2016-06-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig

Min fru (muslim) tycker västvärlden har sina fördelar o nackdelar, visa regler gillar hon bättre i islam än i den kristna. Men hon är muslim i sitt hjärta och kommer förbli. Men har mer västerländsk still i sig än den vi är vana med.

Vilka för och nackdelar enligt din fru ?

" visa regler gillar hon bättre i islam än den kristna " vilka då ?
Citera
2016-06-26, 09:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vilka för och nackdelar enligt din fru ?

" visa regler gillar hon bättre i islam än den kristna " vilka då ?

Fördelarna här : kvinnosynen bland annat, vi tycks vara mer rädd om kvinnorna ska ha det bra.
Hon har inte det trycket på vissa saker att hon måste göra, som en god muslim, som be o fira ramadan.
Hon ser att vi är jämnlika med varandra, regeringen tar mer hand om sina medborgare, mer kärlek till varandra. Det är lättare att upp diskussion utan behöver känna rädsla, om något är fel.
Hon är inte rädd säga sin mening. Kan välja sin kärlek utan riskera bli bortgift. Vi har sexuall kunskap här vilket de inte har

Nackdelar: Vi håller inte i familjen, familjetraditionerna är inte så starka, vi tycks inte ha tid med varandra. Hon märker folk tittar konstigt på dem som har hijab på sig, som de var spetälska.
Män vågar inte vara så dominernade, hon känner ibland jag ska vara mer bestämd/sträng, vilket jag har svårt för. För det jag är uppväxt som givmild person, och inte dominant.
Hon gillar inte för mycket frihet, som typ vi tillåter alkohol till unga, diskotek när de är unga. Hon ser dåliga bilden av väst att många utslagna och beroende av droger och alkohol m.m.

osv...
Citera
2016-06-26, 10:07
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Det har länge varit min teori. Tycker dock numera att man måste påtala det sjuka med islamistiska teokratier oavsett sunni eller shiitisk. Så klart är kvinnans ställning i dessa länder är förfärlig och bör uppmärksammas. Här är ett annat tragikomiskt resultat av den Islamistiska diktaturen i IRAN. Stackars målvakten blev banlyst i 6 månader för hans långbyxer inte håller måttet enligt de religösa idioterna. Korkskallar som ivrigt hyllas av IR5, Bahram och Literal... sjukt!
Jag missade själva länken...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article23066032.ab
Citera
2016-06-26, 10:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Fördelarna här : kvinnosynen bland annat, vi tycks vara mer rädd om kvinnorna ska ha det bra.
Hon har inte det trycket på vissa saker att hon måste göra, som en god muslim, som be o fira ramadan.
Hon ser att vi är jämnlika med varandra, regeringen tar mer hand om sina medborgare, mer kärlek till varandra. Det är lättare att upp diskussion utan behöver känna rädsla, om något är fel.
Hon är inte rädd säga sin mening. Kan välja sin kärlek utan riskera bli bortgift. Vi har sexuall kunskap här vilket de inte har

Nackdelar: Vi håller inte i familjen, familjetraditionerna är inte så starka, vi tycks inte ha tid med varandra. Hon märker folk tittar konstigt på dem som har hijab på sig, som de var spetälska.
Män vågar inte vara så dominernade, hon känner ibland jag ska vara mer bestämd/sträng, vilket jag har svårt för. För det jag är uppväxt som givmild person, och inte dominant.
Hon gillar inte för mycket frihet, som typ vi tillåter alkohol till unga, diskotek när de är unga. Hon ser dåliga bilden av väst att många utslagna och beroende av droger och alkohol m.m.

osv...

Indonesien och yttrandefrihet är tyvärr en svår kombination och för kvinnor innebär det ju i princip att därmed behöva ofta ofrivilligt acceptera underordningen som "något naturligt något medfött, särskilt yngre kvinnor är utsatta i att tro det är en slags naturlig ordning"

En Allahs munkavle som ju börjar i vaggan, så länge inte ens landet Indonesien inte medger fri yttran som en självklarhet, men istället strider mot mänskliga rättigheter, det rä bl.a strängt med bikinibadandet och man har väl de klassiska komplexen med att förstå varför kvinnor "inte är horor" utifrån att vilja el. behöva avsäga sig den patriarkalt ingrodda föreställningen om "islamisk sharia" i religiös påklädning, symbolism?

Däremot er egen privata relation, den är er egen samhörighet & frid vare med den.

Indonesien: världens mest befolkade muslimska land.

