2016-06-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det stämmer att de är mer konservativa i södra Europa än i Sverige. Men nu syftar jag på de boende i det specifika området, och där är utomeuropéerna + islamtroende de mest konservativa.

Sedan brukar sydeuropéer som flyttar till Sverige bli ganska försvenskade i detta avseende, så en tjej i kort kjol upprör inte den personen mer än vad det upprör en svensk. I deras hemländer kan synen kanske vara annorlunda, men här i Sverige är de ju i regel som vilken svensk som helst.

Mest intressant är - hur stor andel av klienterna som besöker t.ex socialkontoret i området är muslimer? En mycket stor andel av somalierna i området lever på bidrag, så bara inom denna grupp finns det väldigt många muslimska klienter.

Vet inte riktigt vad ni ordar om, men har ni varit i t ex Frankrike och kikat in på t ex ett sjukhus eller laboratorium? Hårdsminkade kvinnor i kort kort och skyhöga klackar. Mycket "feminina" damer i en sådan miljö där man som svensk ska hasa runt i birkenstock och vita rockar! Åtminstone var det så för 15 år sedan Vi är så ängsliga här i Sverige.
Citera
2016-06-10, 18:00
Medlem
deltoros avatar
Om det här inte har med invandrarna och deras medeltida kvinnosyn att göra så borde ledningen fattat att mailet skulle kunna tolkas som det av de anställda. De skulle så klart varit tydliga med vad syftet med reglerna är.

I sociala medier diskuteras gruppvåldtäkter, tafsande blattar, sexuella övergrepp utförda av grupper, blattar som fotar tjejer på kommunala färdmedel, kvinnozoner på asylboenden & separata badtider i badhus osv osv - alla är ämnen och företeelser som svenska språket knappt skulle ha ord för om det inte var för invandrarna - och då främst muslimer.

Så det vore väl konstigare om man INTE tolkade det som att svenska kvinnor nu ska skyla sig för att inte hetsa upp primaterna som väller in!!

Eller är svenska kvinnor (för de flesta svenska män verkar tolka det här som invandringsrelaterat) så makalöst naiva att de tror att vi svenskar INTE kommer att påverkas av kulturerna som krockar med våra värderingar, främst då islam?
Se er omkring, anpassningen till islam har börjat för länge sen - och den gäller alla.

För övrigt undrar jag om inte männen fick några klädkoder eller kan de ha brynja, svettiga shorts & flipflop? Eller gäller klädkoderna för linnen & kjol kanske även männen?
Citera
2016-06-10, 18:09
Medlem
MostyBlejsXs avatar
För mig är det en självklarhet att man klär sig propert på jobbet. Visst kan man ha en snäv kjol men då har man ingen större urringning upptill. Vissa har inte omdöme nog att fatat det, därför har vissa arbetsplatser klädkod.

Men jag fick dessvärre dåliga vibbar av detta. Hade det varit ett företag hade jag inte reagerat, men när det är en kommun så känns det som det är för att kvinnorna ska anpassa sig till den nya mångkulturen. Då känner jag definitivt bara obehag!
Citera
2016-06-10, 18:28
Medlem
Chockartat.

Har alltså välbetalda chefer suttit PÅ betald arbetstid och diskuterat vad deras, underförstått, kvinnliga anställda inte får ha på sig. Vad bissarrt. De har alltså inget viktigare att göra!

Undrar vem som ens kom på något sådant och dessutom fick med sig sju andra idioter.

Sjukare än sjukt.
Senast redigerad av Singoallaa 2016-06-10 kl. 18:39.
Citera
2016-06-10, 18:31
Medlem
Inspirerade av Finland?

(FB) Finsk skola: Tjejer bör klä sig mer anständigt med hänsyn till muslimer
Citera
2016-06-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad kan denna uppmaning bero på tror ni?

Inga djupa urringningar, inte för korta kjolar och inte för tunna axelband. Det är några av de klädregler som en stadsdelsförvaltning i Göteborg skickat ut till sina medarbetare inför sommaren.

I ett mejl som Göteborgs-Posten tagit del av, informeras personalen om klädkoden:
"Hej allihop. Utifrån sommar värme mm. kan det vara svårt att veta hur vi skall klä oss på kontoret. Vi har diskuterat detta i ledningen och kommit fram till följande: Inga linnen med tunna axelband, ingen djup urringning, shorts och kjolar skall sluta strax ovanför eller nedanför knäet."
Brevet är undertecknat av en enhetschef vid en av förvaltningarna i staden. Flera ur personalen har reagerat starkt på mejlet.

