2016-06-05, 22:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jävla barnsligt intetsägande musik för självskadeglada småglin eller grånissar, tack o lov la dom ned skiten.
Citera
2016-06-06, 10:43
Medlem
Peripheryys avatar
Nya skivan har vuxit på mig. Kan lätta säg att jag gillar soundet och Gigi är en jävla tung låt.
Citera
2016-06-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jävla barnsligt intetsägande musik för självskadeglada småglin eller grånissar, tack o lov la dom ned skiten.

Vilken ära att bli välsignade av en sur gammal tråk-gubbe i en enkel liten musik-tråd. Söker du aktivt upp samtliga forum för artister du inte gillar och spyr ut dig din viktiga åsikt?

Vad hade världen varit utom människor som dig? Tackar ödmjukast för din dyrbara tid. Du har nu vår allas tillåtelse att återvända till din grotta och attackrunka tills nästa släng av uppmärksamhetsbehov uppenbarar sig.
Senast redigerad av Densomblundade 2016-06-06 kl. 22:08.
Citera
2016-06-07, 20:57
Medlem
årets bästa kommentar! hands down.

Citat:
Ursprungligen postat av Densomblundade
Vilken ära att bli välsignade av en sur gammal tråk-gubbe i en enkel liten musik-tråd. Söker du aktivt upp samtliga forum för artister du inte gillar och spyr ut dig din viktiga åsikt?

Vad hade världen varit utom människor som dig? Tackar ödmjukast för din dyrbara tid. Du har nu vår allas tillåtelse att återvända till din grotta och attackrunka tills nästa släng av uppmärksamhetsbehov uppenbarar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Densomblundade

Citera
2016-06-07, 22:15
Medlem
Black.waters avatar
kultur ska få dig att växa, genom att ställa frågorna. ett tips börja med någonting enklare.
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Citera
2016-06-08, 06:22
Medlem
Black.waters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Vad betyder Kent för övrigt? Är det en anspelning på en medelåldergubbe vid namn Kent som inte förstår sig på den yngre generationen, eller vad? Isåfall, otroligt paradoxalt. Iaf, är det ett bra band, även fast jag tycker att det finns bättre kvalitetmusik i detta avlånga land. Håkan Hellström exempelvis höhö. Men oavsett kommer jag alltid plocka med mig FF, Kärleken Väntar, Du jag å Döden. Där har vi musik som funkar. Ingenting med andra ord

kent betyder vit
Citera
2016-06-16, 10:47
Medlem
apakuls avatar
Ny musikvideo till Den vänstra stranden då. Någon som har översättning av den franska delen?
Citera
2016-06-21, 01:11
Medlem
snillet_1s avatar
För att vara "Sveriges största rockband" som har släppt sin sista skiva och som skall snart gå in på sin sista turné tycker jag att "hajpen" verkar extremt låg och att intresset överlag varit sämre än jag trodde. Inte bara här utan även i största allmänhet. Är Kent ute?!
Citera
2016-06-21, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
För att vara "Sveriges största rockband" som har släppt sin sista skiva och som skall snart gå in på sin sista turné tycker jag att "hajpen" verkar extremt låg och att intresset överlag varit sämre än jag trodde. Inte bara här utan även i största allmänhet. Är Kent ute?!

De sålde ut Tele 2 Arena två gånger på tre timmar så nej, jag skulle vilja påstå att Kent inte är ute.
Citera
2016-06-21, 10:36
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Finns det något svenskt band som någonsin sålt den mängd biljetter man gjorde när den sista turnén släpptes? Inte bara tre spelningar på tele2, även tre på scandinavium, tre i Malmö, två i Linköping, två i Oslo och alla andra datum, lägger man ihop antalet biljetter som sålts så har jag svårt att se något band som varit mer "inne" än vad Kent är just nu.
Citera
2016-06-23, 21:34
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Nu när Kent har tackat för sig så tänkte jag att man skriver sin favoritlåt från alla plattor.

Kent - 1995

Som Vatten
Skönaste låten på debuten som verkligen skriker mitten av 90-talet med sina grungeväxlingar mellan lätta och hårda partier.

Verkligen - 1996

Halka
Älskar känslan jag får av den här låten, en stolthet och glädje över att leva livet på det sättet man gör.

Isola - 1997

Saker Man Ser
På Isola känns det som att Kent har hittat hem i sitt sound. Saker man ser är min favorit på skivan, härlig kontrast mellan den tunga basen och Bergs utmärkta falsett.

Hagnesta Hill - 1999

En Himmelsk Drog
Överjävligt bra. Man flyr verkligheten, hittar en himmelsk drog..

