Igår så skulle det kommit en utvärdering om Mona Sahlin, men det kanske dröjer ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Har man råd med den lönen så ska väl skatten inte vara några problem...
Nej tror nog Mona får det ganska svårt att ordna upp detta faktiskt. Det är ju mycket här som blir svårt att bortförklara. Pengar till sådan lön men detta med skatten det är inget att bry sig om... Från en sosse som sagt att det är häftigt att betala skatt!
Ja, det blir kanske spännande det här, HLS (Hernando Labe Solinas) stämmer Mona Sahlin på utebliven lön, januari - maj 5 månader, 300 000 kr plus sociala avgifter. Dessutom hade hon ju i det första intyget menat att HLS fick lön under 2015, jag minns dock ej hur mycket. HLS kan ju stämma henne på dem pengarna också. Förmodligen har HLS lämnat in sin deklaration för 2015, och förmodligen inte tagit upp lönen ifrån Mona Sahlin under 2015, Därmed har han ju begått ett skattebrott.
Citat:
Ursprungligen postat av
RangRover
Vad jag skrivet i andra trådar, som du hänvisar till i denna är off topic. Att jag har träffat Mona är utan tvekan sant och jag har träffat henne. Kan medge att vissa av de saker som uppdagats är besvärande men troligen del av ett drev där borgarna samlat på sig information för att misskreditera Mona.
Icke sa nicke, på något sätt så har ju Expressen fått nys om detta ?
Hyresnämndens ärenden är väl offentliga vad jag förstår, det gjorde ju att Expressen kunde fiska efter vad som hade hänt ?
Citat:
Ursprungligen postat av
RangRover
Det är vad hon tillför i sin roll som är avgörande, inte ifall hon hjälper någon stackare att kunna låna pengar till en lägenhet genom något så trivialt som ett intyg. Detta i sin tur ett direkt resultat av borgarnas ovilja att säkerställa bostadsbyggnation för att istället överlåta det åt marknaden med resultat att ingen vanlig arbetar har råd att bo.
Äh, det du skriver verkar ju inte riktigt klokt, eller hur ? Det är ju knappast frågan om en familj som var bostadslös eller skitpank för den delen eller hur ? Det var väl ingen direkt panik familjärt sett ? Du begriper väl att intygen hade varit okej om uppgifterna i dem varit sanna, eller hur ? Och att HLS verkligen fick lön utbetalad ifrån Mona Sahlin, plus att preliminärskatt och sociala avgifter betalades löpande. Men då hade det ju knappast varit frågan om en vanlig knegare eller hur (med en vit inkomst på 1,44 milj/år) ? Och knappast en vanlig knegarbostad heller ?
Nu ser det ju bara ut att vara ljug och båg alltihopa - Det är ju verkligen inte riktigt friskt eller hur ?
Syftet med intygen ser ju ut att vara ett instrument för att begå bedrägeri gentemot långivaren, banken.
Samma som arbetsgivarintyg som säljs för XX XXX kronor till invandrare, fastän anställningen bara är påhittad.
DET ÄR VÄL ETT JÄVLA SÄTT ATT HÅLLA PÅ SÅ - ELLER HUR ?
HUR FAN SKA MAN ANNARS KUNNA LITA PÅ VAD SOM STÅR I ETT INTYG ?
Mona Sahlin är alltså inte bättre än sådana tycker jag.
Mona Sahlin skulle ju ha kunnat skriva ut ett intyg om att Refaat El Sayed har en doktorsexamen ?
Hur fan skulle det se ut tro ?
Men du tycker ju måhända att det är okej att vi kan ha ett sådant samhälle där inte ens myndighetspapper är sanna och har riktiga uppgifter ?
Hur är det då med falska pass då ? Falska läkarlegitimationer ? Falska pilotcertifikat ? Falska körkort ? Falska sedlar ?
Sen så kan man ju tycka att hon är charmig och så. Hon kom ju i ropet någon gång på 1980-talet som en ny kvinnlig typ av politiker. Förr var kvinnliga politiker knappast särskilt färgstarka, tänk tex på Karin Söder, Friggebo mfl. Mona Sahlin däremot var av en helt annan typ, rökte offentligt (mest sk Gula Blend), var piffigt klädd mm.
Till skillnad mot sin kvinnliga kollega, Anna Lindh som var mera blyg och försiktig.
Fram tills någon gång på 1980-talet så var alla politiker officiellt sett nykterister, men den nya generationen där bla Sahlin ingick hade inget problem med att säga att de drack lite vin då och då.
Citat:
Ursprungligen postat av
RangRover
Finns ingen inom socialdemokratin som kommer motsätta sig t ex att hon blir ambassadör eller generaldirektör i något statlig verk.
