2016-06-17, 21:49
Medlem
RangRovers avatar
[quote=DrSvenne|57597989]Igår så skulle det kommit en utvärdering om Mona Sahlin, men det kanske dröjer ?

Väx upp. Finns en skillnad mellan politik och realpolitik. Det första är vad man går till val på, det andra vad man sedan faktiskt är med att genomföra. De två är inte samma sak, t ex som när Löfven som den taktiker han är, fick borgarna att gå med på Decemberöverenskommelsen. Borgarna låtsades vara redo att rösta mot regeringen men hade samtidigt via avtal skrivet under att inte fälla den. Inget borgarna vill att röstarna ska veta, men fakta och en stor triumf för Löfven som den erfarna och duktiga förhandlare han är.

Samma sak med Mona. Visst, det stormar lite men det har nästan lagt sig helt. Ge det lite tid och svenska folket kommer att ge henne en ny chans, hon är trots allt en av Palmes gunstlingar och politiskt mycket skicklig. Att sedan du har svårt att hålla isär politik med realpolitik är en annan sak. Du är i det närmaste naiv om du tror någon annan politiker kommer hålla detta mot henne. Kommer icke att ske och det är de som fattar beslut, inte du eller någon annan ur den allmänna populationen. Vi skall inte ha populismens kreatur inom den svenska politiken. Våra politiker är bättre rustade och kunniga att hantera frågor än befolkningen och Mona är sylvass.

Gissar att det finns en del som kommer skrika in denna tråd om 10-12 månader när Mona åter kliver in i det offentliga. De som inte skriker har glömt denna parantes i realpolitikens verklighet.
Citera
2016-06-18, 00:12
Medlem
zurfarns avatar
[quote=RangRover|57602380]
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Igår så skulle det kommit en utvärdering om Mona Sahlin, men det kanske dröjer ?

Väx upp. Finns en skillnad mellan politik och realpolitik. Det första är vad man går till val på, det andra vad man sedan faktiskt är med att genomföra. De två är inte samma sak, t ex som när Löfven som den taktiker han är, fick borgarna att gå med på Decemberöverenskommelsen. Borgarna låtsades vara redo att rösta mot regeringen men hade samtidigt via avtal skrivet under att inte fälla den. Inget borgarna vill att röstarna ska veta, men fakta och en stor triumf för Löfven som den erfarna och duktiga förhandlare han är.

Samma sak med Mona. Visst, det stormar lite men det har nästan lagt sig helt. Ge det lite tid och svenska folket kommer att ge henne en ny chans, hon är trots allt en av Palmes gunstlingar och politiskt mycket skicklig. Att sedan du har svårt att hålla isär politik med realpolitik är en annan sak. Du är i det närmaste naiv om du tror någon annan politiker kommer hålla detta mot henne. Kommer icke att ske och det är de som fattar beslut, inte du eller någon annan ur den allmänna populationen. Vi skall inte ha populismens kreatur inom den svenska politiken. Våra politiker är bättre rustade och kunniga att hantera frågor än befolkningen och Mona är sylvass.

Gissar att det finns en del som kommer skrika in denna tråd om 10-12 månader när Mona åter kliver in i det offentliga. De som inte skriker har glömt denna parantes i realpolitikens verklighet.

Helt jävla sanslöst inlägg av dig, RangeRover.

Palme är död sen mer än 30 år. Och hon var hans gunstling? Vad har det med saken att göra.

Människan har begått en eller flera, brottsliga handlingar och du fattar inte det. Hon ska in i fängelse. Hon är en f.d. ICA-kassörska, och om överklass-Palme gillade henne kan det bero på nåt annat än hennes frånvarande intelligens.

Hade hon visat nån framgång i sitt kassörskeyrke kanske hon hade kunna bli innehavare av en egen ICA-butik. I ungefär en vecka, sen hade hon försnillat hela kassan.

Fängelse. Hinsan.

Vi är så många, flera hundratusen, som aldrig vill se hennes dumma flin längre. Försök att få in detta i din skalle.
Senast redigerad av zurfarn 2016-06-18 kl. 00:15. Anledning: Felpost
Citera
2016-06-18, 02:02
Medlem
DonDDs avatar
[quote=zurfarn|57603867]
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover

Palme är död sen mer än 30 år. Och hon var hans gunstling? Vad har det med saken att göra.

