2016-06-26, 10:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Du fäster ju så oerhört stor vikt vid de här sex matcherna i VM-74 där man förlorar lika många som man vinner, samt de här fyra dubbelmötena i Europacupen 1979 mot mästarlag från Österrike mm. Då kan man ju titta på spelare med liknande meriter från den tiden. Problemet är ju att du inte har någon koll överhuvudtaget på Panathinaikos-spelarna. De spelade i en för dålig liga helt enkelt.

Monaco 0-0(H) 1-0(B)

Dynamo Kiev 2-0(H) 0-0(B)

Krakow 4-1(H) 1-2(B)

Wien 1-0(H) 0-0(B)

På den tiden var Kiev ett storlag i Europa.
Citera
2016-06-26, 10:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Nordahl är nog den enda riktiga gigant vi haft i världseliten. I hans sällskap fanns Gren och Liedholm, men jag tycker inte de kommer upp i hans nivå. De kan slåss om Mål-Ottos tiondeplats på listan jag skrev i denna tråden. Eller om vi ska sätta Zlatan där istället kanske?

Det är precis det här som gör att jag inte tar dig på allvar. Du verkar ha Bosse som idol & ha något personligt emot Zlatan. Det är helt sinnessjukt hur du överskattar de moderna spelarna gentemot gamlingarna på din lista. Utom just med Bosse vs Zlatan. Då är det precis tvärtom. Då väger plötsligt meriter från den gamla tidens fotboll tyngre. Trots att du totaldissat Gren, Liedholm & Hamrin.

Inte en chans i helvete att Bosse är topp 5 i Sverige före 1980. Jag skulle nog inte ens sätta honom i topp 10 i Norden före 1980. Absolut inte topp 8 i alla fall.

Du har hängt upp dig på & överskattar VM-74 & Europacupen-79 något sanslöst. Först i sista matchen i VM-74, när det redan var kört, lyckades man komma upp i lika många segrar som förluster, mot en avhängd motståndare. I dagens CL-fotboll möter man regelbundet lag av absolut världsklass. Att du höjer 0-0 mot Holland till skyarna beror ju på att det var jävligt sällan Bosse mötte motståndare av den kalibern. I Europacupen var det fyra möten som ledde fram till finalen. Det har Zlatan spelat varenda säsong i 15 års tid.

Jag är som sagt ändå absolut inte främmande för att lyfta fram gamlingar & sätta dem i nivå med Zlatan eller tom högre. Men då måste man ju spela i en bättre liga under lång tid. Eller i alla fall vinna ligan när man var där. Eller i alla fall ta medalj i VM & EM. Eller i alla fall vinna en Europacup. Eller i alla fall gå riktigt långt regelbundet i Europa.
Citera
2016-06-26, 11:02
Bannlyst
Citat:
Det är precis det här som gör att jag inte tar dig på allvar. Du verkar ha Bosse som idol & ha något personligt emot Zlatan. Det är helt sinnessjukt hur du överskattar de moderna spelarna gentemot gamlingarna på din lista. Utom just med Bosse vs Zlatan. Då är det precis tvärtom. Då väger plötsligt meriter från den gamla tidens fotboll tyngre. Trots att du totaldissat Gren, Liedholm & Hamrin.

Inte en chans i helvete att Bosse är topp 5 i Sverige före 1980. Jag skulle nog inte ens sätta honom i topp 10 i Norden före 1980. Absolut inte topp 8 i alla fall.

Du har hängt upp dig på & överskattar VM-74 & Europacupen-79 något sanslöst. Först i sista matchen i VM-74, när det redan var kört, lyckades man komma upp i lika många segrar som förluster, mot en avhängd motståndare. I dagens CL-fotboll möter man regelbundet lag av absolut världsklass. Att du höjer 0-0 mot Holland till skyarna beror ju på att det var jävligt sällan Bosse mötte motståndare av den kalibern. I Europacupen var det fyra möten som ledde fram till finalen. Det har Zlatan spelat varenda säsong i 15 års tid.

Jag är som sagt ändå absolut inte främmande för att lyfta fram gamlingar & sätta dem i nivå med Zlatan eller tom högre. Men då måste man ju spela i en bättre liga under lång tid. Eller i alla fall vinna ligan när man var där. Eller i alla fall ta medalj i VM & EM. Eller i alla fall vinna en Europacup. Eller i alla fall gå riktigt långt regelbundet i Europa.

faktum är att zlatan gjorde ingenting i em och vi e nu sämre än wales island och nord irland
Citera
2016-06-26, 11:47
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
faktum är att zlatan gjorde ingenting i em och vi e nu sämre än wales island och nord irland

Vad brukar vi prestera i EM då? Bosse Larssons EM-facit tvingas vi väl dyka ner i wikipedia för att kolla för ingen kan på rak arm lyfta fram några stormatcher?
Citera
2016-06-26, 11:59
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Jag har inte totaldissat dem på något sätt utan känner till dem för dåligt för att med säkerhet placera dem på listan. Den tionde platsen ligger däremot öppen för jag var faktiskt inte allvarlig med Mål-Otto där. Men säg, varför kommer de spelarna du nämner före de du fetmarkerade i ett annat inlägg?

