2016-05-28, 04:31
Medlem
Stivalis avatar
Såg en intervju med engelsmannen Mark Hateley där de snackade om hans legendariska nickmål för Milan i ett derby mot Inter. Det var i samband med derbyt den här säsongen då han hyllades med ett stort tifo. Hade absolut ett minne av att det tagits upp härinne & att någon nämnde att målet som Alex gjorde faktiskt var nästan identiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tifo:

https://pbs.twimg.com/media/CaEqlfVWAAA_UOV.jpg:large

Fotot som Milans Tifo är baserat på:
https://pbs.twimg.com/media/CaEtxrjVAAA2NNg.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Inte identiskt men bra jävla nära.
http://www.repstatic.it/content/nazionale/img/2016/01/31/213525530-ff508b5f-d2a7-4596-b4e2-224ea127cc8a.jpg

Hateley spelade för Milan 1984-87, under Nils Liedholms tid som tränare. Det var under de svåra åren precis innan Berlusconi, då de kämpade för att etablera sig i Serie A igen efter en tung nedflyttning till Serie B. Hateley hade tyvärr mycket problem med skador men var känd just som en stark huvudspelare. Hans mål är tydligen ett legendariskt kultmål då man inte slagit Inter på många år, så det var en stor lättnad då man till slut vann genom det målet. I sitt arbetsrum har han fortfarande bilder på väggen av målet som han betraktar som en höjdare i karriären.

"Attila" kallades han. Jag antar att det inte hade med Hunnernas kung att göra, utan att det berodde på att italienarna hade svårt att uttala hans namn. Det låter lite som "Attila" när de säger Hateley. Han älskade tiden i Milan & berömmer tränarna Liedholm & Capello som han menar gjorde honom till den spelare han blev. Att han hade stor nytta av deras kunnande även senare i karriären.

Kolla gärna på intervjun. Han verkar vara en skön typ, Hateley. Hans mål & Alex mål visas också.

(7.52 min lång)
https://www.youtube.com/watch?v=Pw53t7ovh08

EDIT: Han är född i Derby! Det glömde jag skriva. Han var menad för att avgöra ett derby!
Senast redigerad av Stivali 2016-05-28 kl. 04:39.
Citera
2016-05-28, 08:52
Medlem
Stivalis avatar
Noterade att den Italien-födde fd tränaren Dario Gradi faktiskt var längre tid hos Crewe Alexandra i England än vad Alex Ferguson var hos Manchester United. Eller "fd tränare" är han ju inte, han är fortfarande tränare för Crewes ungdomslag. En plantskola som Gradi har haft stor del i genom åren då han gjort Crewe känt just för att producera spelare man kunnat sälja vidare. Ferguson var A-lagstränare i United i 26 år, men jag får det till att Gradi hade Crewe i 27 år.

1983-2007 plus 2009-2011. Plus att han hoppade in som "caretaker", alltså tillfällig tränare, under en kort tid under avbrottet 2008. Nästan konstant på posten 1983-2011 alltså & därefter ansvarig för akademin. Blir 75 år i sommar. Kort i rocken är han, enligt wikipedia 1.62. Riktiga krutgubbar är ofta korta. Precis som att de byggt upp en jävla energi för att kompensera längden.

Född i Milano med engelsk mor. Fadern dog när han var barn & då flyttade de till England. Som tränare för Crewe så var ungdomsverksamheten basen för honom. Han utvecklade en teknisk, passningsinriktad fotboll. Fick fram många bra spelare, bla David Platt som blev nyckelspelare i landslaget & spelade i Serie A med Bari, Juventus & Sampdoria.

Gradi nådde aldrig högsta ligan med Crewe men han hade dem uppe i andradivisionen i alla fall, vilket var stort för Crewe. Snacka om klubbikon!

EDIT: Har inte kollat de exakta datumen så är inte säker på om han bräckte Sir Alex.
Senast redigerad av Stivali 2016-05-28 kl. 08:58.
Citera
2016-05-28, 17:18
Medlem
Viktig match kl 18:30. Spezia mot Trapani. Spezia besegrade Cesena, men Trapanis avslutning i Serie B var vansinnigt imponerande. Jag tror att Trapani tar sig till final.

