2016-06-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Sten-Eriks sjukdom fanns troligen där redan från födseln då det var problem redan innan han hamnade på skolhemmet vid 8-års ålder.
Det behövs troligen inget som gör att han drabbas då sjukdomen fanns där hela tiden.

Det finns människor som bäst hade passat som en fläck på lakanet, Sten-Erik är en av dom.
Troligen har han en ärftlig form av schizofreni som kan hållas i schack med medicin men frisk kommer han aldrig att bli.
Släpps han ut så slutar han att medicinera och blir farlig och på pedofili biter inget.
Det hade varit intressant att få veta något om hans föräldrar och bakgrund innan han hamnade på skolhemmet vid 8 års ålder.

"Enligt läkarna uppvisar Sten Erik Eriksson symptom på en speciell sorts schizofrenisjukdom som var tydligast i ungdomen. Han uppfyller också kriterierna för pedofili.
Men olika behandlingar har prövats.
"Tidigare farmakologisk och även kirurgisk behandling har inte haft någon effekt och han visar än i dag symptom som tyder på att pedofilin kvarstår."

Sten-Erik hade problem redan innan han påstår att han blev utsatt för sexuella övergrepp.
Han är född 1931-07-09 och tittar man på hans liv så ser man att det var problem tidigt.

Han blev omhändertagen redan som liten då han bodde i Stockholm med sin mor.
Varför blev han omhändertagen redan som 8-åring?
1939-1944 Från 8-13 år ålder intagen på Hammarbo skolhem i Tungelsta i 5 år.

1945-1948 Vid 13 års ålder kom han hem till sin mamma, men redan efter ett år skrevs han in på sjukhus i Ulleråker och skrevs ut vid 17-års ålder 1948.

Efter två förskingringar på två olika arbetsplatser togs han in på sinnessjukhuset Salberga i Sala.
1949 Dömd för förmögenhetsbrott. Togs in på sinnessjukhus.

1957 Skrevs ut 19 januari.

1958 Dom för otukt med annan av samma kön som ej fyllt 15 år samt misshandel. Återtogs till sinnessjukhus, Salberga i Sala, 24 juni 1958.

1966 Försöksutskrevs 1 november, föreståndaren vid Frälsningsarméns industrihem blir tillsynsman.

1967 Våldtar och mördar i mars en åttaårig pojke. Överlämnas till sluten psykiatrisk vård.
Han var i frihet i ca 4 månader innan han mördade pojken.

Sten-Erik sitter inlåst på rättspsykiatrisk klinik sedan 1967 och där bör han sitta till sin död. Han är för farlig att släppas ut. Hans gråtvals i pressen ger jag inget för. Han är på rätt plats, inlåst!

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11376265.ab
Det här är ju ett exempel på då rättspsykiatrin fungerar som den ska. Tragiskt att en åttaåring fick sätta livet till, bara.
Citera
2016-06-15, 13:25
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Jag har inte alls skrivit att han borde släppas/få permissioner. Mannen är garanterat farlig för omgivningen och hör hemma på en stängd avdelning. Det enda jag säger är att 65 år är en jävligt lång tid att leva på ett sådant ställe. Särskilt om man inte ens har permissioner.

Men det som gör hans fall ganska speciellt är att han hade varit inlåst på sinnessjukhus i 8 år innan det att han begick sitt första sexualbrott och i närmare 17 år innan mordet. Hans psykiska ohälsa är med andra ord mycket väl dokumenterad och då den började redan på barnhemmet så skulle det förvåna mig om han inte utsatts för några övergrepp.

Han lider nämligen av en allvarlig form av schizofreni. Risken att drabbas för detta är särskilt stor bland barn som haft en svår uppväxt och symtomen blir också värre om du utsatts för diverse övergrepp.

Du har skrivit att det är helt sjukt att Eriksson suttit inlåst i 65 år, det kan nog bara tolkas på ett sätt. Sen kanske det inte är din reviderade åsikt. Timeout har utförligt beskrivit hur den här mannens psyke fungerar, eller snarare inte fungerar.

Citat:
Sten-Eriks sjukdom fanns troligen där redan från födseln då det var problem redan innan han hamnade på skolhemmet vid 8-års ålder.
Det behövs troligen inget som gör att han drabbas då sjukdomen fanns där hela tiden.

Det finns människor som bäst hade passat som en fläck på lakanet, Sten-Erik är en av dom.
Troligen har han en ärftlig form av schizofreni som kan hållas i schack med medicin men frisk kommer han aldrig att bli.
Släpps han ut så slutar han att medicinera och blir farlig och på pedofili biter inget.
Det hade varit intressant att få veta något om hans föräldrar och bakgrund innan han hamnade på skolhemmet vid 8 års ålder.

