2016-06-26, 13:07
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Vem handlar aktieforwards när det finns optioner? Regel 1 är ju att inte köpa illikvida saker och där brukar inte de flesta futures hamna.

Det är dyrt med 2,5% årlig ränta, det är därför alla stora banker gillar att ställa ut warranter, minifutures och certifikat. Om Nordnet/Avanza inte tillåter dig att handla så går man över till en annan bank.

Det finns fördelar med både terminer och optioner. Den stora skillnaden är ju att det inte kostar något att ingå i ett terminskontrakt samt att terminskontrakt är marked to market.

Nej, 2,5% ränta är billigt om man jämför med t.ex. Avanzas ordinarie utlåningsränta som ligger på 5,4%! Dessutom så finns det mig veterligen inte någon svensk bank som erbjuder terminshandel utan godkänt kreditavtal, därav så kan man bara inte gå över till någon annan aktör.
Citera
2016-06-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Både terminer och optioner på enskilda aktier kan ha ganska dålig likviditet, sen är ju optioner en helt annan produkt så det är väl rimligt att man vill kunna handla båda?

Visst kan det finnas dålig likviditet i forwards och optioner i enskilda aktier men det är sällan ett problem med futures på index och det var det jag ville ha sagt.

Det är fullkomligt rimligt att man ska kunna köpa/sälja optioner och futures men det tycker inte de som konstruerade ISK. Det blir till att lobba sina riksdagsman så det blir till en ändring.
Citera
2016-06-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du säger att du vaknade 07.30 och såg nyheten, då har ftse-terminen redan handlats i över fem timmar och alla visste att cash-marknaden skulle öppna nedåt. Så du hade missat den första nedgången, om du däremot tror att det kommer fortsätta falla under dagen/veckan är det bara köra på, men för att handla på nyheter som gör att börsen "uppenbarligen" kommer att falla krävs det att du är snabbare än ett par timmar efter att nyheten är ute.

Fast nu var inte min avsikt att vi skulle diskutera den här specifika händelsen, utan mer generellt. Även om det är intressant och hör till ämnet att man bör vara medveten om handel som har föregått börsöppningen. Så den som får för sig att gå kort på måndagsöppningen av OMXS30 t ex kan ha det i åtanke.

Men trådens ämne berör hävstångshandel på större omvärldshändelser generellt. Vi skulle kunna byta ut "Brexit" mot att köpa short-certifikat för Volkswagen när emissionsskandalen bröt ut, exempelvis.
Citera
2016-06-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Det finns fördelar med både terminer och optioner. Den stora skillnaden är ju att det inte kostar något att ingå i ett terminskontrakt samt att terminskontrakt är marked to market.

Nej, 2,5% ränta är billigt om man jämför med t.ex. Avanzas ordinarie utlåningsränta som ligger på 5,4%! Dessutom så finns det mig veterligen inte någon svensk bank som erbjuder terminshandel utan godkänt kreditavtal, därav så kan man bara inte gå över till någon annan aktör.

Det är hutlös ränta. Banker kan göra det enklare eller svårare för privatpersoner att handla derivat och om ens nuvarande bank krånglar så får man kanske söka sig utomlands eller riktigt trycka på banken att ändra sig. Här har svenska mäklare något att apa efter deras amerikanska motparter.

Med allt vad vi har sagt så är det fortfarande bäst att handla terminer om man har pengar (så som jag alltid har hävdat) om man vill gå kort en marknad under längre tid.
Citera
2016-06-26, 14:07
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det är hutlös ränta. Banker kan göra det enklare eller svårare för privatpersoner att handla derivat och om ens nuvarande bank krånglar så får man kanske söka sig utomlands eller riktigt trycka på banken att ändra sig. Här har svenska mäklare något att apa efter deras amerikanska motparter.

Med allt vad vi har sagt så är det fortfarande bäst att handla terminer om man har pengar (så som jag alltid har hävdat) om man vill gå kort en marknad under längre tid.

Du verkar vara bakom flötet om du tycker att 2,5% är en hutlös ränta! Försök gå till banken och skaffa ett blankolån till lägre ränta...
Senast redigerad av JohnRoe 2016-06-26 kl. 14:10.
Citera
2016-06-26, 14:28
Medlem
Citat:
Du verkar vara bakom flötet om du tycker att 2,5% är en hutlös ränta! Försök gå till banken och skaffa ett blankolån till lägre ränta...

