Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-27, 11:36
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Man kan ju spekulera i vilka separatiströrelser skulle få vind i segeln om Skottland blev självständigt. Katalonien är väl just den provins som är närmast självständighet. Norditalien är nog inte i fara, men om Italien lämnar EU? Om fler länder lämnar EU så vill knappast några utbrytarprovinser ansöka om medlemsskap. Så länge det bara är ett land som vill lämna EU så vill Skottland vara med i EU men om EU faller sönder?

Om italien lämnar eu blir dom av med Euron och får tillbaks liran. Tror nog att dom funderar några varv på att ha skulder i Euro och tillgångar i lire. Om Italien lämnade EU varför skulle inte ett självständigt norditalien söka medlemskap ?
Citera
2016-06-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vilken baksmälla de har nu... men jag tror att England inte kommer lämna. Tror det blir en ny folkomröstning som är baserad på fakta och inte propaganda. En del styrd från "trollfabriken i öster".

När jag läser brittiska tidningar, om bägge sidor, är de bägge ganska skärrade över vad som händer nu.

3 miljoner vill ha en ny folkomröstning.

Boris Johnsson syns inte till. Alltså ledarskapet är: "Jag vill gärna synas och höras men jag vill inte leda"

De har inte tryckt på "lämna knappen än", så mycket kan hända.

Jag tror att det är rejält många som vaknar upp med baksmälla nu. De inser inte riktigt vad de gav sig in i.
Idag är folk djävligt oroliga för sina arbeten.
Och jag tycker det är helt rätt. Det ska känna djävligt hårt att skiljas. Det ska smälla ordenligt.
Och som Merkel säger: "De ska inte kunna plocka russinen".

Också för att säga till de andra länder som ens funderar på att lämna.

Lämna sidan har köpt med riktigt ful propaganda med rena lögner. Som nu avslöjas när verkligheten säger sig.

Det är bara rasisterna som står kvar och det är också de som är trovärdiga i sitt Eu-hat. De vill inte ha blattar och därför vill de stänga gränserna. Men tyvärr rasister. Det kommer inte heller ske. Eftersom vill man ha fri handel innebär varor / tjänster / människor.

Slaget om england har inte handlat om logik, sanningar utan om politiska poäng och propaganda och positioneringar och karriärer.

Snacket om "folket"...
Ja, folket är de som kommer bli lidande när pengarna drar, företagen drar och pundet sjunker. Det är rika kommer fixa det lätt.. och visst. Några polacker drar väl.

Så då kan de sitta där i sin fula soffa, dricka sitt äckliga te och känna: "Ja, nu känner jag igen grannen..." Samtidigt som de blir fattigare och arbetslösheten stiger.

Jag tror att många ångrar sig rejält.
Och jag hoppas de genomskådar "Putin-älskarnas" kampanjer. För det är bara Putin som jublar och hans rasistisk, patriotiska, nationella lågpannor.

Fri handel? När man har tullmurar mot större delen a världen? Din odemokratiska ad hominem smörja är ju bara larvig. Russinen i kakan kan Merkel äta själv när hon tar hand om förlorarprojektet EU
Citera
2016-06-27, 11:39
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Att de röstar att lämna staten utan godkännande som stöds av landets konstitution. Se Katalonien strid mot Spaniens konstitution. Spanien godkänner inte utträde.

Men i så fall är det inget självständigt land och kommer knappast att kunna söka medlemskap eller var erkända som självständig stat av mer än några extremistiska länder Så det är en icke-fråga
Citera
2016-06-27, 11:46
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
"inget" kommer hända.
Politikerna i Storbritannien kommer vara rädda för "vad dom ställt till med" och "brexit" kommer att "avbrytas" och Storbritannien blir kvar i EU.

Det är faktiskt konstitutionellt möjligt att dem kan ignorera valet. Ett val kan inte binda parlamentet eftersom England har en doktrin om parlamentets oberoende. Problemet att många MPs är mycket fientliga mot EU och att ignorera folkets röst är även det mycket illa för politikerna. Anti-EU anhänharnas rädsla för överstatlighet besannas då ordentligt.

Jag tror att de kommer göra en deal som gör att dem är kvar i EEA men träder ur EU. I praktiken blir det inte så stor skillnad, men det sätter stopp för för globalisternas världsstatsdröm vilket jag tycker är bra.
Citera
2016-06-27, 11:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Fri handel? När man har tullmurar mot större delen a världen? Din odemokratiska ad hominem smörja är ju bara larvig. Russinen i kakan kan Merkel äta själv när hon tar hand om förlorarprojektet EU

EU är väl det mest lyckade samarbetet någonsin i Europa?

Eller längtar du tillbaka till världskrig och fattigdom? Om du inte tror att EU har något med fred och ekonomisk framgång att göra så kan jag bara beklaga din ignorans.

Jag röstade mot EU när vinhade folkomröstning. Idag skulle jag lätt rösta för att stanna. Skillnanden är att jag insett fördelarna genom att leva i EU. Nu kommer britterna se nackdelarna fenom att tvingas leva utanför EU.

Dessutom innebär naturligtvis detta att sannolikheten att landet som själv är en union splittras till nationalstater. Skottland blir självständigt och Irland och Nordirland enas. Wales och England kan lika gärna fortsätta sitt samarbete.