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-10/inga-djupa-urringningar-for-personal

Är det för att inte väcka djuriska lustar hos vår nya medborgare? Är det rent av en muslim som själv har kommit på denna idé`?

vad tycker vpk om detta kvinnoförtryck?
Citera
2016-06-10, 18:56
Medlem
Klart det ska förbjudas, tjejer som går i kortkorts shorts och djups urringningar, det bara skriker att dom vill ha uppmärksamhet. Och sen frågar dom sig varför män kollar på dom och känner sig kränkta. Klä er ordentligt när ni är på ett kontor inte som en jävla Thailand semester
Citera
2016-06-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Klart det ska förbjudas, tjejer som går i kortkorts shorts och djups urringningar, det bara skriker att dom vill ha uppmärksamhet. Och sen frågar dom sig varför män kollar på dom och känner sig kränkta. Klä er ordentligt när ni är på ett kontor inte som en jävla Thailand semester

Tror du att det är vanligt förekommande att socialtjänsten klär sig som semestrande tjejer inne på kontoret?
Citera
2016-06-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Chockartat.

Har alltså välbetalda chefer suttit PÅ betald arbetstid och diskuterat vad deras, underförstått, kvinnliga anställda inte får ha på sig. Vad bissarrt. De har alltså inget viktigare att göra!

Undrar vem som ens kom på något sådant och dessutom fick med sig sju andra idioter.

Sjukare än sjukt.

Snarare bättre sent än aldrig.
Jag har flera gånger påpekat att riktlinjer för tjejer o kvinnors klädsel offentligt för tas upp i både skolan och vår uppfostrings-SVT.
Politikerna har valt, tillsammans med "87%" av folket att kraftigt öka den muslimska befolkningen i landet.
Dessa kommer nu föröka sig själva och bli ännu mkt större framöver.
Att då kräva eller tro att kvinnor och tjejer som blir könsmogna ska kunna klä som deras mammor har gjort är inte realistiskt.

Målet lär vara att det inte ska visas naken hud mer än ansikte o händer. Inget eller ytterst lite smink och helst uppsatt hår.

FACE IT!
Senast redigerad av MrStreamer 2016-06-10 kl. 19:17.
Citera
2016-06-10, 19:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337

Kan röra sig om att det är +30 grader också. Den stora frågan här är annars detta shortsförbud som brukar gälla för män som klädregel. Antar att vi denna sommar också kommer läsa om män som på sina arbeten springer runt i kjolar när nu det blir riktigt hett.
Citera
2016-06-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
... Nej det kan du inte garantera mig, för du har fel. Nu är visserligen anekdoter ofta inte statistiskt säkerställda, men de helt vanliga muslimer som jag känner anser att det är upp till var och en att klä sig som man vill. Sen kanske personerna tänker "så skulle inte jag ha klätt mig", men det är inte ens i närheten av vad du försöker ljuga fram.
Du blandar ihop troende muslimer med sekulära muslimer. För de förra gäller faktiskt klädkoder till vardags. Du har kanske hört talas om slöja? Att du förnekar det uppenbara gynnar inte din sak, för jag förstår att du vill värna utsatta minoriteter i vårt samhälle. Men det funkar inte på detta sätt. För egen del värnar jag det sekulära samhället och jämställdheten.
Jag VET inte att det här ytterst handlar om ängslighet inför muslimer, det är sant. Men det finns ingen annan rimlig förklaring. Kravet på klädkod på den här arbetsplatsen är annars gripet ur luften. Läs för tusan vad politikern säger!
Citera
2016-06-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
För mig är det en självklarhet att man klär sig propert på jobbet. Visst kan man ha en snäv kjol men då har man ingen större urringning upptill. Vissa har inte omdöme nog att fatat det, därför har vissa arbetsplatser klädkod.

Men jag fick dessvärre dåliga vibbar av detta. Hade det varit ett företag hade jag inte reagerat, men när det är en kommun så känns det som det är för att kvinnorna ska anpassa sig till den nya mångkulturen. Då känner jag definitivt bara obehag!
Klokt inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in