2016-06-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Vi har ett så kallat budgivningsförfarande på bostadsmarknaden i Sthlm. Om du köpe en etta för 3 mill för ett år sedan och vill sälja idag så anlitar du en mäklare. grannen sålde nyss en nästan likadan lägenhet för 3,2 mill så du vill också ha 3,2. I samtal med mäklaren sätter ni begärt pris 2.450.000kr.
Säljaren kan få för sig både det ena och det andra. En villaägare kan få för sig att denne vill ha mer än grannen fick för att säljaren gillar sin egen trädgård bättre än grannens. Men köparna kanske skiter i det.
Säljarnas godtycke har så att säga inte så mycket med saken att göra. Och det ser en duktig mäklare till att säljaren begriper. (Annars börjar mäklaren sitta med osålda objekt eller får jobba väldigt mycket med varje objekt. Det ger låga inkomster. Det är bättre med hög omsättning och lägre försäljningspriser. Undantag för väldigt dyra objekt. Där kan de löna sig att jobba fler timmar).

Citat:
På visningen kommer 3 stycken och du har tur för två av dem börjar lägga bud. Det går dock väldigt trögt och budgivningen slutar på 2.630.000kr. Ca: en halv miljon mindre än vad du förväntat dig samt att du skulle göra en förlust på 370.000kr. Du väljer att inte sälja.
Uppenbarligen fanns det många andra objekt ute samtidigt. Dåligt tillfälle att sälja. Och så var tydligen den där lägenheten inte alls i grannens skick. Iaf tyckte inte köparna det. Och säljaren pyntade tydligen för mycket när hin köpte. Eller har förvanskat lägenheten på något sätt. Eller så var de här köparna mer kompetenta och hade sett otrevliga saker som hade med föreningen att göra.
Nu har jag radat upp en del omständigheter som har med objektet och föreningen att göra och inte gäller hela marknaden. Är du nu mäklare så borde du känna till dessa. Men det märks inte ovan.

Citat:
Så denna lägenhet har alltså inte sjunkit med ca: 15% i värde eftersom du inte valde att sälja?
Hur ska någon kunna dra någon slutsats om det när så få varit och tittat på den.
Om marknaden har rasat 15% eller inte lär märkas på det aggregerade mätetal som man mäter med. Inte på enstaka icke sålda objekt.

Citat:
Just såhär ser det ut nu och alla dessa försök till försäljningar syns inte i någon prisstatistik.
Jag köpte min första villa 1990. Och sålde den 93/94. Med vinst.
Fastighetsprisindex visar nedgång under perioden. Vad visar nu hur marknaden gick. Fastighetsprisindex eller min affär?

Kanske kan vi enas om att det trots allt är de genomförda försäljningarna som har betydelse. Och hur enskilda objekt går säger inte så mycket om hur marknaden går.

Och skulle du nu anse dig övertygad om att priserna faller framöver så får du gärna lämna en sådan prognos.

Men varför har du inte övertygat dina kunder, dvs säljarna, om det. Om du får rätt så får dom ju lägre försäljningspris längre fram. På dig låter det som att det är stora mängder lägenheter som inte säljs. Och där du inte lyckas få ihop en affär. Hur många % av dina visningar senaste två månaderna har du inte lyckas få till avslut? Över 50%?

Citat:
Jag har haft en osåld lägenhet de senaste två åren fram tills påsken i år. Nu efter påsken har jag flera stycken.

Exempel: en säljare vill ha 5 mill. Jag värderar den till 4.5. Detta är vad den borde gått för i februari. Vi lägger ut den på 3.750.000kr. Det kom fyra på visningen och ingen ville lägga ett bud. Inte ens ett skambud. Säljaren väljer då att hyra ut den istället.
Nu vet inte jag hur mycket du säljer, men låter inte "flera stycken" för lite för att påverka index?

Citat:
Om du förstår mina exempel så förstår du också att du kan inte jämföra ett börsindex med snittpriserna på sålda bostadsrätter.
Som jag skrev är det inte exakt samma sak. Men där finns många bud som inte går till avslut. Väldigt många. Men där finns också knorr över att att indexen inte visar hela sanningen.

På dina beskrivningar så låter det mer som att marknaden sviktar något och säljarna lägger bud ovanför och får inga avslut. Men det är ju inte detsamma som att marknaden har rört sig mer än vad index visar. Det är var och ens gissning vart marknaden tar vägen i framtiden.
2016-06-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Säljaren kan få för sig både det ena och det andra. En villaägare kan få för sig att denne vill ha mer än grannen fick för att säljaren gillar sin egen trädgård bättre än grannens. Men köparna kanske skiter i det.
Säljarnas godtycke har så att säga inte så mycket med saken att göra. Och det ser en duktig mäklare till att säljaren begriper. (Annars börjar mäklaren sitta med osålda objekt eller får jobba väldigt mycket med varje objekt. Det ger låga inkomster. Det är bättre med hög omsättning och lägre försäljningspriser. Undantag för väldigt dyra objekt. Där kan de löna sig att jobba fler timmar).

