2016-06-21, 16:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du drar fullständigt galna slutsatser. Det är ingen som påstått att alla kvinnomisshandlare ellr mördare ser ut som eller behöver se ut som Martin. Men i just detta fall valde Lotta att träffa och umgås med en anabolstinn tatuerad dömd våldsman. Självfallet behöver detta inte innebära att hon skulle misshandlas eller dödas. Risken är dock radikalt mycket högre än om skulle valt att umgås med en busschaufför som var aktiv i amnesty.

Du har dock rätt i att kvinnomisshandlare kan se ut hur som helst. Dock är sannoliken att bli misshandlad av en genomsnittlig kriminell våldsverkare betydligt större än att bli det av en genomsnittlig bibliotikarie eller busschaufför

Ingen ser på¨en person om den ska ta livet av någon eller misshandla. DU har totalt missat alla kostymklädda som misshandlar sina fruar. Din attityd och din bedömning av människor ska sannolikt inte tas på allvar. Stava är inte din grej och det blir lite väl otydligt, så försök anstränga dig så man kan läsa.
Citera
2016-06-21, 16:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Mina slutsatser är inte alls helt galna. Visst, ska vi prata om troligheter med en variabel så har du rätt, men verkligheten är aldrig riktigt så enkel.

Har du förresten statistik på att busschaufförer och bibliotikarier är mindre troliga att slå sina partners än dömda våldsbrottslingar?
Busschaufförer är ju i princip aldrig hemma med de kadaverscheman som får läggas .. så de lär inte ha tid att nå upp till en statistik liknande dömda våldsbrottslingars ...

Och ja - självklart säger statistiken att människor som redan manifesterat att de använder våld också i högre grad tar till våld mot andra.
Citera
2016-06-21, 16:53
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Trodde du alla kvinnor är lika? Hjäääälp!
Ja din tolkning av text kanske ger dig missvisande information, men du får läsa igen.
Mordet på Lotta som hade kunnat undvikas om rättssamhället skött sin uppgift.

Men sluta var löjlig nu. Du kan väl i alla fall förklara vad för olika typer av kvinnor det finns? Vad menar du med det påståendet?
Citera
2016-06-21, 17:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Om det nu handlar om mord så bör du väl inse att det inte finns något som kommer ge den misstänkte förmildrande omständigheter pga att du anser att Lotta valde den här mannen.
Eller du kanske har något extra i lagtexten som du kan delge oss?

Det är en samhällsfråga och den är inte påhittad, så om du missat Götblad, och mediernas text om detta fallet, så är det ditt problem.

Citat:
Trodde du alla kvinnor är lika? Hjäääälp!
Ja din tolkning av text kanske ger dig missvisande information, men du får läsa igen.
Mordet på Lotta som hade kunnat undvikas om rättssamhället skött sin uppgift.

Citat:
Ingen ser på¨en person om den ska ta livet av någon eller misshandla. DU har totalt missat alla kostymklädda som misshandlar sina fruar. Din attityd och din bedömning av människor ska sannolikt inte tas på allvar. Stava är inte din grej och det blir lite väl otydligt, så försök anstränga dig så man kan läsa.

Var har jag påstått att Lottas val skulle kunna vara en förmildrande omständighet ? Det jag skriver är att om Lotta inte hade valt denna man så hade han inte kunnat slå ihjäl henne. Att han var farlig och våldsam var knappast okänt för henne.

Om du uttrycker dig förvirrat och oklart kan du knappast begära att läsaren ska förtydliga vad du menar. Det är enklare och bättre om du gör det själv i vart fall om du själv vet vad du menar. Var har jag skrivit att alla kvinnor är lika ? Hur skulle samhället kunnat hjälpa Lotta eftersom hon vägrade att hjälpas ?

Du har naturligtvis helt rätt att man hittar kvinnomisshandlare i alla samhällsskick men det du missar är att det inte innebär att alla män är lika sannolika som kvinnomisshandlare. En kriminell våldsverkare är mer sannolik en en genomsnittlig ingenjör. En missbrukare är mer sannolik än skötsam lärare. I Martins fall var det snarare så att det inte fanns något som talade för att Lotta inte skulle misshandlas.