Men jag tror inte det kommer bli nåt Brexit. Det vore rätt dumt. Folk kommer ändra sig och man kommer i slutänden ha en majoritet för att stanna.
Citera
2016-06-27, 11:54
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är faktiskt konstitutionellt möjligt att dem kan ignorera valet. Ett val kan inte binda parlamentet eftersom England har en doktrin om parlamentets oberoende. Problemet att många MPs är mycket fientliga mot EU och att ignorera folkets röst är även det mycket illa för politikerna. Anti-EU anhänharnas rädsla för överstatlighet besannas då ordentligt.

Jag tror att de kommer göra en deal som gör att dem är kvar i EEA men träder ur EU. I praktiken blir det inte så stor skillnad, men det sätter stopp för för globalisternas världsstatsdröm vilket jag tycker är bra.

Absolut, du har helt rätt.
Jag tror också att Storbritannien kommer komma fram till någon överenskommelse med EU.
Citera
2016-06-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som sagt, Storbritannien är inte Spanien.
Spanien vägrar godkänna en självständighets omröstning av Katalonien. UK godkände Skottlands!

Edinburgh Agreement
https://en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh_Agreement_(2012)
Senast redigerad av slovju 2016-06-27 kl. 11:59.
Citera
2016-06-27, 11:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Spanien vägrar godkänna en självständighets omröstning av Katalonien. UK godkände Skottlands!

Absolut och därmed så går det inte att jämföra ett potentiellt självständigt skottland med ett potentiellt självständigt Katalonien då Katalonien troligen kommer att tvingas till kamp först, men även om det skulle ske fredligt så finns det inte en enda anledning till varför EU aktivt skulle säga "nej, ni har gått ut ur Spanien fredligt och rättvist och därmed så kan vi inte ta emot er ansökan"

Det är helt enkelt ologiskt.
Citera
2016-06-27, 12:03
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
EU är väl det mest lyckade samarbetet någonsin i Europa?

Eller längtar du tillbaka till världskrig och fattigdom? Om du inte tror att EU har något med fred och ekonomisk framgång att göra så kan jag bara beklaga din ignorans.

Jag röstade mot EU när vinhade folkomröstning. Idag skulle jag lätt rösta för att stanna. Skillnanden är att jag insett fördelarna genom att leva i EU. Nu kommer britterna se nackdelarna fenom att tvingas leva utanför EU.

Dessutom innebär naturligtvis detta att sannolikheten att landet som själv är en union splittras till nationalstater. Skottland blir självständigt och Irland och Nordirland enas. Wales och England kan lika gärna fortsätta sitt samarbete.

Men jag tror inte det kommer bli nåt Brexit. Det vore rätt dumt. Folk kommer ändra sig och man kommer i slutänden ha en majoritet för att stanna.
  1. EU är ett superstatbygge, mer än bara fred och handel
  2. Du tror att vi inte hade haft handel utan EU? Hur är det med Norge och USA?
  3. Vilket land utanför unionen kommer UK att föra krig mot efter Brexit? Vilka länder skulle föra krig mot varandra utan EU?
Citera
2016-06-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut och därmed så går det inte att jämföra ett potentiellt självständigt skottland med ett potentiellt självständigt Katalonien då Katalonien troligen kommer att tvingas till kamp först, men även om det skulle ske fredligt så finns det inte en enda anledning till varför EU aktivt skulle säga "nej, ni har gått ut ur Spanien fredligt och rättvist och därmed så kan vi inte ta emot er ansökan"

Det är helt enkelt ologiskt.
Vissa länder tror att ett Skottland i EU skulle hota deras egna stats integritet.

Spain’s Rajoy sends warning to Scots on EU membership
http://www.euractiv.com/section/uk-e...eu-membership/

Spain and Belgium 'would veto an independent Scotland's EU membership'
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...embership.html
Citera
2016-06-27, 12:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vissa länder tror att ett Skottland i EU skulle hota deras egna stats integritet.

Spain’s Rajoy sends warning to Scots on EU membership
http://www.euractiv.com/section/uk-e...eu-membership/

Spain and Belgium 'would veto an independent Scotland's EU membership'
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...embership.html

Det kommer alltid att finnas de som är oroliga för att Lombarder, Saxer och gud och alla dess människor skulle vilja bryta sig loss, det betyder inte att det per definition skulle stoppa ett nybildat land från att få ansöka om medlemskap inom EU och även få bli godkända som medlemsnationer.

[Tillagt]

Speciellt inte om EU och alla/majoriteten dess medlemsländer erkänner det landet som en självständig nation.
Citera
2016-06-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Brexit är nu ett faktum. Vad kommer denna brexit leda till?
Kommer vi se börserna runt om i världen att störtdyka i spekulation?
Kommer det leda till några långvariga konsekvenser?
Blir det panik följt av en upphämtning på börsen som det ofta sker eller hålls kurserna nere?

Vad tror ni händer, diskutera.

Eftersom allt rörande Brexit är politik är det enbart politikerna som kan bestämma vad följden blir. Om politikerna väljer att straffa GB kan de utlösa en lågkonjunktur i Europa. Hade vi inte haft politiker som är o pillar i allt och reglerar, straffar, prioriterar sina egon skulle konsekvensen av Brexit kunna elimineras till noll. Men det vill inte politikerna, och därmed jobbar de mot sina egna folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback