2016-06-15, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fetat.

Ofattbart att det efter så många upprepningar och förklaringar finns någon som ändå inte förstått formuleringen "ingen DNA från okänd"!

DNA avsätts inte med självklarhet vid varje kontakt. Notera till exempel att vissa tops från LHs egen kropp inte ens påvisat hennes eget DNA.
Vid topsning testas i första hand synliga besudlingar samt områden som erfarenhetsmässigt är möjliga kontaktpunker.
Om varje kvadradcentimeter av kropp, kläder och ytor topsades skulle det med all säkerhet hittas DNA från personer som inte har något med fallet att göra, men det är givetvis inte praktiskt genomförbart.
Ladan, slaktutrymmet, arbetsboden, bilen, kläderna mm. är med all säkerhet inte helt rena utöver de fynd som gjorts, men de ytor som testats innehåller inga fler personers DNA.
Vi vet alltså bara vad som hittats på testade ytor, men inte vad som finns på otestade områden. Ganska självklart...

"Ingen DNA från okända" betyder att varje DNA-träff har passat mot LH eller någon av litauerna. Det finns ingen påvisad DNA som saknar matchning och därför inget okänt DNA.
Om ett DNA hittas vid topsning och matchning i databasen saknas kommer det kallas "okänt" tills man hittat den person som matchar provet, men den situationen uppstod aldrig. Hur svårt kan det vara att förstå?

Det är en grov missuppfattning att varje yta som vidrörts kommer ha den personens DNA på sig.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Meningen "ingen DNA från okänd" är kristallklar.

Men fler besudlingar borde kanske ha undersökts? Hennes tröja och skärp? Arbetsboden lite bättre? Dunken där? Kanske Lisas skor? Golvet i mjölkutrymmet? Slaktutrymmet? Den misstänkta blodfläcken i Ladan?

Metoden som används här är ganska uppenbar, välj ut några strategiska besudlingar och ting för test, återupprepa tills man är tillfredställd, huvudsaken är att bara rätt DNA finns med och avsluta. Har man fuskat så blir ju den delen lätt. Forsätter man att undersöka så finns risken att annan DNA kommer med och det är inte bra för det kan ge skäl till "rimmlig tvivel". Kristallklart.

Hur vet du att det skulle uppstå spår och DNA från personer som inte har något med fallet att göra, är du säker på det? Att dessa inte skulle ha något med fallet att göra? Är det inte domstolens sak att avgöra och polisens skyldighet att säkra alla möjliga spår, även dom som möjligen kan fria en misstänkt?
2016-06-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag menar förhöret i TR och i HR med Irina. I TR tolken är det ända som håller huvudet kall. Slutet är katastrofalt när man i rättsalen ringer efter en tolk som inte svarar, trots at i salen finns utmärkt rysk tolk. Aivaris och Nerius talar litauiska, Irina ryska. Irina och Nerius talar sinsemellan blandspråk som Aivaris inte förstår.

Förhörsledaren missar med sina förutfattade meningar alla viktiga förhör. Mina planer ingår att träffa Nerius i fängelset, om han kan kommunicera med ryska. Han vet mycket mera, om man lyssanar till honom - inte som GM.

Vad gäller Jönssons alla förhör är åklagaren verkligen slapp. Hos dessa finns nyckel till alibit. I ett mordfall förhör man vittnen på djupet.

Varför ska LOE2 ständigt sprida dessa spydigheter? Är det inte meningen att reda ut sanningen och inte ständigt förnedra den som tar upp nya fakta?

Hitintills har jag inte sett så mycket av "nya fakta" , lika lite som en påvisad alternativ gärningsman. Lisa är ju trors allt mördad av någon och Nerjius är dömd för brottet av två eniga domstolar och HD avslog ansökan om PT. Några fler instanser existerar inte i Sverige. Nu är Nerjius snart deporterad till fängelset hemma i Litauen.

