2016-06-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Du snackar smörja det sälj flera tusen dagstidningar varje dag det blir miljoner i intäkter så nej papperstidningen dör inte ut ännu så länge jag lever iallafall. Det är inte bara unga människor som bor i det här landet.

Aftonbladet pappersupplaga låg på ca 120 000 exemplar i månaden när de slutade redovisa försäljningsstatistik. Det blir ca 4 000 exemplar om dagen så du har rätt att det är "flera tusen varje dag". "Flera tusen" i form av 4 000 som ständigt krymper är dock som normalt funtade förstår värdelöst. På webben har man som sagt mer unika läsare på några timmar än vad man säljer papperstidningar per månad. Om du tror att papperstidningen med 4 000 upplagor per dygn kommer att kunna konkurrera med 3 miljoner som använder Aftonbladets digitala plattformar så är du korkad på riktigt.
Citera
2016-06-24, 00:36
Bannlyst
Ni är unga och naiva visst i framtiden om kanske 50 år kanske inga papperstidningar finns kvar. Dessutom prenumererar jag på GP så om Aftonbladet slutar med pappersbilagor det skiter jag i fullständigt
Citera
2016-06-24, 00:39
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Ni är unga och naiva visst i framtiden om kanske 50 år kanske inga papperstidningar finns kvar. Dessutom prenumererar jag på GP så om Aftonbladet slutar med pappersbilagor det skiter jag i fullständigt

Jag hoppas att du trollar/inte är på riktigt.

Annars önskar jag dig fortsatt trevlig läsning i papperstidningarna. Passa på att njut
Citera
2016-06-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Hmm, ser det. Frågan är hur i h-e det kan vara så med tanke på produkten? Jag är ingen analytiker, finns det någon som vågar sia om framtiden?

Du kan väl kolla in vilken hemsida som oftast toppar KiA-index över sajterna med flest besökare. Aftonbladet brukar ha besök från strax över tio miljoner unika webbläsare i veckan.
Citera
2016-06-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
2014 redovisade Aftonbladet en vinst med 237 miljoner (avd. den s.k. nyhetsdöden?) http://www.allabolag.se/5561001123/Aftonbladet_Hierta_AB

Dom tjänar multum på presstöd och sina påträngande annonser som autoplay-videos och annan irriterande skit.

Beror ju på hur man läser statistiken. Jag kan lika gärna säga att sedan 2012 har de tappat ca 8 % av sin vinst och hela 19 % av sin vinstmarginal. Aftonbladet har sagt upp strax över 6 % av sin personal. Allt detta mellan 2012-2014.

Presenterar man siffrorna såhär så ser det ut som ett sjunkande skepp.

edit: Omsättningen har även gått ner med ca 6 %.
Citera
2016-06-24, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

Vi får hoppas att svenska folket snart inser vilken totalt genomrutten sida/tidning Aftonbladet är.

Det är väl allmänt känt att man inte väljer AB för att man vill ha en bra tidning med bra journalistik. Målgruppen är väl i princip fortfarande skvallerintresserade och de som vill ha nyheter snabbt(iaf för något år sen.)
Citera
2016-06-24, 02:34
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Aftonbladet pappersupplaga låg på ca 120 000 exemplar i månaden när de slutade redovisa försäljningsstatistik. Det blir ca 4 000 exemplar om dagen så du har rätt att det är "flera tusen varje dag". "Flera tusen" i form av 4 000 som ständigt krymper är dock som normalt funtade förstår värdelöst. På webben har man som sagt mer unika läsare på några timmar än vad man säljer papperstidningar per månad. Om du tror att papperstidningen med 4 000 upplagor per dygn kommer att kunna konkurrera med 3 miljoner som använder Aftonbladets digitala plattformar så är du korkad på riktigt.

Det var genomsnittlig dagsupplaga, med andra ord ca 120.000 exemplar per dag.
Senast redigerad av Grodfrityr 2016-06-24 kl. 03:10.
Citera
2016-06-24, 02:34
Medlem
Svenskares avatar
Aftonbladet klarar sig nog, det är värre för GP eller till och med Expressen. Aftonbladet har en stor läsargrupp av pensionärer som hellre köper tidningarna än går ut på internet, och de köper tidningarna på daglig basis. De andra två ajajaj...
Citera
2016-06-24, 02:49
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Man har en upplaga på ca 100 000, varav cirka hälften är full-betalande. Man tappar cirka 25-30% av upplagan/årligen.

Det är inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta med papperstidningen. För att "gå runt" behöver man höja priset såpass mycket att ingen är villig att betala. En upplaga på 50 000 ger relativt små intäkter. Väg det mot alla KOSTNADER som förknippas med en papperstidning.

Nej, det är inte enbart unga i det här landet. Men medievanorna är att även äldre i allt högre grad använder sig av digitala medier, framför papperstidningar.

Att tro att en dagstidning kommer överleva som papperstidningen är inte bara naivt utan faktiskt väldigt korkat. Tidningarnas chefredaktörer säger samma sak; papperstidningen kommer inom några år att försvinna.

Jag tror att det är en större andel full-betalande.
Feb 2015 slutade Aftonbladet att rapportera statistik över tryckt upplaga.
Då var det 123.800 fullt betalda, 4000 rabatterade, 11.900 fria.

https://web.archive.org/web/20150412223400/http://www.aftonbladet.se/siffror/
Citera
2016-06-24, 02:50
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag tror att det är en större andel full-betalande.
Feb 2015 slutade Aftonbladet att rapportera statistik över tryckt upplaga.
Då var det 123.800 fullt betalda, 4000 rabatterade, 11.900 fria.

https://web.archive.org/web/20150412223400/http://www.aftonbladet.se/siffror/

Kan mycket väl stämma. Jag har hört cirka hälften med någon form av rabatt/gratis.

Men kan mycket väl skriva under på dina siffror, fast något lägre - då dina gäller för 2015
Citera
2016-06-24, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Aftonbladet klarar sig nog, det är värre för GP eller till och med Expressen. Aftonbladet har en stor läsargrupp av pensionärer som hellre köper tidningarna än går ut på internet, och de köper tidningarna på daglig basis. De andra två ajajaj...

Om de är pensionärer eller ej vet jag inte, men ser man på vilka källor som Flashbackanvändare så är det ju till 90% just Aftonbladet
Citera
2016-06-24, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Ja men då så. Då störs du väl inte av det?

Jag stör mig också på skiten trots att jag inte läser det, vad är problemet? Vad tjatar du om?

Ont:
Dom går med enorma förluster, frågan är dock om dom kan konka i och med internettidningen. Att deras popularitet är hotad av konkurrenter är dock ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in