2016-06-14, 23:48
Medlem
DoctorBallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Är det en skröna eller kan det stämma?

Vilka är dom förmögna brottsoffren om det stämmer-det rör sig trots allt om > 100 000 kr /år (2000x52veckor)?

Mina tankar och sympati går, liksom Dan Eliassons, till dom stackars förövarna-vilka är dom?

Sex morsor har skrivit insändaren. Undrar vart fan farsorna till barnen tagit vägen? Jävla sopor till värdelösa skitar är väll vad dom är. Drar så fort det lutar uppför.
Citera
2016-06-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Stod att det i värsta fall kunde vara 1000-2000, vilket innebär att majoriteten borde handla om belopp under 1000 kr.

Till alla som tvivlar på att en 12-åring kan ha råd att betala 1000 kr i veckan:
Dels kan ungarna ha mycket i veckopoäng om de kommer från välbärgade familjer, men framför allt tror jag att ni missat att ungarna tvingas in i kriminalitet av de äldre ligisterna.
De blir ju tvingade att sno saker för att "betala" av skulden.
Om ni inte tror att en 12-åring kan snatta grejer till ett värde av 1000 kr, på en vecka, så är ni inte lite naiva.

Stjäla är en sak, men prylarna ska väl omsättas också, i rena pengar? Måste vara sopor till föräldrar om man inte reagerar på att ens tolvåring plötsligt släpar hem cyklar och sätter in Blocketannonser folk ringer på
Citera
2016-06-15, 00:05
Medlem
nobbenss avatar
Det behöver ju inte endast vara barnen som betalar för "beskydd" utan deras föräldrar som pyntar för deras barns säkerhets skull
Citera
2016-06-15, 00:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Stjäla är en sak, men prylarna ska väl omsättas också, i rena pengar? Måste vara sopor till föräldrar om man inte reagerar på att ens tolvåring plötsligt släpar hem cyklar och sätter in Blocketannonser folk ringer på
Jag menar att om en 12-åring inte kan betala "skulden" så tvingas han sno allt möjligt åt de äldre som kompensation, det kan ju vara så simpla saker som godis och läsk som de äldre killarna inte känner för att bekosta.
Men 12-åringen kan ju lika gärna tvingas sno dyrare grejor, som han överlämnar istället för pengar. Sen kan ju de äldre gängmedlemmarna använda grejorna själva eller sälja dem vidare.
Citera
2016-06-15, 00:17
Medlem
Lillarapunzels avatar
Låter som ett försenat 1a april-skämt....
Kan börja med att förtydliga att jag är till största delen svensk (25% 3:e generationens invandrare från EU-land).
Har själv gått i ett flertal skolor i olika invandrartäta områden i södra Stockholm, under andra halvan av 00- och första halvan av 10-talet. Har aldrig ens sett en bråkdel av det som beskrivs i artikeln, särskilt inte i årskurs 6-7! Visst, det var folk som stod och tjuvrökte bakom gympasalen på rasterna, redan när de gick i 7-8:e klass, vissa var tämligen högljudda både på lektioner och på raster och liknande "mindre företeelser". Men aldrig att det var som artikeln beskriver med rån, utpressningar och dylikt - absolut inte!
Citera
2016-06-15, 00:29
Medlem
Jag förstår inte hur detta kan fortgå? Hade detta hänt och jag haft barn hade jag dragit till skolan, spöat upp skitungarna samt skolledningen som låter det fortgå, vad är det för passiviserat folk vi har blivit? Istället för att skriva en jävla debattartikel och implicit säga att det är babberelaterat så skydda er barn istället, jävla lattemorsor.
Citera
2016-06-15, 01:04
Bannlyst
Kan köpa att en tolvåring kan leverera 2 lax i veckan om h*n kommer ifrån en välbärgad familj och vet var familjen har massa kontanter men att flera ungar ska göra det låter konstigt.
Citera
2016-06-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

Men din naiva stackare,

det går till så att förövaren sätter ett belop som offret ska betala, offret stjäl sedan varor, pengar osv och ger dess direkt till förövaren,

gå in och sno den jackan,tröjan,byxorna,skorna så drar vi 300 kr,

ja detta är verklighet idag,
Citera
2016-06-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Låter som ett försenat 1a april-skämt....
Kan börja med att förtydliga att jag är till största delen svensk (25% 3:e generationens invandrare från EU-land).
Har själv gått i ett flertal skolor i olika invandrartäta områden i södra Stockholm, under andra halvan av 00- och första halvan av 10-talet. Har aldrig ens sett en bråkdel av det som beskrivs i artikeln, särskilt inte i årskurs 6-7! Visst, det var folk som stod och tjuvrökte bakom gympasalen på rasterna, redan när de gick i 7-8:e klass, vissa var tämligen högljudda både på lektioner och på raster och liknande "mindre företeelser". Men aldrig att det var som artikeln beskriver med rån, utpressningar och dylikt - absolut inte!

nej men du är ju inte svensk heller, så utlänningarna gav sig inte på dig,

det äär dom svenska barnen som blir offer, för dom har oftast inte fått stryk hemma och är därför snälla och fogliga,

dom utländska barnen ha roftast fått en hel del stryk av sina krigsskadade föräldrar och är pga av det rätt lost i skallen
Citera
2016-06-15, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorBalls
Sex morsor har skrivit insändaren. Undrar vart fan farsorna till barnen tagit vägen? Jävla sopor till värdelösa skitar är väll vad dom är. Drar så fort det lutar uppför.
Många svenska kärringar är inte värda en mans sperma. För de är ouppfostrade och självdestruktiva. Nu får de väl ta hand om detta själva. Genom att försöka skriva halvdana insändare.
Citera
2016-06-15, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Är det en skröna eller kan det stämma?

Vilka är dom förmögna brottsoffren om det stämmer-det rör sig trots allt om > 100 000 kr /år (2000x52veckor)?

Mina tankar och sympati går, liksom Dan Eliassons, till dom stackars förövarna-vilka är dom?
Börja ställ krav då samt utvisning så att det biter rejält. Har man kommit hit måste man sköta sig. I Finland är det direktavisning till deras land.
Citera
2016-06-15, 06:26
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackschnus
Man går givetvis inte i skolan i 52 veckor... Så TS beräkning kan inte stämma
Utebliven betalning debiteras med dröjsmålsränta 50%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in