"Enligt läkarna uppvisar Sten Erik Eriksson symptom på en speciell sorts schizofrenisjukdom som var tydligast i ungdomen. Han uppfyller också kriterierna för pedofili.
Men olika behandlingar har prövats.
"Tidigare farmakologisk och även kirurgisk behandling har inte haft någon effekt och han visar än i dag symptom som tyder på att pedofilin kvarstår."

Sten-Erik hade problem redan innan han påstår att han blev utsatt för sexuella övergrepp.
Han är född 1931-07-09 och tittar man på hans liv så ser man att det var problem tidigt.

Han blev omhändertagen redan som liten då han bodde i Stockholm med sin mor.
Varför blev han omhändertagen redan som 8-åring?
1939-1944 Från 8-13 år ålder intagen på Hammarbo skolhem i Tungelsta i 5 år.

1945-1948 Vid 13 års ålder kom han hem till sin mamma, men redan efter ett år skrevs han in på sjukhus i Ulleråker och skrevs ut vid 17-års ålder 1948.

Efter två förskingringar på två olika arbetsplatser togs han in på sinnessjukhuset Salberga i Sala.
1949 Dömd för förmögenhetsbrott. Togs in på sinnessjukhus.

1957 Skrevs ut 19 januari.

1958 Dom för otukt med annan av samma kön som ej fyllt 15 år samt misshandel. Återtogs till sinnessjukhus, Salberga i Sala, 24 juni 1958.

1966 Försöksutskrevs 1 november, föreståndaren vid Frälsningsarméns industrihem blir tillsynsman.

1967 Våldtar och mördar i mars en åttaårig pojke. Överlämnas till sluten psykiatrisk vård.
Han var i frihet i ca 4 månader innan han mördade pojken.

Sten-Erik sitter inlåst på rättspsykiatrisk klinik sedan 1967 och där bör han sitta till sin död. Han är för farlig att släppas ut. Hans gråtvals i pressen ger jag inget för. Han är på rätt plats, inlåst!

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11376265.ab

Jag vill minnas att Eriksson föddes utanför äktenskapet, någon som kan klargöra eller rätta mig på den punkten? Likaså om fadern alls är känd? Eventuellt var hans tidiga uppväxtmiljö allt annat än harmonisk - exakt vad som orsakade det första omhändertagandet går antagligen inte att fastställa.

I snyftvalsen ingår att han skänkte pengar till sin mamma av skadestånd som utbetalats då han tvångssteriliserats. Omtänksam son.
Citera
2016-06-15, 22:45
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Du har skrivit att det är helt sjukt att Eriksson suttit inlåst i 65 år, det kan nog bara tolkas på ett sätt. Sen kanske det inte är din reviderade åsikt. Timeout har utförligt beskrivit hur den här mannens psyke fungerar, eller snarare inte fungerar.

Jag vill minnas att Eriksson föddes utanför äktenskapet, någon som kan klargöra eller rätta mig på den punkten? Likaså om fadern alls är känd? Eventuellt var hans tidiga uppväxtmiljö allt annat än harmonisk - exakt vad som orsakade det första omhändertagandet går antagligen inte att fastställa.

I snyftvalsen ingår att han skänkte pengar till sin mamma av skadestånd som utbetalats då han tvångssteriliserats. Omtänksam son.

Man skulle väll helt enkelt bara kunna fråga honom om inte annat? Det som hände när man var 8 år kommer man oftast ihåg resten av livet. Min gissning är att det var fråga om sociala problem av någon sort, modern kanske missbrukare, prostituerad? Bara det faktumet att han föddes i ett hushåll med bara en mor var troligen suspekt nog fortfarande på 30-talet....mer än idag iaf...
Citera
2016-06-15, 23:37
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Man skulle väll helt enkelt bara kunna fråga honom om inte annat? Det som hände när man var 8 år kommer man oftast ihåg resten av livet. Min gissning är att det var fråga om sociala problem av någon sort, modern kanske missbrukare, prostituerad? Bara det faktumet att han föddes i ett hushåll med bara en mor var troligen suspekt nog fortfarande på 30-talet....mer än idag iaf...

Och du utgår från att hans svar skulle överensstämma med sanningen?
Citera
2016-06-16, 23:03
Bannlyst
Citat:

Vad är det för snack om reviderad åsikt?

