2016-06-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avon.B
Börsen upprepar just nu exakt samma mönster som innan 08 crashen. Räntan ligger redan på 0. Ohämnad invadnring av analfabeter. Världens mest belånade befolkning. En episk bostadsbubbla som håller på att spricka.

Ser lovande ut för Sverige.
Du har kanske missat att vi numera har Europas mest restriktiva invandringspolitik?
2016-06-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
.
Samma sak kommer givetvis att ske här, jag kan inte dra mig till minnes en enda tillgångsbubbla som pysst ut genom inflation. Finns det exempel får någon gärna upplysa mig.
Det går inte att säga vilka bubblor som inte spruckit, utan inflation kanske det skulle vara fler brustna bubblor eller nedgångar i diverse branscher.
2016-06-19, 15:39
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har kanske missat att vi numera har Europas mest restriktiva invandringspolitik?

Du kanske har missat att Migrationsverket har ett par hundratusen öppna ärenden, som enligt övergångsreglerna till den *tillfälliga* lagstiftningen (som är Europas mest restriktiva) kommer att prövas enligt den ordinarie lagstiftningen (som är Europas mest generösa). När Migrationsverket väl har hunnit avgöra dessa ärenden så har väl tre år passerat, och det är tillbaka till ordinarie lagstiftning igen...
2016-06-19, 16:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej det har vi inte, vi ligger fortfarande på extrema inflöden sett till folkmängd.
2016-06-19, 16:08
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det har vi inte, vi ligger fortfarande på extrema inflöden sett till folkmängd.

Sant, mer än dubbelt så mycket som resten av de nordiska länderna tillsammans.
2016-06-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Helt fel.. verkar som du har väldigt dålig koll (även på detta). Men nu handlar inte tråden om invandring, finns väl hundratusen andra inlägg om detta på andra platser i forumet så ni som gått på "Livets hårda skola" kan väl diskutera detta i de trådarna.
2016-06-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Sant, mer än dubbelt så mycket som resten av de nordiska länderna tillsammans.
Falskt, vi har ca 19% invandring jämfört med de andra nordiska länderna.
2016-06-19, 18:37
Medlem
Citat:
Falskt, vi har ca 19% invandring jämfört med de andra nordiska länderna.

Haha!

Men vilken tur då att alla som kommer till oss är läkare och ingenjörer.

Så att när vi inom kort lyckats omskola alla rasistiska och homofoba och klimatförnekande och hyresrättsboende bobubblehatande arbetsgivare kommer dessa läkar- och ingenjörbarn och framtida CEO:s att boosta vår BNP till förr helt oanade höjder.

/Johan
2016-06-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Haha!

Men vilken tur då att alla som kommer till oss är läkare och ingenjörer.

Så att när vi inom kort lyckats omskola alla rasistiska och homofoba och klimatförnekande och hyresrättsboende bobubblehatande arbetsgivare kommer dessa läkar- och ingenjörbarn och framtida CEO:s att boosta vår BNP till förr helt oanade höjder.

/Johan
Ja ofantlig tur har vi
2016-06-19, 19:08
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Mja, det jag undrade mest var hur länge folk som köpt och skall sälja kan vänta. Det borde vara begränsat. Iaf för de flesta. Och sitter dom med brygglån så lär det vara begränsat i tiden.
Folk som är lågt belånade borde däremot kunna avvakta. Kanske är det sådana som gör det.
Maj är väl den sämsta tiden på året för säljare vad jag förstått.

För vissa är det några månader. För andra kan det vara ett halvår eller mer.

Citat:
Man kan kanske se det som ett börsindex som säger att marknaden backat 2.7%. (Och däri ryms att vissa objekt backat mer medan andra tvärtom ökat).
Och ett börsindex baseras också på de affärer som faktiskt gjorts.

Fast jag förstår inte riktigt resonemanget. På börsen finns hela tiden bud som inte accepteras. Det betyder inte att aktien har ett felaktigt pris.
Jag kan tycka att det resonemanget du för är lite åt hållet att börskursen visar fel för att det finns bud som inte accepteras. Troligen håller ingen med om just det. Sedan kan du kanske invända att det inte är det du menar eller att analogin inte skulle vara giltig.

