• 1
  • 2
2016-06-21, 00:21
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Jag jobbar fr en 6 ring. Hon r s snll och man blir glad av henne. Men jag har brjat varit med om s konstiga saker och vill grna veta andras erfarenhet av saker som hnt inom detta yrke. r det s hr konstigt jmt eller har jag serist bara otur?

* Jag stller upp och r p ett lger dr det finns djur jag r allergisk mot fr det var akut och fanns ingen. Blev jtte dlig efter ngra timmar och hamnade p sjukhuset (har inte allergin p papper sedan innan). Nu jobbar jag och pappan sger att jag slipper fr min hlsas skull resten av gngerna varp mamman sger surt att det finns sprutor (!) (kan lgga till att pappan eller mamman kunde fljt med istllet d de bara satt hemma).

* Sger att jag r duktig och snt innan passen och sedan kr de med mig som att jag r en robot. Klagar en massa och ber mig hmta saker de sjlv kan och borde gra. Allts mycket sm saker framfr dem som de inte nr.

* Fr ingen tid att ta varken lunch eller middag. Om jag blir sm hungrig s mste jag planera in tiderna nr jag ter bttre enligt mamman s inte 6ringen blir utsatt. (Vljer alltid bra tider d jag inte behvs fr att kunna ta men fr nd inte det).

* Dem sger att jag kan f sitta ett tag och vila lite. Precis nr jag stter mig ner s ska jag upp igen och fr en massa uppgifter att gra.

* Fr inte sitta hur lnge som helst p toa (det jag behver allts och inte 30 min). Sen mste jag planera in det vldigt noga fr det kan stra allt annat tydligen.

* Mamman och pappan brkar hela tiden ppet fr mig. Vldigt obehagligt och har ven gjort att jag slutat ta dag passen fr att slippa det.

* Innan jag brjade pratade mamman hela tiden om hur kr alla r i dottern och hon r bara bst osv. Intalar alla att sga det och tittar p en sjukt lskigt med ett stort leende tills man hller med.

* Man ska hela tiden uppmuntra dottern om att hon r s smart och bst. (r inte smart alls. Sedan mycket verdrivet att sga det flera gnger per timme).

* Dem har nstan aldrig tid fr henne att ka och gra saker s vi assistenter gr det istllet och de skyller p en massa dliga bortfrklaringar till varfr de inte kan.

* Jag ska inte behva ndra mig fr ngot men sedan ppekar dem en massa saker jag ska ndra i min personlighet fr att passa in i ngon fantasi bubbla de vill ha fr henne trots att de valde mig fr jag r lugn.

* Dottern r s viktig att de andra barnen fr lida igenom det mycket och fr inte ens hlften s mycket uppmrksamhet.

* Dem klagar vldigt ppet fr mig om deras frhllande, hur de tycker om varandra och att de har "fr mnga" barn.

Kommer jag p fler skriver jag fler senare, men detta r saker jag tnkt p mest!
Citera
2016-06-21, 01:12
Medlem
goransvenssons avatar
Kan du inte be att f en annan klient? Det lter ju ohllbart att ha det sdr p sin arbetsplats.
Frvrigt lter det som att du fr utfra massa uppgifter utver det du ska.

Lter som att du hade otur men nnu konstigare att du stannar kvar..
Citera
2016-06-21, 01:19
Medlem
StigAllans avatar
Om man inte trivs s byter man jobb s snart man kan.
Att knna sig utnyttjad r aldrig bra.
Citera
2016-06-21, 01:55
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goransvensson
Kan du inte be att f en annan klient? Det lter ju ohllbart att ha det sdr p sin arbetsplats.
Frvrigt lter det som att du fr utfra massa uppgifter utver det du ska.

Lter som att du hade otur men nnu konstigare att du stannar kvar..

Stannar bara tills jag ftt nytt jobb, glmde skriva ner det! Det r inget jag tnker jobba kvar p alls var bara lite otydlig. Men vill inte sga upp mig utan att ha ett annat jobb 100% klart. 😊
Citera
2016-06-21, 01:56
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om man inte trivs s byter man jobb s snart man kan.
Att knna sig utnyttjad r aldrig bra.