Sedan förfaller du som många andra som inte har förmågan att diskutera på ett seriöst sätt till ett rent personangrepp på mig. Bemöt mina inlägg på ett sakligt sätt eller ge fan i att skriva så kanske du mår lite bättre.
Citera
2016-06-21, 17:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Var har jag påstått att Lottas val skulle kunna vara en förmildrande omständighet ?

Men då är det väl klart att i rättssamhället tas ingen hänsyn till en kvinnas val av dejt, samtal på facebook eller partner. Lagen anger att mord, misshandel samt stalking är ett brott. Så om du nu måste påpeka i var och vartannat inlägg om Lottas val, så får du också svar därefter eftersom det inte har någon som helst betydelse.
Citat:
I just detta fall så kan vi enkelt dra slutsatsen att Lotta har ett ansvar för sitt beslut att träffa och umgås med en kriminell anabolstinn våldsman. Lotta har ett ansvar för att hon valde att inte samarbeta med myndigheterna. Men Martin bär det fulla ansvaret för att hon slogs ihjäl.

Så dina åsikter är kanske inte så smarta gällande ansvar om beslut, men jag tror inte du förstår bättre. Men för att förtydliga så har inte Lottas val någonting att göra med det brott som misstänkte är ställd inför. Ingenting i den vägen kommer att finnas i domslutet och inte ens från den mest korkade försvarsadvokaten. Så jävla långt ifrån saklighet och relevans har Lottas val med verkligheten att göra. Använd inte vi kan utgå ifrån utan du utgår ifrån inget annat.
Citera
2016-06-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ja det är viktigt att tjejer inser att man enbart bör dejta normala empatiska helyllekillar som Sno till exempel.
Att ensidigt lägga skulden på en återfallsdräpare är i grunden inte lika produktivt som att granska offrets förehavanden.

Det var fan dagens! Har du överhuvudtaget läst vad han skrivit för diarré, sida upp och sida ner i denna tråd..? Verkar inte precis 'helylle'. Snarare som en förbittrad, ofrivillig ungkarl utan självinsikt med någon personlighetsstörning som bl a just satt ner hans empatiska förmåga. I synnerhet gentemot kvinnor!

Kom igen..
Citera
2016-06-21, 18:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Kvinnor som utsätts för våld måste lita på att samhället inte sviker den dagen de larmar och vill ha skydd. Även när brottsoffret till slut inte vågar vittna mot förövaren ska det vara tillräckligt för rättsväsendet att agera med den information man tidigare insamlat kring gärningsmannen.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22966114.ab

Citat:
Ingen kvinna i Sverige ska mördas av en man som dömts för den mängd våldsbrott som Lottas mördare har, skriver advokat Elisabeth Massi Fritz.
http://www.expressen.se/debatt/varfor-gjordes-inte-mer-for-lotta/

Citat:
Våldet mot kvinnor: "Lotta måste varit så fruktansvärt rädd” - Nyhetsmorgon (TV4)
https://www.youtube.com/watch?v=k9rD6ozsd9w

Citat:
LEDARE: Lotta från Härnösand skulle ha fyllt 42 år senare i sommar. Istället samlades familj och vänner förra fredagen för att hålla en tyst minut för ännu ett kvinnoliv som släckts i handen på en man.
http://www.vf.se/asikter/ledare/skrik-hogre-nagonsin

Citat:
Ledare: Ge kvinnor skydd
Inför vittnesskyddsprogram för hotade kvinnor
Lotta misshandlades till döds av en man hon kände. Polisutredningen mot honom var just nedlagd eftersom Lotta inte vågade medverka.
http://vlt.se/asikt/ledare/1.3969153-ledare-ge-kvinnor-skydd

Citat:
Även om Lottas fall visar på den mest extrema formen av våld är hennes situation på intet sätt unik. Tvärtom visar en kartläggning från Stiftelsen Tryggare Sverige på flera likheter med andra fall av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer. Det handlar om situationer där:
http://www.dagensjuridik.se/2016/06/debatt-lindgren-strandell-I

Jag läser inte någonstans om hur kvinnor får ta ansvar för att dom råkar hamna i hos en man som misshandlar henne till döds. Jag tror att synen i verkligheten på typen av brott inte alls är överensstämmande med den bild man får i denna tråd.
Citera
2016-06-21, 18:29
Medlem
Många tar avstamp i att Lotta hade ett VAL.