Uppenbarligen fanns det många andra objekt ute samtidigt. Dåligt tillfälle att sälja. Och så var tydligen den där lägenheten inte alls i grannens skick. Iaf tyckte inte köparna det. Och säljaren pyntade tydligen för mycket när hin köpte. Eller har förvanskat lägenheten på något sätt. Eller så var de här köparna mer kompetenta och hade sett otrevliga saker som hade med föreningen att göra.
Nu har jag radat upp en del omständigheter som har med objektet och föreningen att göra och inte gäller hela marknaden. Är du nu mäklare så borde du känna till dessa. Men det märks inte ovan.

Hur ska någon kunna dra någon slutsats om det när så få varit och tittat på den.
Om marknaden har rasat 15% eller inte lär märkas på det aggregerade mätetal som man mäter med. Inte på enstaka icke sålda objekt.

Fastighetsprisindex visar nedgång under perioden. Vad visar nu hur marknaden gick. Fastighetsprisindex eller min affär?

Kanske kan vi enas om att det trots allt är de genomförda försäljningarna som har betydelse. Och hur enskilda objekt går säger inte så mycket om hur marknaden går.

Och skulle du nu anse dig övertygad om att priserna faller framöver så får du gärna lämna en sådan prognos.

Men varför har du inte övertygat dina kunder, dvs säljarna, om det. Om du får rätt så får dom ju lägre försäljningspris längre fram. På dig låter det som att det är stora mängder lägenheter som inte säljs. Och där du inte lyckas få ihop en affär. Hur många % av dina visningar senaste två månaderna har du inte lyckas få till avslut? Över 50%?

Nu vet inte jag hur mycket du säljer, men låter inte "flera stycken" för lite för att påverka index?

Som jag skrev är det inte exakt samma sak. Men där finns många bud som inte går till avslut. Väldigt många. Men där finns också knorr över att att indexen inte visar hela sanningen.

På dina beskrivningar så låter det mer som att marknaden sviktar något och säljarna lägger bud ovanför och får inga avslut. Men det är ju inte detsamma som att marknaden har rört sig mer än vad index visar. Det är var och ens gissning vart marknaden tar vägen i framtiden.

Det han talar om är tidiga signaler om en eventuell nedgång på marknaden, sen om det verkligen kommer gå ner eller inte så visare det sig längre fram.
Vet inte vem det är du försöker övertyga genom att argumentera mot detta. Jag är tillräckligt ödmjuk för att medge att det kanske fortsätter upp ett antal år till även fast jag tvivlar starkt på detta.

Var finns uppsidan?

Fastighetsskatten kan bara stiga.

Räntorna kan ej bli lägre.

Amorteringsfriheten är på väg bort.

Ränteavdragen kommer ej att höjas.

Skatterna kommer att höjas.

Det diskuteras att införa skuldkvotstak.

Sverige går snart in i en lågkonjunktur.

Min slutsats: Priserna har toppat för den här cykeln.
2016-06-20, 06:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Det han talar om är tidiga signaler om en eventuell nedgång på marknaden, sen om det verkligen kommer gå ner eller inte så visare det sig längre fram.
Vet inte vem det är du försöker övertyga genom att argumentera mot detta. Jag är tillräckligt ödmjuk för att medge att det kanske fortsätter upp ett antal år till även fast jag tvivlar starkt på detta.

Var finns uppsidan?

Fastighetsskatten kan bara stiga.

Räntorna kan ej bli lägre.

Amorteringsfriheten är på väg bort.

Ränteavdragen kommer ej att höjas.

Skatterna kommer att höjas.

Det diskuteras att införa skuldkvotstak.

Sverige går snart in i en lågkonjunktur.

Min slutsats: Priserna har toppat för den här cykeln.

Det är just så jag har resonerat också, just nu är alla faktorer maxade. Plattan i mattan så att säga.
2016-06-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Det är just så jag har resonerat också, just nu är alla faktorer maxade. Plattan i mattan så att säga.

Problemet i diskussionen är att vi som ser båten ta in vatten förstår att det kanske inte håller i längden medans våra motdebattörer hävdar att så länge båten minsann i rena siffror inte har tagit in så mycket vatten att den faktiskt sjunker har vi ingen fundamentalt problem som kan hota vår båt.
2016-06-20, 09:29
Medlem
Kan inte bubblan bara spricka snart? less på att bo hos mina föräldrar och bara lägga min lön på hög (kan ju inte göra något med pengarna då jag måste spara kortsiktigt till lägenhet).
2016-06-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Kan inte bubblan bara spricka snart? less på att bo hos mina föräldrar och bara lägga min lön på hög (kan ju inte göra något med pengarna då jag måste spara kortsiktigt till lägenhet).

