2016-06-10, 17:16
Medlem
Att ha klädkod på ett kontor är för mig en självklarhet. På kontoret jag jobbar på nu får man exemplevis inte ha jeans på sig. På ett annat kontor jag jobbade på var det slipskrav. Nu är båda mina exempel två olika länder som inte är Sverige men ändå.
Citera
2016-06-10, 17:16
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Kostymen är för formell i vissa sammanhang och blir snarare en maktdemonstration. Dessutom, tveksamt om flygvärdinnornas "kostymer" är så neutrala- Tajta knälånga kjolar och åtsmitande blusar....

Den som har god smak kan klä sig mycket prydligt till och med nästan formellt i jeans och t-shirt. Men det är få förunnat. Därav höjer man kraven, för att inte exkludera någon.

Komiskt att det alltid är nyliberaler som gapar, när de själva aldrig ens skulle kunna drömma om att klä sig opassande på jobbet. Som vanligt är det känslostyrda hycklare med goda avsikter driver på demonteringen av vad tusentals år av utveckling uppnått.
Citera
2016-06-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Om jag var anställd på denna stadsdelsförvaltning (och var kvinna ) skulle jag klä mig så slampigt jag bara kunde, sen om jag fick en tillsägelse på grund av detta skulle jag gå till media och påstå att jag är kränkt.
Skadestånd är en bonus

Tror det blir svårt som vit
Citera
2016-06-10, 17:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
För klädkoder förekommer aldrig i något annat sammanhang

Det gör det. Men här verkar mycket fokus legat på detaljer som frontalkrockar med konservativa utomeuropeiska kulturer och islam. Där är urringat och korta kjolar mycket opassande.

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Löjliga teorier som saknar någon form av bevis.

Vi vet att området ifråga (Biskopsgården / Västra Hisingen) är mycket muslimtätt. Och då de ofta är väldigt bidragsberoende så lär en mycket hög andel av klienterna vara muslimer. Många av klienterna är somalier.

Så det är knappast en löjlig teori utan en ganska rimlig teori.
Citera
2016-06-10, 17:25
Medlem
bananapanss avatar
Varför får man inte ha linnen med tunna axelband? Är detta 50-talet där man kommit till third base om man fått chansen att syna ett bh band? Vi hade restriktioner kring korta kjolar och shorts på en arbetsplats jag var på. Ska tala om att jag sket i dessa!
Citera
2016-06-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Så vad fan menar du med "mer än "oskrivna regler"" då?

/Provokatör
Jag förstår inte vad du svamlar om.

Vi har en klädkod som är nedskriven och som gäller, d.v.s. det är inte någon "oskriven regel". Jag vet många andra arbetsplatser där det är likadant. Jag har inte fått någon personlig tillrättavisning. Företagsledningen har skickat ut mail till alla på arbetsplatsen och påmint om klädkoden, särskilt under sommartider, eftersom den då tenderas brytas mot.

Hur kan du missförstå något av detta?

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Varför får man inte ha linnen med tunna axelband? Är detta 50-talet där man kommit till third base om man fått chansen att syna ett bh band? Vi hade restriktioner kring korta kjolar och shorts på en arbetsplats jag var på. Ska tala om att jag sket i dessa!
Och då hoppas jag att du, om du inte hade en väldigt bra anledning, fick sparken eftersom du rakt av trotsade företagets regler.
Senast redigerad av zorigo 2016-06-10 kl. 17:30.
Citera
2016-06-10, 17:28
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Tror det blir svårt som vit

Black face + konvertera till islam + säg att du är homosexuell = profit!

OnT: Skönt ändå att det har ifrågasatts av andra i Göteborg, känns som att sånt här inte bara få gå obemärkt förbi.

Klädkoder i all ära, men man behöver inte dra det för långt.
Citera
2016-06-10, 17:29
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oy-vey
Kommer vi se feminister på barrikaderna nu?
Tycker det hela låter väldigt märkligt och tror att det beror på alla främlingar som kommit inte ska få spel.