Nej, 2.5% ränta är inte högt, men du foluserar på fel sak.

- Banken ger ut certifikat, mimifutures och dylikt.
- Banken sätter själva de köp- och säljkurser de vill.
- Banken kan ta bort sina köp- och säljkurser när de vill.

Låtet inte seriöst i min bok. Bankerna tjänar förstås pengar. Men de (certifikaten, minifutures o dyl) ska inte bort. Man väljer själv om man vill handla dem eller ej. Jag tror att dessa produkter har tryckt undan egna derivatideer hos nasdaqomxnordic.
Citera
2016-06-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9957
Vaknade vid 07:30 på fredagsmorgonen och nåddes som många andra av nyheten att "Brexit" var ett faktum.

Jag har länge haft tankar på att handla hävstångscertifikat när det sker större världshändelser där ett ras eller uppsving verkar relativt "säkert".

Min fråga är om det finns några egentliga "dolda nackdelar" med att kasta sig in i ett sådant cert för ett aktieindex när det är så uppenbart att det kommer gå ner (bortsett från att man alltså inte vet vart det bottnar).

Brukar det finnas några "hemliga avgifter" på BEAR/Short-instrument som äter upp en stor del av vinsten? Typ väldigt hög belåningsränta? Jag har sett en del certifikat som täcker enskilda företag som har höga räntor, men index brukar generellt sett verka ha låga kostnader. Däremot så verkar det som vissa emittenter förbehåller rättigheten att ändra räntan när de vill.

Finns det någon slags force majeure-omständigheter som gör att emittenten vägrar sälja ut certifikatet? Alternativt att det inte finns några "lediga" cert att köpa (om det nu fungerar så)? Eller något annat man bör veta om?

För en dag som BREXIT, finns det egentligen något som hindrar en från att köpa en BEAR X15 på DAX/FTSE/osv och sedan ligga i ett tag på vägen ner?

Grejen är att fram till natten mellan torsdag-fredag verkade det ju relativt säkert att Brexit ej skulle inträffa. De flesta kvalificerade bedömare trodde på stay och dagarna innan hade marknaden redan positionerat sig för att stay skulle vinna. Hade man kunnat förutse Brexit så hade man kunnat tjäna pengar på kursfallen. Men grundproblemet är att det är extremt svårt att kunna förutse större världshändelser och deras effekt före dess att marknaden gör det. Med enskilda aktier är det kanske något enklare att som privatperson med insikt ibland kunna se vad som kommer slå före alla analytiker gör det...

Är det någon som vet hur man förutser marknaden så får hen gärna berätta det för mig.
Senast redigerad av Volkspolizist 2016-06-26 kl. 15:15.
Citera
2016-06-26, 15:26
Medlem
Valfrids avatar
Vilket skämt

http://www.di.se/artiklar/2016/6/26/nasdaq-infor-undantagstillstand/
Citera
2016-06-26, 15:27
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Grejen är att fram till natten mellan torsdag-fredag verkade det ju relativt säkert att Brexit ej skulle inträffa. De flesta kvalificerade bedömare trodde på stay och dagarna innan hade marknaden redan positionerat sig för att stay skulle vinna. Hade man kunnat förutse Brexit så hade man kunnat tjäna pengar på kursfallen. Men grundproblemet är att det är extremt svårt att kunna förutse större världshändelser och deras effekt före dess att marknaden gör det. Med enskilda aktier är det kanske något enklare att som privatperson med insikt ibland kunna se vad som kommer slå före alla analytiker gör det...

Är det någon som vet hur man förutser marknaden så får hen gärna berätta det för mig.

Fast minuten när brexit tillkännagavs så var ju inte markanden förändrad än. Vem var det som fick en gratis lunch? De som satt uppe och var snabbast?
Citera
2016-06-26, 17:20
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigeonEater
Nej, 2.5% ränta är inte högt, men du foluserar på fel sak.

- Banken ger ut certifikat, mimifutures och dylikt.
- Banken sätter själva de köp- och säljkurser de vill.
- Banken kan ta bort sina köp- och säljkurser när de vill.