B-sidor 95-00 - 2000

Spökstad
Det är något med tonen i Bergs röst i den här låten. Så självklar, självsäker och fullkomligt medveten om de problem vi har som aldrig kommer att försvinna.

Vapen & Ammunition - 2002

Dom Andra
En underbart bitter låt om Kents krossade drömmar att slå utomlands. I dessa rader kan man ta på besvikelsen:

Och vi kommer inte längre
Vi är tillbaks på noll
Men ingen kommer sörja
Vi har spelat ut vår roll
Vi glömmer hela skiten
Det betyder ingenting
Vi skulle kommit längre
Men räckte inte till

Du och jag döden - 2005

400 Slag
En briljant öppningsrad "Domen föll på en morgonflight till London" som sätter stämningen för albumet. Refrängen fångar känslan av en barndom som aldrig kommer tillbaka, nostalgin som kan få en att må dåligt.

Tillbaka till Samtiden - 2007

Vid din sida
En domedagsprofetia om en älskling som satt sitt liv på spel för låtens protagonist. Tunga ackordskiften.

Röd - 2009

Ensamheten
Svårt att värja sig mot den forcerande refrängen. Man ser framför sig vita skogar och enskilda stugor där ingenting händer.

En plats i solen - 2010

Glasäpplen
Snyggt skriven, sticker ut ur Kents produktion - känns inte riktigt Kent (på ett bra sätt).

Jag är inte rädd för mörkret - 2012

Isis & Bast
Här återkommer "Hårt mot hårt" som används i refrängen, precis som i Ensamheten. Känns som verserna är ren nonsens, sedan klargör Berg i refrängen "Har du svårt att förstå?".

Tigerdrottningen - 2014

Godhet
Hjärtskärande låt som får en att tänka tillbaka på en gyllene tid som förstörts av egna misstag.

Då som du för alltid - 2016

Vi är inte längre där
Enorm känsla i denna låt. Jag tolkar texten som saknaden efter en viss vän. Också här ligger en ånger i luften att det gått som det gått.
Citera
2016-06-24, 03:20
Medlem
TeamJesuss avatar
Dax att bryta ner några av Kents eller Joakims kryptiska texter.

Först måste vi se och förstå vem är Joakim + bandet.
I bandets tidiga skede hade Joakim ett new age kors(ANKH - Korset är en Egyptisk symbol på Solens kraft ). Det är ett tecken på en sökande person.
http://elvorochjanne.se/profetiskt/nyheter/Bilder/ankh_korset.jpg

Bandet vill inte skriva någon på näsan utan ställer det frågor som klingar mot vårt inre, så som bra konst ska göra.

Kent pekar på existentiella frågor. Det är mycket mer tydligt på den sista albumen.

Innan vi går igenom en del texterna, så vill jag säga vem jag är. Är en troende person som har begåvats med ett bra minne och en vilja att få en helhet.

Vi börjar med det den bästa låten: Förlåtelsen

Text

Första gången jag såg dig
Ögonblick då allt vänder
I minnet en målning
Som aldrig förändras
Vad som än händer
Minns hur vi pratade
Ögonblicken som dödade mig
Och allt det jag saknat
Blev plötsligt en fördel
Jag hade en fördel

Vi ändrade planerna vi haft
Byggde upp nya ifrån scratch
Och du var som ingenting jag känt
Jag var förlorad
Allt var förlorat
Allt var förlorat
Jag var förlorad

Den här staden är namnlös
Alla gator är öde
Alla hus i ruiner
Här hamnar de glömda
De på förhand dömda
Jag går genom parken
Hand i hand med ett spöke
Där allting har vuxit över igen
Utanför ligger öknen
Jag ser bara öknen

Planer vi gjorde upp en gång
är som minnet av drömmen när
morgonen kommer
Nu är vi så långt långt långt långt
Från målet
Från förlåtelsen
Allt var förlorat
Jag var förlorad

Så finns det någon mening i att säga förlåt
Finns det någon väg som leder oss hem
Finns det ens ett hem där vägen tar slut
Kan du förlåta?
Jag kan förlåta
Jag har bara alla mina jävla ord
Alla de där stora tomma orden
Finns det någon mening i att vänta på
Förlåtelsen förlåtelsen?

Jag tappade takten
Släppte greppet om verkligheten
Jag var så stolt en gång
Jag var elitistisk
Idealistisk

Förlorade mitt sökljus
Högt upp i ett sekelskifteshus
Jag glömde min drivkraft
Det finns inget hjärta
Om du inte har kul
Jag förlorade mig själv
Allting i min värld gick sönder
Och nu till slut så förlorar jag dig
Jag har förlorat
Allt är förlorat

Allt är förlorat
Jag har förlorat

Så finns det någon mening i att säga förlåt
Kan du förlåta?
Jag kan förlåta
Förlåtelsen förlåtelsen?

