2016-06-19, 01:27
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Jag argumenterar försiktigt för att inte framstå som dryg eller subjektiv. Men rakt på sak, så tjänar jag grymt bra, bor centralt och tänker inte flytta härifrån. Om jag får barn, dvs. förändrad livssituation, så kommer jag utgå ifrån att köpa större lägenhet i innerstan och så fortsätter det... tills jag eventuellt vill ha en villa om 10år +.

Du är alltså ung, högavlönad och barnlös men ändå mentalt och delvis ekonomiskt inte minst 'ekonomiskt mentalt' om uttrycket tillåts, förbundit dig att bo i Stockholm de kommande 10+(?) åren.

Varför det om jag får fråga? Varför inte Singapore? London? Paris? New York?

Ibland förvånas jag över hur många unga ser centrala Stockholm som enda alternativet. Särskilt den typ av personer som senare tenderar att snabbt kunna flytta på sig.
2016-06-19, 07:20
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Då är kraschen som närmast. Samma sak när det ska slås nya rekord på höjden.

Timingen har en förmåga att alltid vara genomusel. När politikerna väl genomför sina åtgärder är det precis efter att marknaden vänt åt andra hållet. När byggindustrierna varvat upp och bygger som mest brukar vara när det precis rullat över.

Sen står alla där efteråt och undrar vad det var som gick fel och hur detta aldrig ska kunna upprepas i framtiden. Sen upprepas det igen. Och igen.

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg kraschen på 90-talet och det här stämmer bra. Byggbranschen gick från glödhet till stendöd på ingen tid alls. Många föreningar konkade och lägenheterna blev hyreslägenheter där innehavarna hade kvar lånen men nu som hyresgäster. En hel del lägenheter såldes för 1 kr (dvs nedgång på 99,99%+) om föreningen hade överlevt.

Tillbringade mycket tid i Spanien under 2000-talets början och även här var det en sjuk hausse i byggbranschen. Sedan fick husen stå halvfärdiga när det small 2008, efter en flera hundra procent stor uppgång. Här slapp folk generellt att se lägenheterna bli hyreslägenheter, eftersom de ofta har ägarlägenheter istället för bostadsrättsföreningar men då blev de vräkta istället.

Samma sak kommer givetvis att ske här, jag kan inte dra mig till minnes en enda tillgångsbubbla som pysst ut genom inflation. Finns det exempel får någon gärna upplysa mig.

Jag tror ett riktigt bryskt uppvaknande kommer ske för alla som inbillat sig att de ägt sin bostadsrätt, särskilt de som sitter i nyare föreningar som är belånade över taknocken och inte har några marginaler.
2016-06-19, 08:49
Medlem
Citat:
Då är kraschen som närmast.
Exakt, likt rovfåglar som spanar på höjden.
2016-06-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
kan inte dra mig till minnes en enda tillgångsbubbla som pysst ut genom inflation. Finns det exempel får någon gärna upplysa mig.

Jag vill med bli upplyst om det finns några sådana?
2016-06-19, 10:32
Medlem
ecu971s avatar
T.o.m. i Rinkeby byggs det bostadsrätter som tusan just nu. Vem vill pröjsa 5 mille för att bo där?

Tror det är denna http://www.rinkebyterrassen.se/
Senast redigerad av ecu971 2016-06-19 kl. 10:36.
2016-06-19, 10:54
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Du är alltså ung, högavlönad och barnlös men ändå mentalt och delvis ekonomiskt inte minst 'ekonomiskt mentalt' om uttrycket tillåts, förbundit dig att bo i Stockholm de kommande 10+(?) åren.

Varför det om jag får fråga? Varför inte Singapore? London? Paris? New York?

Ibland förvånas jag över hur många unga ser centrala Stockholm som enda alternativet. Särskilt den typ av personer som senare tenderar att snabbt kunna flytta på sig.

Magnus, helt rätt frågeställning och jag kan tyckas hålla med dig om observationen. Jag upplever att många ser Stockholm som den enda vägen och många i min krets är fast bestämda att leva här.