Det kräver inte endast "nya fakta" utan även att man kan framlägga hållbara bevis för en alternativ gärningsman.
Senast redigerad av Remark 2016-06-15 kl. 21:51.
2016-06-15, 21:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag menar förhöret i TR och i HR med Irina. I TR tolken är det ända som håller huvudet kall. Slutet är katastrofalt när man i rättsalen ringer efter en tolk som inte svarar, trots at i salen finns utmärkt rysk tolk. Aivaris och Nerius talar litauiska, Irina ryska. Irina och Nerius talar sinsemellan blandspråk som Aivaris inte förstår.

Förhörsledaren missar med sina förutfattade meningar alla viktiga förhör. Mina planer ingår att träffa Nerius i fängelset, om han kan kommunicera med ryska. Han vet mycket mera, om man lyssanar till honom - inte som GM.

Vad gäller Jönssons alla förhör är åklagaren verkligen slapp. Hos dessa finns nyckel till alibit. I ett mordfall förhör man vittnen på djupet.

Varför ska LOE2 ständigt sprida dessa spydigheter? Är det inte meningen att reda ut sanningen och inte ständigt förnedra den som tar upp nya fakta?

Det finns inga nya fakta, allt har gåtts igenom till leda. Du kanske tror att du tar upp "nya" fakta men vi som har varit med i ett år och läst ALLT många gånger kan faktiskt få lov att bli irriterade när du dyker upp som gubben i lådan och tror du vet allt utan att ha läst en bråkdel av vad många deltagare i tråden har gjort.

Börja med att sätta dig in i allting och läs på innan du dyker in med självsäkra påståenden så blir du genast lite mindre irriterande. Du dyker in här och där i allt material som finns att tillgå, skaffa dig en helhetsbild istället. Läs hela FUP och titta på bilderna från ladan samt läs det tekniska protokollet från NFC.
2016-06-15, 22:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu är det bara anklagelser, hat och ett scenario som kanske inte alls stämmer och då blir det ju ännu svårare att erkänna.
Märker man av något "hat" här tycker du? Från förhörsledarens sida alltså?

https://www.youtube.com/watch?v=HDFNT5h-yRk
2016-06-15, 22:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Meningen "ingen DNA från okänd" är kristallklar.

Men fler besudlingar borde kanske ha undersökts? Hennes tröja och skärp? Arbetsboden lite bättre? Dunken där? Kanske Lisas skor? Golvet i mjölkutrymmet? Slaktutrymmet? Den misstänkta blodfläcken i Ladan?

Metoden som används här är ganska uppenbar, välj ut några strategiska besudlingar och ting för test, återupprepa tills man är tillfredställd, huvudsaken är att bara rätt DNA finns med och avsluta. Har man fuskat så blir ju den delen lätt. Forsätter man att undersöka så finns risken att annan DNA kommer med och det är inte bra för det kan ge skäl till "rimmlig tvivel". Kristallklart.

Hur vet du att det skulle uppstå spår och DNA från personer som inte har något med fallet att göra, är du säker på det? Att dessa inte skulle ha något med fallet att göra? Är det inte domstolens sak att avgöra och polisens skyldighet att säkra alla möjliga spår, även dom som möjligen kan fria en misstänkt?

Fanns det fler besudlingar att testa? Man topsar väl där det finns en misstänkt besudling,,det ter sig lite meningslöst att topsa lite här och där utan metodik. Då hade det funnits anledning att klaga.

Sen vet man ju inte vilket DNA som kommer att hittas på dessa besudlingar/fläckar.

Även om man nu hittat ett okänt hårstrå på ett golv i slaktrummet så hade det ju inte bevisat mer än att någon varit där. Däremot om t.ex okänt blod eller DNA hade hittats på snörena eller Lisas kläder så hade den personen givetvis åkt dit förutsatt att han fanns i närheten. Då kan du ge dig på att man hade topsat alla människor i omgivningen tills man hittat den person vars DNA man hittat.

