2016-06-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Friska människor hör röster när de samtalar med andra människor i verkliga livet...(eller lyssnar på radio/ser på tv) ... mindre friska människor kan "höra röster" från en massa olika ställen, t.ex. var det på dagens avsnitt av "Dr. Phil" på tv 7 en kille i USA som hette Nick, som påstod/trodde att han hade fått ett mikrochip inplanterat i sitt huvud när han var drogad på ett hotellrum, och någon/några okända typer hade därefter hackat sig in på något för honom själv okänt satellitdataprogram för att på så vis sända satellitsignaler till det inopererade chipet inuti hans huvud så att han hörde röster som egentligen kom från mikrochipet som någon opererat in i hans huvud när han var medvetslös...

http://www.drphil.com/shows/2364/

Han hade ju i.o.f.s. använt en hel del olika droger innan, t.ex. kokain och s.k. "bathsalts", men han trodde inte att det hade någon betydelse i sammanhanget... ... både hans mor såväl som hans far hade dessutom schizofreni i släkten, men han trodde inte att det spelade någon roll heller...

så... röster kan uppenbarligen alltså komma från de mest oväntade ställen, t.ex. satelliter och osynliga inplanterade mikrochips...

Om man inte köper hela paketet med hackare , satelliter och mikrochip som opereras in när man är medvetslös, så finns ju förstås möjligheten att rösterna kommer från "Det Okända"... i alla fall lever vissa i den övertygelsen...
https://www.youtube.com/watch?v=JKpMeud-dAw

'Röster' av typen "höra röster" består/görs av äkta medvetanden. Andras medvetanden.
HUR dessa når offret vet jag inte. Men solklart är iallafall att det är äkta medvetanden/individer som "sköter snacket".
Ofta är det vanliga "Svenssons" som fått detta "ärofyllda" uppdrag. Många av dem är "kristna" (vad nu det innebär).
Har själv varit med om något slags "korsförhör" som pågått i månader, och inte är slut än.
Hur många olika individer jag hört hittills? 100? Rösterna kan vara både ljudliga och helt knäpptysta (likt tankar i huvudet).
Har hört rykten om olika "organisationer" som sägs ligga bakom detta, men det är mest spekulationer i dagsläget.

I samklang med rösterna visas även ibland fotoanimationer ("hallucinationer") på diverse full size-människor. Ingen nämnd, ingen glömd...

Värst är ändå de "fysiska effekter" som samtidigt kan placeras i en. Allt ifrån hjärtklappning och svimningskänslor till "vibrationssensationer" i tex underlivet.
Citera
2016-06-23, 16:57
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggtablett
'Röster' av typen "höra röster" består/görs av äkta medvetanden. Andras medvetanden.
HUR dessa når offret vet jag inte. Men solklart är iallafall att det är äkta medvetanden/individer som "sköter snacket".
----
Tja, om de inte når "offret" via vanliga vibrationer i luften som påverkar trumhinnan o.s.v., så lär de väl uppfattas via antingen ljudliga minnen, substansinducerade rösthallucinationer eller ren inbillning kan jag tro... en forskare som heter Angela Woods har i alla fall konstaterat att fenomenet är ganska vanligt förekommande i den engelskspråkiga världen...
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/03/11/inte-bara-psykiskt-sjuka-hor-roster/
Senast redigerad av studentroland 2016-06-23 kl. 17:00.
Citera
2016-06-25, 04:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Comatose? Hur har det gått sen senast? Får du någon ordning på rösterna? Har du pratat något mer med vården sen senast?
Citera
2016-06-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Comatose? Hur har det gått sen senast? Får du någon ordning på rösterna? Har du pratat något mer med vården sen senast?

Alla har gått på semester. Jag ska KBT:a bort dem i juli. Läkaren vågar inte röra medicineringen och säger att det är ett under att jag står upp.
Citera
2016-06-25, 23:48
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Så det kan inte vara nåt annat? Friska hör väl också röster?
Nej friska individer hör inte röster. Jag själv har legat och flytit på gränsen till psykos förr, alltså varit mer ordentligt psykiskt sjuk, men jag har inte hört röster. Du är sannolikt schizofren, acceptera det så att du kan lära dig att sköta om dig själv i vardagen så att livet fungerar lättare för dig.

Var inte så fördomsfull, det är ingen som väljer att bli psykiskt sjuk och bara för att din sjukdom råkar sitta i din hjärna så ska du inte ta mindre hand om den än vad du skulle ha gjort om du fått någon annan kronisk sjukdom i kroppen. Det är det psykiatrin är till för, att hjälpa människor som inte mår bra. Acceptera och se till så att du går till läkare/psykologer/sköterskor som du trivs med. Men var ärlig för ditt eget bästa skull.
Citera
2016-06-25, 23:52
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drArsMoriendi
Det är inte normalt att höra röster från inget, nej. Du behöver inte heller vara i en psykos för att ha psykotiska symtom. Det du beskriver är psykotiskt per definition.

Friska kan se någonting i ögonvrån eller känna oförklarat obehag om man t.ex. inte sovit på flera dagar i sträck. Sådana symtom är "psykotiska", ungefär som de man får från psykossjukdomar, men uppkommer i specialfall då när människans mentala resurser är uttömda. Av psykossjukdomar upplever man liknande händelser även när det inte finns en uppenbar och tillfällig orsak, och på ett sånt sätt att det stör i livet.

