Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Jaa, där kom han. Ove Rainer. Ännu en av dessa S-märkta småtjuvar som ertappas med byxorna nere. Hur var det nu, var det han som ordnade en lägenhet till sin dotter i det fina Posthuset på Odengatan? Eller blandar jag ihop samhällets stöttepelare med varandra. Dessa män och kvinnor som på sina axlar bära en alltmer flämtande moder Svea.
Vad är det som gör att politikens småtjuvar samlas på Sossarnas partihögkvarter på Sveavägen 68? För långt regeringsinnehav som korrumperar? Eller är det snedrekryteringen, där stjärnorna hamnar i näringslivet eller högerpolitik, medan de genetiskt mindre lyckosamma återfinns på ICA, på långvården eller i vänsterpolitikern.
Nä det var väl Laila Freivalds som använde sin position för att köpa loss en lägenhet för billiga pengar, vet ej så noga. Den bostad Freivalds hade blev omvandlad till bostadsrätt på ett skumt sätt, och därmed gjorde hon väl ett miljonklipp kan man anta.
Under Ove Rainers tid så drev Socialdemokratin tesen att aktiehandel i syfte att göra snabba klipp var helt fel, och skadligt för Sverige. Men Ove Rainer som ett tag var Postchef gjorde ändå likadant som Erik Penser, Refaat el Sayed, Thomas Fischer mfl i dåtidens Sverige, dvs Rainer sprang till banken och lånade stora summor och köpte aktieposter som han sedan sålde och gjorde så i flera vändor, och fick ihop en ansenlig summa pengar på dessa affärer, kort sagt snabba klipp. Finansvalparnas tid var alltså född.
Ove Rainer fick avgå efter avslöjande av journalisten Göran Schytte, en annars inte så omtalad journalist. Han torde ha stött på ett tips om Rainers affärer på något sätt. På den tiden fick man inte visa att man var rik, ja det är ju lite så ännu.
Men Ove Rainer hade inte gjort något olagligt vad jag förstår,, han hade bara gjort vad många andra gjorde på den tiden, om de hade ett startkapital, så var det lönsamt att satsa pengarna på aktier på Stockholmsbörsen för på 1980-talet gick börsen som en raket.
Idag är ju börsen inte lika stark, kapitalet växer ju just nu snabbare på fastighetsfronten, och det är ju därför som priserna på i synnerhet bostadsrätter fortfarande växer. Kapitalet flyttar ju sig till områden där det kan växa snabbare.
Om börsen skulle börja gå riktigt bra så tror jag att fastighetsprisökningen mattas av en del.
Att Ove Rainer fick avgå berodde mycket på att Socialdemokraterna dels i hårda ordalag hade uttryckt missnöje med finansvalparna, och aktieraketmarknaden. Trots att det var Kjell Olof Feldt som var dåvarande finansminister som gjorde detta möjligt, genom att lätta på bankernas kreditbegränsningar, tex att man tillät att få låna på mera immateriella tillgångar som tex aktier än mera fasta tillgångar exempelvis fastigheter.
Debatten ifrån Socialdemokratins sida var oförsonlig gentemot klipparna, tills det visade sig att en av deras mest meriterade politiker Ove Rainer hade sysslat med sådana här klipp under en längre tid.
Finansvalperiet, eller finanskennlarna som man kunde kalla dem, fick ju inte bara kritik ifrån journalist- och politiker-håll utan även ifrån de mera etablerade finansiella strukturerna i Sverige, tex Wallenberg-sfären, som hade en mer traditionell försiktig syn på företags-byggande och -förvaltning osv. Att släppa lös börsklippare i stor omfattning riskerade företagsuppköp, dränering av resurser, och i sin tur nedläggningar av anrika företag. Med uppsägningar och finansiell oro mm som följd.
Nej Ove Rainer var nog ingen skurk eller småtjuv eller stortjuv på så sätt, han tillhörde den intellektuella nomenklaturan av Socialdemokratin, tillsammans med Harry Schein, Kjell Olof Feldt, Olof Palme mfl. Mona Sahlin däremot är ju av en annan del av Socialdemokratin, den som vände sig mest till lågavlönade kvinnor etc.
Den här konstiga historien med Mona Sahlins osanna intyganden osv är minst sagt väldigt mystisk. Den är smått obegriplig. Har kanske Mona givit efter för någons tjat eller gnat, tex HLS ? Att HLS med familj måste ha nytt flott boende omgående etc etc, Eller finns det något annat ?
Hon och HLS är kanske urdåliga på att räkna, jag har ingen susning. Om han nu hade möjlighet att få vilka intyg som helst, tex på 180 000 kr/mån så hade han ju istället kunnat låna till det gamla beloppet på 13 miljoner på Solsidan och fått ner månadsavgiften.. Därmed hade HLS fått högre ränteavdrag. I vilket fall som helst så skulle ju kalkylen skitit sig ordentligt efter 1-3 år då lånen blivit alltför dyra, och vinsten på Huddingehuset börjat krympa ordentligt. Och att Skatteverket börjat undra om hur i helvete han hade råd att bo så där med så stora lån.
Jag skulle tro att det finns någon insider hos banken som HLS har anlitat som kanhända stått för uträkningarna och givit rådet om "att greja fram ett passande intyg med XXX XXX kr/mån ifrån arbetsgivaren, så skulle lånet beviljas".
BRF och Hyresnämnden resonerar ju riktigt om att HLS inte visat på ett övertygande sätt att han har betalningsförmåga för avgiften på vad det nu var på 18 000 kr/mån. Hade han verkligen velat ha lägenheten så hade han väl plockat fram bevis på att han har en massa pengar sittande på aktie-/spar-/fond-konton etc.
Jag har inget personligt intresse av detta, längesedan jag röstade på Socialdemokraterna, det är ju en obegriplig historia det här. Fast skolorna är ju urusla idag, de lär väl inte ens ut ränteberäkningar till eleverna längre så alla ungdomar är ekonomiska oskulder nuförtiden och begriper nada om hur bankerna resonerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Är det i själva verket fullt naturligt att ett parti som söker väljare bland arbetslösa, bidragstagare, sjukskrivna och - inte att förglömma - folk som inte ens talar svenska, att ett sådant parti leds av representanter för sin väljargrupp. Det vill säga loooosers.
Äh, jag vet ej om jag håller med, dessa grupper du pratar om de skiter ju vanligen fullständigt i att rösta, de vet ju nånstans med ryggmärgen att det gör dem varken till eller ifrån om de röstar eller inte, de får det lika jävligt ändå. Att just Socialdemokraterna vänder sig till dessa grupper är nog mycket för att de hoppas fiska röster, och genom att ta upp och underhålla den politiska debatten om de svaga, de får folk att bortse ifrån deras andra tokiga program.
Socialdemokraterna har ändå en rätt så stor väljarbas ifrån den fackliga sidan, de behöver så att säga inte vädja till dessa om röster, de brukar få dem ändå.
Före invandrarkrisen så var den stora frågan om FRA och PiratPartiet men det har ju helt glömts bort.
Ja, jag tycker Mona Sahlin ska komma fram ur sitt gömställe och städa upp den här kökkenmöddingen, har man tagit Fan i båten får man allt ro honom i hamn ? Eller vad tycker ni ?