Man hade ju redan topsat pappan, mamman, bagaren, pojkvännen samt alla som hade hållit i handsken.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-06-15 kl. 22:18. Anledning: ändring
2016-06-15, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Det är löjligt att se ett sådan mesigt förhör av en sexual sadistisk flickmördare, som sitter och spelar oskylldig och tycker synd om sig själv.
Fy en sådan individ NB är.
Den som kan påstå att han blir hårt pressad vet inte vad han talar om.
Förhörsledaren borde nog spela Bingo med Pensionärer istället.
Hade det varit kunniga förhörsledare ifrån början....Hade kanske utgången blivit ett erkännande.
Stor skam med så mesiga förhör.
2016-06-15, 22:46
Bannlyst
Rent allmänt hur bra tycker ni att bevisningen är i detta fall jämfört med andra mord?
Ja jag tycker rätt person sitter, men är lite störd över alla konspirationsteoretiker som hävdar det ena halsbrytande efter det andra. Någon som har jämförande kunskap nog att kunna gestalta graden i procent eller något sådant måntro?

Är det vanligt att så många ytor och fynd inte undersöks närmare?
-Blont hårstrå i nerijus bil (lisas löshår?)
-golvbeläggningar i boden liksom hår i närheten
-fingeravtryck dunk i boden
-fingeravtryck mjölkpaket
Etc, tycker det kunde vara av värde att binda även bilen (den jättefina sharanen med plastsäckarna på sätena) till brottet. Men det är mest för att täppa truten på alla som inte kan ta emot fakta. Någon annan som funderat i samma banor men har bättre svar? Hårstrån som Hurtig ville skulle tas upp är väl ändå troligen djurhår från transportförpackningen dvs en säck osv.

Men å andra sida blir man heller kanske aldrig nöjd. När är det rimligt att anse bevisen tillräckligt bra och varför (försöker mer få en emotionell förklaring, då nyfikenheten sällan ger sig bland annat om bilen och om den verkligen inte gick att binda till brottet) Små små glassplitter från en krossad iphone som rent tidsmässigt förefaller ha slagits ur funktion nära Ladan i Blomberg.

-Är det ett sjukdomssymptom som är vanligt att man får bara för att man inte gillar alla dessa sanslöst orimliga fabrikationer om alternativa skulder etc? Och just detta faller rymmer mycket av just sådant...
2016-06-16, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Ja tack du, det långa klippet har jag inte sett tidigare. Nej, inte där men man kan ana det i andra förhör, kan man få se video från dom förhören också eller släpper dom bara detta för att det är "bäst"?

Dom sparar inte på krutet direkt, pang på från början, nedan ett axplock från så tidigt som 14 juni. Illvilja direkt, här behöver man inte vänta på några analyssvar. Allt som fanns här vid denna tid var söndagstvätten, skämtet från hans fru, maskletningen och att NB sagt att det redan var sökt där, pang, mordmisstänkt, magkänsla.

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-14
Citat:
Nej. Kanske du ska fundera lite på det.
NB: Jag har ingenting och fundera över.
Nej. Okej.
(Harklar sig) Du, du, du måste ju förstå nu, du måste ju förstå nu att om du inte pratar
sanning för, för Malin och mig här så har ju precis Malin sagt till dig här nu att din bror
och din fru, täcker inte upp för de tiderna som du har angett för oss i förhör. Det visar att
om det är så att du ljuger för oss nu så ställer din bror och din fru inte upp på det längre så
att om, om du nu får detta nu så är nog min tanke att de kommer, inte fortsätta att si …
själva sitta och ljuga för din skull så att säga.
NB: Och det är ingen som har bett dom om att dom skulle ljuga.
Mmm men det är det de säger till oss. Så ha med dig, ha med dig detta nu.
Och det är det som alltså det är det som är intressant för mig att få veta varför dom säger så.
Ja de kanske inte vill täcka upp för dig längre de kanske själva känner att nu blir det så
pressat så de kan inte stå upp längre nu för detta. För de kanske börjar och förstå att de
blir indragna i Lisa Holms död här.
De sitter i samma situation som du gör. De är anhållna, de är misstänkta och det hålls
förhör med dem.
NB: Det förstår jag.
Mmm.
NB: Jag har berättat allt det jag vet.

Nu då det släpps lite material lite hit och dit tydligen kan man få se bilder på hur snöret runt halsen och tejpen satt? Vill inte se mer än så, helst en god tecknad version. Nej, troligen finns det inte.
2016-06-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ja tack du, det långa klippet har jag inte sett tidigare. Nej, inte där men man kan ana det i andra förhör, kan man få se video från dom förhören också eller släpper dom bara detta för att det är "bäst"?

