2016-06-12, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud skapade en perfekt värld utan ondska,

En etisk ad hoc-premiss. Belägg, tack ...

Citat:
men vissa individer ville inte göra det goda, utan valde det onda.

... av vilket följar att detta tills vidare är en manifestation av "might is rigt"-teologi.

Citat:
Du får återigen jämföra med en familj, där barnet väljer droger framför familjen. Är det alltid familjens misslyckande som driver ett barn att göra onda saker, eller kan det handla om att barnet väljer detta med sin fria vilja?

Fortfarande en falsk analogi.

Citat:
Och på vilket sätt kan Gud skapa en individ som alltid gör rätt, och samtidigt har en fri vilja och möjlighet att göra fel? Den skapelsen skulle inte vara till Guds avbild, utan vara någon slags robot som inte kan tänka fritt. Hur roligt skulle du tycka en sådan värld skulle vara, där dina barn eller dina föräldrar automatiskt säger "jag älskar dig", inte av fri vilja, utan av tvång/styrning?

Japp, din 'gud' lekar med SM-underkastelse.
2016-06-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En etisk ad hoc-premiss. Belägg, tack ..

Vilka belägg vill du ha ?
2016-06-12, 11:50
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Det är inte min upplevelse, vi pratar alltså om att ett barn kommer så pass i kant med föräldrarna att föräldrarna sparkar ut barnet, det tror jag inte handlar om de flesta, eller ens många.

"Sparkar ut" var kanske lite drastiskt uttryckt men de flesta tonåringar kommer i något sammanhang på kant med föräldrarna. Det kommer också ofta till en punkt där barnet vill ha mer frihet och kunna göra saker han/hon inte kan göra i föräldrahemmet.

Citat:
Varför skulle det vara olämpligt för vuxna barn att ha sex och skaffa egna barn i familjehemmet? Detta sker dagligen över hela jorden, jag tror du har bara Sverige som perspektiv. Och även i Sverige idag tvingas ungdomar att stanna i familjehemmet, och göra det "olämpliga".

Jo, men det är inte kutym att göra så i Sverige. Det är mer vanligt i andra kulturer men sker även i Sverige, ibland p.g.a. bostadsbrist. De flesta svenskar (eller västerlänningar) skulle dock inte vilja bo med flera generationer under samma tak. Även under biblisk tid var det inte ovanligt att barnen gav sig av och skaffade ett eget hem.

Citat:
Men det stämmer inte, Gud sade till Adam och Eva att föröka sig, hur skulle dom kunna göra det utan sex?

"Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden" (1 Mose 1:27,28 Bibel2000)

Det har du rätt i. Adam och Eva uppmanades att föröka sig innan syndafallet. Det gör tolkningen att frukten symboliserar sexuellt umgänge mindre trolig.

Citat:
Men detta stämmer ju inte heller:

"Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den."(1 Mose 2:15 Bibel2000)

Ja, men det var en trädgård istället för en vildmark som de under Guds överseende skulle vårda. Det kan inte alls ha varit lika jobbigt som att "arbeta i sitt anletes svett" som blev Adams straff för att ha ätit av frukten.
2016-06-12, 12:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Men du verkar vara säker eftersom du förkastar och argumenterar emot mina förklaringar.

Ja, när det gäller om berättelsen om Adam och Eva är symbolisk är jag ganska säker.

Citat:
Gud skapade en perfekt värld utan ondska, men vissa individer ville inte göra det goda, utan valde det onda.

Det valde att äta en frukt som Gud sagt åt dem att inte äta. Om de nu var som barn eller i varje fall oskyldiga på ett sätt som människor inte är idag, valde Gud kanske att straffa dem lite väl hårt. Alla barn gör saker deras föräldrar sagt att de inte får. De väljer dock sällan att kasta ut barnen ur hemmet...

Citat:
Du får återigen jämföra med en familj, där barnet väljer droger framför familjen. Är det alltid familjens misslyckande som driver ett barn att göra onda saker, eller kan det handla om att barnet väljer detta med sin fria vilja?

Inte direkt... Ingen vet egentligen vad frukten Adam och Eva åt var och varför den var dålig för dem. Ormen säger åt dem att de kommer att bli som Gud om de äter av den. Gud säger senare att "mannen har blivit som oss". Detta i kombination med att Gud vill hindra Adam från att äta från livets träd, är anledningen att han drivs ut från paradiset. Frukten ger alltså Adam och Eva egenskaper vilka gör det olämpligt för dem att vara kvar i Eden.

