Citat:
Ursprungligen postat av
Goodaftersson
Konsekvensen av Brexit som jag funderar över och är lite smått skraj för är Englands avgift till EU.
Kommer vi övriga EU medlemsstater nu bli tvungen att betala mer i avgift? Efter vad jag förstår är vi
Inte så många nettobetalare till den organisationen.
Eller kommer det nu ett stort sparprogram inom EU som kommer att jobba med det ekonomiska tappet som EU gör i och med att England lämnar. Har svårt att se att de som glider omkring inom EU är beredd att spara på någonting.
Storbritanniens nettobetalningsplus är ungefär lika stort som Bulgariens+Rumäniens nettoinbetalningsminus. Säkerligen kommer detta att märkas när budgeten nu måste göras om. Det kommer att bli en bidragshuggsexa mellan väst+nord gentemot öst+syd.
Kan också vara så att det uppstår spänningar mellan bidragstagarna Tjeckien/Ungern och bidragsgivarna Sverige/Tyskland. Orsaken förstår ni nog...
Polen med sitt jordbruk slukar en stor del av alla EU:s bidrag. Nog börjar det muttras på många håll.
Det här kommer att bli intressant att följa. Som så i många andra sammanhang gissar jag att det blir bidragssystemet som kommer att knäcka EU. Bidragen gör bara att EU sackar efter i den internationella konkurrensen. Allt onödigt måste bort så fort som möjligt och i det sammanhanget måste EU:s bidragssystemet prioriteras.
Jag bli så innerligt trött på folk som naivt försöker argumentera i EU-positiva banor såsom:
- Ja men då måste jag ju visa passet i tullen ju...
- Ja men då kan jag inte bo i London ju...
- Ja men då kan vi ju i Sverige inte sälja till England ju..
- Ja men då tappar England en massa fotbollsspelare ju....
Du milde skapare, allt detta fungerade alldeles utmärkt före EU-inträdet också och kommer garanterat att fungera i framtiden också.