2016-06-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 19,5% (+0,7) i Aftonbladet/Inizio junimätning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23016886.ab

Bör korrigerat motsvara ungefär 25 procent!

Bra resultat...
2016-06-17, 09:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Bör korrigerat motsvara ungefär 25 procent!

Bra resultat...

Alltså ungefär som Sentios junisiffror.

Tror att de flesta nu håller med om att SDs nedgång planat ut. Man kan rentav se en rekyl. Där Inizio påpekar att gruppen som röstar på SD inte har några osäkra väljare. Tacka fan för det! Alternativet är ju dårarnas paradis.
2016-06-17, 10:12
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 19,5% (+0,7) i Aftonbladet/Inizio junimätning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23016886.ab
Dom tre senaste mätningarna (Demoskop, Sentio, Inizio) har verkligen gjort mig på bättre humör.

– Sverigedemokraterna verkar nu ha stabiliserat sig kring 18-19 procent. Det som utmärker dem är att de i princip inte har några osäkra väljare alls, säger Karin Nelsson.

Denna mulna fredags guldkant: Chocksiffror för MP (3,6%).
2016-06-17, 11:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Dom tre senaste mätningarna (Demoskop, Sentio, Inizio) har verkligen gjort mig på bättre humör.

– Sverigedemokraterna verkar nu ha stabiliserat sig kring 18-19 procent. Det som utmärker dem är att de i princip inte har några osäkra väljare alls, säger Karin Nelsson.

Tittar man nyktert på det så har SD stabiliserats på ca 25%. Vi får väl därmed betrakta 25% som golv tills vidare.

MP på 3,6% i ett PK institut borde vara en rejäl kalldusch för dem. Det börjar mer och mer luta åt att MP, KD och L åker ur riksdagen 2018.
2016-06-17, 11:53
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tittar man nyktert på det så har SD stabiliserats på ca 25%. Vi får väl därmed betrakta 25% som golv tills vidare.
Ja, dom ligger definitivt högre än 18-19% i alla fall. Men eftersom dom faktiska siffrorna är höljda i ett visst dunkel, brukar jag intressera mig mest för den allmänna trenden.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
MP på 3,6% i ett PK institut borde vara en rejäl kalldusch för dem. Det börjar mer och mer luta åt att MP, KD och L åker ur riksdagen 2018.
Hoppas det. Bara att en av dom åker ut vore förbannat kul och bra. Skulle alla tre åka ut, skulle jag uppnå salighet. MP står såklart högst på önskelistan.

Aftonbladets löpsedel på Södermalm idag: Skräcksiffror för Miljöpartiet!
2016-06-17, 14:44
Medlem
Cannabisministerns avatar
SD börjar komma tillbaka i mätningarna. Vad beror det på? Invandringen har minskat ganska mycket, även om man räknar bort hur det såg ut i höstas. Att Aftonbladets mätning ger SD nära 20% visar tydligt att de har en ganska solid botten.
2016-06-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan

Min fetning.

Detta får nog ändå sägas vara den bästa nyheten. Karin Nelsson säger i praktiken att SD har kärnväljare i storleksordningen ~20% av landets befolkning. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Glöm att SD blir mindre än så här..

@grelin1999: Jag tror SD måste få minst 30-35% i nästa riksdagsval för att få tillräckligt genomslag i realpolitiska termer. Men började vi närma oss egen majoritet så skulle jag också ha mina tvivel - inte så mycket för toppstyrning/antidemokrati (dina påståenden) men mera generellt (jag är inte säker på att SD har kompetensen än att ensamt axla regeringsmakt, även om jag inte utesluter det).

Det måste alltså ticka på stadigt uppåt i opinionen fram till valet. Den sedvanliga vår-dippen har vi råd med, även om den så klart undanbedes, men något jävla utplanande över tid får det inte bli tal om för ett SD på 25% kan enkelt hanteras precis som dagens riksdagssammansättning gör.
2016-06-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
SD börjar komma tillbaka i mätningarna. Vad beror det på? Invandringen har minskat ganska mycket, även om man räknar bort hur det såg ut i höstas. Att Aftonbladets mätning ger SD nära 20% visar tydligt att de har en ganska solid botten.

Folk har sansat sig. Man tröttnar på att det så generöst öser på med bidrag och välfärd till kreti och pleti. Man drar in på bidrag till behövande svenskar. T.ex assistensbidrag.
Morgan J kungjorde att han ökar kvoten till anhöriginvandring efter kritik.
Åkesson påtalar tydligt alla orimligheter och dumheter i de styrandes politik och resonemang.
SD vill realisera utvisningar.
SD har också kommit fram med intentioner om sin inrikespolitik. Skola, sjukvård m.m.

Detta kanske folk tagit till sig. De, som styrt hittills har endast raserat. SD är oskyldiga till alla missförhållanden. Det kan knappast bli så mycket sämre. Nya vägar bör prövas.

Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Min fetning.

