2016-06-23, 02:21
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
I den videon går de igenom det klassiska double slit experimentet.

Det jag gått igenom är "An Interaction-Free Quantum Experiment" från 1994 med b.la. Anton Zeilinger, en av de främste fysikerna inom kvantmeknik idag.

Där man går igenom om det är just mätningen som får vågfunktionen att kollapsa. (Vilket Bogomil tror)

Läs på lite, annars blir det bara pinsamt

I refer the honourable gentleman to the answer I gave some moments ago.
Citera
2016-06-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius

Kom tillbaka när du läst på.

Måste vara jobbigt att vara en sådan hårdnackad ateist.:
Citera
2016-06-23, 02:34
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Kom tillbaka när du läst på.

Måste vara jobbigt att vara en sådan hårdnackad ateist.:

Citera
2016-06-23, 08:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fysiker vet nu för tiden att medvetandet/observatören spelar en fundamental roll.

Det var ju det du skulle demonstrera; nu har det plötsligt blivit ett faktum.

Du är väldig pigg på att hoppa till predeterminerade konklusioner.
Citera
2016-06-23, 08:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Där man går igenom om det är just mätningen som får vågfunktionen att kollapsa. (Vilket Bogomil tror)

Det vill ju visa sig, efterhand som du stegvis utvecklar ditt argument ... istället för att hoppa över några resonemangsled och gå direkt till din predeterminerade konklusion.
Senast redigerad av Bogomil 2016-06-23 kl. 08:57.
Citera
2016-06-23, 08:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi är några på religionsforumet som skulle kunne klara av att relatera till detta.

Lol. BÅGomil kan väl för fan inget om fysik? Speciellt inte om kvant. Välkommen till fysikforumet för att visa upp det i så fall, t ex till tråden som jag bjöd in dig till där, men som du fegade ur från iaf då.

(FB) Materia består mest av vakuum, hur kan den då vara hård?

Dock är jag också skeptisk till joakim-baussers gudsbevis. Dock nuddar han kanske ändå vid något. T ex den framstående matematiske fysikern (och ateisten och Humanisten) Roger Penrose har i flera böcker och föredrag argumenterat för en koppling mellan medvetandet och kvantfysik (faktiskt kvantgravitation) där just vågfunktionens kollaps spelar roll. Speciellt tror han INTE på artificiell intelligens i sin nuvarande form som baseras på algoritmer i en dator. Vårt medvetande är inte en algoritm. Rätt eller fel? RP själv tror visst att det kan finnas en naturalistisk förklaring och det nog iaf i princip skulle kunna vara möjligt att konstruera ett artificiellt medvetande, men att man alltså iaf hittills har varit inne på fel spår.

För att återanknyta till ämnet, är det väl iaf tänkbart att man kan tweaka till RPs argument på ett inte helt orimligt sätt till att iaf vara kompatibla med idéer om en gud och om att vi har en själ osv. Fast det tänker jag inte spekulera om själv, se det mer som ett tips.
Citera
2016-06-23, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lol. BÅGomil kan väl för fan inget om fysik? Speciellt inte om kvant.

...

Dock är jag också skeptisk till joakim-baussers gudsbevis.

Så hur vill du ha det?

Jag kan tydligen såpass mycket om fysik ändå (enligt dine kriterier) att jag delar din åsikt om j-b's "gudsbevis".

Men du menar kanske att min kritik av j-b's argument är en "slump" ... trots att jag kan följa upp det steg för steg enligt procedurerna i akademisk vetenskap?
Citera
2016-06-23, 09:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=nerdnerd|57655197]
Citat:
Lol. BÅGomil kan väl för fan inget om fysik? Speciellt inte om kvant.
Att "kunna kvant" är inte synonymt med att behärsska detsamma.

Du får gärna tagga ner din hybris, och placera dig i dumhörnan du också, för vi vt alla att du inte heller kan kvant!

Så var det konstaterat.
Citat:
Välkommen till fysikforumet för att visa upp det i så fall, t ex till tråden som jag bjöd in dig till där, men som du fegade ur från iaf då.
Välkommen till verkligheten, fysiken har hittills inte heller bevisat något som helst samröre med gud, icke ett spår. Så att du öht svamlar med drömmen om hur fysik, skulle vara vad som kan bevisa elelr "påvisa" elelr "erkänna" eller öht stå i beröring med den antilogik som teism befattar sig med och att ens placera teism inom fysikens matriklar, är i sig kraftigt löjeväckande och mycket patetiskt.

