att börsen stänger utan att förändrats.

Börsens rör sig som en fisk sprattlar, och Stockholmsbörsen som jag förutsätter att ni diskuterar har faktiskt varit "stabil" sedan 09:15. Jag skulle gissa att den kommer avsluta positivt, så något fritt fall pågår inte..

Din tolkning av fritt fall tycks ju vara tämligen snurrig...
Du kan ju läsa några poster upp i tråden så ser du min ståndpunkt.
Citera
2016-06-27, 12:44
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att alternativmedia inte förhåller sig till journalistisk hederskodex är väl lika sensationellt som att häxdoktorer inte svär Den Hippokratiska Eden.
Det gör inte heller läkaren på din lokala vårdcentral.

För de för vilka det var ett tag sedan journalistutbildningen avslutades eller för hobbyjournalister och tyckare kan det vara intressant att påminna sig om reglerna som är de man menar, vid sidan av lagen förstås, när man talar om god journalistisk sed och motsvarande.

Pressens yrkesregler:

Pressens/Journalistförbundets publicitetsregler:
Citera
2016-06-27, 12:50
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det är inget "fritt fall" som media påstår. Det är alarmistiskt nonsens med med syftet att
vidmakthålla den fejkade bilden av kaos bara för att engelsmännen röstat "fel"!

Fast nu var var det ju du som skrev "fritt fall".

Den överlägset vanligaste formuleringen jag sett i media är "ras".
Och -5.7% sedan torsdagens stängning är tveklöst ett "ras".
Citera
2016-06-27, 12:55
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Du kan ju läsa några poster upp i tråden så ser du min ståndpunkt.
Ja. Jag ifrågasatte medias krigsrubriker om "fritt fall", vilket du försökte var vitsig om, och
fråga om det kanske var hausse.

Men vid det här laget är det väl etablerat att det inte är något "fritt fall", men du tjafsar
vidare om att det minsann är det(?).
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad

Den överlägset vanligaste formuleringen jag sett i media är "ras".
Och -5.7% sedan torsdagens stängning är tveklöst ett "ras".
Inte jag, Aftonslasket, vilket för övrigt nu är ändrat till "kraftigt ras".
De fattade väl att de blev utskrattade av ekonomer om de försöker måla upp en
bild av New York hösten 1929.
Citera
2016-06-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad

Den överlägset vanligaste formuleringen jag sett är "ras".
Och -5% sedan torsdagens stängning är tveklöst ett "ras".

Det är en relativt stor nedgång, men sådana har vi sett flertalet gånger och det kan knappast anses som något unikt eller ovanligt.

Tror ingen förväntade sig att något annat skulle ske idag heller, så förstår inte vad det egentligen har för betydelse och varför det skulle vara dåligt med Brexit bara för börsen gått ner? För det är tyvärr medias budskap..

Börsen är bara börsen och den påverkas av alla beslut. Att ha den som slagträ känns relativt löjligt. Vi kan ju inte åtsidosätta demokrati och förvägra oss förändringar med argumentet att vi är orolig för att börsen ska reagera. Det är ju precis det den är till för, att reagera då den bygger på förväntning och spekulation till stor del..

Hävstången här var antagligen att många inklusive mig själv var säker på att det skulle bli Bremain, även om jag till viss del önskade något annat. Hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag sålt en del innan folkomröstningen, men då hade antagligen alla andra också gjort det och nedgången hade kommit i förra veckan. Så detta är en naturlig reaktion då allas förväntningar faktiskt inte slog in..

Idag är som alla andra dagar, sorgligt att media ska ta allt med röda siffror och använda som slagträ för att påvisa hur bra EU är. Men det kanske är talande, det finns inget annat att lyfta fram då britterna endast vunnit på alla andra områden...
Citera
2016-06-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja. Jag ifrågasatte medias krigsrubriker om "fritt fall", vilket du försökte var vitsig om, och
fråga om det kanske var hausse.
Men vid det här laget är det väl etablerat att det inte är något "fritt fall", men du tjafsar
vidare om att det minsann är det(?).
Ja och nej.
(FB) Medias hantering av Brexit
Senast redigerad av Sguelaiche 2016-06-27 kl. 13:10.
Citera
2016-06-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Det är en relativt stor nedgång, men sådana har vi sett flertalet gånger och det kan knappast anses som något unikt eller ovanligt.
Nedgångar på 5-6% på en dag är ovanliga, vilket (delvis) motiverar nyhetsrapporteringen.
Däremot är de inte unika.
Citera
2016-06-27, 13:34
Medlem
Stones avatar
Så när börsen har stabiliserat sig och hämtar hem sig så kommer medierna att skriva "Brexit, det var inte så farligt för ekonomin som vi trodde!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in