Hehe, sådana inlägg är exakt en stark indikator det kommer ingen krasch. Många sitter med en hög av pengar och hoppas den stora kraschen för att gå all in. Vi får väl se efter sommar vad händer, om det är nu lågkonjunktur slår in, eller som vanligt priserna återhämtar sig.
2016-06-20, 10:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente

Ponera att mot förmodan sker en krasch inom en nära framtid. Typ 1-2 år Sedan en period av svajiga priser på 5-6 år då få vågar gå in på marknaden. Sedan är det en svår sport att tajma botten så innan du vet ordet av så har du missat chansen.

Under tiden bor du kvar hos din mamma. Vad som är ännu mer komiskt är att och du fortfarande inte har råd även om du träffar att köpa på botten eftersom kostnadsläget förändrats.
2016-06-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Ponera att mot förmodan sker en krasch inom en nära framtid. Typ 1-2 år Sedan en period av svajiga priser på 5-6 år då få vågar gå in på marknaden. Sedan är det en svår sport att tajma botten så innan du vet ordet av så har du missat chansen.

Det du inte fattar är att många låter bli att köpa inte för att dom inte har råd, utan för att dom anser risken för hög.

Dessa kommer utan problem ha råd att köpa om priserna kraschar, eftersom dom klarar det ökade kostnadsläget.

Själv köper jag inte för att jag redan bor där jag vill bo.

Skulle kraschen komma kommer inte jag springa ut och köpa, jag bor ju redan där jag vill bo.

Däremot kanske man skulle aktualisera ombildningsfrågan och driva den lite hårdare, beroende på hur mycket prisläget ändrats neråt i området.
2016-06-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det du inte fattar är att många låter bli att köpa inte för att dom inte har råd, utan för att dom anser risken för hög.

Dessa kommer utan problem ha råd att köpa om priserna kraschar, eftersom dom klarar det ökade kostnadsläget.

Själv köper jag inte för att jag redan bor där jag vill bo.

Skulle kraschen komma kommer inte jag springa ut och köpa, jag bor ju redan där jag vill bo.

Däremot kanske man skulle aktualisera ombildningsfrågan och driva den lite hårdare, beroende på hur mycket prisläget ändrats neråt i området.

Precis så, jag kan få lån och har till kontantinsats men jag har inte lust att betala överpriser och samtidigt skuldsätta mig över öronen. Då sparar jag hellre lite extra och väntar på kraschen och köper sen till ett rimligt pris utan att skuldsätta mig över öronen.
2016-06-20, 11:31
Medlem
Ännu en expet som varanr för bobubbla.

http://www.di.se/artiklar/2016/6/15/experten-japan-narmar-sig-helikopterpengar/
2016-06-20, 12:20
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Jaha så du menar att vi mäklare alltså bör ta hänsyn till bostadens skick, läge, planlösning, avgift etc.. när vi gör vår värdering av bostaden? Detta vara något helt nytt för mig Jag har jobbat som mäklare i över 10 år och jag värderar alltid till vad säljaren vill ha alternativt läser senaste mäklarstatistik där det står minus 2,7% (OBS ironi)

Men för all del. Jag jobbar på en av de största mäklarkjedjorna i Sthlm på ett kontor med flertalet mäklare med många år i branschen. Samtliga vi upplever en nedgång på ca: 10%. Men jag ska hälsa alla mina kollegor att det vi upplever dagligen i vårt jobb bara är inbillning och att en person på flaschback har förklarat att statistiken visar bara 2,75 så vi kan helt enkelt bara utgå från det!

Citat:

Jag beskrev några enstaka exempel men detta är vad samtliga av mina kollegor upplever. Jag har mång vänner på andra firmor och de upplever såklart även de samma sak.

Så om marknaden blir så dålig att köparna blir vättskrämda och vill avvakta samt att säljarna inte vill sälja så det inte säljs en enda lägenhet så har marknaden inte rört sig alls? Varken upp eller ner. Trots att hundratals personer försökt sälja men fått bud ca: 20% under begärt pris och då vägrat sälja?

Det vi får bud på är vad marknaden är beredd att betala. sedan om säljaren vill sälja till det rådande marknadspriset är en annan sak.

Citat:

Grattis! du gjorde kanske ett bra köp, en bra försäljning, renoverat den fin eller området kanske fick en uppsving/blev mer attraktivt under tiden..

Citat:
Kanske kan vi enas om att det trots allt är de genomförda försäljningarna som har betydelse.

Nej.

Citat:
Och hur enskilda objekt går säger inte så mycket om hur marknaden går.