Och vilka moderna spelare överskattar jag. Säg mig det och motivera varför? De killarna på listan där har internationella medaljer från både klubb- och landslagsspel, något som Zlatan saknar. Och det saknar han inte för att du tror att jag ogillar honom, utan för att han aldrig har vunnit tillräckligt många viktiga matcher för att komma ända fram.

Citat:

"Först i sista matchen [...] när det redan var kört" - Fan, det där påminner mig om något... hmm... just det, EM 2012, när den ztore zuper-Zlatan visade vad han går för. Skillnaden är väl att matchen mot "en avhängd motståndare" faktiskt var en inofficiell match om femte plats. Och i 70-talets EC-spel samt VM mötte man också motstånd av absolut världsklass. Allsvenskan höll också högre klass på den. Och en annan likhet med nutiden är att topplagen möter bottenlagen i ligan, så även Zlatan. Lecce, Bari, Heerenveen, Getafe... ja, vilka var Åtvidaberg egentligen.

Citat:
Fan... kanske Thern är bättre än Zlatan ändå, när jag tänker på det. Han köptes av Napoli när de var ett topplag i världens bästa liga. Var en nyckelspelare i ett landslag som tog både EM- och VM-brons. Zlatan å andra sidan har inte lyft landslaget till några höjder direkt och har aldrig spelat i vad som är världens bästa liga (Italien före han gick till Spanien var tredjerankade, och den spanska var andrarankad, sen fick han sparken och gick till en fjärderankad). Han har aldrig vunnit någon internationell cup. Det är väl möjligen gå långt regelbundet i Europa han har klarat av - men där spelar nog sällskapet på planen en ganska stor roll.

Men säg: om MFF hade vunnit EC, hade det varit skillnad då?
Citera
2016-06-26, 12:02
Bannlyst
Citat:
Vad brukar vi prestera i EM då? Bosse Larssons EM-facit tvingas vi väl dyka ner i wikipedia för att kolla för ingen kan på rak arm lyfta fram några stormatcher?

som sagt sverige har aldrig aldrig aldrig varit sämre än nord irland wales och island. nu är vi sämre än alla 3 lagen tillsammans. vad gäller larsson var sverige världens 5 bästa lag 1974 tex
Citera
2016-06-26, 12:07
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

+1

Han påstod också att Brolin var mycket mer framgångsrik klubbnivå än Zlatan. Brolins 1 vinst i cupen och 1 i cupvinnarcupen och 20 mål i serie A på 5 säsonger väger tydligen tyngre än Zlatan +10 ligavinster X antal cupvinster, 122 mål i serie A etc, etc.

Irrationellt och antiintellektuellt är bara förnamnet.

Om du orkar kan du läsa diskussionen: (FB) Varför var Zlatan så hypad i media innan EM? Rekommenderas inte dock.
Citera
2016-06-26, 12:29
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
+1

Han påstod också att Brolin var mycket mer framgångsrik klubbnivå än Zlatan. Brolins 1 vinst i cupen och 1 i cupvinnarcupen och 20 mål i serie A på 5 säsonger väger tydligen tyngre än Zlatan +10 ligavinster X antal cupvinster, 122 mål i serie A etc, etc.

Irrationellt och antiintellektuellt är bara förnamnet.

Om du orkar kan du läsa diskussionen: (FB) Varför var Zlatan så hypad i media innan EM? Rekommenderas inte dock.
Fast nu förvränger du ju vad jag skrev helt och hållet, vilket är ett ohederligt grepp. Men jag kan bjuda på några små guldkorn ur den diskussionen. De bör ju räknas till topic eftersom de i stort sett avhandlar samma ämne.

(FB) Varför var Zlatan så hypad i media innan EM? - Här menar Sodomizer att det finns en anledning till att Henke lirade i Celtic medan Zlatan lirat i tex Barcelona... Verkar missa vem av dem som vann CL med nämnda lag. Och vad det skulle ha varit för anledning i så fall framkommer aldrig riktigt.

(FB) Varför var Zlatan så hypad i media innan EM? - "Och? Skottland är en gärdsgårdsserie rankad först på 24 plats." - Sodomizer om Henkes prestationer i Skottland.

(FB) Varför var Zlatan så hypad i media innan EM? - När han får mothugg av en motdebattör om föregående påstående i sammanhanget kallar han vederbörande för efterbliven och ger en källa för sitt påstående. Denne intellektuelle gigant missar dessvärre att den listan han refererar till är dagsaktuell och får ganska snart se listor som var aktuella när Henke spelade i Skottland.

