2016-06-25, 05:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Äntligen en vettig kommentar.

Men kan England (Storbritannien i detta nu) plagiera Norges EES-avtal rakt av?
Vilket fläskben finns att kasta in? Naturresurser noll. Energikrav max.
Och vad händer om skottarna deklarerar självständighet?
Allt låter som ett nytt "Balkan" runt hörnet, bortsett från "killer-instinkten".
Ja inte ens det kan bortses från med tanke på alla oroligheter som varit på Nordirland.
Spekulationerna har varit att de kan få ett avtal liknande Canada.
Om man vill komma överens så gör man det.
Citera
2016-06-25, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Men det är ju politikerna som monterar ned välfärden för Svenskar.
Och skillnaden mellan er och oss. Är ju att ni bestämmer över er gräns.

Vhis vi är så uintelligenta - kan du ikke bare opplyse oss da kjäre nabo?

Norge er med i Schengen - akkurat som Sverige.

Norge og Sverige er begge bundet av flyktningkonvensjonen, men ellers er vi like frie når det gjelder asylpolitikk.

Når jeg snakker om at "dere" er uinformerte, viser jeg ikke til noen nasjon eller noe slikt, men massene av euroskeptikere over hele Europa som knapt vet noe som helst om EU og europeiske institusjoner og ulike lands forhold til EU. Det eksisterer naturligvis enkelte intelligente og informerte euroskeptikere i tillegg.
Senast redigerad av Naturban 2016-06-25 kl. 05:44.
Citera
2016-06-25, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodaftersson
Konsekvensen av Brexit som jag funderar över och är lite smått skraj för är Englands avgift till EU.
Kommer vi övriga EU medlemsstater nu bli tvungen att betala mer i avgift? Efter vad jag förstår är vi
Inte så många nettobetalare till den organisationen.

Eller kommer det nu ett stort sparprogram inom EU som kommer att jobba med det ekonomiska tappet som EU gör i och med att England lämnar. Har svårt att se att de som glider omkring inom EU är beredd att spara på någonting.

Storbritanniens nettobetalningsplus är ungefär lika stort som Bulgariens+Rumäniens nettoinbetalningsminus. Säkerligen kommer detta att märkas när budgeten nu måste göras om. Det kommer att bli en bidragshuggsexa mellan väst+nord gentemot öst+syd.

Kan också vara så att det uppstår spänningar mellan bidragstagarna Tjeckien/Ungern och bidragsgivarna Sverige/Tyskland. Orsaken förstår ni nog...

Polen med sitt jordbruk slukar en stor del av alla EU:s bidrag. Nog börjar det muttras på många håll.

Det här kommer att bli intressant att följa. Som så i många andra sammanhang gissar jag att det blir bidragssystemet som kommer att knäcka EU. Bidragen gör bara att EU sackar efter i den internationella konkurrensen. Allt onödigt måste bort så fort som möjligt och i det sammanhanget måste EU:s bidragssystemet prioriteras.

Jag bli så innerligt trött på folk som naivt försöker argumentera i EU-positiva banor såsom:

- Ja men då måste jag ju visa passet i tullen ju...

- Ja men då kan jag inte bo i London ju...

- Ja men då kan vi ju i Sverige inte sälja till England ju..

- Ja men då tappar England en massa fotbollsspelare ju....

Du milde skapare, allt detta fungerade alldeles utmärkt före EU-inträdet också och kommer garanterat att fungera i framtiden också.
Citera
2016-06-25, 05:59
Medlem
DickeFixs avatar
Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Remium, visar i denna DN-intervju prov på det elitistiska förakt mot folkviljan som finns i finansvärlden. Finanseliten ser uppenbarligen det som politikernas uppgift att följa deras pipa:

Citat:
Han tror inte att något annat land kommer tillåta en liknande folkomröstning. Enligt honom kommer det troligen innebära för stora risker.

– En sak är jag säker på och det är att ingen regering kommer tillåta någon form av folkomröstning kring EU-medlemsskap. När alla områden förutom London röstar för ett utträde, då visar det på den brittiska regeringens okunskap, säger Peter Malmqvist.

– Hur i helvete kan man utlysa en folkomröstning när alla områden utom London röstar nej? Det här var ett av de största politiska misslyckandena någonsin, det var en folkomröstning utan uppsida.

Borde vara: "Hur i helvete kan man kritisera folkomröstningen och säga att Brexit var ett felaktigt beslut när alla områden utom London röstade nej? Det här var ett av de största politiska misslyckandena någonsin; det visar på att den arroganta och självutnämnda samhällseliten är helt ut ur synk med folkviljan."
Citera
2016-06-25, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Äntligen en vettig kommentar.

Men kan England (Storbritannien i detta nu) plagiera Norges EES-avtal rakt av?
Vilket fläskben finns att kasta in? Naturresurser noll. Energikrav max.
Och vad händer om skottarna deklarerar självständighet?
Allt låter som ett nytt "Balkan" runt hörnet, bortsett från "killer-instinkten".
Ja inte ens det kan bortses från med tanke på alla oroligheter som varit på Nordirland.

Kanske det inte finns möjlighet att uppnå ett lika bra avtal som Norge men det finns också en annan väg att gå som kan vara nog så attraktiv när britterna nu i större utsträckning får bestämma själva.

Det finns en chans att göra landet så attraktivt som möjligt för ex. banksektorn eller tjänstesektorn inom Europa. Ex. ett skattesystem som lockar flytt av tjänster från övriga Europa. Det blir också möjligt att "handplocka" vilka som ska få bosätta sig och etablera sig inom landet. Jag tror inte att det blir grupperna hipsters, allmänt löst folk samt hej,hej som kommer att prioriteras.