Detta får nog ändå sägas vara den bästa nyheten. Karin Nelsson säger i praktiken att SD har kärnväljare i storleksordningen ~20% av landets befolkning. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Glöm att SD blir mindre än så här..

@grelin1999: Jag tror SD måste få minst 30-35% i nästa riksdagsval för att få tillräckligt genomslag i realpolitiska termer. Men började vi närma oss egen majoritet så skulle jag också ha mina tvivel - inte så mycket för toppstyrning/antidemokrati (dina påståenden) men mera generellt (jag är inte säker på att SD har kompetensen än att ensamt axla regeringsmakt, även om jag inte utesluter det).

Det måste alltså ticka på stadigt uppåt i opinionen fram till valet. Den sedvanliga vår-dippen har vi råd med, även om den så klart undanbedes, men något jävla utplanande över tid får det inte bli tal om för ett SD på 25% kan enkelt hanteras precis som dagens riksdagssammansättning gör.

Efter kommande uppenbara belastning på samhället är det nog inte omöjligt med 35 - 40% hösten 2018. Betänk, att om anhängarna räknas i dessa stora siffror, så blir klientelet därefter.
Förhoppningsvis vågar intelligentian ge sig tillkänna och berika möjligheterna att lyckas. Att befolka mandat från nuvarande representerande knappt 13% till kommande förhoppningsvis 25 - 30% , eller fler, innebär stora möjligheter för friskt blod. Jag blundar inte för utmaningen. Vågar man inte vinner man inte.
Så kompetensen finns nog när det är dax. Nuvarande är det inte mycket att skryta över.

Jag tror att kommande OU sakta men säkert strävar uppåt.
2016-06-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern

Det beror på trovärdighet. Sjuklöverns invandringspolitik har väldigt låg trovärdighet bland SD-väljare. Ingen har glömt alliansens katastrofala 8 år vid makten med "Öppna era hjärtan-politik" och påhejade av Mona Muslim, Ohly, Wettlös och dom andra nötterna inom de rödgröna partierna. Och ärligt talat, invandringspolitiken är inte speciellt bra nu heller med några uppsatta gränskontroller som mest är för syns skull. Att invandringen har minskat något kan vi tacka länderna i sydeuropa som stärkt upp sina gränser.

Det är väl något 7-klöverpartierna måste vänja sig vid. Han man en gång tappat väljare till SD så lär man aldrig kunna vinna tillbaka dom. Att gå tillbaka till något av de partierna för en SDare skulle vara ett väldigt stort steg.
2016-06-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Han man en gång tappat väljare till SD så lär man aldrig kunna vinna tillbaka dom. Att gå tillbaka till något av de partierna för en SDare skulle vara ett väldigt stort steg.

Den som i ett eller ett par val röstat på SD blir väl därför inte SD:are? Väljaropinionen är rörlig och stadd i ständig förändring. En ny, tjusig partiledare med lite utstrålning i något av partierna kan förändra allt. Ett skickligt utspel i rätt ögonblick likaså. Betänk att Centern, som idag vistas farligt nära avgrundens så dock fyraprocentsstreckets rand en gång i tiden var riksdagens andra eller tredje parti i storleksordning.
Avslutningsvis är det så säkert att JÅ & co håller att slita på i ännu en valrörelse?
Kanske en tjusig tjej som Paula Bieler är den, som numera bäst charmar väljarna, när SD allt mer planlagt försöker framträda som mittenparti?
Senast redigerad av menelik 2016-06-17 kl. 16:58.
2016-06-17, 17:06
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den som i ett eller ett par val röstat på SD blir väl därför inte SD:are? Väljaropinionen är rörlig och stadd i ständig förändring. En ny, tjusig partiledare med lite utstrålning i något av partierna kan förändra allt. Ett skickligt utspel i rätt ögonblick likaså. Betänk att Centern, som idag vistas farligt nära avgrundens så dock fyraprocentsstreckets rand en gång i tiden var riksdagens andra eller tredje parti i storleksordning.
Avslutningsvis är det så säkert att JÅ & co håller att slita på i ännu en valrörelse?
Kanske en tjusig tjej som Paula Bieler är den, som numera bäst charmar väljarna, när SD allt mer planlagt försöker framträda som mittenparti?
SD är och har alltid varit ett mittenparti. Bara deras politiska motståndare försöker framställa dem som något annat.

Medias hårdföra kampanjer att piska väljarna kvar i de andra partierna, har visserligen höjt tröskeln, men den är hög från båda hållen. Därav 20% väljare vara nästan inga osäkra.
2016-06-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik

Menar du allvar att jämföra SD-väljare nu med Center-väljare för 40 år sedan? Helt annat läge nu med stigma etc.

Du tror att ett skickligt utspel i rätt ögonblick räcker för att städa bort decennier av att föra svenska befolkningen bakom ljuset? Herregud vad naiv du är. Och lika naiv när tror att 7-klövern kommer vaska fram nån "ny, tjusig partiledare".

Bieler drar fler röster än Jimmie...mm tjena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in