2016-06-19, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
poliser ska följa samma lagar som alla andra , gör de inte det så kommer vanliga människor att också börja tulla på lagar och förordningar och ja det finns poliser som inte följer lagarna

Vilken tur då att även poliser som begår brott och ertappas för det blir dömda också
Citera
2016-06-19, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Kaffepengar är det definitivt inte och eftersom det är ett icke-problem så är det extremt lågprioriterat.
.

Precis. Det är inte ett problem.

Däremot är lättkränkta rättshaverister ett problem, i synnerhet när dom skall tramsa och göra domstolssak av ALLT så fort dom kan.

En lösning på detta skulle faktiskt var om man avkriminaliserade många brott som endast ger penningböter och inför avgifter på det istället, som tex med parkeringsböter.

Det fina med då är att man inte ger haveristen samma möjlighet till div nekanden och överklaganden.

Sen gör man det riktigt jobbigt för haveristen att bestrida avgiften också
Citera
2016-06-20, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alligator7928
Vilken tur då att även poliser som begår brott och ertappas för det blir dömda också
de har tyvärr frisedel allt för ofta till allt dumt de hittar på i tjänsten varför tror du polis tappar allt förtroende bland allmänheten allt oftare
Citera
2016-06-20, 09:51
Bannlyst
Citat:
Precis. Det är inte ett problem.

Däremot är lättkränkta rättshaverister ett problem, i synnerhet när dom skall tramsa och göra domstolssak av ALLT så fort dom kan.

En lösning på detta skulle faktiskt var om man avkriminaliserade många brott som endast ger penningböter och inför avgifter på det istället, som tex med parkeringsböter.

Det fina med då är att man inte ger haveristen samma möjlighet till div nekanden och överklaganden.

Sen gör man det riktigt jobbigt för haveristen att bestrida avgiften också
därför vi filmar polis allt oftare lagen ska vara lika för alla !!!!!!! som man bäddar får man ligga brukar det heta i bland och det ska inte vara lättare att lagföra någon bara för att man är polis det är bevis som gäller om någon ska straffas för nått
Citera
2016-06-20, 10:58
Bannlyst
Citat:
de har tyvärr frisedel allt för ofta till allt dumt de hittar på i tjänsten varför tror du polis tappar allt förtroende bland allmänheten allt oftare

Skitsnack.

Det där är endast fantasier från ni haverister som aldrig haft något förtroende för myndigheter alls utan bara vill gapa och spela allan.

Citat:
därför vi filmar polis allt oftare lagen ska vara lika för alla !!!!!!! som man bäddar får man ligga brukar det heta i bland och det ska inte vara lättare att lagföra någon bara för att man är polis det är bevis som gäller om någon ska straffas för nått

Ja det har jag inte kunnat undgå att se.

Som ni beter er på dom filmerna( gapar och skämmer ut er) allt som oftast så talar dom ju tyvärr till polisernas fördel.

Ett vanligt vittnesmål i sådana fall hade haft mer värde i en domstol, då ni dels inte har kunskap om vad polis både får, kan och vissa fall MÅSTE göra.

Dessutom brukar ni inte kunna filma tillräckligt bra heller, och helhetsintrycket /trovärdigheten dras ned betänkligt av erat gapande och bölande

Ett vittnesmål ÄR bevis och ja, det finns fall, av betydligt grövre karaktär , där just vittnesuppgifter varit det avgörande OCH där den misstänkte varit polis( och vittnet inte har varit det).

Alltså är det endast i din fantasi det är lättare att "lagföra" någon för att man är polis.

Inte i verkligheten.
Senast redigerad av alligator7928 2016-06-20 kl. 11:12.
Citera
2016-06-20, 11:12
Bannlyst
Citat:
Skitsnack.

Det där är endast fantasier från ni haverister som aldrig haft något förtroende för myndigheter alls utan bara vill gapa och spela allan.

Ja det har jag inte kunnat undgå att se.