Prioriteringen riktas nog snarare mot de grupper som kommer att vara nyttiga för fosterlandet. Ett i grunden positivt synsätt för alla normala länder.
Citera
2016-06-25, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Om SD får minst 30 procent av rösterna 2018 så är det möjligt att de driver igenom en folkomröstning för SWEXIT.
Absolut.

Det är bara behålla den ekonomiska linan öppet med EU, exempelvis tarifffri handeln med andra EU stater men återta 100% av andra politiska frågor.
Citera
2016-06-25, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
England har aldrig haft öppna gränser.. Just sayin.

Jodå, dom har varit med i EU.

Kolla in detta klipp för mer info om varför BREXIT var så viktigt:
https://www.youtube.com/watch?v=7zc_q9p9iYg
Citera
2016-06-25, 07:29
Medlem
Europa kommer att söka sig en stark ledare a la Hitler. Det kommer att leda till upplopp och revolutioner och är början på slutet för västerlandet.
Citera
2016-06-25, 07:48
Medlem
Av börserna att döma är detta betydligt värre för EU än Storbritannien.

Frankfurt -6,8%
London -3,2%
Madrid -12,4%
Milano -12,5%
Paris -8,0%

Ingen rolig dag på Stockholmsbörsen på måndag.

Källa:
http://m.se.investing.com/indices/
Senast redigerad av avec 2016-06-25 kl. 07:58.
Citera
2016-06-25, 08:17
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kanske det inte finns möjlighet att uppnå ett lika bra avtal som Norge men det finns också en annan väg att gå som kan vara nog så attraktiv när britterna nu i större utsträckning får bestämma själva.

Det finns en chans att göra landet så attraktivt som möjligt för ex. banksektorn eller tjänstesektorn inom Europa. Ex. ett skattesystem som lockar flytt av tjänster från övriga Europa. Det blir också möjligt att "handplocka" vilka som ska få bosätta sig och etablera sig inom landet. Jag tror inte att det blir grupperna hipsters, allmänt löst folk samt hej,hej som kommer att prioriteras.

Prioriteringen riktas nog snarare mot de grupper som kommer att vara nyttiga för fosterlandet. Ett i grunden positivt synsätt för alla normala länder.

Vad jag förstått surade Bryssel till rejält och vill ge britterna samma dåliga avtal som Ryssland och andra långt bort länder. Som ett straff.
Med tiden kommer detta naturligvis att ändra sig och handel med storbritanien kommer inte bli annorlunda än med norge eller schweiz.

Tror Storbritanien kommer att bli lite som Australien nu, ett land som många vill flytta till men endast de som kan visa sin lämplighet släpps in i.
De kommer att kolla upp nya invandrare:
'Behöver vi ytterligare en polsk städare som jobbar för halva lönen? Nej vi har redan en miljon arbetslösa som kan göra det jobbet'
'Behöver vi en polsk civilingenjör som jobbar för normal lön? Ja kanske det, välkommen in'

Förmodligen klarar sig britterna bättre utan EU än vad EU klarar sig utan Storbrittanien.
Citera
2016-06-25, 08:19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jaha nu ångrar man sig och vill göra om valet. Vi blev lurade säger de

http://omni.se/valjare-angrar-brexit-nu-har-vara-ogon-oppnats/a/K8pLE

Citat:
Flera britter uttrycker nu ånger över att de röstade för att Storbritannien ska lämna EU, rapporterar flera medier.
Mandy Suthi säger till tv-kanalen ITV att hela hennes familj röstade för brexit men att de nu önskar att de fått göra om sitt val.
– Nu har våra ögon öppnats. Vi ser vad som verkligen händer, säger hon.
En del väljare anser att de blivit lurade.
”Jag röstade personligen för att lämna därför att jag trodde på de här lögnerna och jag ångrar det mer än något annat, jag känner mig bokstavligen rånad på min röst”, skriver en Twitteranvändare.

http://www.independent.ie/business/brexit/im-full-of-regret-extraordinary-moment-brexit-voter-changes-her-mind-34830713.html

Citat:
Mandy Suthi says that she her family voted for Brexit but they've changed their mind now that she's seen what's happening.
She told ITV she is full of regret and, along with her two sisters and her parents, would vote differently if given a second chance.
"The facts are coming in now and our eyes are actually open," she explained. "We're actually seeing what's happening."

http://www.svd.se/britterna-gar-mot-hogst-osaker-framtid/om/brexit-j1o3

Citat:
James Gingell ser lite uppgiven ut där han sitter med sin kaffekopp. – Jag hade tänkt rösta för att vi skulle stanna, men så ändrade jag mig några dagar innan. Jag hade aldrig trott att min röst skulle kunna få så stor betydelse, säger han och beskriver sin känsla nu som ”lite orolig”.
Ingen vet vad det kommer att få för betydelse att 51,9 procent av de valberättigade britterna röstade för att lämna EU.
Citera
2016-06-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jaha nu ångrar man sig och vill göra om valet. Vi blev lurade säger de

http://omni.se/valjare-angrar-brexit-nu-har-vara-ogon-oppnats/a/K8pLE

http://www.independent.ie/business/brexit/im-full-of-regret-extraordinary-moment-brexit-voter-changes-her-mind-34830713.html

http://www.svd.se/britterna-gar-mot-hogst-osaker-framtid/om/brexit-j1o3
Tänk det är bara hävda att man har röstat för Brexit och nu ångrar sig och vissa köper skitsnacket.
Ja dumbommer finns det ju gott om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in