Människan har begått en eller flera, brottsliga handlingar och du fattar inte det. Hon ska in i fängelse. Hon är en f.d. ICA-kassörska, och om överklass-Palme gillade henne kan det bero på nåt annat än hennes frånvarande intelligens.

Hade hon visat nån framgång i sitt kassörskeyrke kanske hon hade kunna bli innehavare av en egen ICA-butik. I ungefär en vecka, sen hade hon försnillat hela kassan.

Fängelse. Hinsan.

Vi är så många, flera hundratusen, som aldrig vill se hennes dumma flin längre. Försök att få in detta i din skalle.

Jag tror dessvärre att RangeRover har rätt. Det spelar ingen roll vad du och jag tycker, hon har kopplingar till & hållhakar på maktens människor som garanterar henne en ny post inom 12-18 månader. Du och jag kan svära och skriva lite i denna tråd, det allmänna politikerföraktet ökar något, men hon tuggar återigen 200kkr/mån av skattebetalarnas pengar. En slamkrypare är att hon fångas upp av något av de stora pr och lobbying bolagen. Låt oss slå vad om var hon hamnar?
Senast redigerad av DonDD 2016-06-18 kl. 02:04.
Citera
2016-06-18, 02:54
Medlem
Citat:
På sin lön på 120 000 kr /mån så blir det minus varje månad eftersom skatten är 53-55 % (kommer ej ihåg exakt)
För att han ska ha 45 000 kr /mån över så behöver han ha en nettoinkomst på
112 700 kr /mån, vilket motsvarar en bruttoinkomst på 245 000 kr /mån (54 % skatt)
Jag skulle tro att de flesta som tillgång till så höga löner brukar ta ut en del i form av förmåner på olika sätt. Då kan den beskattningen bli lägre.

Citat:

Det är ju tur att det är någon här som vet hur det ligger till - Tack för ditt inlägg - det behövdes verkligen, det var synnerligen klargörande om vad som har hänt. Tur att det finns folk som har koll
Det är jättebra att du skriver att politikerna är bättre rustade och kunnigare att hantera frågor än befolkningen, det är ju precis så det ska vara, eller hur ?

Det här handlar väl inte om hon är snabbköpskassörska, mytoman, politiker eller psykiatriker eller något annat, det handlar ju om att hon utnyttjat sin position för att skriva på intyg som inte är sanna. Och en kalkyl som är rent åt helvete.
Även om man skulle anta att Huddingehuset är slutbetalt och inga lån finns på det, så är det ju så att HLS måste dela med sin fru (antar jag) - Det gör ju att han inte kan lägga in så där jättemycket i insats på nya lägenheten.

Som någon annan här har skrivit så hade han bara kunnat låna ett par miljoner på en lön på 43 000 kr/mån,
Så detta är ju ett faktum att man kan inte skaffa sig ett svindyrt boende på alltför fjuttig inkomst.

Tänk om alla som arbetar inom handel skulle "låna ur kassan" ?
Men Herr RangRover kan kanske skriva ut ett falskt löneintyg på 120 000 kr/mån till mig, så att jag kan köpa Solsidan och sen kan jag nog bo där i knappt ett år, innan KFM kommer och kastar ut mig. Jag har iallafall då kunnat bo flott ett tag, någonting jag kan lägga till i mitt CV.

Det skulle ju vara intressant att veta om det finns något annat motiv i den här soppan än bara konsumtionsångest, penninghybris, det verkar ju totalvrickat hela historien.

Vissa likheter finns ju med Ove Rainers lånekarusell ? Fast den var ju riktigt genomtänkt ifrån början.
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn

Äh, vi kan nog vara lugna och sitta stilla i båten, Herr RangRover har ju koll på läget, och har till och med träffat Mona Sahlin så vi kan utgå ifrån att hon är en genomärlig person, med fötterna på Jorden och fattar kloka beslut
Citera
2016-06-21, 00:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Jag skulle tro att de flesta som tillgång till så höga löner brukar ta ut en del i form av förmåner på olika sätt. Då kan den beskattningen bli lägre.