Som ni beter er på dom filmerna( gapar och skämmer ut er) allt som oftast så talar dom ju tyvärr till polisernas fördel.

Det är dock sådana som du för korkade för att förstå.

Ett vanligt vittnesmål i sådana fall hade haft mer värde i en domstol.

Ett vittnesmål ÄR bevis och ja, det finns fall, av betydligt grövre karaktär , där just vittnesuppgifter varit det avgörande OCH där den misstänkte varit polis( och vittnet inte har varit det).

Alltså är det endast i din fantasi det är lättare att lagföra någon för att man är polis.

Inte i verkligheten.
kommenterar bara detta med att polisen ska följa lagarna mer noga än vanliga svenssons , kan man inte det så ska man inte jobba som polis...... det är sådant som gör att folk får förtroende för våran polis som det är nu så verkar vissa poliser tro att det är fritt fram att bete sej hur som helst och följa de lagar som de själva skriver eller tycker , och riktigt synd om de bra poliser som måste jobba i hop med sådana nötter nej bort med den så kallade kårandan och inför personligt ansvar för hur varje enskild polis agerar i alla lägen , och på med en kamera på varje polis som registrerar beteendet och hur denne sköter sitt jobb på ett proffsigt sätt klarar han inte det så är det sparken och inför tinget
Citera
2016-06-20, 11:19
Bannlyst
Citat:
kommenterar bara detta med att polisen ska följa lagarna mer noga än vanliga svenssons , kan man inte det så ska man inte jobba som polis...... det är sådant som gör att folk får förtroende för våran polis

Precis, och det gör dem överlag också. Bryter man dem straffas man. Finns poliser varje år som blir dömda för fortkörningar tex.

Citat:
som det är nu så verkar vissa poliser tro att det är fritt fram att bete sej hur som helst och följa de lagar som de själva skriver eller tycker , och riktigt synd om de bra poliser som måste jobba i hop med sådana nötter

Skriver polisen lagar?

Ursäkta men är du totalt stendum eller vad är det frågan om?

Nej, det är återigen sådana som du som inte har kunskap i vad poliser faktiskt får göra.

Ja när någon missköter sig så går det tyvärr ut över andra, trist. Men desbättre straffas den som inte sköter sig( läs bryter mot lagen).

Citat:
nej bort med den så kallade kårandan och inför personligt ansvar för hur varje enskild polis agerar i alla lägen , och på med en kamera på varje polis som registrerar beteendet och hur denne sköter sitt jobb på ett proffsigt sätt klarar han inte det så är det sparken och inför tinget

Kårandan är endast ni rättshaveristers fantasifoster.

Poliser idag hugger varandra i ryggen snarare, för att avancera i karriären( ingen bra utveckling direkt)

Många av dom ärenden med poliser som åkt dit för brott har just anmälts...av ANDRA poliser. Oftast polischefer.

Kameror på poliser kanske vore en bra ide. Frågan är bara hur länge det skulle ta innan haveristerna börjar grina om " kontrollsamhälle" då det istället tydligt kommer att framgå hur ni själva beter er då ni blir lite kränkta.

Dom gånger idioterna filmat så har det ju oftare varit till polisernas fördel snarare.

Det skadar inte att ha lite kunskap om vad poliser faktiskt får och SKALL göra innan man spelar allan framför en kamera faktiskt
Citera
2016-06-20, 11:25
Bannlyst
Citat:
Precis, och det gör dem överlag också. Bryter man dem straffas man. Finns poliser varje år som blir dömda för fortkörningar tex.

Skriver polisen lagar?

Ursäkta men är du totalt stendum eller vad är det frågan om?

Nej, det är återigen sådana som du som inte har kunskap i vad poliser faktiskt får göra.

Ja när någon missköter sig så går det tyvärr ut över andra, trist. Men desbättre straffas den som inte sköter sig( läs bryter mot lagen).

Kårandan är endast ni rättshaveristers fantasifoster.