Vi har ett så kallat budgivningsförfarande på bostadsmarknaden i Sthlm. Om du köpe en etta för 3 mill för ett år sedan och vill sälja idag så anlitar du en mäklare. grannen sålde nyss en nästan likadan lägenhet för 3,2 mill så du vill också ha 3,2. I samtal med mäklaren sätter ni begärt pris 2.450.000kr.

På visningen kommer 3 stycken och du har tur för två av dem börjar lägga bud. Det går dock väldigt trögt och budgivningen slutar på 2.630.000kr. Ca: en halv miljon mindre än vad du förväntat dig samt att du skulle göra en förlust på 370.000kr. Du väljer att inte sälja.

Så denna lägenhet har alltså inte sjunkit med ca: 15% i värde eftersom du inte valde att sälja?

Just såhär ser det ut nu och alla dessa försök till försäljningar syns inte i någon prisstatistik.

Vad jag menar är att om du köper en tavla på auktion för 50k och sedan försöker sälja den på auktion men får som högsta bud 20k så har värdet på din tavla sjunkit. Du kan välja att inte sälja och därmed inte realisera förlusten men likväl så har den tappat 30k i värde.

Citat:
Hade du istället sagt att du vill göra en forecast på lägre priser, baserat på låg försäljningsvolym, så hade jag inte invänt. Alla har rätt att gissa om framtiden.
Det är väl egentligen det du vill göra men väljer att uttrycka det som att folk inte gör samma forecast som du gör. (och att dom är okunniga pga det).

Såväl på börsen som på bostadsmarknaden försöker en del sälja till ett högre pris än vad någon vill betala. Gäller i stigande så väl som fallande marknad.

De du kallar osäljbara borde motsvara när en säljare lägger en säljorder som är på tok för högt. Men sådant sker hela tiden.

Jag har haft en osåld lägenhet de senaste två åren fram tills påsken i år. Nu efter påsken har jag flera stycken.

Exempel: en säljare vill ha 5 mill. Jag värderar den till 4.5. Detta är vad den borde gått för i februari. Vi lägger ut den på 3.750.000kr. Det kom fyra på visningen och ingen ville lägga ett bud. Inte ens ett skambud. Säljaren väljer då att hyra ut den istället.

Citat:
Låter mer som att det var några säljare som bedömde att det skulle vända upp igen, och valde att vara "long and strong", för att använda en börsterm. Men att det finns sådana som är "long and strong" innebär ju inte att börsindex visar "fel".

Om du förstår mina exempel så förstår du också att du kan inte jämföra ett börsindex med snittpriserna på sålda bostadsrätter.
2016-06-19, 19:46
Medlem
Citat:
Helt fel.. verkar som du har väldigt dålig koll (även på detta). Men nu handlar inte tråden om invandring, finns väl hundratusen andra inlägg om detta på andra platser i forumet så ni som gått på "Livets hårda skola" kan väl diskutera detta i de trådarna.
Ett problem är att vi haft en vansinnig immigration vilket påverkar bostadssituation nu, som tur är håller dom sig än så länge till stor del till miljonprogrammen.
2016-06-19, 19:57
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Om du förstår mina exempel så förstår du också att du kan inte jämföra ett börsindex med snittpriserna på sålda bostadsrätter.

Tack, håller helt med dig. Ska vi fortsätta liknelsen med aktiemarknaden är det ett väldigt vanligt beteende hos aktiesparare att inte sälja aktier eller fonder som sjunkit. De vill helt enkelt inte realisera en förlust utan sitter hellre med en surdeg.

Tack också för belysande exempel från dig som faktiskt jobbar med detta. En fråga bara, hur vanligt är det att folk köpt sin nya bostad och sedan inte får den gamla såld? Som med exemplet 'hyr ut villan' vilket ju iofs skulle kunna vara ett dödsbo.
Med andra ord, är det vanligt att folk i Sthlm idag köper först och säljer sedan eller spelar de med tillträdesdatum så att de säljer först och sedan köper? Vid en kraftig inbromsning i priser riskerar man ju att hamna i kläm annars.

De gånger jag själv köpt och sålt har jag alltid under en kortare period suttit med två boenden, dubbla kostnader och lite mer i lån än vad som känts helt optimalt. Är beteendet lika idag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in