2016-05-31, 17:49
Medlem
Vad kan vara orsaken till röster? Jag avslöjade för psykdoktorn att jag har befallande röster. Jag har pratat mycket sparsamt om mina röster med vården. Men jag var döless på dem så jag avslöjade dem. Nu jagar psykologen mig. Jag är inte deprimerad. De säger jag har schizofreni. Jag tror inte på det. Vad finns det mer än schizofreni och psykotisk depression som hör röster? Jag är definitivt inte bipolär. Har gjort screening för det och jag är inte manisk någon gång. Kom inte dragandes med shamaner och sånt. Det tror jag bara på när jag är psykotisk. Har hög dos neuroleptika men det biter inte på rösterna. Då måste det ju va nåt annat?
Citera
2016-05-31, 17:52
Medlem
Ja tyvärr har du nog schizofreni.
Citera
2016-05-31, 17:55
Medlem
studentrolands avatar
IMO så kan det vara så att drömvärlden spiller över in i vakentillståndet... i drömmarna på natten kan man ju både se och höra de mest otroliga tilldragelser, och om gränsen mellan dröm och vakenhet är utsuddad av någon anledning så kan ju röster upplevas inifrån även under dagtid, s.a.s.

Joe Griffin från England har förklarat fenomenet grundligt inom teorin kallad "Expectation fulfilment theory"...
http://www.why-we-dream.com/thetheory.htm
Senast redigerad av studentroland 2016-05-31 kl. 17:57.
Citera
2016-05-31, 20:08
Medlem
Vad är det du hör? Är det en röst som säger till dig att göra saker eller är det bara en röst? Förklara gärna mer
Citera
2016-05-31, 20:11
Medlem
Beskriv dina psykoser. Hur ofta har du dem? Hur länge varar de?
Citera
2016-05-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majonito
Vad är det du hör? Är det en röst som säger till dig att göra saker eller är det bara en röst? Förklara gärna mer

Har flera röster. En som kommenterar. En som förvränger det andra säger och retar och skrämmer mig. En kvinna är snäll och hjälpsam men jag litar inte på henne. En som säger åt mig att hoppa framför tåget och andra dumheter. Jag hör även folk som skriker. Och barn som skriker.
Citera
2016-05-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Beskriv dina psykoser. Hur ofta har du dem? Hur länge varar de?

Min längsta varade nog i två år. Kommunicerade via radiovågor, kunde gå på vatten. Såg väggarna andas. Trodde folk var ute efter att döda mig. Var övertygad om att min chef var satanist och samlade bevis mot honom och försökte övertyga noga utvalda kollegor om att så var fallet. Ingen trodde på mig. Sen blev jag helt apatisk när rösterna tog över min värld och sa att jag skulle dö.

Har väl haft tre kortare psykoser på nån vecka efter det och flera prepsykotiska upplevelser. Psykoserna har kommit när jag slutat med medicinen.
Citera
2016-06-01, 16:57
Medlem
Ninjor1987s avatar
Paranoid Schizofreni.

Solklart fall.

Varför slutar du ta medicinerna om du får såna här problem av rösterna förresten? Varför känns det som en bra idé då?

Fortsätt självklart att ta medicinen.

Du bör prata med din psykolog / läkare igen, och beskriva alltihopa.
Citera
2016-06-01, 17:47
Avslutad
Min psykiater säger att jag har drag av schizofreni. Så sent som igår kväll var jag väldigt orolig o tog extra Haldol. Men såg både ansikten när jag blundade o hörde röster i huvudet. I morse ringde jag o skulle sjukskriva mig från min dagliga verksamhet, men ingen svarade, så som tur var cyklade jag dit ändå. O det var bra att komma ut bland folk. Annars hade jag nog bara inbillat mig mer...
Citera
2016-06-01, 22:18
Medlem
Så det kan inte vara nåt annat? Friska hör väl också röster?
Citera
2016-06-01, 22:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Friska människor hör röster när de samtalar med andra människor i verkliga livet...(eller lyssnar på radio/ser på tv) ... mindre friska människor kan "höra röster" från en massa olika ställen, t.ex. var det på dagens avsnitt av "Dr. Phil" på tv 7 en kille i USA som hette Nick, som påstod/trodde att han hade fått ett mikrochip inplanterat i sitt huvud när han var drogad på ett hotellrum, och någon/några okända typer hade därefter hackat sig in på något för honom själv okänt satellitdataprogram för att på så vis sända satellitsignaler till det inopererade chipet inuti hans huvud så att han hörde röster som egentligen kom från mikrochipet som någon opererat in i hans huvud när han var medvetslös...

http://www.drphil.com/shows/2364/

Han hade ju i.o.f.s. använt en hel del olika droger innan, t.ex. kokain och s.k. "bathsalts", men han trodde inte att det hade någon betydelse i sammanhanget... ... både hans mor såväl som hans far hade dessutom schizofreni i släkten, men han trodde inte att det spelade någon roll heller...

så... röster kan uppenbarligen alltså komma från de mest oväntade ställen, t.ex. satelliter och osynliga inplanterade mikrochips...
Citat:
Nick says he hears voices in his head, almost every day, that demean him and threaten him and his family. “[They say] ‘We’re going to beat you,'” he says. “The voices have told me I should kill myself, which is not going to happen … They say, ‘We put poison in your food,’ and that they have a predictor machine that’s capable of letting them know my thoughts.”

Nick’s parents, Rise and Kelly, and his sister, Jenna, say they think he could be suffering from a mental illness — but Nick disagrees.

Instead, Nick says he believes the voices are talking to him through a microchip that was implanted in his body.
http://www.drphil.com/shows/2364/

Om man inte köper hela paketet med hackare , satelliter och mikrochip som opereras in när man är medvetslös, så finns ju förstås möjligheten att rösterna kommer från "Det Okända"... i alla fall lever vissa i den övertygelsen...
https://www.youtube.com/watch?v=JKpMeud-dAw
Senast redigerad av studentroland 2016-06-01 kl. 22:59.
Citera
2016-06-01, 23:39
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Det är inte normalt att höra röster från inget, nej. Du behöver inte heller vara i en psykos för att ha psykotiska symtom. Det du beskriver är psykotiskt per definition.

Friska kan se någonting i ögonvrån eller känna oförklarat obehag om man t.ex. inte sovit på flera dagar i sträck. Sådana symtom är "psykotiska", ungefär som de man får från psykossjukdomar, men uppkommer i specialfall då när människans mentala resurser är uttömda. Av psykossjukdomar upplever man liknande händelser även när det inte finns en uppenbar och tillfällig orsak, och på ett sånt sätt att det stör i livet.

Jag brukar säga att det du ser och hör som ingen annan verkar se eller höra är definitivt overkligt, men du ska inte känna att de känslor det väcker hos dig är oriktiga. Det som är sjukligt är den saken att du tror att någon vill skada dig, men det är inte sjukligt att må dåligt när man tror att någon vill skada sig själv. Vilken frisk person som helst skulle uppleva en sån situation på samma sätt. Därför vill jag att du ska känna dig rättfärdig när du ber om hjälp och stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in