Poliser idag hugger varandra i ryggen snarare, för att avancera i karriären( ingen bra utveckling direkt)

Många av dom ärenden med poliser som åkt dit för brott har just anmälts...av ANDRA poliser. Oftast polischefer.

Kameror på poliser kanske vore en bra ide. Frågan är bara hur länge det skulle ta innan haveristerna börjar grina om " kontrollsamhälle" då det istället tydligt kommer att framgå hur ni själva beter er då ni blir lite kränkta.

Dom gånger idioterna filmat så har det ju oftare varit till polisernas fördel snarare.

Det skadar inte att ha lite kunskap om vad poliser faktiskt får och SKALL göra innan man spelar allan framför en kamera faktiskt
jag menar att vissa poliser dikterar egna lagar i bland och bryter allt vad den riktiga lagen förespråkar tex med minderåriga som informatörer och svarta pengar som betalning och som slutar tragiskt ofta ......... sedan har jag inget i mot kameror filmar själv allt jag tycker är intressant och media tar tacksamt i mot tipps och film
Citera
2016-06-20, 11:32
Bannlyst
Citat:
jag menar att vissa poliser dikterar egna lagar i bland och bryter allt vad den riktiga lagen förespråkar

Du menar det ja, men lagen och samhället gör det inte. Du måste lära dig att se skillnad på din syn och verkligheten här tror jag.

Sen får polisen diktera vilka lagar dom vill. Följer dom inte dem som befintliga lagarna så straffas dom om dem ertappas med att bryta dom.

Finns mängder med fall som visar detta.

Citat:
hoco5: tex med minderåriga som informatörer och svarta pengar som betalning och som slutar tragiskt ofta ......... sedan har jag inget i mot kameror filmar själv allt jag tycker är intressant och media tar tacksamt i mot tipps och film

Återigen, skillnad på din fantasi och verkligheten.

Du har inget emot kameror idag nej, men då du själv fångas på en sådan då du spelar apa och du själv åker dit med brallorna nere är det inte kul.

Hur mycket kommer du inte att grina över kontrollsamhälle då? Och hur kränkande det är att polisen får FILMA dig

Sånt kan hända när man inte har kunskap ser du.

Att något är intressant för media betyder inte att det är intressant rent rättsligt. Tyvärr, men du bör lära dig skillnaden där mellan skvaller och vetenskap/fakta.
Citera
2016-06-20, 11:38
Bannlyst
Citat:
Du menar det ja, men lagen och samhället gör det inte. Du måste lära dig att se skillnad på din syn och verkligheten här tror jag.

Sen får polisen diktera vilka lagar dom vill. Följer dom inte dem som befintliga lagarna så straffas dom om dem ertappas med att bryta dom.

Finns mängder med fall som visar detta.

Återigen, skillnad på din fantasi och verkligheten.

Du har inget emot kameror idag nej, men då du själv fångas på en sådan då du spelar apa och du själv åker dit med brallorna nere är det inte kul.

Hur mycket kommer du inte att grina över kontrollsamhälle då? Och hur kränkande det är att polisen får FILMA dig

Sånt kan hända när man inte har kunskap ser du.

Att något är intressant för media betyder inte att det är intressant rent rättsligt. Tyvärr, men du bör lära dig skillnaden där mellan skvaller och vetenskap/fakta.
jo men vem ska övervaka polisen så de straffas när de bryter lagen därför är det viktigt att allmänheten filmar och vittnar när de ser nått som inte är ok och jo jag filmar , och jag är ingen stor lagbrytare som du tror så störst risk att de som blir med på film är de som står med byxorna nere rejält en vacker dag film i en rättegång väger väldigt tungt som bevis trots allt
Citera
2016-06-20, 11:59
Bannlyst
Citat:
jo men vem ska övervaka polisen så de straffas när de bryter lagen

Poliser åker dit om det finns bevis för att dom brutit mot lagen. Precis som alla andra.

Det händer.

Vad är det du inte fattar?