Jag rekommenderar att den diskussionen läses av intresserade åskådare här. Visst kan jag slinta på tangenterna och skriva Andersson där jag ska skriva Arnesson, och peta in ett namn för mycket i någon mening, men Sodomizer är min överman, vilket är mycket underhållande. Hur antiintellektuell och irrationell jag än må vara...

Stackaren fick ju stryka på foten i andra tråden när argumenten tog slut, och så letar han sig hit där den betydligt vassare Stivali bjuder motstånd, och ställer sig genast och gläfser i skuggan av denne.
Senast redigerad av introverto 2016-06-26 kl. 13:17.
Citera
2016-06-26, 13:19
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Fan... kanske Thern är bättre än Zlatan ändå, när jag tänker på det. Han köptes av Napoli när de var ett topplag i världens bästa liga. Var en nyckelspelare i ett landslag som tog både EM- och VM-brons. Zlatan å andra sidan har inte lyft landslaget till några höjder direkt och har aldrig spelat i vad som är världens bästa liga (Italien före han gick till Spanien var tredjerankade, och den spanska var andrarankad, sen fick han sparken och gick till en fjärderankad). Han har aldrig vunnit någon internationell cup. Det är väl möjligen gå långt regelbundet i Europa han har klarat av - men där spelar nog sällskapet på planen en ganska stor roll.

Jonas Thern räknas troligen inte ens bland de 300 bästa importerna i Serie A. Då sätter du honom före spelare som Zlatan, Liedholm, Gunnar Gren & Hamrin. För trots tre säsonger med Benfica så är det ju främst Italien-tiden som skulle lägga grunden för hans plats på en sådan här lista.

VM 1994 är den mest flytbetonade insatsen i svensk fotbollshistoria. Hade gärna sett det bronset kompletteras med bättre insatser i VM-90 & VM-98. Men då är Costa Rica 1990 det största fiaskot i svensk fotbollshistoria. VM-98 missade man mot Österrike & Skottland som sedan inte var något vidare i turneringen.

Nu såg jag att Thern tydligen var bänkad mot Costa Rica. Tur för honom för de som torskade mot dessa lirare från Saprissa & Alajualense borde fan som rent straff uteslutas från alla jävla topplistor.

Zlatans landslagskarriär är riktigt bra. Flest mål genom tiderna har bla kvalat in oss till fyra EM. Thern kvalade inte in till något EM överhuvudtaget. Bra 1992 dock men det känns oärligt att framhålla förlusten mot Tyskland 1992 som en bragd medan 2006 skulle vara ett misslyckande. I bägge fallen rör det sig faktiskt om andra matchen efter gruppspelet. Man var inte nära 1992 heller.

Citat:
Men säg: om MFF hade vunnit EC, hade det varit skillnad då?

Det är det som är så störigt med att Bosse missade finalen. Hans brist på spel på högsta nivån gör att en seger i en europeisk final är vad som krävs för att han överhuvudtaget ska kunna nämnas som bäst genom tiderna. Det är det absolut minsta man kan begära. Nu kommer ni bara fortsätta dra det här kortet i all evighet med att han missade finalen.
Citera
2016-06-26, 13:38
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
som sagt sverige har aldrig aldrig aldrig varit sämre än nord irland wales och island. nu är vi sämre än alla 3 lagen tillsammans. vad gäller larsson var sverige världens 5 bästa lag 1974 tex

Man blev ju 5-6 i EM 2004 också. 1974 slapp man möta Brasilien & Argentina & det är väl dom som i så fall skulle göra VM svårare än EM. Att inkludera massa länder som ändå inte är bättre än de europeiska gör liksom inte VM till tuffare än EM.

Att plocka ut några enskilda nationers ranking för att påvisa att den ena spelaren är bättre än den andre blir ju så långsökt så det finns ju bara inte. Vad fan har Islands ranking med Zlatan att göra? Det fanns begränsningar för antalet utländska spelare på den tiden så lirare från isländska ligan kunde man ju vinna mot på fyllan.
Citera
2016-06-26, 13:53
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Jonas Thern räknas troligen inte ens bland de 300 bästa importerna i Serie A. Då sätter du honom före spelare som Zlatan, Liedholm, Gunnar Gren & Hamrin. För trots tre säsonger med Benfica så är det ju främst Italien-tiden som skulle lägga grunden för hans plats på en sådan här lista.

VM 1994 är den mest flytbetonade insatsen i svensk fotbollshistoria. Hade gärna sett det bronset kompletteras med bättre insatser i VM-90 & VM-98. Men då är Costa Rica 1990 det största fiaskot i svensk fotbollshistoria. VM-98 missade man mot Österrike & Skottland som sedan inte var något vidare i turneringen.