Men jag har faktiskt arbetat i 2 av de städerna du nämner och bott i 3 av de. Så jag har delvis redan gjort något annat och jag kan väl sammanfatta det med att standarden här är något av det bästa jag någonsin upplevt. Framtiden vill jag tillbringa och familjen bygga i Sverige. Av den anledningen låter det som att jag har förbundit mig på 10år här. Men visst, jag kan nog se mig göra en utflykt utomlands igen och rent praktiskt så skulle jag bara hyra ut lägenheten. Långsiktiga basen ser jag här hemma i Stockholm.
2016-06-19, 11:17
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Magnus, helt rätt frågeställning och jag kan tyckas hålla med dig om observationen. Jag upplever att många ser Stockholm som den enda vägen och många i min krets är fast bestämda att leva här.

Men jag har faktiskt arbetat i 2 av de städerna du nämner och bott i 3 av de.

Då köper jag dina argument med hull och hår, dock med motkravet att du erkänner att du inte är helt representativ för de yngre BR-ägarna i Sthlm. Som alltid kommer 80-90% klara sig helt okej. Men priserna sätts på marginalen.
2016-06-19, 11:24
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Då köper jag dina argument med hull och hår, dock med motkravet att du erkänner att du inte är helt representativ för de yngre BR-ägarna i Sthlm. Som alltid kommer 80-90% klara sig helt okej. Men priserna sätts på marginalen.

Absolut, men även om jag kanske inte är helt representativ så upplever jag ändå som att många är väldigt lika av de jag har stött på.

Hursomhelst, det börjar spåra ut lite nu med för mycket fokus på mitt fall. Min poäng från start var att jag upplever att många sitter och väntar på att samtliga hushåll i innerstan kollapsar och det enda jag menar är att det är naivt att tro det. Mest pga. att många i innerstan är högt avlönade, intelligenta människor som har tänkt igenom vidare än exempelvis amorteringskravet. Människor pratar om det som om det skedde över en natt. Jag har räknat på det så fort det började pratas om det, det tror jag många andra också gjort.
Visst kan livet föra en i en situation där man blir tvungen att sälja, men allt annat lika så kommer jag inte sälja min lägenhet under priset jag köpte för. Ju fler som tänker så, och det finns en del, desto mindre realistisk blir tanken för "spekulanter" att klippa till här i stan.
2016-06-19, 12:28
Medlem
Avon.Bs avatar
Börsen upprepar just nu exakt samma mönster som innan 08 crashen. Räntan ligger redan på 0. Ohämnad invadnring av analfabeter. Världens mest belånade befolkning. En episk bostadsbubbla som håller på att spricka.

Ser lovande ut för Sverige.
2016-06-19, 12:47
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Absolut, men även om jag kanske inte är helt representativ så upplever jag ändå som att många är väldigt lika av de jag har stött på.

Som sagt, den stora majoriteten klara sig. De får möjligen snåla in en period på mycket annat men att betala avgiften till föreningen och räntan till banken är prioriterade utgifter. Men för 10% skiter det sig och 10% är alldeles för många för att det ska gå omärkt förbi och inte skapa en veritabel krasch.

I Stockholm har 27 procent av de med en medlåntagare, sina föräldrar som medlåntagare. Hälften av stockholmarna som är födda på 90-talet har medsökande för bolån.

Med begreppet bubbla ska förstås något som är överprissatt. En bubbla som spricker hamnar efter en tid i ett läge där priserna är lägre än långsiktigt motiverat. Ett köpläge helt enkelt. När det gäller aktier är alla med på detta resonemanget men när det gäller bostäder tycks det mer känsligt.

Problemet med bostäder och dess svängningar i pris är att man faktiskt ska ha någonstans att bo och sällan kan eller ens vill tima in köp och försäljningar eftersom det påverkar så många andra faktorer i livet.
2016-06-19, 12:50
Medlem
Sven2s avatar
Malmö
http://i.imgur.com/LG5KZcI.png

Trots enorma antal nybyggnation, antal bostadsrätter till salu minskar
2016-06-19, 13:14
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Malmö
http://i.imgur.com/LG5KZcI.png

Trots enorma antal nybyggnation, antal bostadsrätter till salu minskar

Om jag tar på mig hatten och argumenterar för en krasch - vilket jag inte vet utan framtiden får utvisa - så är det signifikativt för en sprucken bubbla att utbudet minskar. Både köpare och säljare drar sig undan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in