Korrekt. Jag pratar om hundratals mäklares samlade erfarenheter i innerstaden i STHLM. Alla mina kollegor sliter. Förra månaden hade en kollega 9 osålda av 10. Så en lägenhet gick så pass bra att säljaren ville sälja (typ kanske 2% lägre än vad den hade sålts för tidigare) Medans de andra 9 fick inte sålt. du kan ju förklara för alla dessa som fick som högsta bud 10-15% lägre än vad de förväntat sig att det är inbillning. Statistiken visar ju bara minus 2,7%

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Det enda kruxet för egen del skulle vara om jag fick barn med sambon, för efter 2 år hade nog en 2a varit lite trångt... Men då snackar vi fortfarande 4-5 år. Även då kommer jag aldrig att sälja under det jag köpte för. Inte heller folk i min omkrets heller. Så hur tänker de som vill göra klipp på trevlig sekelskiftslägenhet inne i stan för 70% av dagens pris?

Här har vi problemet när marknaden går ner. Även fast personen i fråga påstår att den har en väldigt låg belåning så skulle den inte sälja med förlust. Trots att de i så fall skulle vilja köpa större och förmodligen då även ett dyrare boende.

Ogenomtänkt eftersom om du sitter på en lya värd 5mill som du köpte för 4,5 och marknaden går ner 20% så får du alltså 4 mill för den. Men den större dyrare lägenheten som du alltid velat flytta till som kostade 8 mill har nu med 20% nedgång fallit till 7,4 mill.

Slutstats: du har "förlorat" 1 mill på din egna lya men den du vill flytta till har gått ner 1,6 mill. Så denna person borde alltså rent ekonomiskt önska en nedgång på marknaden eftersom de tjänar på det.

Jag har träffat väldigt mång senaste året som märkt att marknaden sprungit ifrån dem. Visst de har "tjänat 1 mill på sin etta men tvåan de vill köpa har gått upp 1, 5 mill. Så vart är vinsten? Då kan ju alla dessa sitta kvar i sina ettor och vara himla glada över dess höga värde eller?

Jag pratar inte om vart marknaden är på väg. Jag pratar om hur marknaden ser ut just nu i Stockholms innerstad.

Slutligen:

En anna viktigt parameter som mäklarstatistik/försäljningsindex inte visar är att när marknaden går ner som den gör nu så blir de större och dyrare objekten de som blir mest svårsålda. Mindre lägenheter ettor etc är fortfarande lättare att hitta köpare till.

Små lägenheter säljs generellt till ett högre kvmpris än större. Om det helt plötsligt säljs 70% färre större lägenheter men bara 30% färre av de mindre lägenheterna så blir andelen mindre lägenheter av den totala andelen av sålda objekt mycket större.

Om snittpriser på 3r i innerstaden är 80k medans snittpris på ettor är 100k så kan du ju räkna ut vad som händer med statistiken. Ettor kan helt plötsligt säljas för 90k/kvm och den totala statistiken kan ändå visa att marknaden inte gått ner.
Senast redigerad av Civilization 2016-06-20 kl. 12:24.
2016-06-20, 12:47
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Tack, håller helt med dig. Ska vi fortsätta liknelsen med aktiemarknaden är det ett väldigt vanligt beteende hos aktiesparare att inte sälja aktier eller fonder som sjunkit. De vill helt enkelt inte realisera en förlust utan sitter hellre med en surdeg.

Tack också för belysande exempel från dig som faktiskt jobbar med detta. En fråga bara, hur vanligt är det att folk köpt sin nya bostad och sedan inte får den gamla såld? Som med exemplet 'hyr ut villan' vilket ju iofs skulle kunna vara ett dödsbo.
Med andra ord, är det vanligt att folk i Sthlm idag köper först och säljer sedan eller spelar de med tillträdesdatum så att de säljer först och sedan köper? Vid en kraftig inbromsning i priser riskerar man ju att hamna i kläm annars.

De gånger jag själv köpt och sålt har jag alltid under en kortare period suttit med två boenden, dubbla kostnader och lite mer i lån än vad som känts helt optimalt. Är beteendet lika idag?

Det är väldigt få som köper och säljer precis på marginalen. Jag har aldrig varit med om att en köpare inte kunnat genomföra sitt köpa för att de ej fått sitt nuvarande boende sålt. dock har detta hänt min kollega på kontoret en gång. Banken hade som krav att de måste sälja innan tillträdet på lägenheten som de köpt. De hade alltså köpt först av min mäklarkollega och var sedan tvungen att sälja huset. De fick ej sålt och valde att dra sig ur affären. De förlorade typ halva sin handpenning ca: 200.000k. (mellanskillnaden efter att lägenheten gick ut till försäljning igen).

Ja man kan hamna i kläm. Ekonomiskt så rekommenderar jag alltid att sälja först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in