2016-06-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Pescara vann med 2-0, Lapadula! Vilken alldeles fantastisk säsong han har haft.

Oddos Pescara har allt i sina händer, men Trapani är starka på Sicilien. Och de spelade större delen av den första matchen med en man mindre. Jag håller dock såklart fast vid mitt ursprungstips att Pescara spelar i Serie A nästa år.

Kepsmongots Trapani kom frustande ut och rusade fram till 1-0 efter några minuter. Mafiosi på tjack!

https://pbs.twimg.com/media/Ckh_SFaW0AE3Vv_.jpg:large

Oddos Pescara arbetade sig dock in i matchen. Förutsättningen var att Trapani vinner om matchen sammanlagt slutar oavgjort efter 90 minuter, eftersom de slutade överst i tabellen. Stor jävla dramatik.

Verre kvitterar med ett galet mål från ca 40 meter och punkterar matchen en bit in i andra halvleken. Rättvist.

https://pbs.twimg.com/media/CkiMVamXEAAsat2.jpg:large

Strax efter så fick Trapani en man utvisad.

https://pbs.twimg.com/media/CkiNYO5W0AAmSrB.jpg:large

En fin match, med dramatik. Alla gjorde sitt.

Och tolka mig rätt, jag gillar faktiskt Cosmi. Har bara lite kul med att driva med honom...

Pescara i Serie A nästa säsong. Men precis som då Zeman tog upp dem med Verratti, Insigne och Immobile så lär de även denna gång brandskattas. Herregud, om de höll fast vid sina spelare skulle de kanske kunna etablera sig i Serie A.

Även om de denna gång inte är lika påfallande talanger så har Lapadula, Caprari och Verre gjort mig glad ett antal gånger under denna säsong.
Citera
2016-06-09, 22:45
Medlem
Alla världsmästarna från 2006 fick en gratisbiljett till Coverciano, där de fick världens bästa tränarutbildning. Några gick direkt till storklubbar som hoppades på ett stort genomslag från ingenting med kända och omtyckta ansikten.

Men jag har alltid hävdat att tränare är ett yrke som man även ska lära sig genom erfarenhet. Världsmästarna har fått en fantastisk start men den praktiska erfarenheten ska inte påskyndas alltför mycket.

Massimo Oddo är en underskattad tränare. Och han valde klokt nog Pescara, staden han är född i. Tränade först Primavera och gjorde debut med A-laget mot en annan stor spelare, Panuccis Livorno.

https://pbs.twimg.com/media/Cjpn3kCWkAAywPc.jpg:large

Och otroligt nog är hans pappa född i Trapani. Och Francesco Oddo var fotbollstränare under mer än 25 år, bl a i Pescara men aldrig i Trapani. Men tar vi det ett steg till bakåt så var hans farfar Giovanni Oddo faktiskt tränare i Trapani 1945/1946.

Låt mig njuta av min förutsägelse:
Citat:
Viktig match kl 18:30. Spezia mot Trapani. Spezia besegrade Cesena, men Trapanis avslutning i Serie B var vansinnigt imponerande. Jag tror att Trapani tar sig till final.

Imorgon möts Novara och Pescara. Och jag tror att det blir Pescara som möter Trapani i finalen. Och jag tror också att det till slut blir Pescara som tar steget upp till Serie A. Men vägen dit kan bli dramatisk.

Senast redigerad av Brille68 2016-06-09 kl. 22:51. Anledning: la till ett foto :)
Citera
2016-06-10, 00:38
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Spelar väl ingen roll egentligen eftersom Antonio Conte redan är klar för Chelsea. Alla visste ju att en ny är på väg in.

Fanns tydligen en fäktare som hette Antonio Conte också. Fan vad bra med Wikipedia. Tog guld för Italien i OS 1900 i Paris. Perfekt anekdot att droppa! Om någon säger något om Conte utan att förtydliga att det handlar om fotboll & Chelsea ska man ju spela Allan & låtsas missförstå. "-Jaså den Conte, trodde du menade han fäktaren med mustaschen".

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Conte_(fencer)#/media/File:A._Conte_1900.jpg
Förvisso, och det stod nog rätt klart för många att Ventura skulle ta över i vilket fall. Men ändå, varför inte bara ta det efter turneringen?