Det är ju tur att det är någon här som vet hur det ligger till - Tack för ditt inlägg - det behövdes verkligen, det var synnerligen klargörande om vad som har hänt. Tur att det finns folk som har koll
Det är jättebra att du skriver att politikerna är bättre rustade och kunnigare att hantera frågor än befolkningen, det är ju precis så det ska vara, eller hur ?

Det här handlar väl inte om hon är snabbköpskassörska, mytoman, politiker eller psykiatriker eller något annat, det handlar ju om att hon utnyttjat sin position för att skriva på intyg som inte är sanna. Och en kalkyl som är rent åt helvete.
Även om man skulle anta att Huddingehuset är slutbetalt och inga lån finns på det, så är det ju så att HLS måste dela med sin fru (antar jag) - Det gör ju att han inte kan lägga in så där jättemycket i insats på nya lägenheten.

Som någon annan här har skrivit så hade han bara kunnat låna ett par miljoner på en lön på 43 000 kr/mån,
Så detta är ju ett faktum att man kan inte skaffa sig ett svindyrt boende på alltför fjuttig inkomst.

Tänk om alla som arbetar inom handel skulle "låna ur kassan" ?
Men Herr RangRover kan kanske skriva ut ett falskt löneintyg på 120 000 kr/mån till mig, så att jag kan köpa Solsidan och sen kan jag nog bo där i knappt ett år, innan KFM kommer och kastar ut mig. Jag har iallafall då kunnat bo flott ett tag, någonting jag kan lägga till i mitt CV.

Det skulle ju vara intressant att veta om det finns något annat motiv i den här soppan än bara konsumtionsångest, penninghybris, det verkar ju totalvrickat hela historien.

Vissa likheter finns ju med Ove Rainers lånekarusell ? Fast den var ju riktigt genomtänkt ifrån början.

Äh, vi kan nog vara lugna och sitta stilla i båten, Herr RangRover har ju koll på läget, och har till och med träffat Mona Sahlin så vi kan utgå ifrån att hon är en genomärlig person, med fötterna på Jorden och fattar kloka beslut

Jaa, där kom han. Ove Rainer. Ännu en av dessa S-märkta småtjuvar som ertappas med byxorna nere. Hur var det nu, var det han som ordnade en lägenhet till sin dotter i det fina Posthuset på Odengatan? Eller blandar jag ihop samhällets stöttepelare med varandra. Dessa män och kvinnor som på sina axlar bära en alltmer flämtande moder Svea.
Vad är det som gör att politikens småtjuvar samlas på Sossarnas partihögkvarter på Sveavägen 68? För långt regeringsinnehav som korrumperar? Eller är det snedrekryteringen, där stjärnorna hamnar i näringslivet eller högerpolitik, medan de genetiskt mindre lyckosamma återfinns på ICA, på långvården eller i vänsterpolitikern.
Är jag upprörd i onödan? Är det i själva verket fullt naturligt att ett parti som söker väljare bland arbetslösa, bidragstagare, sjukskrivna och - inte att förglömma - folk som inte ens talar svenska, att ett sådant parti leds av representanter för sin väljargrupp. Det vill säga loooosers. Måna Muslim, kom fram, whereewer you are.
Citera
2016-06-21, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jaa, där kom han. Ove Rainer. Ännu en av dessa S-märkta småtjuvar som ertappas med byxorna nere. Hur var det nu, var det han som ordnade en lägenhet till sin dotter i det fina Posthuset på Odengatan? Eller blandar jag ihop samhällets stöttepelare med varandra. Dessa män och kvinnor som på sina axlar bära en alltmer flämtande moder Svea.
Vad är det som gör att politikens småtjuvar samlas på Sossarnas partihögkvarter på Sveavägen 68? För långt regeringsinnehav som korrumperar? Eller är det snedrekryteringen, där stjärnorna hamnar i näringslivet eller högerpolitik, medan de genetiskt mindre lyckosamma återfinns på ICA, på långvården eller i vänsterpolitikern.

