2016-06-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Så du har inte påstått att nästan inga (yngre) journalister säljer sig lika billigt som försökshamstrar?
Nej.
Citat:
Han står säkerligen för erfarenheterna hos många som vill ta sig in i branschen, både i nutid och dåtid. Ännu fler idag, skulle jag tänka mig. Jag litar också på researchen hos de som skrev i det numret, för på den tiden var Nöjesguiden inte den hårdvinklade skräptidning den blev efter år 2000. De gjorde ett pålitligt, ambitiöst gräv om tillståndet i den svenska medie-/journalistbranschen, de var uppenbart proffesionella och kunniga - och de hade sina egna erfarenheter att jämföra med. Jag litar på att de inte valde ut en massa totalt udda lirare som inte kunde ge en vettig bild av branschen. Du verkar däremot mest bara vilja snacka.

Jan Gradvall, som var en av de som medverkade i det där numret, har senare sagt att han aldrig hade kunnat slå sig in och göra en liknande karriär på de villkor som råder i mediebranschen nu på 2000-talet. Det vill säga: hade han försökt idag, debuterat typ 2005 och kommit från samma småstads- & fanzinebakgrund, utan insiderkontakter från start och utan feta pengar, så hade han fått släppa det mesta av sina ambitioner och bli ännu en mediehora. Det säger tonvis om hur mycket spelplanen har förändrats sedan 80-talet.
Det förekommer säkert, men hade det varit utbrett så hade jag känt till det.
Att därifrån gå till påståendet att "journalister gärna arbetar gratis för att sprida sin henvänsterpropaganda" är minst sagt långdraget.
Citera
2016-06-14, 16:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Har ingen aning om hur juridiken ser ut men kan det kanske tänkas att lönegarantin inte alltid gäller frilansare utan bara anställda direkt av företaget? Frilansarnas betalning sköts kanske som vanliga fakturor och krav vid konkurs.
Endast fast anställda omfattas av lönegarantin. Jobbar du som konsult via F-skatt så får du klara dig själv. Det går ju alltid att lämna fakturorna för inkasso om man inte får betalt.
Citera
2016-06-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Nej.
- dvs "jag, Squelaiche, har inte påstått att nästan inga svenska journalister accepterar att i praktiken jobba gratis eller för kaffepengar"

Citat:
Det förekommer säkert, men hade det varit utbrett så hade jag känt till det.

Hur ska du ha det? I sak medger du ju att det här förekommer. Dvs ett direkt påstående.

Citat:
Att därifrån gå till påståendet att "journalister gärna arbetar gratis för att sprida sin henvänsterpropaganda" är minst sagt långdraget.

Jag har inte sagt att de är motiverade av att sprida just sin egen henvänsterpropaganda. Bara att de säljer ut normen om anständig lön för sitt jobb därför att de så gärna vill "jobba med media" och vill ha den status det ger att kunna säga dessa ord inför polarna.

Men när de säljer ut så betyder det inte bara kassa löner eller rent gratisjobb, de ger också upp sin integritet och går med på att göra ett underhaltigt jobb. I praktiken betyder det ofta att de köper vinklingar eller förtäckta order från sina chefer om hur de ska göra ett visst jobb. Ibland är det "henvänster"-vinklingar, ibland inte. Det är ingen konspirationsteori, de lär sig helt enkelt att avläsa vilka slags utförda jobb de förväntas ha med sig hem till redaktionen.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-06-14 kl. 16:32.
Citera
2016-06-14, 16:40
Medlem
Citat:
- d

Jag har inte sagt att de är motiverade av att sprida just sin egen henvänsterpropaganda.
Nej, men den som initierade diskussionen gjorde det.
Citera
2016-06-14, 16:44
Medlem
Citat:
Nej, men den som initierade diskussionen gjorde det.

Ja, jag har förstått för länge sedan att du klumpar ihop alla som inte håller med dig i en tråd. Oavsett vad de säger och vilka argument de använder. Typisk stenkastarmentalitet.
Citera
2016-06-14, 16:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag har inte sagt att de är motiverade av att sprida just sin egen henvänsterpropaganda. Bara att de säljer ut normen om anständig lön för sitt jobb därför att de så gärna vill "jobba med media" och vill ha den status det ger att kunna säga dessa ord inför polarna.
Jag skulle vilja påstå att många av frilansare som jobbar närmast gratis drivs just av att vilja driva sin henvänsterpropaganda. Vi har sett så många exempel på dessa (främst) tjejer från landsorten, lite mobbade & kufiga, som nu bor i tredjehand i Enskede & inbillar sig att dom skall göra karriär i media genom att vara så kulturmarxistiska & mångkulturella som det bara går.

