Citat:
Ursprungligen postat av
-=Magnus=-
Då är kraschen som närmast. Samma sak när det ska slås nya rekord på höjden.
Timingen har en förmåga att alltid vara genomusel. När politikerna väl genomför sina åtgärder är det precis efter att marknaden vänt åt andra hållet. När byggindustrierna varvat upp och bygger som mest brukar vara när det precis rullat över.
Sen står alla där efteråt och undrar vad det var som gick fel och hur detta aldrig ska kunna upprepas i framtiden. Sen upprepas det igen. Och igen.
Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg kraschen på 90-talet och det här stämmer bra. Byggbranschen gick från glödhet till stendöd på ingen tid alls. Många föreningar konkade och lägenheterna blev hyreslägenheter där innehavarna hade kvar lånen men nu som hyresgäster. En hel del lägenheter såldes för 1 kr (dvs nedgång på 99,99%+) om föreningen hade överlevt.
Tillbringade mycket tid i Spanien under 2000-talets början och även här var det en sjuk hausse i byggbranschen. Sedan fick husen stå halvfärdiga när det small 2008, efter en flera hundra procent stor uppgång. Här slapp folk generellt att se lägenheterna bli hyreslägenheter, eftersom de ofta har ägarlägenheter istället för bostadsrättsföreningar men då blev de vräkta istället.
Samma sak kommer givetvis att ske här, jag kan inte dra mig till minnes en enda tillgångsbubbla som pysst ut genom inflation. Finns det exempel får någon gärna upplysa mig.
Jag tror ett riktigt bryskt uppvaknande kommer ske för alla som inbillat sig att de ägt sin bostadsrätt, särskilt de som sitter i nyare föreningar som är belånade över taknocken och inte har några marginaler.