Citat:
Ursprungligen postat av
JohnRoe
Konspirationsteorier kan tas i en annan tråd. Vem som helst kan sätta och ta bort köp- och säljbud i dessa produkter, skillnaden är att banken agerar market maker för att garantera likviditet. Det är inte ovanligt att börsnoterade bolag anlitar market makers för att skapa likviditet i sina aktier, gör detta bolagen till oseriösa?

Konspirationsteorierna tar vi i en annan tråd.
+1
Jag instämmer.
I bull/bear, minifutures, warranter och dylikt kan man inte sälja om man inte har innehav. På Nasdaqomxnordics options- och terminsmarknad kan alla som uppfyller mäklarens krav både sälja och köpa.
I vissa instrument (minifutures o dyl) kan det bli "slutförsäljning".
När det osar katt kan marketmakern (banken) dra bort köp- och säljkurs.
Vad tror du det skulle innebära för innehavaren vid försäljning?
För köparen?
Ett annat exempel: OMXS30 är i 1455 och pendlar mellan 1450-1455. Många gånger som jag har sett långa knockoutprodukter, säg på 1440-nivån handlas 7-12 kr över "realvärdet". Marketmakerpris (100k köpare och säljare). Jag vill inte kalla mig expert på dessa produkter, men priset indikerar att köparen får betala överpris om han betalar 20 SEK och index i 1453. Skulle index gå under 1440 de kommande timmarna har köparen förlorat 20 kr/st för något som var värt 10-15 kr.
Då var jag nordnetkund.
Kallar du detta konspiration?
Priser från nordnets webbhandel.
Jag tror att Nasdaqomxnordic har undanhållit placerare produkter som skulle funnits annars, men de blidkar bankerna, eftersom de är stora aktörer.