Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Mja, det jag undrade mest var hur länge folk som köpt och skall sälja kan vänta. Det borde vara begränsat. Iaf för de flesta. Och sitter dom med brygglån så lär det vara begränsat i tiden.
Folk som är lågt belånade borde däremot kunna avvakta. Kanske är det sådana som gör det.
Maj är väl den sämsta tiden på året för säljare vad jag förstått.
För vissa är det några månader. För andra kan det vara ett halvår eller mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Man kan kanske se det som ett börsindex som säger att marknaden backat 2.7%. (Och däri ryms att vissa objekt backat mer medan andra tvärtom ökat).
Och ett börsindex baseras också på de affärer som faktiskt gjorts.
Fast jag förstår inte riktigt resonemanget. På börsen finns hela tiden bud som inte accepteras. Det betyder inte att aktien har ett felaktigt pris.
Jag kan tycka att det resonemanget du för är lite åt hållet att börskursen visar fel för att det finns bud som inte accepteras. Troligen håller ingen med om just det. Sedan kan du kanske invända att det inte är det du menar eller att analogin inte skulle vara giltig.
Vi har ett så kallat budgivningsförfarande på bostadsmarknaden i Sthlm. Om du köpe en etta för 3 mill för ett år sedan och vill sälja idag så anlitar du en mäklare. grannen sålde nyss en nästan likadan lägenhet för 3,2 mill så du vill också ha 3,2. I samtal med mäklaren sätter ni begärt pris 2.450.000kr.
På visningen kommer 3 stycken och du har tur för två av dem börjar lägga bud. Det går dock väldigt trögt och budgivningen slutar på 2.630.000kr. Ca: en halv miljon mindre än vad du förväntat dig samt att du skulle göra en förlust på 370.000kr. Du väljer att inte sälja.
Så denna lägenhet har alltså inte sjunkit med ca: 15% i värde eftersom du inte valde att sälja?
Just såhär ser det ut nu och alla dessa försök till försäljningar syns inte i någon prisstatistik.
Vad jag menar är att om du köper en tavla på auktion för 50k och sedan försöker sälja den på auktion men får som högsta bud 20k så har värdet på din tavla sjunkit. Du kan välja att inte sälja och därmed inte realisera förlusten men likväl så har den tappat 30k i värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Hade du istället sagt att du vill göra en forecast på lägre priser, baserat på låg försäljningsvolym, så hade jag inte invänt. Alla har rätt att gissa om framtiden.
Det är väl egentligen det du vill göra men väljer att uttrycka det som att folk inte gör samma forecast som du gör. (och att dom är okunniga pga det).
Såväl på börsen som på bostadsmarknaden försöker en del sälja till ett högre pris än vad någon vill betala. Gäller i stigande så väl som fallande marknad.
De du kallar osäljbara borde motsvara när en säljare lägger en säljorder som är på tok för högt. Men sådant sker hela tiden.
Jag har haft en osåld lägenhet de senaste två åren fram tills påsken i år. Nu efter påsken har jag flera stycken.
Exempel: en säljare vill ha 5 mill. Jag värderar den till 4.5. Detta är vad den borde gått för i februari. Vi lägger ut den på 3.750.000kr. Det kom fyra på visningen och ingen ville lägga ett bud. Inte ens ett skambud. Säljaren väljer då att hyra ut den istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Låter mer som att det var några säljare som bedömde att det skulle vända upp igen, och valde att vara "long and strong", för att använda en börsterm. Men att det finns sådana som är "long and strong" innebär ju inte att börsindex visar "fel".
Om du förstår mina exempel så förstår du också att du kan inte jämföra ett börsindex med snittpriserna på sålda bostadsrätter.