Låtet inte seriöst i min bok. Bankerna tjänar förstås pengar. Men de (certifikaten, minifutures o dyl) ska inte bort. Man väljer själv om man vill handla dem eller ej. Jag tror att dessa produkter har tryckt undan egna derivatideer hos nasdaqomxnordic.

Konspirationsteorier kan tas i en annan tråd. Vem som helst kan sätta och ta bort köp- och säljbud i dessa produkter, skillnaden är att banken agerar market maker för att garantera likviditet. Det är inte ovanligt att börsnoterade bolag anlitar market makers för att skapa likviditet i sina aktier, gör detta bolagen till oseriösa?
Citera
2016-06-26, 18:10
Medlem
Citat:
Konspirationsteorier kan tas i en annan tråd. Vem som helst kan sätta och ta bort köp- och säljbud i dessa produkter, skillnaden är att banken agerar market maker för att garantera likviditet. Det är inte ovanligt att börsnoterade bolag anlitar market makers för att skapa likviditet i sina aktier, gör detta bolagen till oseriösa?

Konspirationsteorierna tar vi i en annan tråd.
+1
Jag instämmer.
I bull/bear, minifutures, warranter och dylikt kan man inte sälja om man inte har innehav. På Nasdaqomxnordics options- och terminsmarknad kan alla som uppfyller mäklarens krav både sälja och köpa.
I vissa instrument (minifutures o dyl) kan det bli "slutförsäljning".
När det osar katt kan marketmakern (banken) dra bort köp- och säljkurs.
Vad tror du det skulle innebära för innehavaren vid försäljning?
För köparen?

Ett annat exempel: OMXS30 är i 1455 och pendlar mellan 1450-1455. Många gånger som jag har sett långa knockoutprodukter, säg på 1440-nivån handlas 7-12 kr över "realvärdet". Marketmakerpris (100k köpare och säljare). Jag vill inte kalla mig expert på dessa produkter, men priset indikerar att köparen får betala överpris om han betalar 20 SEK och index i 1453. Skulle index gå under 1440 de kommande timmarna har köparen förlorat 20 kr/st för något som var värt 10-15 kr.
Då var jag nordnetkund.

Kallar du detta konspiration?
Priser från nordnets webbhandel.

Jag tror att Nasdaqomxnordic har undanhållit placerare produkter som skulle funnits annars, men de blidkar bankerna, eftersom de är stora aktörer.
Citera
2016-06-26, 18:35
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigeonEater
Konspirationsteorierna tar vi i en annan tråd.
+1
Jag instämmer.
I bull/bear, minifutures, warranter och dylikt kan man inte sälja om man inte har innehav. På Nasdaqomxnordics options- och terminsmarknad kan alla som uppfyller mäklarens krav både sälja och köpa.
I vissa instrument (minifutures o dyl) kan det bli "slutförsäljning".
När det osar katt kan marketmakern (banken) dra bort köp- och säljkurs.
Vad tror du det skulle innebära för innehavaren vid försäljning?
För köparen?

Ett annat exempel: OMXS30 är i 1455 och pendlar mellan 1450-1455. Många gånger som jag har sett långa knockoutprodukter, säg på 1440-nivån handlas 7-12 kr över "realvärdet". Marketmakerpris (100k köpare och säljare). Jag vill inte kalla mig expert på dessa produkter, men priset indikerar att köparen får betala överpris om han betalar 20 SEK och index i 1453. Skulle index gå under 1440 de kommande timmarna har köparen förlorat 20 kr/st för något som var värt 10-15 kr.
Då var jag nordnetkund.

Kallar du detta konspiration?
Priser från nordnets webbhandel.

Jag tror att Nasdaqomxnordic har undanhållit placerare produkter som skulle funnits annars, men de blidkar bankerna, eftersom de är stora aktörer.

Nej, jag tycker inte alls att det är konstigt att market makern försvinner vid hög volalitet. Du måste ha i åtanke att det även är market makers som skapar likviditeten i många optioner och terminer.

Jag antar att det är warranter du pratar om? Detta är inget konstigt fenomen. Ta en titt på vanliga optioner som ligger at-the-money så ska du se att dessa också ligger över realvärdet! Nu ska jag inte gå in på optionsteori men en desto längre en options (även warrants) lösenpris är från den aktuella kursen desto närmare realvärdet tenderar optionen att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in