200 miljoner anhängare utgör ca 90 procent av befolkningen och detta inkluderat flera islamistiska grupper med frekventa fientliga demonstrationer mot allt som strider eller opponrar sig mot fundamental islam och all den inskränkning det innebär för flickor och kvinnor, som givetvis saknar de rättigheter som innefattar vad vi i demokratiska länder klasssar som yttrandefrihet.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-06-26 kl. 10:17.
Citera
2016-06-26, 12:00
Medlem
Literals avatar
Citat:
Religion var knappast centralt. IR5, Bahram och du har alla en dold agenda att bestrida all kritik mot Iran.
Säger du det gosse?
Kallar du dina tillkortakommanden för kritik?Hur dumma tror ni att övriga iranier är egentligen?
Jag litar på IR5:s fakta om Iran.Han visar ingen rädsla för att säga var han står.Men vilka är ni som gömmer er bakom till ytan 'försvenskade' och sekulära avatarer men som ihärdigt propagerar för MEK?
Vet gossen om att jag har läst om den iranska revolutionen och följt upp utvecklingen i Iran?Jag behöver inte ha ett förstoringsglas för att urskilja myter från fakta.
Vi lever i ett demokratiskt samhälle där alla har rätten att uttrycka sina åsikter utan att behöva utstå negativa tillmälen.
IR5 utmärker sig genom att uttrycka sina sympatier för regimen och det ger inte rätten att skapa myter om honom.
Citera
2016-06-26, 12:05
Medlem
Literals avatar
Citat:

osv...
Vilket naturligtvis beror på damens språkkunskaper.För att verkligen uttrycka en inre känsla kräver lite mer.
Citera
2016-06-26, 12:10
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Istället för allt detta pop-psykologiska trams är det bara att gå direkt till koranen och granska dennas grundläggande sexual-neuros och sexuella särbehandlings-regler.
Jasså! Pop-psykologiska trams?
Känner du igen dig själv i det?
Citera
2016-06-26, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Islam sitter i hjärtat enligt min fru, inte hur hon klär sig. Det med olika regler hon ska täcka vissa kroppsdelar.

Islams essens finns i koranen. Inte i nån kroppsdel.
Citera
2016-06-26, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Vilket naturligtvis beror på damens språkkunskaper.

Är det det här med att man måste kunne tala arabiska för att vara en "riktig" muslim, du försöker smussla in?
Citera
2016-06-26, 12:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Istället för allt detta pop-psykologiska trams är det bara att gå direkt till koranen och granska dennas grundläggande sexual-neuros och sexuella särbehandlings-regler.

Citat:
Jasså! Pop-psykologiska trams?
Känner du igen dig själv i det?

Präktigt; pop-psykologi OM pop-psykologi.
Citera
2016-06-26, 12:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Religion var knappast centralt. IR5, Bahram och du har alla en dold agenda att bestrida all kritik mot Iran.

Citat:
Kallar du dina tillkortakommanden för kritik?Hur dumma tror ni att övriga iranier är egentligen?
Jag litar på IR5:s fakta om Iran.

Försöket på omfokusering från trådämnet till Iran är en agenda. Även om jag inte vill kalla den dold.

Dom flesta islam-kritiker är väl efterhand bekant med den semantiska jihads slingre-retorik.
Citera
2016-06-26, 13:23
Medlem
bddts avatar
Citat:
Säger du det gosse?
Jag litar på IR5:s fakta om Iran.Han visar ingen rädsla för att säga var han står.Men vilka är ni som gömmer er bakom till ytan 'försvenskade' och sekulära avatarer men som ihärdigt propagerar för MEK?
Vet gossen om att jag har läst om den iranska revolutionen och följt upp utvecklingen i Iran?Jag behöver inte ha ett förstoringsglas för att urskilja myter från fakta.
Vi lever i ett demokratiskt samhälle där alla har rätten att uttrycka sina åsikter utan att behöva utstå negativa tillmälen.
IR5 utmärker sig genom att uttrycka sina sympatier för regimen och det ger inte rätten att skapa myter om honom.
Citat:
Jag är en ateist men många vet nog inte riktigt vad det innebär.
Du deklarerar ateism men stöder en teokrati, Islamiska republiken Iran, i precis varenda inlägg och förväntar dig vara trovärdig? Du är en liten pojke, en oskuld som varken vågar eller får röra flickor. Ändå inbillar du dig kunna tillföra debatten något. Hahaha - skrattretande.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in