Imorgon möts Novara och Pescara. Och jag tror att det blir Pescara som möter Trapani i finalen. Och jag tror också att det till slut blir Pescara som tar steget upp till Serie A. Men vägen dit kan bli dramatisk.
Citera
2016-05-28, 20:33
Medlem
Fint fotbollsväder i Spezia. En liten arena som tar ca 10.000 varav 2.000 är för bortafans.Och man har haft en snitt på 7.300 under säsongen, vilket visar på stort engagemang. Något som också visade sig under matchens gång då det var ganska skön stämning. Tifot syftade på pirater.

http://www.losbarcodeipiraticadimare.it/photogallery-2015/

Osäker på om det har med att att de varit utsatta för vikingar och muslimska pirater att göra, eller om det är ett spektakel typ kräftor i Malmö...

Två lag som aldrig spelat i Serie A, men som nu verkligen utmanar.

Laguppställningar:
https://pbs.twimg.com/media/Cjh1ag7WgAA26Tk.jpg:large

Spezia försökte, men Trapani var oerhört disciplinerade. Kepsmongot har verkligen lyckats med Trapani. Och mycket riktigt så rullade Coronado iskallt in 0-1 till Trapani med ca 15 minuter kvar. Simeone hade varit avundsjuk...
Citera
2016-05-28, 21:35
Medlem
myskankans avatar
Cosmi... haha. Trasiga jeans och keps. http://www2.pictures.zimbio.com/gi/Serse+Cosmi+Livorno+Calcio+v+Bari+Serie+kguTqPtnnd 8l.jpg

Jag hade matchen på här hemma och tittade till den då och då. Spezia såg ut till att ha kontroll på matchen, men lyckades inte göra någonting av det. Trapani spelar på hemmaplan i returen. Spezia har vunnit mot Roma i Rom och nu senast vann man över Cesena på bortaplan. Det kommer att bli en spännande match.
Citera
2016-05-29, 12:30
Medlem
En av Higuains mål mot Frosinone verkar vara offside.

Nog så skulle argentinaren ha varit i jämsides med Gunnar Nordahl för att ha gjort 35 mål under en Serie A match.

http://imgur.com/9PBxW64
Citera
2016-05-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo

Nog så skulle argentinaren ha varit i jämsides med Gunnar Nordahl för att ha gjort 35 mål under en Serie A match.

Det är domarn som dömer och i princip det man går efter med ett litet undantag att man kan korrigera målskytten i efterhand.

Visst kanske det borde underkänts men andra uteblivna mål borde ha godkänts, för att inte tala om alla uteblivna straffar och felaktiga offsideavvinkningar som också hade resulterat i ytterligare mål.
Citera
2016-05-29, 18:21
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo

35 mål under en match i Serie A?! Förstår att du skrev fel, men nu blev jag tvungen att kolla upp målrekordet i ligamatch.

Två spelare har gjort 6 mål:
Silvio Piola 1933/34 Pro Vercelli-Fiorentina 7-2
Omar Sivori 1960/61 Juventus-Inter 9-1

Måste kännas rätt bra att gå av planen efter ett Derby d'Italia där man satt 6 kassar.

EDIT: Lite intressant att Fiorentina faktiskt skulle vunnit matchen om Piola hade missat alla sina lägen.
Senast redigerad av Stivali 2016-05-29 kl. 18:25.
Citera
2016-05-29, 18:57
Medlem
Satte mig på träningscykeln och letade upp Torres mot Olbia på skärmen. Play off i Serie D.

Flaggtifo i Torres färger. Laguppställningarna, där man bl a kan se att sju av startspelarna i de båda lagen är födda 1996 eller senare:
https://pbs.twimg.com/media/CjoMAREWsAAjYgv.jpg:large

Stor rivalitet mellan klubbarna, vilket t ex visade sig då Cossu försökte lägga hörna vid Torres kurva. Vattenflaskor och saker regnade och någon annan fick ta hand om dem...

Olbia började starkt och tog ledningen efter några minuter. En smart frispark av kaptenen Mastinu, där alla väntar sig ett inlägg så lägger han den vid första stolpen. Olbia dominerade, Cossu hade bl a enträff i klykan efter 10 minuter. Sedan tog Torres över bollinnehavet men Olbia spelade smart och organiserat.

