2016-06-10, 10:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad kan denna uppmaning bero på tror ni?

Inga djupa urringningar, inte för korta kjolar och inte för tunna axelband. Det är några av de klädregler som en stadsdelsförvaltning i Göteborg skickat ut till sina medarbetare inför sommaren.

I ett mejl som Göteborgs-Posten tagit del av, informeras personalen om klädkoden:
"Hej allihop. Utifrån sommar värme mm. kan det vara svårt att veta hur vi skall klä oss på kontoret. Vi har diskuterat detta i ledningen och kommit fram till följande: Inga linnen med tunna axelband, ingen djup urringning, shorts och kjolar skall sluta strax ovanför eller nedanför knäet."
Brevet är undertecknat av en enhetschef vid en av förvaltningarna i staden. Flera ur personalen har reagerat starkt på mejlet.

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-10/inga-djupa-urringningar-for-personal

Är det för att inte väcka djuriska lustar hos vår nya medborgare? Är det rent av en muslim som själv har kommit på denna idé`?
Citera
2016-06-10, 10:05
Medlem
CaptainKulings avatar
Det är första steget. Från och med första januari 2017 måste alla kvinnor inom Göteborgs komun bära burka och vara heltäckta.
Citera
2016-06-10, 10:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainKuling
Det är första steget. Från och med första januari 2017 måste alla kvinnor inom Göteborgs komun bära burka och vara heltäckta.
Ja, det är ju fullt tänkbart faktiskt. Göteborg är ju numera som vilket land som helst i mellanöstern.
Citera
2016-06-10, 10:14
Medlem
CaptainKulings avatar
Här finns en kopia på mailet som gick ut.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunens-kl%C3%A4dkod-ingen-djup-urringning-1.2382094
Jag som är Göteborgare är seriöst oroad att Islamismen får styra så inom våra kommunala förvaltningar.
Citera
2016-06-10, 10:21
Medlem
JBernards avatar
Jag har svårt att tänka mig att detta inte skulle vara kopplat till islam och muslimer. Det har ju tydligen funkat med klädsel innan.

Måhända är det av omtanke mot personalen, men dom passar sig noga till att ange något skäl till den hastigt framtagna klädkoden.
Citera
2016-06-10, 10:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainKuling
Här finns en kopia på mailet som gick ut.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunens-kl%C3%A4dkod-ingen-djup-urringning-1.2382094
Jag som är Göteborgare är seriöst oroad att Islamismen får styra så inom våra kommunala förvaltningar.
Vad är Västra Hisingen för typ av område?
Citera
2016-06-10, 10:32
Avstängd
dacks avatar
Det här med speciella klädkoder är väll helt i linje med vad man kan förvänta sig när man fyller upp en stad med så mycket avföring från tredje världen. Det är bara till att gratulera Göteborg som inom en snar framtid kommer att segla upp som stark tvåa efter rövhålet Malmö där invånareantalet med utländsk hemkomst överstiger 50% och kommer att klassas som förlorat svenskt territorium.
Citera
2016-06-10, 10:37
Medlem
DaEzzs avatar
I offentlig sektor dvs när det inte handlar om ett privat företag, så har chefer och ledning i stort ingenting att göra med hur medarbetarna klär sig såvida det inte (objektivt sett) är direkt olämpligt och/eller i strid med till exempel arbetsmiljöregler, dvs med hänsyn till skyddskläder, uniformering och liknande.

Att gå ut med sådana här direktiv till sin personal tyder på inkompetens och en grundläggande okunnighet över vad man som chef i offentligt förvaltning har mandat att över huvud taget fatta beslut om. Dvs arbetsledningsrätten omfattar definitivt inte hemsnickrade regler om kjollängder, linnen och annat svammel.
Citera
2016-06-10, 10:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det här med speciella klädkoder är väll helt i linje med vad man kan förvänta sig när man fyller upp en stad med så mycket avföring från tredje världen. Det är bara till att gratulera Göteborg som inom en snar framtid kommer att segla upp som stark tvåa efter rövhålet Malmö där invånareantalet med utländsk hemkomst överstiger 50% och kommer att klassas som förlorat svenskt territorium.

Det är naturligtvis möjligt, kanske till och med troligt att berikningsperspektivet spelar in.

Men jag har själv flera gånger varit formellt inblandad i diskussioner när chefer haft subjektiva åsikter om vad medarbetarna har på sig på jobbet och i min erfarenhet handlar det så gott som uteslutande om kvinnliga chefer/kärringar i 45+ åldern som helt enkelt inte står ut med att se unga, snygga tjejer (ofta sommarvikarier) som klär sig på ett fräscht sätt, särskilt på sommaren när det är varmt även inne på kontoret, och då använder sin formella ställning och makt till att försöka trycka ned och kontrollera de yngre medarbetarna. Vanlig kvinnlig avundsjuka helt enkelt.

Faktiskt aldrig varit med om att en manlig chef försökt sig på några initiativ enligt ovan, däremot ett tillfälle när en kvinnlig chef i 50-års åldern blev av med sitt chefsförordnande för att hon fortsatte försöka implementera sina egna klädselregler på personalen trots tydliga direktiv från HR-avdelningen att upphöra med detta (då handlade det om en statligt myndighet.)
Citera
2016-06-10, 11:04
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad kan denna uppmaning bero på tror ni?

I[i]nga djupa urringningar, inte för korta kjolar och inte för tunna axelband. Det är några av de klädregler som en stadsdelsförvaltning i Göteborg skickat ut till sina medarbetare inför sommaren.

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-10/inga-djupa-urringningar-for-personal

Om jag var anställd på denna stadsdelsförvaltning (och var kvinna ) skulle jag klä mig så slampigt jag bara kunde, sen om jag fick en tillsägelse på grund av detta skulle jag gå till media och påstå att jag är kränkt.
Skadestånd är en bonus
Citera
2016-06-10, 11:09
Medlem
Ferhs avatar
Det är väl bara att skita helt i de där klädreglerna och klä sej som man brukar, och ta det till domstol eller nått om det skulle bli något problem.
Citera
2016-06-10, 11:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad är Västra Hisingen för typ av område?

Biskopsgården ligger i Västra Hisingen. Där bor många invandrare, bland annat många somalier och andra typer av muslimska invandrare. Och området verkar vara lika lyckat som andra motsvarande områden i Sverige:

Citat:
”Biskopsgården känns inte som Sverige”

Biskopsgården är ett segregerat område med hög arbetslöshet, låga löner och många invånare med invandrarbakgrund. Under ett av de mest våldsamma åren någonsin i Göteborg är Biskopsgården ett av de områden som drabbats hårdast. I norra Biskopsgården lever var tredje familj på försörjningsstöd och få läser vidare efter gymnasiet. Sociala förutsättningar som enligt polisen ger störst risk för ungdomar att hamna i gängkriminalitet.

http://www.svt.se/ug/kanns-inte-som-sverige

Så med tanke på vilka som bor i området så är det helt klart en anpassning till icke-svenska kulturer och en specifik religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in