Nej det har jag frsttt med. Vill grna hr vad andra tycker om sakerna och om ngon varit med om liknande 😊
Citera
2016-06-21, 02:03
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Nej det har jag frsttt med. Vill grna hr vad andra tycker om sakerna och om ngon varit med om liknande 😊
Sjlv sommarjobbade jag under pluggtiden som byggnadsarbetare, nr jag fick allt mera uppdrag p eget ansvar p nya byggprojekt krvde jag lnefrhjning.
Skitskallen som basade blev frvnad d jag sa upp mig nr ingen lnekning infann sig.
Men jag knde mig betydligt mindre utnyttjad och det r huvudsaken fr den egna vlmgan.
Citera
2016-06-21, 02:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Har svrt att frst situationen. Som personlig assistent r det flickan och endast flickan du ska hjlpa. Det betyder att du ska hjlpa henne, inte hennes frldrar. Om det inte r sdant som flickan sjlv vill hjlpa frldrarna med och som ligger p en sexrings kompetensniv. Det betyder tex att du inte ska laga mat (ingen sexring lagat mat sjlv), dremot ska du hjlpa henne att ta eftersom det r ngot som en sexring kan frvntas klara av.
Citera
2016-06-21, 02:24
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har svrt att frst situationen. Som personlig assistent r det flickan och endast flickan du ska hjlpa. Det betyder att du ska hjlpa henne, inte hennes frldrar. Om det inte r sdant som flickan sjlv vill hjlpa frldrarna med och som ligger p en sexrings kompetensniv. Det betyder tex att du inte ska laga mat (ingen sexring lagat mat sjlv), dremot ska du hjlpa henne att ta eftersom det r ngot som en sexring kan frvntas klara av.

Det r exakt det jag tycker r s konstigt! Varfr ska jag hjlpa dom nr det r hon som ska ha hjlp!
Citera
2016-06-21, 02:28
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Kom p en till punkt!

* Dem tycker det r viktigt att hon fr vara just en 6ring och f gra som hon vill men nd slutar det alltid med att de vljer vad hon ska gra. Ex jag frgar vad hon vill gra och hon vill rita. Mamman eller pappan kommer till oss d och sger ngot i stil med "nej men vill du inte gra det hr! Jo det ville du" fast hon sger nej.
Citera
2016-06-21, 21:37
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Ingen inom detta yrke som har liknande problem eller varit med om ngot?
Citera
2016-06-21, 23:52
Medlem
teasardigs avatar
Nej, du blir inte utnyttjad. Det hr till jobbet att du gr vad brukaren/frldrarna ber dig om. ter och skiter fr du gra p schemalagda raster. r det fr jobbigt fr dig nr mamman och pappan brkar och du inte kan zona ut fr du fundera p om du jobbar i rtt bransch. Vad glad fr att du inte tvingas tvtta knsdelarna p en handikappad 65-rig snuskgubbe som gillar att titta p vhs-porr.
Citera
2016-06-22, 10:19
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej, du blir inte utnyttjad. Det hr till jobbet att du gr vad brukaren/frldrarna ber dig om. ter och skiter fr du gra p schemalagda raster. r det fr jobbigt fr dig nr mamman och pappan brkar och du inte kan zona ut fr du fundera p om du jobbar i rtt bransch. Vad glad fr att du inte tvingas tvtta knsdelarna p en handikappad 65-rig snuskgubbe som gillar att titta p vhs-porr.

Tror du inte lst texten alls. Jag har inga schemalagda raster. Vilket betyder att jag inte har toa eller t tid. Jag har inga raster alls och d spelar det ingen roll om jag jobbar 12 timmar eller 5.

Det jobbiga nr de brkar r att de drar in mig i det. Jag ska "vlja" sida. Sen tnk dig sjlv att du ska ta hand om ett barn och frldrarna brkar p ett annat sprk ocks. Du frstr inte kanske men barnet gr och man ser hur mycket det pverkar.

Sen har jag redan jobbat med det du beskriver men slutade samma dag. Och det lter mer som att du haft en dlig dag och frsker att f mig att lta som att jag bara klagar. Jag vill mer bara veta om andra r med om konstiga saker inom detta yrke d detta r andra familjen jag r hos och det r bara dligt igen. Tack p frhud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in