2016-06-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Det där med transportkostnader är det många som inte tänker in i boendekostnaden.
Vad kostar en bil per månad,den man väljer då...blir en hel del att bo för istället,plus känslan av att slippa bli mjölkad av staten då med alla perversa skatter.

Ett liv utan bil måste vara höjden av snålhet.
2016-06-18, 16:28
Medlem
Största kostnaden för transport är alternativkostnaden, att lägga en timme extra per dag för att ta sig till jobbet blir snabbt dyrt. Min fritid är ju värd mer än vad jag tjänar per timme. Så några hundra kronor per dag skulle det kosta att ha 40 minuters resväg till jobbet istället för 10. Blir många tusenlappar per månad, speciellt om man är 2 i hushållet.
2016-06-18, 16:34
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ett liv utan bil måste vara höjden av snålhet.

Ekonomi kan ju faktiskt vara underordnat, det beror väl lite på var man bor och jobbar? Bor och jobbar man någorlunda centralt så är det inte säkert att man behöver bil i vardagen, speciellt om man inte har barn.

För egen del har jag bil men det är mest för att jag har barn och tycker det gör saker smidigare. Jag tar dock inte bilen till jobbet, för det skulle ta längre tid, vara dyrt, och jobbigt att hitta parkering. Ingen uppsida helt enkelt. Utan ungar hade jag inte ägt bil alls, utan bara hyrt en de få gånger jag behöver, men det beror på att jag bor hyfsat centralt.
2016-06-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Ekonomi kan ju faktiskt vara underordnat, det beror väl lite på var man bor och jobbar? Bor och jobbar man någorlunda centralt så är det inte säkert att man behöver bil i vardagen, speciellt om man inte har barn.

För egen del har jag bil men det är mest för att jag har barn och tycker det gör saker smidigare. Jag tar dock inte bilen till jobbet, för det skulle ta längre tid, vara dyrt, och jobbigt att hitta parkering. Ingen uppsida helt enkelt. Utan ungar hade jag inte ägt bil alls, utan bara hyrt en de få gånger jag behöver, men det beror på att jag bor hyfsat centralt.
Jag tar inte heller bilen till jobbet, för min del blir det tåg-flyg-taxi-hotell-taxi-helikopter.. sedan e jag framme
2016-06-18, 20:55
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Jag tar inte heller bilen till jobbet, för min del blir det tåg-flyg-taxi-hotell-taxi-helikopter.. sedan e jag framme

Byt jobb eller flytta.
2016-06-18, 21:31
Medlem
Citat:
Byt jobb eller flytta.
Trivs utmärkt med mitt jobb och platsen jag bor på.
2016-06-18, 22:02
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Trivs utmärkt med mitt jobb och platsen jag bor på.

Då så. Stay put. Antar att du jobbar på plattform eller liknande så att du gör resan en gång i månaden ToR eller så. I så fall köper jag det. Då lägger du antagligen mindre tid totalt på resor än vad medelsvensson gör per månad.
2016-06-18, 22:13
Medlem
ecu971s avatar
Tycker det byggs mycket bostadsrätter i Stockholm. Var man än åker ser man byggnationer. Undrar hur alla ska ha råd med dessa. Vore konstigt om det inte blev större prisfall överlag på bostadsrätter.
2016-06-18, 22:27
Medlem
Citat:
Då så. Stay put. Antar att du jobbar på plattform eller liknande så att du gör resan en gång i månaden ToR eller så. I så fall köper jag det. Då lägger du antagligen mindre tid totalt på resor än vad medelsvensson gör per månad.
Just så 2-4 rotation.
2016-06-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Tycker det byggs mycket bostadsrätter i Stockholm. Var man än åker ser man byggnationer. Undrar hur alla ska ha råd med dessa. Vore konstigt om det inte blev större prisfall överlag på bostadsrätter.
Kom ihåg vad de gamla säger när det står byggkranar överallt.
2016-06-18, 23:10
Medlem
Citat:
Kom ihåg vad de gamla säger när det står byggkranar överallt.

Säg gärna
Menar inte vara dryg. Men intressant veta...
2016-06-19, 01:11
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
Säg gärna
Menar inte vara dryg. Men intressant veta...

Då är kraschen som närmast. Samma sak när det ska slås nya rekord på höjden.

Timingen har en förmåga att alltid vara genomusel. När politikerna väl genomför sina åtgärder är det precis efter att marknaden vänt åt andra hållet. När byggindustrierna varvat upp och bygger som mest brukar vara när det precis rullat över.

Sen står alla där efteråt och undrar vad det var som gick fel och hur detta aldrig ska kunna upprepas i framtiden. Sen upprepas det igen. Och igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in