Vilket inte direkt har hjälpt till med lönebildningen bland journalister.
Citera
2016-06-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag skulle vilja påstå att många av frilansare som jobbar närmast gratis drivs just av att vilja driva sin henvänsterpropaganda. Vi har sett så många exempel på dessa (främst) tjejer från landsorten, lite mobbade & kufiga, som nu bor i tredjehand i Enskede & inbillar sig att dom skall göra karriär i media genom att vara så kulturmarxistiska & mångkulturella som det bara går.

Vilket inte direkt har hjälpt till med lönebildningen bland journalister.
Har du några exempel på dessa personer eller snackar du skit i vanlig ordning?
Citera
2016-06-14, 17:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6452786
Öppet brev från stampens frilansare till ägarna. Många av yrkeslögnarna har inte fått betalt och kan ej åka på semester i år.
Så kan det gå

Måttligt med sympatier här på FB misstänker jag. Stackarna får tillbringa semestern på en parkbänk i Vetlanda istället för den härliga italienska solen. Sweet music to my ears haha.

Citat:
Vilka journalister jobbar gärna gratis?

Verkar ju vara många då dom inte ser till att få betalt. Eller så är det systemfel? Prova lämna bilen på en verkstad för reparation och få ut den utan att slanta upp.
Citera
2016-06-14, 17:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Har du några exempel på dessa personer eller snackar du skit i vanlig ordning?
Plocka upp valfri Metro från tiden innan dom slängde ut alla & la ut det hela på TT. Nu har väl de flesta av dessa fått flytta tillbaka till Skövde & liknande, till sitt gamla flickrum & jobbar på timmar i hemtjänsten. Eller kolla volontärerna på Nöjesbladet. Rota fram namn får du själv göra om du är intresserad.

De enda ur den här kategorin, bestående av riktigt korkade idioter & posörer, som lyckats försörja sig på sin efterblivenhet är väl lyteskomikerna Oisín Cantwell & Fredrik Virtanen. Men det är ju bara tillfälligt, snart är dom arbetslösa & något riktigt jobb någon annanstans lär dom aldrig få.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2016-06-14 kl. 17:51.
Citera
2016-06-14, 17:52
Medlem
Perignons avatar
Citat:
Plocka upp valfri Metro från tiden innan dom slängde ut alla & la ut det hela på TT. Nu har väl de flesta av dessa fått flytta tillbaka till Skövde & Liknande, till sitt gamla flickrum & jobbar på timmar i hemtjänsten. Eller kolla volontärerna på Nöjesbladet. Rota fram namn får du själv göra om du är intresserad.

De enda ur den här kategorin, bestående av riktigt korkade idioter & posörer, som lyckats försörja sig på sin efterblivenhet är väl lyteskomikerna Oisín Cantwell & Fredrik Virtanen. Men det är ju bara tillfälligt, snart är dom arbetslösa & något riktigt jobb någon annanstans lär dom aldrig få.

Ja! Humor! Fridah Jönsson, bland annat! Vi skrev visst lite om henne i tråden för några år sedan - hon fick väl foten på dan, eller något liknande. Där snackar vi henvänster på riktigt!
Citera
2016-06-14, 17:54
Medlem
Citat:
Plocka upp valfri Metro från tiden innan dom slängde ut alla & la ut det hela på TT. Nu har väl de flesta av dessa fått flytta tillbaka till Skövde & liknande, till sitt gamla flickrum & jobbar på timmar i hemtjänsten. Eller kolla volontärerna på Nöjesbladet. Rota fram namn får du själv göra om du är intresserad.

Inga exempel alltså och det var ju inte oväntat.
Min fråga var ju retorisk.
Citera
2016-06-14, 18:43
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Inga exempel alltså och det var ju inte oväntat.
Min fråga var ju retorisk.
Frida Jöhnson är som sagt ett bra exempel på en "journalist" som arbetade för slavlön för chansen att kräka ur sig sina vidriga åsikter i Metro och känna sig viktig. Ett annat exempel är Göran Greider, som uppenbarligen bara är journalist för att få kunna skriva vänsterpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in