Citat:
därför är det viktigt att allmänheten filmar och vittnar när de ser nått som inte är ok

Precis därför du har vittnesplikt här i Sverige. Vilket gäller såväl poliser som icke poliser

Citat:
och jo jag filmar , och jag är ingen stor lagbrytare som du tror så störst risk att de som blir med på film är de som står med byxorna nere rejält en vacker dag film i en rättegång väger väldigt tungt som bevis trots allt

Filmer man allt som oftast sett brukar bestå av korkade byfånar som gapar och skriker och som visar när dom själva begår brott endast.

Att dom sedan anser att det är bevis för att poliserna gjort fel är en annan sak.

Huruvida en film är ett bra bevis eller inte beror starkt på vad man filmar, och hur.

Sen är just svagheten med bild och ljudupptagningar som bevis i allmänhet att dem inte visar vad som hände innan, eller efter för den delen.

Att man ser en polis använda våld på film säger ju oftast inget om varför dom gör det.
Citera
2016-06-20, 22:56
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Kaffepengar är det definitivt inte och eftersom det är ett icke-problem så är det extremt lågprioriterat.

Videon du just länkade hade inte lett till fällande dom i Sverige eftersom man inte kunde se föraren, däremot i många andra länder så räcker det med nummerplåten.
Där kan du snacka om rättsosäkerhet, det kan ha varit vem som helst som körde den där motorcykeln.

I Sverige måste man kunna identifiera föraren, vilket innebär vid fartkameror så måste det synas vem som är föraren och vid laser och bilbälteskontroll måste bilen stoppas och föraren därmed tas på bar gärning.

Sen sänks inte beviskravet utan beviskravet är precis som alltid bortom rimligt tvivel.
Det finns gott om andra brott där brottslingar fällts enbart på oberoende vittnesmål(även från andra än poliser). Det handlar om en bedömning av vittnets trovärdighet och vittnesmålets tillförlitlighet kontra trovärdighet hos den misstänkte och tillförlitligheten i den misstänktes utsaga.

Faktum är att det är många brott där ett eller flera vittnesmål kan vara enda bevisningen och i de fall där vittnesmålen bedöms som tillräckligt trovärdiga och tillförlitliga kontra den misstänktes tillförlitlighet och trovärdighet så räcker det för fällande dom.
Detta gäller i alla länder skulle jag vilja påstå.
Som sagt, jag vet inte hur bevisläget kan se ut i diverse rättegångar. Jag har vittnat i en stöld/hälerirättegång och den misstänkte blev dömd. Även om det inte fanns någon teknisk bevisning måste jag säga att bevisningen i stort pekade väldigt starkt för att den misstänkte inte talade sanning.

Vad skulle det kosta att ha laserpistoler som spelade in menar du? Sån teknik är nästan gratis idag. Det var lite annat när lasern introducerades i början på 90-talet. Jag menar att man lever i det förgångna här.

Att det skulle vara ett ickeproblem innebär att ingen nekar till rapporterad hastighet, men jag kan tänka mig att det är hundratals årligen?
Sen håller jag med om att du måste stoppa föraren och stod polisen bakom kurvan har jag svårt att tro att polis och rättsmyndigheter skulle röra ihop det så pass att de skulle döma fel person utan att han med hjälp av filmklippet skulle kunna visa att det var fel mc polisen stoppade.

Citat:
Det handlar om en bedömning av vittnets trovärdighet och vittnesmålets tillförlitlighet kontra trovärdighet hos den misstänkte och tillförlitligheten i den misstänktes utsaga.
Ja det funkar säkert skapligt i många sammanhang men tittar jag på laserfilmen så finns det i allra högsta grad en möjlighet att mätning görs på en mötande bil t.ex. Människan är absolut inte felfri och jag kan se att någon gång ibland blir det fel vid mätningen utan att polisen själv ens märker det. Kan inte ett välbetalt fotbollsproffs slå en passning på 10 meter inför fullsatta läktare så tror jag nog att en polis kan klanta till det vid mätning någon gång ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in