Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jag känner flera stycken som blev så förbannade av att censureras på detta sätt att dom även sa upp prenumerationen på papperstidningen.
Så jag tror faktiskt att det lönade sig ekonomiskt med kommentarsfälten, men man pallade inte med kritiken & påpekande om felaktigheter i artiklarna, som urholkade förtroendet för tidningen.
Hej Enoch Thulin. Sitter och skriver pa androidplatta nu, sa nedanstaende inlagg blir lite rorigt och oredigerat. Ber om ursakt for detta.
Ja, sjalv tror jag val inte att kommentatorsfalten har nagon avgorande betydelse i slutandan. Det lockar sakert lasare, men den huvudsakliga attraktionen ar fortfarande nyheten i sig. Har man monopol pa den (gammelmedia har fortfarande en klart dominant stallning pa sjalva nyhetsbevakningsomradet) sa ar kommentarsfaltet en ganska obetydlig morot som som sagt kanske helt enkelt kostar mer an den smakar. Man tappar lite lasare utan dem, kanske till och med en och annan prenumerant, men detta svinn ar inte sa betydande som vissa kanske ger sken av. Om inte annat sa for att alla nyhetsformedlare kor pa ungefar samma linje. Som de sager i The Wire: "shit is weak all over". Men knarkare kommer alltid kopa knark oavsett kvalitet.
Sedan har ju gammelmedia narvaro inom mycket fler medier idag an for ett antal ar sedan. Forutom sjalva nyhetssajten driver de oftast en facebook-sida, ibland en for varje redaktion, och finns pa twitter osv. Aven om inte kommentarsmojlighet finns pa nyhetssajten sa kanske den finns pa nagon annan medieplattform. Att ha kommentarsmojlighet pa samtliga dessa skulle tarva moderering pa samtliga, vilket blir mycket jobb. Det var ett antal ar sedan jag sjalv jobbade pa nagon storre tidning, men jag skulle kunna tanka mig att man idag valjer att vara selektiv med var och nar, till vilka artiklar, man valjer att lagga till kommentarsfunktion. Man tar de dar man tror att flest lasare vill kunna kommentera, efter att ha overvagt hur mycket moderering kommer kravas i kommentarfaltet. Hamnar ekvationen pa plus sa kor man med kommentarsfalt, annars inte. Ar det sa att man tror modereringen kommer innebara att kommentarfaltet upplevs som orattvist fordelat (om man exempelvis befarar att ena sidans kommentarer nastan uteslutande kommer bryta mot god pressetisk sed och maste tas bort, men inte andra sidans) sa skippar man ocksa kommentarfalt for att slippa konflikt. Och sa vidare.
Hursomhelst, aven om man ponerar att kommentarsfalt ar en vinstaffar sa finns det (jag spånar har) risk att tidningar anda inte bryr sig med dem eftersom de helt enkelt kraver mer resurser for att driva pa ett vettigt satt an man har till buds. Man har helt enkelt inte kapital att investera i det, fastan det skulle lona sig om man haft kapitalet. Man har inget val, helt enkelt. Sa var (ar) det pa min nuvarande tidning. Att fa igang en dialog med lasare, och bjuda in till interaktivitet, skulle vara till jattestor nytta tror vi. Det ar nagot vi behover for att lyfta var tidning till nasta niva dar vi har fler lasare, ar mer attraktiva for annonsorer, och darmed far storre intakter.
Men vi har i dagslaget inte manskap till att skota kommentarsmojligheter pa en eller flera sociala medier, sa tills dess vi har det fokuserar vi pa att utveckla andra aspekter av tidningen som i tror ar mer kostnadseffektiva.
Var tidning ar forstas mycket mindre an gammelmedias, men med tanke pa det stalbad de genomgar ar jag faktiskt inte saker pa om de har sa varst mycket mer manoverutrymme till att satsa pa tertiara verksamheter.