Vi ärvde vår synd
Vår eviga synd
Vi äger vår synd
Vår eviga synd
Vår verkliga synd
Är att vi tillåter oss att tro…

Titeln är "förlåtelsen" det är den centralaste delen i tron på att Jesus Guds son tog vår synd.
Synd betyder : Missa målet
begreppet förlåtelsen finns bara i kristendomen("smord").

"Första gången jag såg dig
Ögonblick då allt vänder"
I vår tro så är det Jesus som vänder oss rätt, där vi kan se att detta är inte vårt hem.

"I minnet en målning
Som aldrig förändras
Vad som än händer"

Minnet målar upp bilder i huvudet, brukar man säga. Jesus förändrar sig aldrig, vad som än händer i ditt liv så finns det alltid förlåtelse.

Minns hur vi pratade
"Ögonblicken som dödade mig"

Alla kan prata med Jesus, och när man hör hans röst i sig på riktigt, får man reda på att allt inte handlar om sig själv.
"Och allt det jag saknat" Man brukar säga att Jesus var mig saknad

"Blev plötsligt en fördel
Jag hade en fördel"

Att ha Jesus på sin sida, ja det är en fördel. Men innan kan det inte kännas så med vänner och bekanta.

"Vi ändrade planerna vi haft
Byggde upp nya ifrån scratch"

Jesus vill vara din vän han vill bygga något med dig utifrån dina drömmar som han ger dig. Du måste lämna det gamla bakom dig.

"Och du var som ingenting jag känt
Jag var förlorad
Allt var förlorat
Allt var förlorat
Jag var förlorad"

Jesus förändrar allt, vi är vilsna och förlorade utan honom.

"Den här staden är namnlös
Alla gator är öde
Alla hus i ruiner"

beskriver en plats där tomhet finns
"Här hamnar de glömda"
BIBLEN talar om en sådan plats
"De på förhand dömda
Jag går genom parken
Hand i hand med ett spöke"
Ett spöke är ett annat ord frö en ande.
Där allting har vuxit över igen
Utanför ligger öknen
Jag ser bara öknen"
I bibeln så berättas det att Jesus möter mörkrets första i just öknen.
se öken sene, https://www.youtube.com/watch?v=29t-p0YIhCc

"Planer vi gjorde upp en gång
är som minnet av drömmen när
morgonen kommer
Nu är vi så långt långt långt långt
Från målet
Från förlåtelsen
Allt var förlorat
Jag var förlorad"

Ibland kan man känna att man inte går på rätt väg, målet är att försonas med gud din skapare. Du var förlorad men din synd har tagits bort.
Så kan ens dag kännas men att man kan alltid kalla på jesus med sitt ärliga hjärta och känna att man var förlorad.

"Så finns det någon mening i att säga förlåt
Kan du förlåta?
Jag kan förlåta
Förlåtelsen förlåtelsen?"

Tvivel kommer finns i oss alla, Det är för oss att tro på att förlåtelsen håller, också att vi ska förlåta andra som har gjort oss orätt, för vi kan inte gå runt och hata andra.
ja det kan kännas som tomma ord ibland.
Han ställer en fråga till dig.

"Jag tappade takten
Släppte greppet om verkligheten"
Hans verklighet förändras

Jag var så stolt en gång
Jag var elitistisk
Idealistisk

Bibeln talar om högmod du han inte vara med Gud om du har högmod i dig, i Jesus ögon är vi alla lika ingen elit över någon.

Förlorade mitt sökljus
Högt upp i ett sekelskifteshus
Jag glömde min drivkraft
Det finns inget hjärta
Om du inte har kul
Jag förlorade mig själv
Allting i min värld gick sönder
Och nu till slut så förlorar jag dig
Jag har förlorat
Allt är förlorat

Ganska tydlig text, Man kan tappa tron ibland.

Vi ärvde vår synd
Vår eviga synd
Vi äger vår synd
Vår eviga synd
Vår verkliga synd
Är att vi tillåter oss att tro…

Är det vi tillåter oss att tro, ska det vara, Nä det här samhället talar inte om synd och förlåtelse, vi tillåter inte oss att tro att det finns något som heter så.(J. Berg gör det så snyggt, vilken begåvning)

Bästa låten på albumet. trivialt fakta: Ungefär för ett år sedan så hade Mr J. berg ett Instagram konto då han la upp en bild på Gospel Center dörr. Där han skrev ungefär ( dagens research).

Vilken låt ska jag ta mig an här näst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in