Nu såg jag att Thern tydligen var bänkad mot Costa Rica. Tur för honom för de som torskade mot dessa lirare från Saprissa & Alajualense borde fan som rent straff uteslutas från alla jävla topplistor.

Zlatans landslagskarriär är riktigt bra. Flest mål genom tiderna har bla kvalat in oss till fyra EM. Thern kvalade inte in till något EM överhuvudtaget. Bra 1992 dock men det känns oärligt att framhålla förlusten mot Tyskland 1992 som en bragd medan 2006 skulle vara ett misslyckande. I bägge fallen rör det sig faktiskt om andra matchen efter gruppspelet. Man var inte nära 1992 heller.
Nu hoppas jag att du förstår att jag skojade till det där, med Thern före Zlatan. Så är det inte.

Vad gäller -94 så hade vi visserligen tur med lottningen, det medger jag. Men att förta prestationen genom att hävda att det bara var flyt köper jag inte. Flyt är nödvändigt för att det ska gå hela vägen om man inte spelar i Tysklands landslag. 90-laget var på pappret lika starkt, om inte starkare, än 94-laget, men där hade vi istället oflyt. Liksom vi hade oflyt mot Trinidad & Tobago där vi spelade 0-0. Ett sent mål av Ljungberg mot Paraguay och en jätteprestation mot England efter att Zlatan blivit utbytt var det som räddade oss vidare. En förlust mot Tyskland där är inget fiasko, det håller jag med dig om. Men 0-0 mot Trinidad, det är nog fan lika tarvligt som Costa Rica. De spelarna som mötte Costa Rica, och deras förbundskapten, saknade mästerskapserfarenhet och rutin vilket inte kan sägas om 06-gänget. Inte ens om Zlatan, som gjorde sitt tredje mästerskap.

Zlatans landslagskarriär har varit bedrövlig. Han sumpade en chans i VM -02 genom att skjuta där han istället skulle ha passat till Henke som hade öppet mål. I EM -04 sköt han en straff upp i det holländska publikhavet. VM -06 var han halvskadad och tjurig, fick inte något gjort. EM -08 gjorde han bra, men framspelad av Henke i vanlig ordning. VM -14 fick vi se vad som skiljer en duktig anfallare från en riktig världsstjärna när Ronaldo släckte vårt VM-hopp. Och EM -16, vi halkar in via play-off från den sämsta kvalgruppen och åker ut med cirka 2-3 skott på mål. Zlatans insats kan sammanfattas i noll mål, ett skott på mål och oräkneliga offside. Det när han ska vara som mest rutinerad i sin karriär.

Målrekordet... ja, han har samma snitt som Brolin och Gunnar Gren. Kommer inte i närheten av Nordahl. Gällande tävlingsmatcher så har Henke en bättre procent än Zlatan. Säg, hur många av hans mål har gjorts mot lag som Malta, Färöarna, San Marino och liknande? En engelsk b-lagsuppställning är väl det enda som sticker ut när han gjorde fyra mål, där tre av målen kom efter att Englands nyckelspelare bytts ut och lämnade ett förvirrat reservlag kvar på planen.

Citat:
Det är det som är så störigt med att Bosse missade finalen. Hans brist på spel på högsta nivån gör att en seger i en europeisk final är vad som krävs för att han överhuvudtaget ska kunna nämnas som bäst genom tiderna. Det är det absolut minsta man kan begära. Nu kommer ni bara fortsätta dra det här kortet i all evighet med att han missade finalen.
Är det inte sant då - att om Bosse spelat så hade MFF:s möjligheter varit större? Även om du tycker det är tröttsamt så var Bosse den hela laget var byggt runt, precis som i landslaget.

Edit: Glömde VM -10 och EM -12, men det behövs inte. Poängen framgick ändå.
Senast redigerad av introverto 2016-06-26 kl. 14:00.
Citera
2016-06-26, 14:05
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Zlatans landslagskarriär har varit bedrövlig. Han sumpade en chans i VM -02 genom att skjuta där han istället skulle ha passat till Henke som hade öppet mål. I EM -04 sköt han en straff upp i det holländska publikhavet. VM -06 var han halvskadad och tjurig, fick inte något gjort. EM -08 gjorde han bra, men framspelad av Henke i vanlig ordning. VM -14 fick vi se vad som skiljer en duktig anfallare från en riktig världsstjärna när Ronaldo släckte vårt VM-hopp. Och EM -16, vi halkar in via play-off från den sämsta kvalgruppen och åker ut med cirka 2-3 skott på mål. Zlatans insats kan sammanfattas i noll mål, ett skott på mål och oräkneliga offside. Det när han ska vara som mest rutinerad i sin karriär.

Nog var det Andreas Andersson ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in