Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Ja, när det gäller om berättelsen om Adam och Eva är symbolisk är jag ganska säker.
Oavsett så är även andemeningen att Adam och Eva sparkades ut för att dom valde att göra uppror mot Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Det valde att äta en frukt som Gud sagt åt dem att inte äta. Om de nu var som barn eller i varje fall oskyldiga på ett sätt som människor inte är idag, valde Gud kanske att straffa dem lite väl hårt. Alla barn gör saker deras föräldrar sagt att de inte får. De väljer dock sällan att kasta ut barnen ur hemmet...
Men dom var inte barn och oskyldiga, Eva visste att hon inte fick äta av frukten.
Det kan låta i våra dagar som att det är ett för stort straff att bara äta av en frukt, men vi har inte heller erfarenhet av vad en perfekt och syndfri värld innebär. Om man syndar lite så syndar man stort:
"
Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort."(Lukas 16:10 Bibel2000)
Genom att stjäla frukten från Gud, och dessutom inte visa ånger, utan skylla på andra är ett stort snedsteg i en fullkomlig och syndfri värld. Gud kunde inte bortse från detta främst för att andra skapelser vittnade om detta, alltså skapelser i himlen. Om Adam och Eva kunde synda utan konsekvenser, så skulle andra skapelser kunna börja tänka likadant, och göra uppror.
Nu har vissa skapelser ändå gjort uppror, men om Gud inte skulle hålla på reglerna så skulle det snart bli anarki, på samma sätt som det kan bli anarki i samhällen om det inte finns återhållande krafter som polis och domstolar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Inte direkt... Ingen vet egentligen vad frukten Adam och Eva åt var och varför den var dålig för dem.
Det handlar inte om själva frukten, utan handlingen att stjäla från någon annan, att göra uppror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Ormen säger åt dem att de kommer att bli som Gud om de äter av den.
Blev dom som Gud? Hade dom plötsligt kunskap om vad som är gott och ont? Dog dom inte? Är det inte så att Satan ljög från början till slut?
"
Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader."(Joh 8:44 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Gud säger senare att "mannen har blivit som oss".
Detta är ironiskt "se på människan", titta på honom, nu är människan som Gud själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Detta i kombination med att Gud vill hindra Adam från att äta från livets träd, är anledningen att han drivs ut från paradiset. Frukten ger alltså Adam och Eva egenskaper vilka gör det olämpligt för dem att vara kvar i Eden.
Det är alltså en magisk frukt? Och det hade inget med att dom gjorde uppror mot Gud tillsammans med Satan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Kanske inte roligt men tänk på hur mycket ondska och lidande det finns i världen idag. Det är inte heller roligt...
Nej, men det finns miljoner, miljarder av Guds skapelser som väljer att underordna sig Gud, som inte vill göra det onda, både människor och andevarelser/änglar. Dessa kommer i framtiden att skapa en ny jord och ny himmel:
"
Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”(Upp 21:1-4 Bibel2000)
Dom som vill uppleva detta måste underordna sig Guds lagar, men dom är inte betungande jämfört med vad människor får utstå i denna onda värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
För att åter hamna i nåd hos Gud måste man följa vissa regler.
Ja, och om du ska leva i Sverige måste du följa vissa regler, det är inget konstigt med att det finns regler i ett samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Att känna sig tvingad att följa vissa regler för att inte hamna i helvetet, känns inte så himla fritt heller.
Ingen av dom som valt att följa Guds lagar och regler känner sig tvingade, tvärtom älskar man Gud och hans lagar, eftersom dom är rättfärdiga, fullkomliga och goda:
"
I min inre människa gläder jag mig över Guds lag" (Rom 7:22 Bibel2000)
"
Gärna gör jag din vilja, min Gud, jag har din lag i mitt hjärta." (Ps 40:9 Bibel2000)
"
Om inte din lag vore min lust skulle jag förgås i mitt lidande.
Dina befallningar skall jag aldrig glömma, du skänker mig liv genom dem.
Jag är din, rädda mig, ty jag fördjupar mig i dina befallningar.
De gudlösa väntar på att förgöra mig, men jag vill ge akt på dina lagbud.
Jag har sett att allting har ett slut, men dina bud är utan gränser.
Vad jag älskar din lag! Jag begrundar den dagen lång."(Ps 119:92-97 Bibel2000)
"
Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. "(Matteus 22:37 Bibel2000)
"
Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. Ty detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Hans bud är inte tunga"(1 Joh 5:2-3 Bibel2000)
Dessutom hamnar inte människor och andra skapelser som motstår Gud i ett "helvete", det ordet kommer från hednisk religion, från asatron.
Dom som motstår Gud kommer helt enkelt att bara dö, och aldrig mer uppväckas till liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Människan har också drifter som hela tiden drar honom mot saker som är förbjudna enligt Gud (eller bibeln). Människan ska eller bör alltså känna sig skamsen pga sin natur, vilket också är i linje med vad kristendomen säger. "Jag fattig, syndig människa, som med synd född, i alla mina livsdagar på mångfaldigt sätt har brutit emot dig,"
Jo men du inser väl att dessa drifter kan också dra människan mot saker som är förbjudna eller tabubelagda även i Sverige t.ex? Att man kan behärska sig mot olika drifter är förstås en kamp, och en större kamp om man via kompisar, media och samhället ständigt påverkas, påminns, lockas till dessa synder.
Det är därför alla i den nya ordning som Gud skapar måste följa reglerna, så att andra inte dras med i förfallet.