Nä det var väl Laila Freivalds som använde sin position för att köpa loss en lägenhet för billiga pengar, vet ej så noga. Den bostad Freivalds hade blev omvandlad till bostadsrätt på ett skumt sätt, och därmed gjorde hon väl ett miljonklipp kan man anta.

Under Ove Rainers tid så drev Socialdemokratin tesen att aktiehandel i syfte att göra snabba klipp var helt fel, och skadligt för Sverige. Men Ove Rainer som ett tag var Postchef gjorde ändå likadant som Erik Penser, Refaat el Sayed, Thomas Fischer mfl i dåtidens Sverige, dvs Rainer sprang till banken och lånade stora summor och köpte aktieposter som han sedan sålde och gjorde så i flera vändor, och fick ihop en ansenlig summa pengar på dessa affärer, kort sagt snabba klipp. Finansvalparnas tid var alltså född.

Ove Rainer fick avgå efter avslöjande av journalisten Göran Schytte, en annars inte så omtalad journalist. Han torde ha stött på ett tips om Rainers affärer på något sätt. På den tiden fick man inte visa att man var rik, ja det är ju lite så ännu.

Men Ove Rainer hade inte gjort något olagligt vad jag förstår,, han hade bara gjort vad många andra gjorde på den tiden, om de hade ett startkapital, så var det lönsamt att satsa pengarna på aktier på Stockholmsbörsen för på 1980-talet gick börsen som en raket.

Idag är ju börsen inte lika stark, kapitalet växer ju just nu snabbare på fastighetsfronten, och det är ju därför som priserna på i synnerhet bostadsrätter fortfarande växer. Kapitalet flyttar ju sig till områden där det kan växa snabbare.

Om börsen skulle börja gå riktigt bra så tror jag att fastighetsprisökningen mattas av en del.

Att Ove Rainer fick avgå berodde mycket på att Socialdemokraterna dels i hårda ordalag hade uttryckt missnöje med finansvalparna, och aktieraketmarknaden. Trots att det var Kjell Olof Feldt som var dåvarande finansminister som gjorde detta möjligt, genom att lätta på bankernas kreditbegränsningar, tex att man tillät att få låna på mera immateriella tillgångar som tex aktier än mera fasta tillgångar exempelvis fastigheter.

Debatten ifrån Socialdemokratins sida var oförsonlig gentemot klipparna, tills det visade sig att en av deras mest meriterade politiker Ove Rainer hade sysslat med sådana här klipp under en längre tid.

Finansvalperiet, eller finanskennlarna som man kunde kalla dem, fick ju inte bara kritik ifrån journalist- och politiker-håll utan även ifrån de mera etablerade finansiella strukturerna i Sverige, tex Wallenberg-sfären, som hade en mer traditionell försiktig syn på företags-byggande och -förvaltning osv. Att släppa lös börsklippare i stor omfattning riskerade företagsuppköp, dränering av resurser, och i sin tur nedläggningar av anrika företag. Med uppsägningar och finansiell oro mm som följd.

Nej Ove Rainer var nog ingen skurk eller småtjuv eller stortjuv på så sätt, han tillhörde den intellektuella nomenklaturan av Socialdemokratin, tillsammans med Harry Schein, Kjell Olof Feldt, Olof Palme mfl. Mona Sahlin däremot är ju av en annan del av Socialdemokratin, den som vände sig mest till lågavlönade kvinnor etc.

Den här konstiga historien med Mona Sahlins osanna intyganden osv är minst sagt väldigt mystisk. Den är smått obegriplig. Har kanske Mona givit efter för någons tjat eller gnat, tex HLS ? Att HLS med familj måste ha nytt flott boende omgående etc etc, Eller finns det något annat ?

Hon och HLS är kanske urdåliga på att räkna, jag har ingen susning. Om han nu hade möjlighet att få vilka intyg som helst, tex på 180 000 kr/mån så hade han ju istället kunnat låna till det gamla beloppet på 13 miljoner på Solsidan och fått ner månadsavgiften.. Därmed hade HLS fått högre ränteavdrag. I vilket fall som helst så skulle ju kalkylen skitit sig ordentligt efter 1-3 år då lånen blivit alltför dyra, och vinsten på Huddingehuset börjat krympa ordentligt. Och att Skatteverket börjat undra om hur i helvete han hade råd att bo så där med så stora lån. Jag skulle tro att det finns någon insider hos banken som HLS har anlitat som kanhända stått för uträkningarna och givit rådet om "att greja fram ett passande intyg med XXX XXX kr/mån ifrån arbetsgivaren, så skulle lånet beviljas".

