2016-06-13, 03:03
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Fast han verkar ju rätt gaggig. Han sätts väl på något dementhem om ett tag. Fast då fattar han väl inte att han kommit ut från rättspsyk.
Jo la märke till det och risken är väl liten att han går i peddo spåren då .Känns skönt att fanskapet ruttnat dessa år på rättspsyk rätt säker på att han gjort övergrepp eller ett nytt mord om han blivit försöksutskriven och varit klar i bollen .
Senast redigerad av ADHD-syndromet 2016-06-13 kl. 03:08.
Citera
2016-06-13, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
I mina ögon är det Eriksson som är helt sjuk. Var ska han vara tänkte du om det är "sjukt" att hålla honom inlåst? Får han komma och bo granne med dig, förutsatt att du har barn?

Vi har inte dödsstraff i Sverige och han går inte att rehabilitera i betydelsen förhindra hans pedofila intressen. Ett barn utsattes för övergrepp och dog för att man inte insåg detta i tid.

Nej det är inte "sjukt" att hålla Eriksson inlåst i 65 år. Var har jag påstått det?

Men tänk dig själv hur det måste kännas att sitta inspärrad i 65 år och helt sakna rätten till permissioner (bara det är väldigt ovanligt). Det är så sjukt länge att det knappt går att föreställa sig.
Citera
2016-06-13, 08:39
Bannlyst
Läste någon intervjuv med monstret. Han kunde tydligen inte hålla sitt pervo mind och började ställa frågor om reporterns barn. Var monstret uppvuxen i Blackan?
Citera
2016-06-13, 22:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Leif Axmyr kan ju slänga sig i vägen. 65 år på psyket under en och samma livstid är helt sjukt.

Citat:
Nej det är inte "sjukt" att hålla Eriksson inlåst i 65 år. Var har jag påstått det?

Men tänk dig själv hur det måste kännas att sitta inspärrad i 65 år och helt sakna rätten till permissioner (bara det är väldigt ovanligt). Det är så sjukt länge att det knappt går att föreställa sig.

Ärligt talat skiter jag i hur Eriksson känner. Han har varit och är sannolikt fortfarande farlig och ska sitta inlåst, dygnet runt.

Eller tycker du hans "rätt" är viktigare än alla barns säkerhet?

Fö, han har fått komma ut. Och dragit.
Citera
2016-06-14, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ärligt talat skiter jag i hur Eriksson känner. Han har varit och är sannolikt fortfarande farlig och ska sitta inlåst, dygnet runt.

Eller tycker du hans "rätt" är viktigare än alla barns säkerhet?

Fö, han har fått komma ut. Och dragit.

Fortfarande inte det jag menar. Jag har inga som helst invändningar emot att han hålls inspärrad om han nu är så farlig fortfarande. Dock är det svårt att tänka sig att leva ett helt liv på en sluten avdelning. Inspärrad direkt när man blir myndig. I stort sett kvar där tills man dör. Vilket öde.

Med det sagt så har jag personligen svårt att inte tycka synd om Sten Erik Eriksson, trots att han är en dömd pedofil/mördare. Han blev själv sexuellt utnyttjad under många års tid på ett barnhem i Stockholmsområdet och detta har satt sina spår på hans psykiska hälsa.
Citera
2016-06-14, 07:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Fortfarande inte det jag menar. Jag har inga som helst invändningar emot att han hålls inspärrad om han nu är så farlig fortfarande. Dock är det svårt att tänka sig att leva ett helt liv på en sluten avdelning. Inspärrad direkt när man blir myndig. I stort sett kvar där tills man dör. Vilket öde.

Med det sagt så har jag personligen svårt att inte tycka synd om Sten Erik Eriksson, trots att han är en dömd pedofil/mördare. Han blev själv sexuellt utnyttjad under många års tid på ett barnhem i Stockholmsområdet och detta har satt sina spår på hans psykiska hälsa.

Men det är vad du har skrivit.

Hur vet du att han blivit utnyttjad? Finns det dokumenterat eller är det hans egna påstående? Och hur vet du att det isf är anledningen till att han begått övergrepp och dödat ett barn?

I Erikssons fall handlar det om att hålla omgivningen - läs barn och deras anhöriga - skadeslös. Vad är alternativet? Vill du ha honom som granne och i närheten av dina barn?
Citera
2016-06-14, 08:25
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Hur vet du att han blivit utnyttjad? Finns det dokumenterat eller är det hans egna påstående? Och hur vet du att det isf är anledningen till att han begått övergrepp och dödat ett barn?

I Erikssons fall handlar det om att hålla omgivningen - läs barn och deras anhöriga - skadeslös. Vad är alternativet? Vill du ha honom som granne och i närheten av dina barn?

Det är känt att pedofiler i de allra flesta fall själva är f.d. offer för sexuellt utnyttjande. Det är inget försvar men väl en förklaring samt ett rejält underkännande av myndigheters agerande. Dagens offer är ofta morgondagens förövare om de som offer inte får adekvat hjälp.
Citera
2016-06-14, 10:12
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är känt att pedofiler i de allra flesta fall själva är f.d. offer för sexuellt utnyttjande. Det är inget försvar men väl en förklaring samt ett rejält underkännande av myndigheters agerande. Dagens offer är ofta morgondagens förövare om de som offer inte får adekvat hjälp.

Du vet inte alltså, du tror.

Det finns gott om offer som själva inte blir pedofiler etc. I Erikssons fall är även annan problematik än pedofilin. Han ska sitta inlåst; om man så vill även för egen säkerhet. Erinrar om vad som hände Niklas Lindgren när han blev igenkänd.
Citera
2016-06-14, 10:44
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Du vet inte alltså, du tror.

