Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Jonas Thern räknas troligen inte ens bland de 300 bästa importerna i Serie A. Då sätter du honom före spelare som Zlatan, Liedholm, Gunnar Gren & Hamrin. För trots tre säsonger med Benfica så är det ju främst Italien-tiden som skulle lägga grunden för hans plats på en sådan här lista.
VM 1994 är den mest flytbetonade insatsen i svensk fotbollshistoria. Hade gärna sett det bronset kompletteras med bättre insatser i VM-90 & VM-98. Men då är Costa Rica 1990 det största fiaskot i svensk fotbollshistoria. VM-98 missade man mot Österrike & Skottland som sedan inte var något vidare i turneringen.
Nu såg jag att Thern tydligen var bänkad mot Costa Rica. Tur för honom för de som torskade mot dessa lirare från Saprissa & Alajualense borde fan som rent straff uteslutas från alla jävla topplistor.
Zlatans landslagskarriär är riktigt bra. Flest mål genom tiderna har bla kvalat in oss till fyra EM. Thern kvalade inte in till något EM överhuvudtaget. Bra 1992 dock men det känns oärligt att framhålla förlusten mot Tyskland 1992 som en bragd medan 2006 skulle vara ett misslyckande. I bägge fallen rör det sig faktiskt om andra matchen efter gruppspelet. Man var inte nära 1992 heller.
Nu hoppas jag att du förstår att jag skojade till det där, med Thern före Zlatan. Så är det inte.
Vad gäller -94 så hade vi visserligen tur med lottningen, det medger jag. Men att förta prestationen genom att hävda att det bara var flyt köper jag inte. Flyt är nödvändigt för att det ska gå hela vägen om man inte spelar i Tysklands landslag. 90-laget var på pappret lika starkt, om inte starkare, än 94-laget, men där hade vi istället oflyt. Liksom vi hade oflyt mot Trinidad & Tobago där vi spelade 0-0. Ett sent mål av Ljungberg mot Paraguay och en jätteprestation mot England efter att Zlatan blivit utbytt var det som räddade oss vidare. En förlust mot Tyskland där är inget fiasko, det håller jag med dig om. Men 0-0 mot Trinidad, det är nog fan lika tarvligt som Costa Rica. De spelarna som mötte Costa Rica, och deras förbundskapten, saknade mästerskapserfarenhet och rutin vilket inte kan sägas om 06-gänget. Inte ens om Zlatan, som gjorde sitt tredje mästerskap.
Zlatans landslagskarriär har varit bedrövlig. Han sumpade en chans i VM -02 genom att skjuta där han istället skulle ha passat till Henke som hade öppet mål. I EM -04 sköt han en straff upp i det holländska publikhavet. VM -06 var han halvskadad och tjurig, fick inte något gjort. EM -08 gjorde han bra, men framspelad av Henke i vanlig ordning. VM -14 fick vi se vad som skiljer en duktig anfallare från en riktig världsstjärna när Ronaldo släckte vårt VM-hopp. Och EM -16, vi halkar in via play-off från den sämsta kvalgruppen och åker ut med cirka 2-3 skott på mål. Zlatans insats kan sammanfattas i noll mål, ett skott på mål och oräkneliga offside. Det när han ska vara som mest rutinerad i sin karriär.
Målrekordet... ja, han har samma snitt som Brolin och Gunnar Gren. Kommer inte i närheten av Nordahl. Gällande tävlingsmatcher så har Henke en bättre procent än Zlatan. Säg, hur många av hans mål har gjorts mot lag som Malta, Färöarna, San Marino och liknande? En engelsk b-lagsuppställning är väl det enda som sticker ut när han gjorde fyra mål, där tre av målen kom efter att Englands nyckelspelare bytts ut och lämnade ett förvirrat reservlag kvar på planen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Det är det som är så störigt med att Bosse missade finalen. Hans brist på spel på högsta nivån gör att en seger i en europeisk final är vad som krävs för att han överhuvudtaget ska kunna nämnas som bäst genom tiderna. Det är det absolut minsta man kan begära. Nu kommer ni bara fortsätta dra det här kortet i all evighet med att han missade finalen.
Är det inte sant då - att om Bosse spelat så hade MFF:s möjligheter varit större? Även om du tycker det är tröttsamt så var Bosse den hela laget var byggt runt, precis som i landslaget.
Edit: Glömde VM -10 och EM -12, men det behövs inte. Poängen framgick ändå.