BRF och Hyresnämnden resonerar ju riktigt om att HLS inte visat på ett övertygande sätt att han har betalningsförmåga för avgiften på vad det nu var på 18 000 kr/mån. Hade han verkligen velat ha lägenheten så hade han väl plockat fram bevis på att han har en massa pengar sittande på aktie-/spar-/fond-konton etc.

Jag har inget personligt intresse av detta, längesedan jag röstade på Socialdemokraterna, det är ju en obegriplig historia det här. Fast skolorna är ju urusla idag, de lär väl inte ens ut ränteberäkningar till eleverna längre så alla ungdomar är ekonomiska oskulder nuförtiden och begriper nada om hur bankerna resonerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Är det i själva verket fullt naturligt att ett parti som söker väljare bland arbetslösa, bidragstagare, sjukskrivna och - inte att förglömma - folk som inte ens talar svenska, att ett sådant parti leds av representanter för sin väljargrupp. Det vill säga loooosers.

Äh, jag vet ej om jag håller med, dessa grupper du pratar om de skiter ju vanligen fullständigt i att rösta, de vet ju nånstans med ryggmärgen att det gör dem varken till eller ifrån om de röstar eller inte, de får det lika jävligt ändå. Att just Socialdemokraterna vänder sig till dessa grupper är nog mycket för att de hoppas fiska röster, och genom att ta upp och underhålla den politiska debatten om de svaga, de får folk att bortse ifrån deras andra tokiga program.

Socialdemokraterna har ändå en rätt så stor väljarbas ifrån den fackliga sidan, de behöver så att säga inte vädja till dessa om röster, de brukar få dem ändå.

Före invandrarkrisen så var den stora frågan om FRA och PiratPartiet men det har ju helt glömts bort.
Ja, jag tycker Mona Sahlin ska komma fram ur sitt gömställe och städa upp den här kökkenmöddingen, har man tagit Fan i båten får man allt ro honom i hamn ? Eller vad tycker ni ?
Citera
2016-06-21, 08:17
Medlem
Citat:
Nä det var väl Laila Freivalds som använde sin position för att köpa loss en lägenhet för billiga pengar, vet ej så noga. Den bostad Freivalds hade blev omvandlad till bostadsrätt på ett skumt sätt, och därmed gjorde hon väl ett miljonklipp kan man anta.

Under Ove Rainers tid så drev Socialdemokratin tesen att aktiehandel i syfte att göra snabba klipp var helt fel, och skadligt för Sverige. Men Ove Rainer som ett tag var Postchef gjorde ändå likadant som Erik Penser, Refaat el Sayed, Thomas Fischer mfl i dåtidens Sverige, dvs Rainer sprang till banken och lånade stora summor och köpte aktieposter som han sedan sålde och gjorde så i flera vändor, och fick ihop en ansenlig summa pengar på dessa affärer, kort sagt snabba klipp. Finansvalparnas tid var alltså född.

Ove Rainer fick avgå efter avslöjande av journalisten Göran Schytte, en annars inte så omtalad journalist. Han torde ha stött på ett tips om Rainers affärer på något sätt. På den tiden fick man inte visa att man var rik, ja det är ju lite så ännu.

Men Ove Rainer hade inte gjort något olagligt vad jag förstår,, han hade bara gjort vad många andra gjorde på den tiden, om de hade ett startkapital, så var det lönsamt att satsa pengarna på aktier på Stockholmsbörsen för på 1980-talet gick börsen som en raket.