Nåväl, petitesser ändå kan man tycka. Viktigare nyheter är ju annars att Alessandro Florenzi flyger hem till Rom för att assistera frugan som skall föda barn, en dotter blir det. Florenzi kommer sedan tillbaka lagom till premiären mot Belgien.
Citera
2016-06-10, 12:53
Medlem
På tal om Trapani och Pescara, Cosmi och Oddo. Fint ögonblick:

http://cdn.calciomercato.com/images/2016-06/cosmi.oddo.2016.750x450.jpg

http://cdn.tuttosport.com/images/2016/06/09/230324753-70bcd470-eee1-471f-9ab8-7e40c74b8b64.jpg
Citera
2016-06-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Enligt Di Marzio kommer Pjanic att gå till Juventus, klubbarna är överens:

http://gianlucadimarzio.com/en/eng/juventus-deal-reached-for-pjanic-the-details/

Fy. Fan.

Med Pjanic blir Juventus fantastiskt starka. Allegri föredrar att spela med en trequartista, samtidigt har han kvar möjligheten att spela utan vid behov. Redan tidigare briljerade Juventus taktiskt, och nu faller en oerhört viktig pusselbit på plats.

Inter och Milan måste verkligen använda renminbi för att ens kunna försöka utmana. Tror att det blir svårt för Roma och Napoli, som har gjort det riktigt bra men som nog kan ha svårt att ta nästa steg.

Samtidigt är det nu som Juventus ska vara som bäst. Defensiven är fantastiskt men Buffon och Barzagli blir inte yngre...
Citera
2016-06-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Mycket EM och gli azzurri i tråden. Förståeligt, men jag ger inte mycket för Italien nuförtiden. En del av anledningarna har redan berörts (shit, vilket lag gli azzurri hade typ jämt förut med allt ifrån Barens, Giannini, Baggio, Cannavaro och givetvis Totti), men ett lika stort problem för mig är spelstilen. Förr fanns ju spelare som kunde rädda upp eller åtminstone kompensera för taktiska sömnpiller, men idag... Ja vad fan finns idag? En Insigne som det inte är säkert får spela? Eller ska vi förlita oss på att Pelle gör ett par gubbar och smeker in den som Baggio gjorde -94? Eller ska vi tro att Motta drar till med ett par Totti-passningar, att Darmian vaknar upp och en morgon är Zambrotta? Men vem fan är Pirlo? Vem är duon Nesta-Cannavaro? Och vem fan är egentligen den där Motta... Alltså egentligen. Nån halvseg halvfilur. Viktig förr för Inter tydligen. Men ändå, egentligen, vad är det för någon, bortsett från skittråkig jävla vattenbärare. Och vad fick han för nummer nu igen i EM...?

Och det leder ju till det kanske viktigast av allt. Vem är nummer 10. Alltså en verklig nummer 10?

Zola, Baggio, Totti, Mancini... Vem är han?

Den enda rättmätiga nummer 10 som någonsin funnits är snart i Florida på semester. Mr James Pallotta tyckte han förtjänat ett nytt kontrakt, tyckte till och med jag hörde en trumvirvel där nånstans. Skaka tass, leende. Ett år till!! Men för att gardera sig så man slipper liknande situation nästa år så slår man ju direkt fast att det här är hans sista säsong på planen. Snart slår man säkert på stora trumman återigen: "Kom och se vår tids största för sista gången", säkert krängs nån specialtillverkad tröja, säkert hittar Nike på nåt. Romas hemsida (som gått från världens sämsta till världens bästa) har redan börjat. Ojojoj, så här har minsann Totti gjort alla sina mål. 29 frisparkar minsann och 81 straffmål. Dom allra flesta i målvaktens högra hörn. Ojojojojojoj så stor och mäktig och grym Totti med rätta nu helt plötsligt framställs. Som odödlig och världsbäst. Den där Totti som vi alldeles nyligen tyckte va för dålig för att spela och få nytt kontrakt. Nu är han kung igen, vi får rida på den här vågen och klämma ur nån extra krona ur soppan. Nu får vi nog ta och göra nån jävla monster-klick-kampanj så vi tjänar lite reklampengar på bannern intill statistiken på alla som följer Totti bara för att han är den bästa och trognaste i vår historia. Och kanske ta ett snack med alla designers Romastore nu har i sina led, fan skulle inte en keps med nåt om Tottis sista år kunna sälja?

Vilket jävla hyckleri.

Totti förtjänade ett nytt kontrakt redan innan Pallotta lärde sig "ho capito". Inte för målen, inte för assisten eller för att han finner sig i att vara supersub, han förtjänade det för dom senaste 23 år. För att han tog Roma från Rometta till etta. För att han var garanten som gjorde vi stannade där uppe. Balbo och Fonseca va väl hyfsade, Batistuta, Cassano, Montella givetvis med men Fabio Junior, Bartelt, Paulo Sergio, Martin Dahlin, Cappioli, Adriano, Choutos, Frau, Nonda, D´Alessandro, Borriello, Borini, Branca..... Många, många, många stolpskott har passerat utan att man ens riktigt kommer ihåg dom stannade till. Men Totti bestod. DÄRFÖR. PALLOTTA. SKA. HAN. ALLTID. HA. ETT. NYTT. KONTRAKT.
Inte för att du kan bestämma annat. Inte för att han inte blir yngre. Inte för att han också blir sämre med åldern. Inte för någon jävla anledning i världen ska han inte ha ett nytt kontrakt. F.A.T.T.A!!!!

