Citat:
Säljaren kan få för sig både det ena och det andra. En villaägare kan få för sig att denne vill ha mer än grannen fick för att säljaren gillar sin egen trädgård bättre än grannens. Men köparna kanske skiter i det.Vi har ett så kallat budgivningsförfarande på bostadsmarknaden i Sthlm. Om du köpe en etta för 3 mill för ett år sedan och vill sälja idag så anlitar du en mäklare. grannen sålde nyss en nästan likadan lägenhet för 3,2 mill så du vill också ha 3,2. I samtal med mäklaren sätter ni begärt pris 2.450.000kr.
Säljarnas godtycke har så att säga inte så mycket med saken att göra. Och det ser en duktig mäklare till att säljaren begriper. (Annars börjar mäklaren sitta med osålda objekt eller får jobba väldigt mycket med varje objekt. Det ger låga inkomster. Det är bättre med hög omsättning och lägre försäljningspriser. Undantag för väldigt dyra objekt. Där kan de löna sig att jobba fler timmar).
Citat:
Uppenbarligen fanns det många andra objekt ute samtidigt. Dåligt tillfälle att sälja. Och så var tydligen den där lägenheten inte alls i grannens skick. Iaf tyckte inte köparna det. Och säljaren pyntade tydligen för mycket när hin köpte. Eller har förvanskat lägenheten på något sätt. Eller så var de här köparna mer kompetenta och hade sett otrevliga saker som hade med föreningen att göra.På visningen kommer 3 stycken och du har tur för två av dem börjar lägga bud. Det går dock väldigt trögt och budgivningen slutar på 2.630.000kr. Ca: en halv miljon mindre än vad du förväntat dig samt att du skulle göra en förlust på 370.000kr. Du väljer att inte sälja.
Nu har jag radat upp en del omständigheter som har med objektet och föreningen att göra och inte gäller hela marknaden. Är du nu mäklare så borde du känna till dessa. Men det märks inte ovan.
Citat:
Hur ska någon kunna dra någon slutsats om det när så få varit och tittat på den.Om marknaden har rasat 15% eller inte lär märkas på det aggregerade mätetal som man mäter med. Inte på enstaka icke sålda objekt.
Citat:
Jag köpte min första villa 1990. Och sålde den 93/94. Med vinst.Fastighetsprisindex visar nedgång under perioden. Vad visar nu hur marknaden gick. Fastighetsprisindex eller min affär?
Kanske kan vi enas om att det trots allt är de genomförda försäljningarna som har betydelse. Och hur enskilda objekt går säger inte så mycket om hur marknaden går.
Och skulle du nu anse dig övertygad om att priserna faller framöver så får du gärna lämna en sådan prognos.
Men varför har du inte övertygat dina kunder, dvs säljarna, om det. Om du får rätt så får dom ju lägre försäljningspris längre fram. På dig låter det som att det är stora mängder lägenheter som inte säljs. Och där du inte lyckas få ihop en affär. Hur många % av dina visningar senaste två månaderna har du inte lyckas få till avslut? Över 50%?
Citat:
Nu vet inte jag hur mycket du säljer, men låter inte "flera stycken" för lite för att påverka index?Jag har haft en osåld lägenhet de senaste två åren fram tills påsken i år. Nu efter påsken har jag flera stycken.
Exempel: en säljare vill ha 5 mill. Jag värderar den till 4.5. Detta är vad den borde gått för i februari. Vi lägger ut den på 3.750.000kr. Det kom fyra på visningen och ingen ville lägga ett bud. Inte ens ett skambud. Säljaren väljer då att hyra ut den istället.
Exempel: en säljare vill ha 5 mill. Jag värderar den till 4.5. Detta är vad den borde gått för i februari. Vi lägger ut den på 3.750.000kr. Det kom fyra på visningen och ingen ville lägga ett bud. Inte ens ett skambud. Säljaren väljer då att hyra ut den istället.
Citat:
Som jag skrev är det inte exakt samma sak. Men där finns många bud som inte går till avslut. Väldigt många. Men där finns också knorr över att att indexen inte visar hela sanningen.På dina beskrivningar så låter det mer som att marknaden sviktar något och säljarna lägger bud ovanför och får inga avslut. Men det är ju inte detsamma som att marknaden har rört sig mer än vad index visar. Det är var och ens gissning vart marknaden tar vägen i framtiden.
Ja, nu pratade jag om aktier
Men det hade kanske kunnat gälla bostäder också.
Men det hade kanske kunnat gälla bostäder också.
Jag har jobbat som mäklare i över 10 år och jag värderar alltid till vad säljaren vill ha alternativt läser senaste mäklarstatistik där det står minus 2,7% (OBS ironi)