Citat:
Och på vilket sätt kan Gud skapa en individ som alltid gör rätt, och samtidigt har en fri vilja och möjlighet att göra fel? Den skapelsen skulle inte vara till Guds avbild, utan vara någon slags robot som inte kan tänka fritt. Hur roligt skulle du tycka en sådan värld skulle vara, där dina barn eller dina föräldrar automatiskt säger "jag älskar dig", inte av fri vilja, utan av tvång/styrning?

Kanske inte roligt men tänk på hur mycket ondska och lidande det finns i världen idag. Det är inte heller roligt... För att åter hamna i nåd hos Gud måste man följa vissa regler. Att känna sig tvingad att följa vissa regler för att inte hamna i helvetet, känns inte så himla fritt heller.

Människan har också drifter som hela tiden drar honom mot saker som är förbjudna enligt Gud (eller bibeln). Människan ska eller bör alltså känna sig skamsen pga sin natur, vilket också är i linje med vad kristendomen säger. "Jag fattig, syndig människa, som med synd född, i alla mina livsdagar på mångfaldigt sätt har brutit emot dig,"
Senast redigerad av Gameplayer 2016-06-12 kl. 12:26.
2016-06-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
"Sparkar ut" var kanske lite drastiskt uttryckt men de flesta tonåringar kommer i något sammanhang på kant med föräldrarna. Det kommer också ofta till en punkt där barnet vill ha mer frihet och kunna göra saker han/hon inte kan göra i föräldrahemmet.

Jo men det är inte samma sak som hände med Adam och Eva.

Adam och Eva sparkades verkligen ut ur "föräldrahemmet".

Citat:
Jo, men det är inte kutym att göra så i Sverige. Det är mer vanligt i andra kulturer men sker även i Sverige, ibland p.g.a. bostadsbrist. De flesta svenskar (eller västerlänningar) skulle dock inte vilja bo med flera generationer under samma tak. Även under biblisk tid var det inte ovanligt att barnen gav sig av och skaffade ett eget hem.

Jo men det är ju efter samförstånd, båda parter vill det. Det är ju inte så att föräldrarna sparkar ut från hemmet eftersom dom gjort uppror, vilket Adam och Eva hade gjort.

Orsaken till att Adam och Eva sparkades ut var att dom hade varit olydiga, inte att dom blev vuxna och skulle bilda familj utanför Eden, så din jämförelse där haltar.

Citat:
Det har du rätt i. Adam och Eva uppmanades att föröka sig innan syndafallet. Det gör tolkningen att frukten symboliserar sexuellt umgänge mindre trolig.

Inte bara mindre troligt, omöjligt om man ska följa logiken.

Citat:
Ja, men det var en trädgård istället för en vildmark som de under Guds överseende skulle vårda. Det kan inte alls ha varit lika jobbigt som att "arbeta i sitt anletes svett" som blev Adams straff för att ha ätit av frukten.

Nej självklart inte, men du påstod: "Adam och Eva har inget ansvar och tas om hand i paradiset.".

Adam och Eva fick ansvar och arbete. Människan är skapad för att arbeta och skapa saker och ting, till Guds avbild.
2016-06-12, 12:46
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Jo men det är inte samma sak som hände med Adam och Eva.

Adam och Eva sparkades verkligen ut ur "föräldrahemmet".

Ja, det gjorde de.

Citat:
Jo men det är ju efter samförstånd, båda parter vill det. Det är ju inte så att föräldrarna sparkar ut från hemmet eftersom dom gjort uppror, vilket Adam och Eva hade gjort.

Orsaken till att Adam och Eva sparkades ut var att dom hade varit olydiga, inte att dom blev vuxna och skulle bilda familj utanför Eden, så din jämförelse där haltar.

"Gjort uppror" är kanske en lite väl hård beskrivning. Snarare att de vilseletts eller hamnat i dåligt sällskap. Ska man köra vidare på familjeanalogin, så påminner det om barn som träffar andra (ibland äldre) barn som får dem att göra dåliga saker. Föräldrarna brukar inte döma sina barn så hårt för detta... Adam och Eva var troligen i mångt och mycket som barn. Barn är lättledda, lättlurade och har svårt att skilja på rätt och fel.

Citat:
Inte bara mindre troligt, omöjligt om man ska följa logiken.

Ja, om det inte handlar om en motsägelse. I bibeln skapas den första kvinnan både av lera (som Adam) och av hans revben. Detta går inte ihopa.
Senast redigerad av Gameplayer 2016-06-12 kl. 12:49.
2016-06-12, 13:01
Medlem
Gameplayers avatar
Man kan också fundera på vad "kunskap om gott och ont" betyder.

