Citat:
Ursprungligen postat av
Comatose
Sömnen pendlar från att sova bra till att vara vaken i två dygn. Väldigt hattigt. Ska träffa kbt-psykolog nästa vecka som ska räta ut min hjärna. Det måste finnas ett sätt att bli av med rösterna. Igår kväll var en riktigt jobbig kväll.
Det är ett tecken på att du måste höja din medicinering.
Prova en tilläggsdos för natten av te x Olanzapin (cyprexa) - det hjälper många mot just det här problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohnae
Jag är själv schitzofren och det är inte ovanligt att man inte accepterar sin diagnos. Jag accepterade den inte och vägrade att medicineras till en början. Idag är jag rätt bekväm i min sjukdom. Den betyder att jag kan sjukskriva mig i princip närsomhelst.
Nu är jag dock en arbetssam människa så jag väljer att låta bli även om mina röster blir värre i en period.
Jag hör mest snälla röster numera. Det började väldigt elakt. Är dina röster befallande, säger de åt dig att göra något så kallas det imperativ.
Smärtorna man kan få som försvinner av sig själv kallas psykosomatiska. De sitter i huvudet kan man beskriva det som.
Om du verkligen inte tror på att du är schitzofren ska du kanske söka dig till dianetikens lära. Det är en livsåskådning med många intressanta teorier. Väldigt bra för att lära känna sig själv och förstå samband som är vanliga inom schitzofreni.
Det finns t.ex. "operating thetans", som kan hoppa in i andra människor och på så vis vara en människas röster, om jag förstått det rätt.
Kul att dina röster är trevligare nu för tiden - det är ju en stor vinst i processen att få tillbaka livsglädjen. : )
Just hur man upplever rösterna och synerna är något som beteendemodifikation som KBT och DBT kan hjälpa till med - vissa studier har intressant nog visat att depressionen och ångesten som schizofreni ofta medföljs av faktiskt kan vara kulturella - i natursamhällen som i afrika så upplever inte schizofrena sina röster o syner som onda alls, utan tvärtom så försöker dom hjälpa och boosta en - skulle då bero på att dom inte blir isolerade på samma sätt utan är en del av stammen som schamaner o dylikt - man tror ju även på välvilliga andar och förfäder i dessa kulturer - så att någon pratar med osynliga upplevs inte lika negativt av omgivningen.
DOCK...!
Föreslå absolut inget om dianetik eller annat scientologiskt trams! Det är farliga irrläror där dom som lär ut dom bara är intresserade av att lura folk på pengar.
Dom flesta ideerna är för övrigt snodda av L. Ron Hubbard från andra, bättre sci-fi -författare! Några av mina favoriter dessutom! >: [
Ska du föreslå lite sånt trams så föreslå hellre Serier av Stan Lee Jack Kirby, Moebius och böcker av Edgar Rice Burroughs, Doc Smith och Isaac Asimov.