Det finns gott om offer som själva inte blir pedofiler etc. I Erikssons fall är även annan problematik än pedofilin. Han ska sitta inlåst; om man så vill även för egen säkerhet. Erinrar om vad som hände Niklas Lindgren när han blev igenkänd.

Jag har inte orkat leta efter länkar nej. Dock har jag i ett flertal reportage och dokumentärer hört att så är fallet. Så jag vet men orkar inte leta källor.

Ja, absolut finns det många offer som inte blir pedofiler men det var ju inte det jag skrev, eller hur?
Det jag skrev var att de offer som sedan blev pedofiler i de flesta fall själva har varit just offer och att det är ett svek av samhället. Lika synd som folk tycker om lille Kalle i dag lika hatad kan han vara i morgon om inte rätt åtgärder sätts in.
I Erikssons fall är jag enig med dig, han bör sitta inlåst tills han slutar andas.
Citera
2016-06-14, 11:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Det är klart att hans öde är tragiskt. Men det finns inget alternativ till att hålla honom inlåst.
Citera
2016-06-14, 15:04
Bannlyst
Citat:

Jag har inte alls skrivit att han borde släppas/få permissioner. Mannen är garanterat farlig för omgivningen och hör hemma på en stängd avdelning. Det enda jag säger är att 65 år är en jävligt lång tid att leva på ett sådant ställe. Särskilt om man inte ens har permissioner.

Men det som gör hans fall ganska speciellt är att han hade varit inlåst på sinnessjukhus i 8 år innan det att han begick sitt första sexualbrott och i närmare 17 år innan mordet. Hans psykiska ohälsa är med andra ord mycket väl dokumenterad och då den började redan på barnhemmet så skulle det förvåna mig om han inte utsatts för några övergrepp.

Han lider nämligen av en allvarlig form av schizofreni. Risken att drabbas för detta är särskilt stor bland barn som haft en svår uppväxt och symtomen blir också värre om du utsatts för diverse övergrepp.
Citera
2016-06-14, 17:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag har inte alls skrivit att han borde släppas/få permissioner. Mannen är garanterat farlig för omgivningen och hör hemma på en stängd avdelning. Det enda jag säger är att 65 år är en jävligt lång tid att leva på ett sådant ställe. Särskilt om man inte ens har permissioner.

Men det som gör hans fall ganska speciellt är att han hade varit inlåst på sinnessjukhus i 8 år innan det att han begick sitt första sexualbrott och i närmare 17 år innan mordet. Hans psykiska ohälsa är med andra ord mycket väl dokumenterad och då den började redan på barnhemmet så skulle det förvåna mig om han inte utsatts för några övergrepp.

Han lider nämligen av en allvarlig form av schizofreni. Risken att drabbas för detta är särskilt stor bland barn som haft en svår uppväxt och symtomen blir också värre om du utsatts för diverse övergrepp.
Sten-Eriks sjukdom fanns troligen där redan från födseln då det var problem redan innan han hamnade på skolhemmet vid 8-års ålder.
Det behövs troligen inget som gör att han drabbas då sjukdomen fanns där hela tiden.

Det finns människor som bäst hade passat som en fläck på lakanet, Sten-Erik är en av dom.
Troligen har han en ärftlig form av schizofreni som kan hållas i schack med medicin men frisk kommer han aldrig att bli.
Släpps han ut så slutar han att medicinera och blir farlig och på pedofili biter inget.
Det hade varit intressant att få veta något om hans föräldrar och bakgrund innan han hamnade på skolhemmet vid 8 års ålder.

"Enligt läkarna uppvisar Sten Erik Eriksson symptom på en speciell sorts schizofrenisjukdom som var tydligast i ungdomen. Han uppfyller också kriterierna för pedofili.
Men olika behandlingar har prövats.
"Tidigare farmakologisk och även kirurgisk behandling har inte haft någon effekt och han visar än i dag symptom som tyder på att pedofilin kvarstår."

Sten-Erik hade problem redan innan han påstår att han blev utsatt för sexuella övergrepp.
Han är född 1931-07-09 och tittar man på hans liv så ser man att det var problem tidigt.

Han blev omhändertagen redan som liten då han bodde i Stockholm med sin mor.
Varför blev han omhändertagen redan som 8-åring?
1939-1944 Från 8-13 år ålder intagen på Hammarbo skolhem i Tungelsta i 5 år.

1945-1948 Vid 13 års ålder kom han hem till sin mamma, men redan efter ett år skrevs han in på sjukhus i Ulleråker och skrevs ut vid 17-års ålder 1948.

Efter två förskingringar på två olika arbetsplatser togs han in på sinnessjukhuset Salberga i Sala.
1949 Dömd för förmögenhetsbrott. Togs in på sinnessjukhus.

1957 Skrevs ut 19 januari.

1958 Dom för otukt med annan av samma kön som ej fyllt 15 år samt misshandel. Återtogs till sinnessjukhus, Salberga i Sala, 24 juni 1958.

1966 Försöksutskrevs 1 november, föreståndaren vid Frälsningsarméns industrihem blir tillsynsman.

1967 Våldtar och mördar i mars en åttaårig pojke. Överlämnas till sluten psykiatrisk vård.
Han var i frihet i ca 4 månader innan han mördade pojken.

Sten-Erik sitter inlåst på rättspsykiatrisk klinik sedan 1967 och där bör han sitta till sin död. Han är för farlig att släppas ut. Hans gråtvals i pressen ger jag inget för. Han är på rätt plats, inlåst!

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11376265.ab
Senast redigerad av Timeout 2016-06-14 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in