Spelet blev ännu mer renodlat i andra halvleken där Torres hade bollen medan Olbia satsade på kontringar. Vid mitten av halvleken så skulle Cossu bytas ut, och han lunkade över planen så nonchalant som en rutinerad spelare som vill ödsla tid kan... Vilken såklart hetsade publiken och Torres spelare. De blev som tokiga och gav sig på Cossu fysiskt, medan Olbias spelare försökte försvara honom. Stort bråk där alla spelare plus avbytare var inblandade. Det slutade vansinnigt nog med en utvisning för Torres och två för Olbia, bl a målskytten och kaptenen Mastinu.

Men Olbia höll sin organisation och red ut stormen relativt enkelt. Vilket innebär att de tar sig upp till Lega Pro. Spelarna firade tillsammans med bortakurvan...

Olbia spelade i Eccellenza Sardegna 2012/2013 och nu tar de ytterligare ett steg upp. De har såklart spelat på den nivån tidigare (11 säsonger) men senast så var det på 1970-talet...

Man kom femma i tabellen, och man har därför tvingats till bortamatcher både mot tvåan Grosseto och trean Torres.

Vilken jävla vecka för Cossu!

Seger borta mot Grosseto, Conti-day på måndagen med alla känslor som det innebar, Cagliari mot Olbia "Trofeo Sardegna" på onsdagen och idag seger borta mot Torres. Och säsongen avslutas med att lyfter Olbia till Lega Pro.
Citera
2016-05-29, 20:03
Medlem
Egentligen gillar jag raka tabeller. Dvs att om det är två lag som ska flyttas upp, så är det de två översta lagen i tabellen. Diverse Play Off och Play Out är publikfriande, men vafan... Nåväl så länge det bara handlar om upp- respektive ned-flyttningar så kan jag köpa det. Och då gillar jag att de lag som hamnade överst i tabellen har någon slags fördel.

Men det blir fjompigt att t ex utse en vinnare av t ex Serie D. Men trots det så är det en sak som man försöker...

Finns nio ligor i Serie D. Så man skapade tre serier a tre lag där vinnarna och den bästa tvåan tar sig vidare till semifinaler. Kan konstatera att Parma, som dundrade igenom sin riktiga Serie D blev trea och sist i sin grupp... Och därmed visar meningslösheten i sånt trams...
Citera
2016-05-29, 22:45
Medlem
schlafhunds avatar
2-1 på Pino Zaccheria (5-3 totalt) och Foggia i play-off final mot Pisa! Che bello.
Citera
2016-05-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
2-1 på Pino Zaccheria (5-3 totalt) och Foggia i play-off final mot Pisa! Che bello.
Den matchen gick väl samtidigt som Italien mötte Skottland? Om du valde Foggia mot Lecce fick du med all sannolikhet njuta av större underhållning. Vafan kolla in denna uppställning:

ITALIA (3-5-2): Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Candreva, Florenzi, De Rossi, Giaccherini, Darmian; Pellè, Eder.

Fantastiskt försvar, stabilt spel utan någon offensiv kreativitet. Och mycket riktigt hade inte Skottland en enda avslutning på mål... Gli Azzurri vann med 1-0.

Och nu tyder allt på att Montolivo får åka hem eftersom man inte kan ha en skadad spelare i truppen. Upp till bevis i morgon?

Många av de som twittrar anser sarkastiskt att det är den första goda nyheten om gli Azzurri på väldigt länge... Men vafan vet de som twittrar?! Om man kollar in statistiken för LEGA Calcio 2015-16 så är Montolivo Serie A:s bästa bollvinnare, och den som löper mest i Milan.

Eftersom jag har koll på Nainggolan sedan tidigare, och att han haft ännu en bra säsong så kan det vara kul att jämföra de båda. Erövrade bollar; Montolivo 129, Nainggolan 100. Km per match; Montolivo 10,692, Nainggolan 10,096. Självklart briljerar han med antal passningar och korrekt passningsprocent, men det är förmodligen mer väntat.

Oavsett är det en förlust för gli Azzurri att han inte kan delta. Inte en stor förlust, men en förlust. Framförallt under omständigheterna. Fast om man vill spela hårt, tätt och snabbt så kan man klara sig utan honom. Och det verkar vara Contes vilja. Kämpa ner motståndarna istället för att spela ut dem med briljans. Grinta!

Jag hoppas förtvivlat på att åtminstone Insigne får utrymme... Samtidigt ser jag styrkan i ett lag med superstarkt försvar, stabilt mittfält och uppoffrande offensiva spelare. Italienskt i all sin enkelhet, och kämpaglöd. Stenhårda och svettiga, med ett taktiskt kunnande och möjligheterna detta ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in