Litet OT, men Ove Rainers fall har intressanta likheter med Maria Borelius' exit från regeringen drygt tjugo år senare. Rainer gjorde ingenting olagligt i sina affärer, för Borelius kom det visserligen upp en del saker med svartanställd hempersonal och tv-licensskolk men det är ju straffrättsligt ganska milda grejer, Den verkliga sprängkraften fanns i att hennes agerande gick tvärt emot den bild de nya moderaterna ville sälja in av sig själva ("det nya arbetarpartiet") och av grunderna för RUT-reformen, som skulle ha hamnat på Borelius' bord. Om inte Borelius med många miljoner på banken ansett sig ha råd med vit hemhjälp, hur kunde det då förväntas att RUT skulle kunna slå ut den svarta hemhjälpsmarknaden? Hon betedde sig i praktiken som en äkta "old-school-moderat" och det var det som var det pinsamma i saken.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-06-21 kl. 08:19.
Citera
2016-06-21, 08:33
Medlem
Är det någon som vet vem vakten är? Varför hålls hans identitet hemlig?
Citera
2016-06-21, 12:59
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Är det någon som vet vem vakten är? Varför hålls hans identitet hemlig?

Och vilket hål kröp du fram ur? Läs tråden först och kom med frågor sen, på sånt som INTE står i tråden

Fast, du ids väl inte, så här får du svar på dina frågor:
Ja, många vet vem han är. Han identitet är inte hemlig. Hade du frågat vad han heter hade jag svarat "Hernando Labbé Solinas".
Senast redigerad av -tramS- 2016-06-21 kl. 13:07.
Citera
2016-06-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Litet OT, men Ove Rainers fall har intressanta likheter med Maria Borelius' exit från regeringen drygt tjugo år senare. Rainer gjorde ingenting olagligt i sina affärer, för Borelius kom det visserligen upp en del saker med svartanställd hempersonal och tv-licensskolk men det är ju straffrättsligt ganska milda grejer, Den verkliga sprängkraften fanns i att hennes agerande gick tvärt emot den bild de nya moderaterna ville sälja in av sig själva ("det nya arbetarpartiet") och av grunderna för RUT-reformen, som skulle ha hamnat på Borelius' bord. Om inte Borelius med många miljoner på banken ansett sig ha råd med vit hemhjälp, hur kunde det då förväntas att RUT skulle kunna slå ut den svarta hemhjälpsmarknaden? Hon betedde sig i praktiken som en äkta "old-school-moderat" och det var det som var det pinsamma i saken.

Ja, jo, men Maria Borelius gjorde inte vad jag vet något direkt brottsligt så, men däremot hennes man hade gömt pengar på skatteparadis. Ganska mycket dessutom, som inte deklarerats. Om det var pengar ifrån hennes bokförsäljning eller något annat det vet jag inte.

Nu vet jag inte om hur deklarationsskyldigheten låg till på sådana pengar. Skatteparadis är ju egentligen en löjlig beteckning eftersom nästan alla andra länder än Sverige har lägre skatt på nästan allt. Undantaget möjligen Norge.

AMS-chefen Bermuda-Sanchez brände > 300 000 kr i mobilräkningar, just en snygg donna det ja.
Citera
2016-06-21, 14:33
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Träffat Mona på en partikongress, några år sedan, men hon ger ett intryck man inte glömmer. Insatt, påläst, kunnig och allt annat man kan önska från en framstående politiker. Ge det något år, sedan får hon en ny chans, hon förtjänar det. Mona kommer utan tvekan i historieböcker stå med som en av vår lands främsta politiker. Oavsett misstagen som faktiskt är just det, inte heller du är perfekt. Eller hur?

Med den signaturen är det svårt att ta vad du skriver på allvar.
Citera
2016-06-24, 19:32
Medlem
RangRovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Med den signaturen är det svårt att ta vad du skriver på allvar.

Till skillnad från dig skäms jag inte för min politiska ställning och åsikter. Att du sedan tror att människor som jag är ett skämt kan jag ta. O andra sida är inte detta en tråd där vi ska diskutera signaturer ifall du undrar. Såg någonstans att någon refererade till Palmes gunstling och vad detta har med ämnet att göra. Det har allt med ämnet att göra då vikten av detta inom socialdemokratin är avgörande vad gäller partiets ståndpunkt mot en "gunstling". Tror icke du hittar en enda negativ kommentar från S om Mona och hennes misstag. Tror mig då jag vet mer än du, hon är snart tillbaka, och denna gång i Bryssel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in