Vetskap om att gott och ont finns?

Kunskap om vad som är gott och vad som är ont?

Mandat att bestämma vad som är gott eller ont? (som en debattör skrev)
2016-06-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ja, när det gäller om berättelsen om Adam och Eva är symbolisk är jag ganska säker.

Oavsett så är även andemeningen att Adam och Eva sparkades ut för att dom valde att göra uppror mot Gud.

Citat:
Det valde att äta en frukt som Gud sagt åt dem att inte äta. Om de nu var som barn eller i varje fall oskyldiga på ett sätt som människor inte är idag, valde Gud kanske att straffa dem lite väl hårt. Alla barn gör saker deras föräldrar sagt att de inte får. De väljer dock sällan att kasta ut barnen ur hemmet...

Men dom var inte barn och oskyldiga, Eva visste att hon inte fick äta av frukten.

Det kan låta i våra dagar som att det är ett för stort straff att bara äta av en frukt, men vi har inte heller erfarenhet av vad en perfekt och syndfri värld innebär. Om man syndar lite så syndar man stort:

"Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort."(Lukas 16:10 Bibel2000)

Genom att stjäla frukten från Gud, och dessutom inte visa ånger, utan skylla på andra är ett stort snedsteg i en fullkomlig och syndfri värld. Gud kunde inte bortse från detta främst för att andra skapelser vittnade om detta, alltså skapelser i himlen. Om Adam och Eva kunde synda utan konsekvenser, så skulle andra skapelser kunna börja tänka likadant, och göra uppror.

Nu har vissa skapelser ändå gjort uppror, men om Gud inte skulle hålla på reglerna så skulle det snart bli anarki, på samma sätt som det kan bli anarki i samhällen om det inte finns återhållande krafter som polis och domstolar.

Citat:
Inte direkt... Ingen vet egentligen vad frukten Adam och Eva åt var och varför den var dålig för dem.

Det handlar inte om själva frukten, utan handlingen att stjäla från någon annan, att göra uppror.

Citat:
Ormen säger åt dem att de kommer att bli som Gud om de äter av den.

Blev dom som Gud? Hade dom plötsligt kunskap om vad som är gott och ont? Dog dom inte? Är det inte så att Satan ljög från början till slut?

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader."(Joh 8:44 Bibel2000)

Citat:
Gud säger senare att "mannen har blivit som oss".

Detta är ironiskt "se på människan", titta på honom, nu är människan som Gud själv.

Citat:
Detta i kombination med att Gud vill hindra Adam från att äta från livets träd, är anledningen att han drivs ut från paradiset. Frukten ger alltså Adam och Eva egenskaper vilka gör det olämpligt för dem att vara kvar i Eden.

Det är alltså en magisk frukt? Och det hade inget med att dom gjorde uppror mot Gud tillsammans med Satan?

Citat:
Kanske inte roligt men tänk på hur mycket ondska och lidande det finns i världen idag. Det är inte heller roligt...

Nej, men det finns miljoner, miljarder av Guds skapelser som väljer att underordna sig Gud, som inte vill göra det onda, både människor och andevarelser/änglar. Dessa kommer i framtiden att skapa en ny jord och ny himmel:

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”(Upp 21:1-4 Bibel2000)

Dom som vill uppleva detta måste underordna sig Guds lagar, men dom är inte betungande jämfört med vad människor får utstå i denna onda värld.

Citat:
För att åter hamna i nåd hos Gud måste man följa vissa regler.

Ja, och om du ska leva i Sverige måste du följa vissa regler, det är inget konstigt med att det finns regler i ett samhälle.

Citat:
Att känna sig tvingad att följa vissa regler för att inte hamna i helvetet, känns inte så himla fritt heller.

Ingen av dom som valt att följa Guds lagar och regler känner sig tvingade, tvärtom älskar man Gud och hans lagar, eftersom dom är rättfärdiga, fullkomliga och goda:

"I min inre människa gläder jag mig över Guds lag" (Rom 7:22 Bibel2000)

"Gärna gör jag din vilja, min Gud, jag har din lag i mitt hjärta." (Ps 40:9 Bibel2000)

"Om inte din lag vore min lust skulle jag förgås i mitt lidande.
Dina befallningar skall jag aldrig glömma, du skänker mig liv genom dem.
Jag är din, rädda mig, ty jag fördjupar mig i dina befallningar.
De gudlösa väntar på att förgöra mig, men jag vill ge akt på dina lagbud.
Jag har sett att allting har ett slut, men dina bud är utan gränser.
Vad jag älskar din lag! Jag begrundar den dagen lång.
"(Ps 119:92-97 Bibel2000)

"Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. "(Matteus 22:37 Bibel2000)

"Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga"(1 Joh 5:2-3 Bibel2000)

Dessutom hamnar inte människor och andra skapelser som motstår Gud i ett "helvete", det ordet kommer från hednisk religion, från asatron.