Citat:
Är det relaterar något som kan ses stå i närheten av att "bevisa gud" ,NEJ.

Men om medvetandet, finns falska föreställningar ännu : att " ödet " råder...

Citat:
Vårt medvetande är inte en algoritm.

Varnings algoritmen indikerar intensiteten av mental "fokus" eller "uppmärksamhet."

Nivån ökar uppmärksamhet när en användare fokuserar på en enda tanke eller ett externt objekt, och minskar när uppmärksamheten är distraherad (hårda FAKTA hårda DATA)

Dilatation, något diletterar i mikroorganism är ingen nyhet! Så sker i medvetandet ; algoritmen speglar.

Förmåga till koncentration har enbart ett annat språk ; algoritmen.

T.ex utbildningsmiljöer fins lektionsplaner med uppdraag att spåra och mäta effektivitet i att engagera studenter.

T.ex I spel, har uppmärksamheten använts för att skapa "push" kontroll över virtuella objek

Stressmarkörer är evidensbaserade. ÖVersätts till algoritm.

Ekg algoritm, utgör bas för bl.a organtransplantations operation

EEG också.

Innan dess, algoritmer för exakt injicerade doser att motsvara algoritmen, i slutänden i bästa fall, och rätt ofta : "pånyttfödd, funktionell mänsklig individ" , som annars vore död icke-mänsklig icke-livsduglig.

Ergo : är medvetandet inte ibland också en algoritm?

Precis som ett enda nottecken är inte bara tecken men också symfoni, tar du bort tecknet så blir det ingen symfoni och tar du bort algoritmen, ingen bypass.

The very basic logic : det är medvetandet som läser algoritmen, inte algoritmen som läser medvetandet, därför är algoritmen medvetandet. Så svårt att fatta?

Citat:
Rätt eller fel?
Att tro att du hittar gud i teknologisk kvantmekanik, är att dra propaganda, på andrs bekostnad, du vet att alltför få barn och elever öht får nanoteknik presenterat för sig mer än i bästa fall,råka fladdra förbi i någon bok under naturkunskapen, och då saknas också adekvat presentation av det i skolorna, saknas lärare, men saknas lärare med förmåga att pedagogiskt ges chans att presentera ämnet. Kostar plenty.. och man vill inte ens sprida det lilla "man vet" inom kvantmekaniken, då det ofta är baserat på teorem. / allför abstrakt, ej nyttoriktat, därför semiflum, som är givetvis ogenomträngbart för 98% av jordens befolkning, jag tror nog att du ej tillhör de 2% som behärskar sådant semiflum, oavsett. Sedan tillhör du inte heller den kvot individer som kandiderar geofysikens elit. men du gillar att försöka frottera dig med det va? och genom att framhålla att du oh så unikt! nope... ha genomgått kurs el utbildn. på högskola.. men oooj vad ovanligt.

till topic

mdvetandet, som ännu ..motbevisar guds existens, enbart människans existens är bevisad, hep hep, usch så hemskt tragiskt! .. rymdpappan är ännu spårlöst försvunnen...

Varnings algoritmen indikerar intensiteten av mental "fokus" eller "uppmärksamhet."

Nivån ökar uppmärksamhet när en användare fokuserar på en enda tanke eller ett externt objekt, och minskar när uppmärksamheten är distraherad (hårda FAKTA hårda DATA)

Dilatation, något diletterar i mikroorganism är ingen nyhet! Så sker i medvetandet ; algoritmen speglar.

Förmåga till koncentration har enbart ett annat språk ; algoritmen.

T.ex utbildningsmiljöer fins lektionsplaner med uppdraag att spåra och mäta effektivitet i att engagera studenter.

T.ex I spel, har uppmärksamheten använts för att skapa "push" kontroll över virtuella objek

Stressmarkörer är evidensbaserade. ÖVersätts till algoritm.

Ekg algoritm, utgör bas för bl.a organtransplantations operation

EEG också.

Innan dess, algoritmer för exakt injicerade doser att motsvara algoritmen, i slutänden i bästa fall, och rätt ofta : "pånyttfödd, funktionell mänsklig individ" , som annars vore död icke-mänsklig icke-livsduglig.

Ergo : är medvetandet inte ibland också en algoritm?

Precis som ett enda nottecken är inte bara tecken men också symfoni, tar du bort tecknet så blir det ingen symfoni och tar du bort algoritmen, ingen bypass.

