Citat:
Ursprungligen postat av
apjävel
Haha det skrev jag inte. Halmgumma där!
Rundgångs gubbe där.
Svara på de argument jag kommer med istället så slutar jag med halmen.
Citat:
Nej, det försöker jag inte hävda
suck…diskuterar vi i stort normsystem och vem som ska ta tag i vad? ja eller nej?
Om ja, varför är det då plötsligt bara tillåtet diskutera normsystem i lilla pytte Sverige anno 2016?
Är avsevärt lättare att få syn på kosntigheterna i sin egen omgivning där man själv står, om man tittar på andras omgivningar. Är därför jag ständigt tar upp exempel från förr och utomlands för att illustrera vår egen plats.
Pakistan har normsystem det med. Några som vi direkt här i väst kan se är helt upp åt väggarna galna. Men frågar du en pakistanier tycker hen att dessa är helt självklara. Precis på samma sätt som vissa svenskar tycker vissa saker är helt självklara!
som typ: Vi är biologiskt helt olika! så självklart är kvinnor gjorda för att laga mat, dammsuga och byta blöjor och män gjorda för att tjäna pengar på banken! Självklart!!!
Det är…öhhh generna! NÄÄ!?? vänta det är …hormonerna!!!!
Samma typ av bångstyriga, konventionellt enkelspåriga normtänkande som sitter exakt lika gjutet på en svensk som på en pakistan.
Men för en svensk lättare se i det pakistanska samhället och förmodligen i vissa fall vice versa.
Citat:
Mm men ett exempel som inte är särskilt gångbart men ok. Menar du i såna fall att det är pappan som ska klä sina söner i kjol eller går det bra att mamman gör det också?
Nu börjar det brännas.
Citat:
Just för att det är på en helt annan nivå så kan man ju försöka sig på att separera dem. Att prata om svenska förhållanden och rätt vad det är dra en linje till Pakistan blir lite konstigt även om det är samma grundproblem.
Varför? Om det nu bygger på samma grundproblem men bara yttrar sig olika? Är ju grundproblemet vi vill åt trots allt.
Citat:
Jag har inte skrivit att de inte kan ändra sig. Jag skriver att vi alla är ansvariga för normerna och att det behövs incitament för att ändra dem.
jepp och feminister jobbar som attsingen för att få män fatta incitamenten. Ska vi klara framtidens miljöfrågor/ fungerande samhälle/ grundtrygghet/ barn ex. så är det män som måste ändra sig mest.
Citat:
Det har jag inte heller sagt. Om män och kvinnor vill ha förändring av normer, manliga och kvinnliga könsroller så bör de ju premiera det som de eftersöker för att få till stånd en förändring.
? Premiera det de eftersöker? ahhh here we go again. Kvinnor måste använda sitt sexliv till att ge belöningar till duktiga män. Så var det ju. Män måste ju ha fitta som tack för besväret att bli samhällsdugliga medborgare. Eftersom samhället ENBART är till för kvinnor och DERAS barn.
Nått sånt?
Citat:
Du får prata med din man om det. Jag presenterar mig så fint så.
haha…ja ok.
Citat:
Tråkmåns. Västfront=västkust
va? är det en ordvits från götet jag missat?
Citat:
Då omger du dig med fjantar.
Nu är ju inte FB och forumet representativt för hur det ser ut irl. Här finns en massa out casts, småpojkar och annat löst folk som kan skriva provocerande för att det får ut något av det i skydd av anonymitet eller faktiskt har en nedvärderande syn på kvinnor (jo jag vet att det finns). Om jag har ork så brukar jag besvara dylika inlägg och har kallats white knight fler gånger än jag kan räkna. Senast jag gjorde det var igår i närliggande tråd men är inte säker på att muppen fattade min ironi. Ute i den vanliga världen så är sexism långt ifrån ok även om det förekommer precis som rasism förekommer.
jaja, ok här ger jag herrn rätt. Även om jag fkatiskt vill påpeka att manlig hegemoni verkar starkare än kvinnlig. Behovet av ryggdunkeri och tystnad hos män verkar svårbemästrad. Kvinnor i större gäng är lite rivigare gällande åsikter, lättare hacka på varandra, men helt min egen erfarenhet. (jag umgås rätt mycket med individualister så kan ha med det att göra också)
Citat:
Nu var det inte det som var frågan vilket som var mest skadligt utan mekanismerna. Sen så är det väl många som hävdar att utseendefixering är skadligt per se. Jag hörde för ett tag sedan på morgonnyheterna i TV4 el SVT att kvinnors sökningar på google till 60-70% rör smink och skönhet, vilket säger något. Kan du isolera det till att endast handla om kvinnors ansvar eller är männen en del i detta. Varför ska kvinnor sluta med skönhetsvård om det uppskattas av män.
Fast jag håller inte med helt, grunden här är skadliga normer…där jag alltså specifikt gått på de normer jag ser hos manligheten som jag tycker vi borde unisont jobba bort.
- Manlig överordning.
- Våldsbenägenheten, som hör ihop med hur vi uppfostrar småkillar att inte få tillgång till andra bättre sätt att hantera känslor på, och rum!, än att agera med aggressivitet (min tolkning)
- Kopplingen sex/ våld.
ex.
Dessa normer sitter i samhället, dvs hos båda könen, men! det är män som utagerar ovan, så är män som grupp som måste syna sig själva och ta steget agera för att ändra ovan. Kvinnor kan säga ifrån, peka med hela handen, ge er rummet, men vi kan fan inte ordna detta åt er.
Män kan alltså inte sitta med fötterna upp och vänta på att feminister ska städa upp normerna åt er.
Så frågan är absolut vad som är mest skadligt.
Utseendefixering hos kvinnor är skadligt absolut, men det skadar mest oss själva eller hur?
Inga kvinnor som mördar sina män via mascaran.
Citat:
Låter som en vacker tavla. Hade din man bakat?
extremt vackra 12 km ja…
Vi kör lite varierat teamwork…jag sätter deg och matar surdegar etc. han bakar ut och skaffar hem konstiga ingredienser jag aldrig hört talas om. Han bossar, ger order hit och dit, och jag käkar mest. Är en bra deal...