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag jämför Sten Erik Eriksson med psykopaten Axmyr som blev utsläppt efter 34 år i fängelse. Det är det längsta straffet någon avtjänat i Sverige i modern tid och den här mannen har varit inlåst på rättspsyk nästan dubbelt så lång tid. 34 år är ingenting i jämförelse med 65 år. Det är ett sjukt långt straff, hur välförtjänt det än är.

Personligen tycker jag att bägge två kan sitta kvar där de är tills de dör.
Citera
2016-06-17, 18:29
Medlem
När förlorade han Ztenarna - före eller efter mordet?

Om det är efter o han är gammal är han väl inte sååå farlig

o dessutom

At Sixty-Two the Dick Is Through

PS - steriliserades? han har således Ztenarna kvar
Då skall han ju ALDRIG få komma ut.

PS varför steriliserar man ett BögJävelPeddoPervo -
han lär ju aldrig BeArbeta några damer med Schnabeln
Citera
2016-06-17, 23:55
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Bara att ha fötts utanför äktenskapet kunde vara ett gissel på den tiden. En "oäkting" hade ingen status och kunde bli grymt mobbad. Då var det ingen som pratade om mobbing heller.

Det ursäktar naturligtvis inte grova brott, men det kan räcka för att kvadda någons personlighet. Här kanske det dessutom fanns andra problem.
Citera
2016-06-25, 00:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Bara att ha fötts utanför äktenskapet kunde vara ett gissel på den tiden. En "oäkting" hade ingen status och kunde bli grymt mobbad. Då var det ingen som pratade om mobbing heller.

Det ursäktar naturligtvis inte grova brott, men det kan räcka för att kvadda någons personlighet. Här kanske det dessutom fanns andra problem.
Sten Erik är troligen inte född utom äktenskapet.
Det finns 3 män med namnet Sten Erik Eriksson födda 9 jul 1931.
En är född i Stenkvista i Södermanland men han dog februari 2007 i Eskilstuna.

Dom andra två är födda i Stockholm och är troligen en och samma person. Både mamman och pappan har samma namn och dom är gifta.
Någon slarvig prälle har skrivit fel födelseår på mamman så därför finns det två olika men datumen stämmer på mamman och på pappan stämmer allt.
Mamman har så pass ovanligt mellannamn så det är med största sannolikhet samma person och föräldrarna var gifta.

Herregud nu har man blivit släktforskare med
Citera
2016-06-25, 00:20
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Dom andra två är födda i Stockholm och är troligen en och samma person. Både mamman och pappan har samma namn och dom är gifta.
Någon slarvig prälle har skrivit fel födelseår på mamman så därför finns det två olika men datumen stämmer på mamman och på pappan stämmer allt.
Mamman har så pass ovanligt mellannamn så det är med största sannolikhet samma person och föräldrarna var gifta.

Bra jobbat!
Citera
2016-06-26, 03:45
Medlem
Varje gång jag ser att det tillkommit något i denna tråd grips jag av förhoppningen att han äntligen har flyttat till kyrkogården, men ack så lurad jag ständigt blir.

Citera
2016-06-26, 13:01
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Tackar! Bra jobbat.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Varje gång jag ser att det tillkommit något i denna tråd grips jag av förhoppningen att han äntligen har flyttat till kyrkogården, men ack så lurad jag ständigt blir.

När Eriksson avseglat lär det komma snyftartiklar "samhället gjorde honom till ett monster" så det missar du inte.
Citera
2016-06-26, 18:13
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Och där har vi en lögn från Sten Erik. Betalade han mammans gravplats kanske, för det är den enda "hyra" han kan ha betalat med hjälp av skadeståndet.

Mamman dog 5/7 1998 och det var året innan man kunde ansöka om skadestånd för att man hade blivit tvångssteriliserad.
Man kunde ansöka mellan 1999-2002 och troligen utbetalades skadeståndet under dom åren med.
Men det lät väl bra att säga så...

Lögnen...
"När han varit 21 år bestämde läkarna att han skulle tvångssteriliseras. För några år sedan var han en av flera som fick skadestånd av staten på grund av ingreppet.
– Jag fick 175 000. Jag köpte kläder, klockor och gav en del till morsan. Jag hjälpte henne med hyran och så."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11376265.ab

Fakta:
"1999 beslöt riksdagen, med stöd av en statlig utredning, att offren för tvångssteriliseringarna skulle beviljas ekonomisk ersättning om 175 000 kronor vardera.
När ansökningstiden gick ut den sista december i fjor, (2002), hade 2 100 skadeståndskrav inkommit, betydligt fler än väntat.
http://www.sydsvenskan.se/2003-04-20/1-600-tvangssteriliserade-har-fatt-skadestand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in