Citat:
Ursprungligen postat av
Myllo
Du är nog fel ute om du tror att Holmér var något slags lakej i mörkläggning åt
SAP. HH var en rätt så mörkblå person i grunden. Om man tittar på de situationer
där HH hjälpte SAP med mörkning så upptäcker man att han hade egen vinning av
det hela genom att att kunde rädda de uppdragsgivare som han egentligen arbetade
åt. Alltså, HH hjälpte SAP i sådana fall där de hemligare grenarna av försvaret och
polisen behövde skyddas. I övriga fall sket han i hur det gick för SAP.
Visst kan jag ha fel, även fast jag inte tror det. Det är enbart en tolkning jag gör utifrån hur han, och Ebbe, agerat tidigare. Där det finns band till gamla IB som var sossarnas organ initialt. Och där MOP var kliniskt ren på utredning av spår som kunde vara besvärande för SAP.
När det gäller MOP så tog Holmer in Ebbe i utredningen så gott som omedelbart. Där det då borde vara logiskt att de spelade på samma planhalva. Vilket framgår när Ebbe senare övertog Holmers utredning med samma stöd från SAP.
Om din teori stämmer så utnyttjades enbart SAP i andras tjänst när så påkallades. För att skydda andra, och där även Ebbe var med på noterna. Och då uppstår genast frågan. Var Palme, IC och CL så lättlurade.
Om vi tittar på Ebbes affär verkar det inte vara så. Alla torskade utom IC och CL. Trots att Lidbom var djupt insyltad och uppenbarligen ljög om mycket. Det verkar snarare vara så att det var just dessa två som hade bäst koll på läget, och de med mest makt. Precis som det var under Holmers ledning.
Sedan är det mycket riktigt som du skriver. För HH var hans egen ställning och makt viktig. Men där det var just SAP som gav honom den. Där det förmodligen är så enkelt som att han tjänade de som kunde ge honom mest makt. Genom att tjäna de väl och utförde det de ville till belåtenhet. Knappast beroende på att han tjänade andra herrar under täcket.
Har du någon ide om vilka andra herrar han tjänade som du påstår. Där det enligt ditt eget resonemang ska ingå poliser som ska skyddas. USA via SB. Någon form av nätverk. Militär underrättelsetjänst eller några andra. Knappast Säpo, för där litade man inte på honom.