Får väl se, hon är ju charmig, nu är det ju länge sedan man träffade på henne. Men helt klart verkar ju det här tyda på att antingen har hon fått hybris, slagit slint, eller helt enkelt inte är lämplig att vidare sköta myndighetsverksamheter, inte vet jag ?
Det är ju inte Expressen och borgarna som är skadelidande i det här, eller hur ? Skadelidande i det här fallet är ju köparen av Huddingehuset som antagligen inte får sitt hus, dödsboet på Solsidan som inte kan sälja, Banken som har fått låneansökningar som är vilseledande, och bedrägliga. Dessutom är ju Mona Sahlin på ett sätt korkad som utfärdar ett sådant intyg, förmodligen har hon vetskap om att bostadskalkylen är rent åt helvete, Hennes intyg sätter ju nu HLS med familj i en svår sits, i och för sig att hon kanske menade väl, men i slutändan blir det HLS med familj som kanske får mest problem av det här. Det hade varit bättre om Mona sagt till HLS att han inte har råd med ett så dyrt hus/lägenhet, leta något billigare. Det är väl inte så jävla svårt att säga ?
Men om Mona hade en kalkyl innefattade svarta pengar eller andra gråa pengar så är det än mer anmärkningsvärt att Mona gjorde som hon gjorde ?
Jag menar att hon binder ris till sin egen och HLS med familjs rygg, genom att de drar på sig en så stor lånekostnad.
Dessutom så väntar väl köparen av Huddingehuset på att få tillbaks handpenningen ifrån HLS, som HLS i sin tur ska få ifrån dödsboet på Solsidan, du vet detta blir snurrigt värre. Om det är någon i det här ledet som trilskas så blir det mycket pajkastning fram och tillbaka. Risken är väl nu att HLS blir svartlistad av bankerna att de inte vill utfärda nya lån osv. De kan dra in kreditkorten osv. Det är intressant att Claes Borgström är inblandad i detta och med hans track record så blir den här historien rena härdsmältan, han borde istället säga till Mona att så där gör man bara inte !
Det är väl inte så jävla svårt att säga ?
Det finns gott om strulpellar som varit sådana ekonomiska missfoster att banken stängt kontona och sagt upp sin relation till kunden.
I och med att HLS hade ett riktigt smörjobb där han inte ens behövde vara på arbetsplatsen så kunde han ha köpt en villa billigt i tex Gävle, och dragit av för resor till arbetet i Stockholm (om man nu ska fortsätta att fuska och fuska med avdragen).
Är det någon här som är bra på att räkna ekonomi - Låt säga att man lånar till bostad på 10 miljoner med amortering på 25 år, hur hög inkomst måste man då ha för att det ska gå ihop ?
Om man nu tänker sig att man vill ha 45 000 kr/mån över efter att lån och ränta och avgift betalats hur hög behöver då inkomsten vara ? Alltså att man har 45 000 kr/mån över att disponera på barnen, billånet, bilen, kläder, mat, resor, shopping osv ?
Överslagsräkning:
Amortering: 33 000 kr /mån
Ränta (2 %): 16 700 kr /mån
Avgift: 18 000 kr /mån
Summa: 67 700 kr /mån
På sin lön på 120 000 kr /mån så blir det minus varje månad eftersom skatten är 53-55 % (kommer ej ihåg exakt)
För att han ska ha 45 000 kr /mån över så behöver han ha en nettoinkomst på
112 700 kr /mån, vilket motsvarar en bruttoinkomst på 245 000 kr /mån (54 % skatt)
(Antar att frugan inte har något välbetalt jobb)
(Jag har här inte alls tagit upp ränteavdragen, dem beror ju på den övriga lånesituationen)
Vem som helst kan ju se att hela upplägget är rent åt helvete,
det är ju en kalkyl som liknar Ebberöds Bank.
Undrar om vilken som är det ekonomiska snillet här i den här soppan ?
Är det möjligen så att det är
Herr RangRover här som har skött kalkylerna ?
Kanske att Mona ville ställa upp som borgenär (om hon nu är så rik, eller har så starkt förtroende för att hon även i framtiden (dvs i upp till 25 år, då är hon 84 år), ska ha stark ekonomi). Hon kanske blev underkänd av banken som borgenär ?
Förr så lade man upp lånen så att det skulle vara färdigamorterat vid 60-65 års ålder, då är man pensionär och får då automatiskt ett billigare boende.
Alla vill ju bo fint - men det blir inte så kul om man inte har råd med något annat än boendet, eller hur ?
Jag tror inte att Mona Sahlin vet vilken dåligt kokad soppa sådant här kan åstadkomma.
Jag skulle tro att de flesta som bor så där fint inte har så stora lån på fastigheten, utan köpte med rätt så stor förmögenhet som insats.