Dom som motstår Gud kommer helt enkelt att bara dö, och aldrig mer uppväckas till liv.

Citat:
Människan har också drifter som hela tiden drar honom mot saker som är förbjudna enligt Gud (eller bibeln). Människan ska eller bör alltså känna sig skamsen pga sin natur, vilket också är i linje med vad kristendomen säger. "Jag fattig, syndig människa, som med synd född, i alla mina livsdagar på mångfaldigt sätt har brutit emot dig,"

Jo men du inser väl att dessa drifter kan också dra människan mot saker som är förbjudna eller tabubelagda även i Sverige t.ex? Att man kan behärska sig mot olika drifter är förstås en kamp, och en större kamp om man via kompisar, media och samhället ständigt påverkas, påminns, lockas till dessa synder.

Det är därför alla i den nya ordning som Gud skapar måste följa reglerna, så att andra inte dras med i förfallet.
2016-06-12, 14:11
Medlem
Citat:
"Gjort uppror" är kanske en lite väl hård beskrivning.

Ja du tycker det, men Adam och Eva gjorde uppror, enligt mig.

Citat:
Snarare att de vilseletts eller hamnat i dåligt sällskap. Ska man köra vidare på familjeanalogin, så påminner det om barn som träffar andra (ibland äldre) barn som får dem att göra dåliga saker. Föräldrarna brukar inte döma sina barn så hårt för detta...

Ja fast det beror ju på om barnet ångrar det den har gjort och bättrar sig, t.ex. tagit droger och slutar med det, då kan föräldrarna förlåta barnet. Men om barnet fortsätter med droger och det leder till att barnet stjäl pengar från föräldrarna, ljuger och hamnar i fängelset. Har föräldrarna skyldighet att ge bostad och pengar till barnet? Eller har dom rätt att kicka ut barnet?

Citat:
Adam och Eva var troligen i mångt och mycket som barn. Barn är lättledda, lättlurade och har svårt att skilja på rätt och fel.

"troligen"? Du är alltså inte säker? Men håller du med om att Adam och Eva visste att det var fel att äta av frukten?

Citat:
Ja, om det inte handlar om en motsägelse. I bibeln skapas den första kvinnan både av lera (som Adam) och av hans revben. Detta går inte ihopa.

1) Var menar du att det står att Eva skapades så som Adam?
2) Adam skapades inte av lera, det står att Adam skapades av "stoft från jorden"(se Folkbibeln). Vetenskapen säger inte emot att människan innehåller grundämnen som även finns i jorden. Och evolutionsteorin menar att livet skapades av "stoft från jorden".
2016-06-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ja du tycker det, men Adam och Eva gjorde uppror, enligt mig.

Ja fast det beror ju på om barnet ångrar det den har gjort och bättrar sig, t.ex. tagit droger och slutar med det, då kan föräldrarna förlåta barnet. Men om barnet fortsätter med droger och det leder till att barnet stjäl pengar från föräldrarna, ljuger och hamnar i fängelset. Har föräldrarna skyldighet att ge bostad och pengar till barnet? Eller har dom rätt att kicka ut barnet?

"troligen"? Du är alltså inte säker? Men håller du med om att Adam och Eva visste att det var fel att äta av frukten?

1) Var menar du att det står att Eva skapades så som Adam?
2) Adam skapades inte av lera, det står att Adam skapades av "stoft från jorden"(se Folkbibeln). Vetenskapen säger inte emot att människan innehåller grundämnen som även finns i jorden. Och evolutionsteorin menar att livet skapades av "stoft från jorden".
Adam och Eva visste troligen att det var fel att äta av frukten. Men dom visste inte varför det var fel. Gud skapade människor som vill veta sådant, alltså är det på Guds ansvar.
2016-06-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Adam och Eva visste troligen att det var fel att äta av frukten. Men dom visste inte varför det var fel. Gud skapade människor som vill veta sådant, alltså är det på Guds ansvar.

Hur vet du att dom inte visste varför det var fel att stjäla frukten?
2016-06-12, 15:52
Medlem
Citat:
Hur vet du att dom inte visste varför det var fel att stjäla frukten?
Dom visste inte skillnaden på gott och ont, om jag uppfattat allt rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in