Dom sparar inte på krutet direkt, pang på från början, nedan ett axplock från så tidigt som 14 juni. Illvilja direkt
, här behöver man inte vänta på några analyssvar. Allt som fanns här vid denna tid var söndagstvätten, skämtet från hans fru, maskletningen och att NB sagt att det redan var sökt där, pang, mordmisstänkt, magkänsla.

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-14

Nu då det släpps lite material lite hit och dit tydligen kan man få se bilder på hur snöret runt halsen och tejpen satt? Vill inte se mer än så, helst en god tecknad version. Nej, troligen finns det inte.

HUR skulle ett "bra förhör" gå till enligt dig?
2016-06-16, 00:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Fanns det fler besudlingar att testa? Man topsar väl där det finns en misstänkt besudling,,det ter sig lite meningslöst att topsa lite här och där utan metodik. Då hade det funnits anledning att klaga.

Sen vet man ju inte vilket DNA som kommer att hittas på dessa besudlingar/fläckar.

Även om man nu hittat ett okänt hårstrå på ett golv i slaktrummet så hade det ju inte bevisat mer än att någon varit där. Däremot om t.ex okänt blod eller DNA hade hittats på snörena eller Lisas kläder så hade den personen givetvis åkt dit förutsatt att han fanns i närheten. Då kan du ge dig på att man hade topsat alla människor i omgivningen tills man hittat den person vars DNA man hittat.

Man hade ju redan topsat pappan, mamman, bagaren, pojkvännen samt alla som hade hållit i handsken.
Ja, det fanns fler besudlingar och ting att testa. Ta dunken i arbetsboden som täckte kroppen och skåpdörren, någon måste ha tagit i den. Skärpet och dess spänne, hur öppnades det? Om det nu var öppet? Kan det vara så att det var oöppnat eftersom det inte nämns någonstans och då kan visa på att byxorna möjligen kan ha åkt av vid transport?

Jag tror att dom avslutade alla provtagningar efter att resultatet från trosorna kom. Då blev det svårt och jobbigt för polisen för tänk om fler underliga spår från frun och brodern dykt upp (eller andra människor). Hur skulle åklagarens historia då lyda? en hel familj med sexualsadister hade nog blivit jobbigt att hantera. Framför allt då alla är ostraffade, ingen har avikande sexuellt beteende och alla nekar till brott.

Dom koncentrerade all kraft från början på NB och då få bevis fanns så försökte dom klumpigt efter lång tid i häkte att få honom att erkänna vilket inte gick så bra. Det tog nästan ett halvår innan åtalet blev av fast dom troligen hade kunnat få resultaten av proverna på tre veckor och åtala efter kanske två månader. För visst hade dom väl kunnat skicka in kläderna dagen efter dom togs av och krävt förtur hos NFC i detta uppmärksammade fall?
2016-06-16, 00:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HUR skulle ett "bra förhör" gå till enligt dig?
Det har jag delvis skrivit om tidigare. Som dom gör i detta fall fungerar inte och det vet duktiga förhörsledare.

Fyller på lite. Det är lite som med våra diskussioner här, har man taggarna utåt och attackerar så blir det svårt att övertyga sina motståndare eller åtminstone mötas halvvägs, ett fel jag ofta gör. Då är det bättre att ha en lugn ton i både tal och innehåll, att få den andre att känna sig bekväm, få denna att till slut berätta mer än han skulle ha gjort och till slut göra bort sig. Nåja, då jag försöker så blir man här kallad för bedrägligt artig så jag antar att jag inte blir en bra förhörsledare.
Senast redigerad av Moretex 2016-06-16 kl. 00:47.
2016-06-16, 00:45
Medlem
Citat:
Det har jag delvis skrivit om tidigare. Som dom gör i detta fall fungerar inte och det vet duktiga förhörsledare.

Bra. Då är det inga problem att lämna ut dom goda exemplen. Jag är idel öra (öga). Så kom igen nu, jag väntar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in