The very basic logic : det är medvetandet som läser algoritmen, inte algoritmen som läser medvetandet, därför är algoritmen medvetandet. Så svårt att fatta?????!!!!!!!!

Citat:
RP själv tror visst att det kan finnas en naturalistisk förklaring och det nog iaf i princip skulle kunna vara möjligt att konstruera ett artificiellt medvetande, men att man alltså iaf hittills har varit inne på fel spår.
Han manipulerar.

Citat:
För att återanknyta till ämnet, är det väl iaf tänkbart att man kan tweaka till RPs argument på ett inte helt orimligt sätt till att iaf vara kompatibla med idéer om en gud och om att vi har en själ osv. Fast det tänker jag inte spekulera om själv, se det mer som ett tips.
ÄVen om du förstod vad du läser, och kom upp till professorgrad, så kommer du med all trolig säkerhet, inte att få fatt i rymdpappan då heller, att visa upp för alla barnen för samfällda världssamfundet, men finns en chans.. i din hybris att du så länge kan låtsas att du "vet mer"
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-06-23 kl. 09:43.
Citera
2016-06-23, 09:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Beardnerd, du DYS-FOKUSERAR, på t.o.m simpel tråd på flb, blir man så inkrökt när man "kan kvant" ?

amusing, komik på låg el hög nivå?

komik är det hur som haver!

tänk om kemister, skulle logga in och säga att de KAN kemi, därför "vet de vad de talar om! men står med byxorna nerhasade och skägget i brevlådan för att budskapa något diffust "de upptäckt" och trodde.. att en mikrob KAN, vara gud... då tror kemisten lite för mycket, och ska ta semester el. söka annat jobb förslagsvis på jw:s högkvarter, inget annat.
Citera
2016-06-23, 14:52
Medlem
Citat:
Det vill ju visa sig, efterhand som du stegvis utvecklar ditt argument ... istället för att hoppa över några resonemangsled och gå direkt till din predeterminerade konklusion.

Jag har förenklat och kortfattat beskrivit hur exprimentet fungerar.

Här är en mer omfattande förklaring: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elitzur%E2%80%93Vaidman_bomb_tester

"In 1994, Anton Zeilinger, Paul Kwiat, Harald Weinfurter, and Thomas Herzog actually performed an equivalent of the above experiment, proving interaction-free measurements are indeed possible."

http://www.univie.ac.at/qfp/publications3/pdffiles/1994-08.pdf

Detta bevisar att själva mätdetektorn inte är det som får vågfunktionen att kollapsa.
Citera
2016-06-23, 15:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har förenklat och kortfattat beskrivit hur exprimentet fungerar.

Här är en mer omfattande förklaring: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elitzur%E2%80%93Vaidman_bomb_tester

"In 1994, Anton Zeilinger, Paul Kwiat, Harald Weinfurter, and Thomas Herzog actually performed an equivalent of the above experiment, proving interaction-free measurements are indeed possible."

http://www.univie.ac.at/qfp/publications3/pdffiles/1994-08.pdf

Detta bevisar att själva mätdetektorn inte är det som får vågfunktionen att kollapsa.

Din första referens är till en arbetshypotes

Vad angår din andra referens så går du ju emot dig själv, eftersom du tidigare talade om, att du ville hålla dig till det klassiska doublesplit-experimentet.

Du flaxar en del.

Låt oss nu få en konsistent "röd tråd" i ditt resonnemang istället för vad du nu kan hitta av perifära alternativ.
Senast redigerad av Bogomil 2016-06-23 kl. 15:25.
Citera
2016-06-23, 16:05
Medlem
Citat:
Din första referens är till en arbetshypotes

Vad angår din andra referens så går du ju emot dig själv, eftersom du tidigare talade om, att du ville hålla dig till det klassiska doublesplit-experimentet.

Du flaxar en del.

Låt oss nu få en konsistent "röd tråd" i ditt resonnemang istället för vad du nu kan hitta av perifära alternativ.

Jag beskrev det som ett förenklat tankeexperiment till dig så att du skulle förstå. När du hade invändningar på mina beskrivningar (du frågade om ingång B). Då bestämde jag mig för att presentera den mer ingående förklaring.

Du skrev i inlägg 20361: "I doubleslit-experimentet är det mät-metodologin som kollapser vågfunktionen."

Efter det jag presenterat kan vi båda konstatera att ovanstående är en felaktig tolkning av double slit experimentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in