2016-06-09, 10:41
Medlem
Rebali179s avatar
Har inte köpt böcker på väldigt länge men det blev dessa nyligen
Janne Schaffer - Mitt liv som Schaffer
J.R.R. Tolkien : En Biografi av Humphrey Carpenter
Citera
2016-06-19, 20:58
Avslutad
James Dunn – The Theology of Paul The Apostle (1998)
Udo Schnelle – Apostle Paul (2005)
Michael J. Gorman – Reading Paul (2008).

De första två är riktiga tegelstenar. Ser mycket fram emot dem.
Citera
2016-06-19, 21:55
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Jag hittade äntligen ett exemplar av Sten O Karlssons "Det intelligenta samhället". Ser mycket fram emot läsningen, Karlsson verkar vara inne på spår som jag själv länge har funderat på.

http://www.svd.se/socialdemokratin-vaxte-ur-alternativa-idestromningar
Citera
2016-06-20, 00:23
Medlem
Burnhams avatar
Resa till nattens ände, av Celiné
Citera
2016-06-20, 19:54
Medlem
En pocket utgåva av Samhällets olycksbarn-Victor Hugo
Har velat läsa den sedan jag såg den filmatiserad för några år sedan
Citera
2016-06-21, 07:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Resa till nattens ände, av Celiné
Återkom gärna med omdöme om denna. Man blir lite nyfiken på denne Celiné som ju ska ha varit Sture Dahlströms husgud.
Citera
2016-06-21, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Återkom gärna med omdöme om denna. Man blir lite nyfiken på denne Celiné som ju ska ha varit Sture Dahlströms husgud.

Resa till nattens ände är grymt bra. Läs.
Citera
2016-06-25, 12:14
Medlem
bombaccis avatar
Blev en pocket med SF med alternativ historia, perfekt när jag behöver åka t-banan fram o tillbaka till o från jobbet med alla jobbiga människor som man stöter på där.

The man in the high castle. Handlar om en alternativ värld där axelmakterna har vunnit och där tyskarna och japanerna rustar mot varandra o det finns dem som drömmer om en annan värld.

Det låter intressant. Den har blivit filmad som teveserie också men inte sett den. Misstänker att boken är bättre i alla fall.
Citera
2016-06-27, 23:53
Medlem
chessjamts avatar
Flashbacks sommarbokcirkel 2016!

Från Amazon UK:

Steinbeck Novels 1942-1952 (Library of America)
- The Moon is Down
- Cannery Row
- The Pearl
- East of Eden

Les Misérables av Victor Hugo. Penguin Classics senaste utgåva, översatt av Christine Donougher. Jag är en samlare av Penguins Classic-serie.

Strax under 31 pund med frakt inräknat.
Citera
2016-07-06, 20:28
Medlem
M.R. Carey "The Girl With All The Gifts". Gillade trailern till filmen så varför inte bara läsa boken istället. Verkar riktigt bra.
Citera
2016-07-08, 00:29
Medlem
Strand.s avatar
Eftersom jag under senaste tiden nästan uteslutande ägnat mig åt lyriska förehavanden så blev senaste inköpet av böcker en beställning i just det spåret, nämligen:

Don Juan av Lord Byron. Jag har läst mycket av de ryska författarna, och i synnerhet Pusjkin och Lermontov - två mycket begåvade diktare, och två personliga favoriter - har influerats av denna engelsman. Därför känns det som en självklarhet att läsa några av mina idolers influenser, just för att själv kanske influeras av samma magiska skalder som ligger i grund för mina egna litterära förebilder. Inte minst så är det en skickligt poetiskt verk som i sin lyriska självständighet gör sig värd att läsas.

Samlade skrifter I-V av Stagnelius. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Stagnelius är förmodligen Sveriges absolut bästa diktare genom tiderna - möjligtvis att Tegnér når samma nivå - och efter att ha läst väldigt mycket av honom har jag helt enkelt beslutat mig för att läsa allt som finns av denna legendariska skald.

Väst-östlig divan av Goethe. En av mina absoluta favoriter - både ur ett lyriskt såväl som prosaiskt perspektiv - och detta är ett av de få verk jag ännu inte läst av vår tyske herre, vilket är varför jag alltså beställt hem den.

Dikter av Hafiz. Samma anledning som varför jag börjat läsa Lord Byrons verk: Goethe är en av mina favoritförfattare och är en av mina främsta förebilder. Jag tycker inte bara att man ska läsa allt som finns av sina favoriter, utan jag tycker även man bör förkovra sig i sina idolers egna idoler och influenser, då detta inte bara ger ytterligare stoff och inspiration, men kanske framför allt en djupare förståelse - en extra dimension - till varför ens förebild skriver som denne gör. Vi vet alla att Goethe har influerats mycket av Hafiz, som han upphöjde till litterärt geni, och det är egentligen en anledningen i sig - precis som med Lord Byron - till att läsa honom. Hafiz tillhör helt enkelt de största.

Har även beställt hem lite brev och dagboksanteckningar av Lord Byron som jag tänkt läsa när jag är klar med Don Juan. Jag har läst brev och dagböcker av många författare, inte minst Kafka och Dostojevskij, och det är oftast oerhört kraftfulla texter som i vissa fall kan innehålla avsnitt som är flera gånger bättre än själva författarens skapelser. På grund av denna förkärlek för brev och dagböcker har jag alltså nu även tagit mig an Lord Byrons brev och dagboksanteckningar.

Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Les Misérables av Victor Hugo

Har inte läst så mycket av Hugo, så du får gärna säga till vad du tycker om denna!
Citera
2016-07-13, 14:26
Medlem
wernblom88s avatar
Blev en del lyrik. Fick Tonino Guerras Honung / E' mel samt Viskleken av Ashbery till ett förnämligt pris. Guerra ska bli intressant att läsa då jag älskar hans filmmanuskript. Liksom Pasolini var han även en framstående poet i Italien. Det jag läst verkar lovande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in