Ja, det framgick ju faktiskt i slutet av artikeln i inlägg #3 typ från GP http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunens-kl%C3%A4dkod-ingen-djup-urringning-1.2382094 , från Lady Dahmer eller vad fan hon hette. Det är i alla fall en feminist som jag blir skrämd av
Citat:
Att mejlet inte skulle vara specifikt riktat mot kvinnor köper Lady Dahmer, en välkänd bloggerska som lyfter frågan om feminism, inte alls. På sin personliga facebook-sida har hon skrivit följande.
Citat:
En vanlig dag i patriarkatet så samlas chefer på kvinnors arbetsplatser för att diskutera hur de klär sig och huruvida de bör klä sig annorlunda. Jag undrar hur diskussionen ens uppkommer i sådana här fall? Har de suttit och granskat sina kvinnliga kolleger/anställda och sen diskuterat dem i smågrupper innan de tagit beslutet att skicka ut detta mail?
https://www.facebook.com/ladydahmer/?fref=ts
Citera
2016-06-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Ja, det framgick ju faktiskt i slutet av artikeln i inlägg #3 typ från GP http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunens-kl%C3%A4dkod-ingen-djup-urringning-1.2382094 , från Lady Dahmer eller vad fan hon hette. Det är i alla fall en feminist som jag blir skrämd av https://www.facebook.com/ladydahmer/?fref=ts
Där ser man, rasister och feminister på samma barrikader. Ska bli spännande att se om det går hålla sams!
Citera
2016-06-10, 17:34
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det gör det. Men här verkar mycket fokus legat på detaljer som frontalkrockar med konservativa utomeuropeiska kulturer och islam. Där är urringat och korta kjolar mycket opassande.
Det ser likadant ut i e.x. Spanien, Italien och Portugal. Din association till ''konservativa utomeuropeiska kulturer och islam'' påvisar snarare din ignorans/agenda.

Citat:
Vi vet att området ifråga (Biskopsgården / Västra Hisingen) är mycket muslimtätt. Och då de ofta är väldigt bidragsberoende så lär en mycket hög andel av klienterna vara muslimer. Många av klienterna är somalier.
Så det är knappast en löjlig teori utan en ganska rimlig teori.
Hur muslimtätt är Torslanda?
Citera
2016-06-10, 17:45
Medlem
Klart detta handlar om religion. Var ju samma sak på "Prussiluskans tid", då var Sverige mycket religiösare än det är idag (kristet alltså) och socialdamerna var klädda i höghalsade blusar och lång kjol samt stramt uppsatt hår.

Också lite "klassmarkerande" beteende- "vi på socialkontoret är minsann lite finare än ni klienter (som ofta var lösdrivare, tattare och annat löst folk)är". Men sedan kom sekulariseringen igång på riktigt och fram till 2000-talet var religionen ingen stor sak, men så kom Islam in i bilden och komplicerade till det hela....

Skulle inte heller förvåna mig om klädkoden är ett desperat försök att upprätthålla respekten för socialtanterna i ett område där det säkert gapas och skriks en hel del om socialbidrag och annat. Om tanterna är lite mer finklädda kanske kaosklienterna får lite mer respekt för socialkontoret, så kan nog tankegångarna gå.
Citera
2016-06-10, 17:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Det ser likadant ut i e.x. Spanien, Italien och Portugal. Din association till ''konservativa utomeuropeiska kulturer och islam'' påvisar snarare din ignorans/agenda.

Det stämmer att de är mer konservativa i södra Europa än i Sverige. Men nu syftar jag på de boende i det specifika området, och där är utomeuropéerna + islamtroende de mest konservativa.

Sedan brukar sydeuropéer som flyttar till Sverige bli ganska försvenskade i detta avseende, så en tjej i kort kjol upprör inte den personen mer än vad det upprör en svensk. I deras hemländer kan synen kanske vara annorlunda, men här i Sverige är de ju i regel som vilken svensk som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hur muslimtätt är Torslanda?

Mest intressant är - hur stor andel av klienterna som besöker t.ex socialkontoret i området är muslimer? En mycket stor andel av somalierna i området lever på bidrag, så bara inom denna grupp finns det väldigt många muslimska klienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in