2016-06-20, 13:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Precis så, jag kan få lån och har till kontantinsats men jag har inte lust att betala överpriser och samtidigt skuldsätta mig över öronen. Då sparar jag hellre lite extra och väntar på kraschen och köper sen till ett rimligt pris utan att skuldsätta mig över öronen.
Du tycker alltså det är bättre att bo kvar billigt hos dina föräldrar än att skaffa eget boende.
Ingen har lust att sälja dig något till underpris.

Ska du spekulera i tillgångar så bör du göra det i något annat än ditt primärbende.
2016-06-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du tycker alltså det är bättre att bo kvar billigt hos dina föräldrar än att skaffa eget boende.
Ingen har lust att sälja dig något till underpris.

Ska du spekulera i tillgångar så bör du göra det i något annat än ditt primärbende.

Fast underpris är inte samma sak som rimligt pris. Tänk om, tänk rätt.
2016-06-20, 14:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Fast underpris är inte samma sak som rimligt pris. Tänk om, tänk rätt.
Det är riktigt.
Rimligt pris är marknadspris. Antingen gillar du läget och betalar vad det kostar eller så låter du bli. Det är inte svårare än så.
2016-06-20, 15:11
Medlem
Citat:
Det är riktigt.
Rimligt pris är marknadspris. Antingen gillar du läget och betalar vad det kostar eller så låter du bli. Det är inte svårare än så.

Vad händer med marknadspriset när marknaden inte vill betala lika mycket?
2016-06-20, 15:36
Medlem
Citat:
Det är riktigt.
Rimligt pris är inte marknadspris. Du sitter och lägger ord i munnen på mig och säker att antaganden är fakta. Marknaden kan ha fel, som i det här fallet när marknaden är på tok för uppblåst. Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt, får inte ihop mattematiken. Enligt dig ser formeln ut såhär "Marknadspris=rimligt pris= underpris".
2016-06-20, 17:04
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Falskt, vi har ca 19% invandring jämfört med de andra nordiska länderna.

Antalet asylsökande i Sverige är f.n. ca 440-500 per vecka. Finland ca 60-80, Danmark 80-100, Norge 40-60. Drygt dubbla alltså. Detta är siffrorna sedan id- och gränskontroll infördes, kolla hos resp. lands myndighet om du betvivlar siffrorna. Bifallsgraden är absolut inte lägre i Sverige (ländernas lagstiftning i detta område är baserat på samma konventioner och direktiv). Den påföljande anhöriginvandringen har varit mest generös i Sverige, men det ändras den 20 juli (då lagen som antogs idag börjar gälla) men det gäller alktså endast de som ansöker fr.o.m. 20 juli, inte de öppna ärendena. För asylsökande är det den 24 november 2015 som är brytpunkten för vilka regler som gäller.

Nu, p.g.a. den s.k. anvisningslagen måste kommunerna tillhandahålla boenden till de som får uppehållstillstånd som asylsökande. "Paviljonger" (läs:baracker) byggs men många kommuner kommer nog tvingas ta bostäder från de kommunala köerna också. Det innebär minskad tillgång på hyresrätter, och ett ökat tryck på bostadsmarknaden. Kommuner kan ev. även tvingas gå in och köpa bostäder, som de sedan hyr ut till soc som inhyser kommunplacerade nyanlända.

Jag tror att detta kan elda på bubblan ytterligare samtidigt som det försämrar de offentliga finanserna på alla nivåer. Detta i sin tur kommer väl förr eller senare påverka den underliggande ekonomin och då även räntorna på underliggande obligationer. Men 10000-kronorsfrågan är givetvis när smällen kommer.
2016-06-20, 23:09
Medlem
4 år gammal dokumentär om skuldkrisen och de bubblor den fört med sig, känns just nu mer aktuell än någonsin för Sveriges räkning: https://youtu.be/2oehDVWkHq0?t=2610
2016-06-21, 08:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Rimligt pris är inte marknadspris. Du sitter och lägger ord i munnen på mig och säker att antaganden är fakta. Marknaden kan ha fel, som i det här fallet när marknaden är på tok för uppblåst. Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt, får inte ihop mattematiken. Enligt dig ser formeln ut såhär "Marknadspris=rimligt pris= underpris".
Underpris är inte marknadspris. Det är under marknadspris därav namnet.
Marknaden har inte fel. Den kan dock ändra uppfattning.

Du som bara utgår från vad du vill är som ett barn. Vad du "vill" är inte relevant eftersom ingen säljare kommer att gå dig till mötes.

Om du räknar lite på kostnaden för fullbelånad bostad. Sedan jämför det över tid. Då kommer du se att det finns utrymme för ytterligare ökning.
2016-06-21, 09:40
Medlem
Citat:
Om du räknar lite på kostnaden för fullbelånad bostad. Sedan jämför det över tid. Då kommer du se att det finns utrymme för ytterligare ökning.

Varför ökar det inte ytterligare då?
2016-06-21, 09:50
Medlem
Jag tycker det verkar som det börjar komma tillbaka?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-vastmannagatan-46,-7tr-9386556
Denna är uppe i 4.2 mille nu.

Atlasgatan 13 kom ut på hemnet för 2 dagar sedan för 4.950 000. Kom ett bud direkt på 5.850 och den försvann direkt.

Så visst börjar folk inse att det alltid är en fin investering i Stockholmsinnerstad. Sen om du ska köpa få att bo kort tid - <1 år - då kanske man bryr sig mer om att få den perfekta dealen. Men om man ska bo i >5 år så kvittar det för många.
2016-06-21, 10:06
Medlem
Fri hyressättning är det enda som kan lösa bostadskrisen
2016-06-21, 10:21
Medlem
Sven2s avatar
Rekordmånga bygglov beviljades (Malmö 2015)
http://i.imgur.com/5IuB7Wh.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in