2016-06-18, 17:19
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
När man väl jobbat och slitit(?) ihop den tid som krävs för att kunna få stämpla och få ersättning från a-kassan, varför har man inte rätten att bara chilla dom där 300 dagarna? Man har ju ändå tjänat/betalat ihop på något sätt till 300 betalda dagar. Varför ska man då ställas inför massa krav från arbetsförmedling etc. Jag tycker man borde få chilla 300 dagar om man vill. Och på dag 301 så står du utan ersättning om det är så att du inte har hittat ett jobb innan det.

(Är EJ arbetslös)

Nej, du har inte tjänat in dessa 300 semesterdagarna.
Citera
2016-06-18, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Nej, du har inte tjänat in dessa 300 semesterdagarna.

Det tycker jag!
Citera
2016-06-18, 17:22
Medlem
Citat:
När man väl jobbat och slitit(?) ihop den tid som krävs för att kunna få stämpla och få ersättning från a-kassan, varför har man inte rätten att bara chilla dom där 300 dagarna? Man har ju ändå tjänat/betalat ihop på något sätt till 300 betalda dagar. Varför ska man då ställas inför massa krav från arbetsförmedling etc. Jag tycker man borde få chilla 300 dagar om man vill. Och på dag 301 så står du utan ersättning om det är så att du inte har hittat ett jobb innan det.

(Är EJ arbetslös)
Jaså, hur tror du det hade gått om alla gör så. Man jobbar ett år och sen är man ledig ett år?
Citera
2016-06-18, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jaså, hur tror du det hade gått om alla gör så. Man jobbar ett år och sen är man ledig ett år?

Alla kanske inte vill vara lediga ett helt år. Några kanske skaffar nytt jobb efter 4-5 månader. Det vet man ju inte. Alla är ju inte såna som vill softa hela tiden. Men jag tycker att man borde ha rätten till att göra det om man nu vill.
Citera
2016-06-18, 17:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Alla kanske inte vill vara lediga ett helt år. Några kanske skaffar nytt jobb efter 4-5 månader. Det vet man ju inte. Alla är ju inte såna som vill softa hela tiden. Men jag tycker att man borde ha rätten till att göra det om man nu vill.

Det är fullt genomförbart men då skulle du nog få betala en medlemsavgift på x antal 1000 kr.
Du kan göra det själv. Sätt in 12K/månad på ett sparkonto. Efter ett år tar du tjänstledigt och har då ca 12k att leva för/månad.
Citera
2016-06-18, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är fullt genomförbart men då skulle du nog få betala en medlemsavgift på x antal 1000 kr.
Du kan göra det själv. Sätt in 12K/månad på ett sparkonto. Efter ett år tar du tjänstledigt och har då ca 12k att leva för/månad.

Jo har förstått att själva avgiften skulle öka en aning..

Haha, ja för det är ju alla som kan spara 12k i månaden. Sen är det ju inte säkert heller att du får ta tjänstledigt från jobbet i ett helt år heller.

Så min idé eller vad man ska kalla det är fortfarande bäst Man borde ha rätt till 300 dagars softande, OM man vill. Vill du jobba tidigare, fine! Gör det. Men tycker ni inte det vore skönt om den möjligheten fanns?
Citera
2016-06-18, 19:03
Medlem
Citat:

Haha, ja för det är ju alla som kan spara 12k i månaden. Sen är det ju inte säkert heller att du får ta tjänstledigt från jobbet i ett helt år heller.

Så min idé eller vad man ska kalla det är fortfarande bäst Man borde ha rätt till 300 dagars softande, OM man vill. Vill du jobba tidigare, fine! Gör det. Men tycker ni inte det vore skönt om den möjligheten fanns?

Visst skulle det vara skönt, men det bygger ju på att de pengarna betalas in, och det är onekligen rätt ohållbart att ha en akassa som bygger på att bara en bråkdel utnyttjar den. eller skulle du betala in en massa pengar till akassan om löftet var att du får 300 dagars semester om du blir uppsagd, förutsatt att inte så många andra valt att ha 300 dagars semester?

Du måste rimligen kunna se det ohållbara i det hela.
Citera
2016-06-18, 19:15
Medlem
Citat:
Du borde läsa den här tråden igen om 10 år och utvärdera hur du egentligen tänkte. Klart som fan man har rätt att vara ledig i ett år, men då får du så klart finansiera det själv. Tror du själv att skatten du betalar varje år täcker ett års a-kassa?
Citera
2016-06-18, 19:15
Medlem
Ravenholms avatar
Citat:

Absolut vore det skönt. Det skulle vara skönt om man bara fick massa pengar utan att behöva jobba överhuvudtaget tycker jag. Så kunde man bara slappa. Kan inte andra jobba istället så slipper jag...

Citera
2016-06-18, 19:37
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Och efter 300 dagar från a-kassan så går det automatiskt över till aktivitetsstöd från försäkringskassan
som också är 300 dagar och 80 procent av lönen, så arbetslösa har det trots allt ganska bra.
Citera
2016-06-18, 20:04
Medlem
Prodelins avatar
Jag har haft uppehåll i min ersättningsperiod och är nu arbetslös igen, har anmält mig på AF och skickat intyg och fått beslut att jag får fortsätta på min ersättningsperiod.

Hur går man med inkomstförsäkringen? Jag har ju redan anmält förra gången när jag var arbetslös och fick beslut på detta, måste man ansöka igen fast det är samma ersättningsperiod man fortsätter på?
Citera
2016-06-18, 20:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Och efter 300 dagar från a-kassan så går det automatiskt över till aktivitetsstöd från försäkringskassan
som också är 300 dagar och 80 procent av lönen, så arbetslösa har det trots allt ganska bra.
Nej, du har fel.

- De som har barn under 18 år får ytterligare 150 dagar med ersättning från a-kassan.

- Aktivitetsstöd får man i 450 dagar, inte 300, och endast för de som inte tidigare haft rätt till ersättning från a-kassan begränsas aktivitetsstödet till 450 dagar, övriga får förlängt även efter 5 dagar.

- Nivån på aktivitetsstödet, % av tidigare lön, varierar. Är man under 25 år och anvisas till jobbgarantin för ungdomar efter 90 dagar med ersättning från a-kassa, så sänks aktivitetsstödet 10 dagar senare till 70% av tidigare lön. Vid dag 200 sjunker det till 65%. För de över 25 år sjunker ersättningen från 80% till 70% vid dag 200, därefter till 65% vid övergång till aktivitetsstöd.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/9d55273d-009e-40c0-a29c-fe1abb96d6f2/4052_aktivitetsstod_och_utvecklingsersattning1401. pdf?MOD=AJPERES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in