Lysande jävla utbrott, som jag hoppas kunna komma tillbaka till vid tillfälle.

Och jag håller med om allt såklart.

Inte minst delen om landslaget. För även om gli Azzurri alltid spelat taktiskt och som ett lag så har man haft någon som bryter mönstret, en fantasista som normalt men inte nödvändigtvis är trequartista.

Dagens gli Azzurri är lättläst av en någorlunda slipad motståndartränare, men frågan är om de bryr sig eller om motståndarna helt enkelt väljer att spela sitt eget spel, vilket skulle kunna bädda för Contes Italien.

Styrkan är defensiven och sammanhållningen. Svagheten är såklart avsaknaden av kreativ briljans.
Citera
2016-06-10, 21:15
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Cagliari*

Du antar, gissar och spekulerar i att Nainggolan är avundsjuk på Pjanic och därför anser du att han är äcklig? Verkar fullt rimligt... Tror inte att det är varje spelares dröm att representera Juventus. Konstigt jävla resonemang du har om att Inter skulle vara en indonesisk eller kinesisk klubb för övrigt.

Om en spelare får välja och får exakt samma lön, väljer spelaren Juventus som vinner ligatiteln varje år eller ett Roma som prenumererar på 2a och 3e plats varje år? Självklart väljer spelare klubb efter lön men även sportsliga framgångar. Det handlar inte om att Radja valde bort Juventus, tvärtom Juventus valde BORT Radja och han tog det bästa andra alternativet som visade intresse och hade ekonomisk möjlighet att signa honom och det var Roma.

Att inte tro att Pjanic valde Juventus för något annat än sportliga framgångar är bara larvigt, han har en bra lön i Roma men har spelat där i 5 säsonger och inte vunnit ett skit, enough said. En femåring kan räkna ut att det endast handlar om sportsliga framgångar han eftersöker och inte pengar.

Om vi bortser från giganterna R. Madrid, Barcelona, Bayern munchen så ligger Juventus där strax under. Svaret är ja, större delen av världens fotbollsspelare drömmer om att spela för Juventus.

Förövrigt så hade Barcelona och R. Madrid intresse för pjanic, du kan ju fundera vidare varför han inte valde några av dessa klubbar. Vill inte alla spelare spela i Barcelona och Madrid?
Citera
2016-06-10, 21:37
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Låt mig njuta av min förutsägelse:

Citat:
Viktig match kl 18:30. Spezia mot Trapani. Spezia besegrade Cesena, men Trapanis avslutning i Serie B var vansinnigt imponerande. Jag tror att Trapani tar sig till final.

Imorgon möts Novara och Pescara. Och jag tror att det blir Pescara som möter Trapani i finalen. Och jag tror också att det till slut blir Pescara som tar steget upp till Serie A. Men vägen dit kan bli dramatisk.

Snyggt. Själv trodde jag på Cesena och Pescara.

Jag är imponerad av Trapanis målvakt Nicolas, helvete vilka räddningar han gjorde. Inte minst mot Lapadula och Pescara, men även mot Spezia.

Citat:

Pescara i Serie A nästa säsong. Men precis som då Zeman tog upp dem med Verratti, Insigne och Immobile så lär de även denna gång brandskattas. Herregud, om de höll fast vid sina spelare skulle de kanske kunna etablera sig i Serie A.

Även om de denna gång inte är lika påfallande talanger så har Lapadula, Caprari och Verre gjort mig glad ett antal gånger under denna säsong.

Mandragora, nu är han redan såld till Juventus. Men han måste nämnas också.
Citera
2016-06-11, 16:33
Medlem
Calogeros avatar
Sedan amerikanerna tog över står det allt mer klart att Roma inte är något annat än en farmarklubb.

Luftslottet FC Roma. Heja.
Senast redigerad av Calogero 2016-06-11 kl. 16:38.
Citera
2016-06-11, 16:51
Medlem
EM inleddes med vinster för Frankrike och Schweiz. Nästan utan etniska fransmän eller schweizare i startelvorna (kan nog tillsammans räknas på ena handen?). Frankrike har många afrikaner och araber, medan Schweiz har många från Balkan (inte minst Albanien). Skillnaden kan dock vara att de i Schweiz landslag kämpar för Schweiz flagga på ett annat sätt än vad de i det franska landslaget gör. Oavsett är det två riktigt bra landslag som kan göra riktigt bra ifrån sig, där Frankrike räknas till absoluta favoriterna till att vinna titeln.

