2016-05-22, 21:46
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Du ska väl dricka det där under träningen.
Varför då? BCAA hämmar inte muskelnedbrytning under träning.
Citera
2016-06-12, 16:56
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Är det någon som har smakat den här? Och kan säga något om smaken? http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/bcaa-411-90-400g
Jag har äpple och den smakar äppelfestis blandat med tvål
Senast redigerad av KillenMedSkillen94 2016-06-12 kl. 16:59.
Citera
2016-06-12, 18:35
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenMedSkillen94
Är det någon som har smakat den här? Och kan säga något om smaken? http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/bcaa-411-90-400g
Jag har äpple och den smakar äppelfestis blandat med tvål

Den smakade helt ok, provade den på deras 20-års jubileum. Obs har ej köpt en hel burk.
Citera
2016-06-12, 23:40
Medlem
KillenMedSkillen94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Den smakade helt ok, provade den på deras 20-års jubileum. Obs har ej köpt en hel burk.
Vilken smak?
Citera
2016-06-13, 00:11
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenMedSkillen94
Vilken smak?

Oj, trodde du länkade till första bilden.

Det var jordgubb/champagne jag syftade på. Har inte provat de andra smakerna.
Citera
2016-06-15, 09:08
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Du ska väl dricka det där under träningen.
En del säger att man ska dra i sig bcaa direkt på morgonen för att få upp aminosyrenivåerna i blodet.
Drick upp den där burken men köp ingen ny.
Knappast under träning, dessutom så hämmar bcaa muskeltillväxten.
Citera
2016-06-17, 17:18
Medlem
PingPongZongs avatar
Det här med EAA och BCAA genom kostillskott har jag aldrig haft ett intresse av. Har hela tiden väntat på att det ska visa sig onödig. Vilket folk börjar förstå. I USA snackas det knappt något om EAA men om BCCA. Båda är ju bortkastade pengar då man lätt får i sig det via mat.

Men kollade på Body.se. Fick se detta:

Högvärdiga proteinkällor innehåller rikliga mängder EAA. Nedan listar jag några sådana utifrån mängden som innehåller 10 gram EAA, så att du ska ha något att utgå från. Inom parentes återges hur mycket leucin som finns i den angivna mängden av respektive livsmedel.

30 g sojaprotein, 92 % (1,99 g)
108 g kalkonkött (1,83 g)
110 g nötbiff (1,86 g)
111 g jordnötter, rostade och saltade (2,23 g)
116 g renskav (2,04 g)
117 g kycklingkött (1,81 g)
125 g lax (1,84 g)
138 g äggula (1,99 g)
140 g sötmandel, torkad (2,17 g)
164 g hela ägg (1,87 g)
171 g keso, 4 % (2,17 g)
191 g äggvita (1,8 g)
300 g röda bönor, kokta (1,8 g)
337 g linser, kokta (2,0 g)
6,3 dl mjölk (1,95 g)

Det som gjorde mig mest förvånad är att jordnötter är så rikt på EAA och leucin. Jordnötter som sagt vara så värdelös proteinkälla visar sig vara bland det bästa man kan äta när det gäller protein.
Citera
2016-06-17, 17:53
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det som gjorde mig mest förvånad är att jordnötter är så rikt på EAA och leucin. Jordnötter som sagt vara så värdelös proteinkälla visar sig vara bland det bästa man kan äta när det gäller protein.
Jag vet inte ifall du läste något och kopierade in något annat? Men har du lust att utveckla hur du tänker?
Citera
2016-06-17, 21:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det har att göra med din okunskap. Leucinhypen är överdriven. En fullvärdig proteinkälla har tillräckligt med leucin för att stimulera MPS, det finns ingen anledning att vräka i sig det i stora mängder eller ens fokusera på det. Ät protein, punkt.

Att jordnötter har ett dåligt rykte beror förmodligen på att det inte är en fullvärdig proteinkälla, i likhet med många andra vegetabiliska proteinkällor. Dessutom är det väldigt energirikt räknat per 100 g vilket gör det ofördelaktigt för många att äta stora mängder av det.
Citera
2016-06-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det har att göra med din okunskap. Leucinhypen är överdriven. En fullvärdig proteinkälla har tillräckligt med leucin för att stimulera MPS, det finns ingen anledning att vräka i sig det i stora mängder eller ens fokusera på det. Ät protein, punkt.

Att jordnötter har ett dåligt rykte beror förmodligen på att det inte är en fullvärdig proteinkälla, i likhet med många andra vegetabiliska proteinkällor. Dessutom är det väldigt energirikt räknat per 100 g vilket gör det ofördelaktigt för många att äta stora mängder av det.

Så det krävs inte minst 3 gram leucin / måltid för att stimulera proteinsyntesen till Max?
Citera
2016-06-19, 10:30
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski
Så det krävs inte minst 3 gram leucin / måltid för att stimulera proteinsyntesen till Max?
Beror på åldern. 3-5 g är rekommendationen, 3 g är till yngre och 5 g är till äldre. Kommer inte ihåg vad som är sagt om åldrarna, men 3g räcker nog till folk under 30 och 5 g är i alla fall 50+.

Det räcker dock inte endast med leucin att stimulera proteinsyntesen, utan resten av aminosyrorna behövs också.
Citera
2016-06-19, 10:35
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski
Nej. Var kommer den siffran ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in