Jag brukar säga att det du ser och hör som ingen annan verkar se eller höra är definitivt overkligt, men du ska inte känna att de känslor det väcker hos dig är oriktiga. Det som är sjukligt är den saken att du tror att någon vill skada dig, men det är inte sjukligt att må dåligt när man tror att någon vill skada sig själv. Vilken frisk person som helst skulle uppleva en sån situation på samma sätt. Därför vill jag att du ska känna dig rättfärdig när du ber om hjälp och stöd.
Jag måste bara säga att jag tycker det var otroligt bra sagt.
Citera
2016-06-26, 00:02
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannestunga
Tyvärr är det ofta just avsaknaden av stimuli som triggar igång huvudet att skapa egna. Bara en så "enkel" sak som en promenad varje dag kan vara till stor hjälp.
Är du verkligen säker på din sak här? Jag har som sagt legat mycket nära psykos och alltså fått psykotiska överslag (är ej schizofren) och jag fick definitivt problem med för mycket stimuli, inte tvärtom. Jag var helt närvarande varenda stund men bara alla mängder av detaljer i ett tv program kunde få mig att fastna på ljusprickar typ och nästintill knuffa över mig i en psykos. (för mig är tillståndet som jag upplevde mer som att befinna sig i en bubbla avmycket märklig känsla som stegras av vissa saker)

Även om jag inser det viktiga med att motverka isolering och att sjuka individer behöver aktivitet för att motverka kognitiv nedbrytning. Det absolut bästa var när jag satt på psyk på psykosmottagning då huvudet fick vila, även om det var abnormt långtråkigt och patienterna inte levde upp till lägsta krav utav social samvaro.

Arbetar du med de här frågorna eller har du bara sagt vad du tror?
Senast redigerad av Trashtextat 2016-06-26 kl. 00:04.
Citera
2017-02-25, 22:32
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har börjat med Elvanse nyligen, tar i kombination med Voxra, jag vet inte om det kan vara relaterat men jag har hört en röst vid två tillfällen precis när jag vaknat vid 4-6 på morginen. Vid ena tillfället sade den "men vilka läskiga kärringar!" när jag klev upp såg jag att det låg en tidning på golvet där mittuppslaget var någonting från melodifestivalen. Den andra gången kunde jag inte riktigt höra vad den sade men jag kände igen att det var samma röst. Låter som en gammal lärarassistent fast som om rösten kom från bakom en dörr.
Citera
2017-02-26, 17:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har börjat med Elvanse nyligen, tar i kombination med Voxra, jag vet inte om det kan vara relaterat men jag har hört en röst vid två tillfällen precis när jag vaknat vid 4-6 på morginen. Vid ena tillfället sade den "men vilka läskiga kärringar!" när jag klev upp såg jag att det låg en tidning på golvet där mittuppslaget var någonting från melodifestivalen. Den andra gången kunde jag inte riktigt höra vad den sade men jag kände igen att det var samma röst. Låter som en gammal lärarassistent fast som om rösten kom från bakom en dörr.

SÄNK din Elvanse-dos.

På en gång...! Hallucinationer uppkommer inte om man använder en rimlig dos - det ska vara ena helvetes doser om man verkligen har ADHD för att få hallisar av Amfetamin.

Det låter verkligen inte som om att du har ADHD förresten - för den reaktionen är inte normal på något vis för en ADHD-are som tar Amfetamin - är det inte möjligen så att du har Bipolär eller Schizofreni av något slag?
Citera
2017-02-26, 23:17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
SÄNK din Elvanse-dos.

På en gång...! Hallucinationer uppkommer inte om man använder en rimlig dos - det ska vara ena helvetes doser om man verkligen har ADHD för att få hallisar av Amfetamin.

Det låter verkligen inte som om att du har ADHD förresten - för den reaktionen är inte normal på något vis för en ADHD-are som tar Amfetamin - är det inte möjligen så att du har Bipolär eller Schizofreni av något slag?

Jag är bara diagnosticerad med ADD och asperger. Brukar dock få hypnogogiska och hypnopompiska hallucinationer om jag får störd nattsömn. Har aldrig hört röster tidigare, är därför jag misstänker att det har med medicinen att göra. Halisarna jag är van vid är att möbler och annat andas eller att jag kan se insekter, typ malar eller fjärilar. Saken är den att jag gick på ritalin på en avsevärt mycket högre dos för två år sedan, fick en massa andra biverkningar men inget sånt här.

Står på fass att 1 av 100 kan få hallucinationer av det ser jag nu.
Är ändå i det där gränslandet mellan vakenhet och sömn där jag ändå fått hallisar så länge jag kan minnas...
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-02-26 kl. 23:27.
Citera
2021-07-12, 17:12
Medlem
engammalfisks avatar
Alla hör röster men röster är bra på att maskera sig som ens egen inre röst. Man har ingen mun i huvudet.

"Schizofreni" är ett hittepåord av sällan skådad rang, sväljer man det får man även finna sig i vad psykiatriska stjärnskotten Freud eller om det var Jung sa, att en människas psyke grundar sig i att man vill ha sex med sina föräldrar mer eller mindre.
Citera
2022-11-19, 19:49
Medlem
fellowvessels avatar
Jag. Sen jag föddes. stör mig inte. jag är rätt van. mest paranoia att det skulle vara något skadligt. finns vetenskap som säger att ens inres dualitet har fått människan att utvecklas & varit nödvändig.
Senast redigerad av fellowvessel 2022-11-19 kl. 19:53.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in