Känslig fråga som inte ens får diskuteras på Flashback, men i denna tråden går det såklart bra så länge det knyts till Calcio.

En stor skillnad mot gli Azzurri där invandrare lyser med sin frånvaro. Tror att Ogbonna, född i Italien av nigerianska föräldrar samt El Shaarawy, som är född i Italien med en italiensk mamma och en egyptisk pappa är de som bekräftar regeln. Ingen av dem kommer förmodligen att ingå i startelvan.

Däremot finns där ett omvänt fenomen; Oriundi, dvs spelare som är födda i utlandet men har italienskt blod. Finns mängder med fantastiska exempel genom tiderna på stora spelare, men idag är det betydligt blygsammare Thiago Motta och Éder, båda från Brasilien vilket är ovanligare eftersom det är främst de i Argentina och Uruguay som kan spåra sina anfäder till Italien.
Senast redigerad av Brille68 2016-06-11 kl. 16:57.
Citera
2016-06-11, 17:00
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
EM inleddes med vinster för Frankrike och Schweiz. Nästan utan etniska fransmän eller schweizare i startelvorna (kan nog tillsammans räknas på ena handen?). Frankrike har många afrikaner och araber, medan Schweiz har många från Balkan (inte minst Albanien). Skillnaden kan dock vara att de i Schweiz landslag kämpar för Schweiz flagga på ett annat sätt än vad de i det franska landslaget gör. Oavsett är det två riktigt bra landslag som kan göra riktigt bra ifrån sig, där Frankrike räknas till absoluta favoriterna till att vinna titeln.

Känslig fråga som inte ens får diskuteras på Flashback, men i denna tråden går det såklart bra så länge det knyts till Calcio.

En stor skillnad mot gli Azzurri där invandrare lyser med sin frånvaro. Tror att Ogbonna, född i Italien av nigerianska föräldrar samt El Shaarawy, som är född i Italien med en italiensk mamma och en egyptisk pappa är de som bekräftar regeln. Ingen av dem kommer förmodligen att ingå i startelvan.

Däremot finns där ett omvänt fenomen; Oriundi, dvs spelare som är födda i utlandet men har italienskt blod. Finns mängder med fantastiska exempel genom tiderna på stora spelare, men idag är det betydligt blygsammare Thiago Motta och Éder, båda från Brasilien vilket är ovanligare eftersom det är främst de i Argentina och Uruguya som kan spåra sina anfäder till Italien.

Något jag tänkt på är annars att spelarna ifrån det italienska Schweiz verkar lysa med sin frånvaro. Är det med någon ens i truppen? Tänker direkt på Tranquillo Barnetta, en riktigt läcker mittfältare med ett skönt namn.

Luganosjön ser förresten ut att vara en väldigt trevlig plats. Någon som varit där?
Citera
2016-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Något jag tänkt på är annars att spelarna ifrån det italienska Schweiz verkar lysa med sin frånvaro. Är det med någon ens i truppen? Tänker direkt på Tranquillo Barnetta, en riktigt läcker mittfältare med ett skönt namn.

Luganosjön ser förresten ut att vara en väldigt trevlig plats. Någon som varit där?
Gränstrakten mellan Schweiz och Italien är bedårande vackert och samtidigt oerhört välskött. Min lilla dotter förde dagbok om offentliga toaletter under vår senaste bilresa. Tog en vecka ned genom Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Korsika till Sardinien, sedan en vecka tillbaka genom Florens, Venedig, Schweiz, Tyskland och Danmark. Och utan tvekan vann de Schweiziska toaletterna.

Vyerna i Schweiz är fantastiskt dramatiska och så även nederbörden. Och man kan lätt förstå varför Schweiz anses vara ointagligt. Finns en anledning till att Påven vill ha ett schweiziskt garde. De är stolta över vad de åstadkommit och de kräver att de som vill bo där anpassar sig. Vilket normala människor såklart gör. Samtidigt är de öppna för att ha andra naturliga språk och kulturer som en del av den Schweiziska kulturen.

Jag har bara goda erfarenheter av schweizare. Konservativa, men öppna.

På tal om Lugano så är den gode Zeman numera en hjälte även där. Han lyckades hålla kvar dem i den högsta divisionen, mot alla odds. Finns inte särskilt stor omsättning av lagen men han lyckades hålla uppe nykomlingarna FC Lugano.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in