# Att träffa gärningsmannen
# Att inte hålla kvar sin anmälan

Hur stämmer det med hennes verklighet? Då och där.
Har ni någonsin tagit det i beaktande? Skulle inte tro det.

En fullblodspykopat kan finnas även i din närhet, hos den du minst anar skulle kunna bära dessa lustar av Manipulation, Makt- och Kontrollbegär med en felskruvad hjärna. Som inte besitter Samvete eller Ånger. Det är totalt obefintligt, finns inte.

Normalt finns det hos alla människor, men inte hos en psykopat. Han föder sig själv via Ondska.

Han gjorde som han brukade. Letade upp ett Offer på Facebook. Sålde in sig själv som en stor, men ofarlig Nallebjörn. Överdrivet charmerande, lättsam och trevlig. Uppvaktande.

Det gjorde han med sitt sista ex som fick honom dömd. Hon lämnade huvudstaden innan han släpptes ut och flyttade med rädsla för hämnd. Så rädd var hon för att hon visste vad han kunde åstadkomma, det hade hon erfarit.

För Psykopaten är allt ett spel. Katt- och råttalek, lust att lura någon i fällan och se lidandet innan döden. Han är inte Mänsklig på något sätt.

Fällan hade han noga planerat i förväg. Kollat upp var hon bodde, föräldrarna, kompisar, arbetsplatsen, intressen mm.

Sedan spelade han upp sitt överdrivna JAG, som den trevliga och den charmerande person (som lyckats förut). Allt handlar om spel och att Han väljer.

Han blir du inte av med så enkelt.

Han väljer också när förhållandet skall sluta. Förstärkt med Hot. Ett par revben och slagen.

Så hur många val hade Lotta?
Citera
2016-06-21, 18:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Men då är det väl klart att i rättssamhället tas ingen hänsyn till en kvinnas val av dejt, samtal på facebook eller partner. Lagen anger att mord, misshandel samt stalking är ett brott. Så om du nu måste påpeka i var och vartannat inlägg om Lottas val, så får du också svar därefter eftersom det inte har någon som helst betydelse.

Så dina åsikter är kanske inte så smarta gällande ansvar om beslut, men jag tror inte du förstår bättre. Men för att förtydliga så har inte Lottas val någonting att göra med det brott som misstänkte är ställd inför. Ingenting i den vägen kommer att finnas i domslutet och inte ens från den mest korkade försvarsadvokaten. Så jävla långt ifrån saklighet och relevans har Lottas val med verkligheten att göra. Använd inte vi kan utgå ifrån utan du utgår ifrån inget annat.

Beträffande det juridiska så kan du säkerligen vara lugn. Martin kommer att åka in på livstid vilket jag på inget sätt beklagar. Men jag har aldrig påstått att Lottas val på något sätt skulle vara en förmildrande omständighet i juridisk mening. Det jag påstår är att en kvinna som väljer att umgås med en kriminell våldsverkare riskerar att misshandlas eller dödas. Du måste skilja på juridiken och verkligheten. Om Lotta inte hade valt att umgås med Martin som var uppenbart våldsfixerad och kriminell så hade hon inte slagits ihjäl. Det valet är betydligt mer intressant och relevant än eventuella förmildrande omständigheter i en rättegång.

För att dra en extrem parallel. Jag tvivlar på att några föräldrar skulle låta en dömd pedofil sitta barnvakt åt sina barn. Om dom skulle göra det och barnen skulle utsättas för övergrepp tror jag ingen skulle anse att föräldrarna inte bar ett ansvar för det valet. På samma sätt är det med Martin det är knappast en överraskning att han använder våld för att lösa det han uppfatar som problem
Citera
2016-06-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Njae det funkar väl bra? Det är folk som hållit sig gömda i åratal. Förmodligen hade dom väl placerat henne utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Tydligen kan man hitta skyddade boende och även får det att stänga.
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-08/hot-far-skyddat-boende-att-stanga

"Hot får skyddat boende att stänga

Kvinnojouren i Södertälje lägger ner sitt skyddade boende och tre av fyra anställda har varslats om uppsägning. Verksamheten tvingas stänga efter hot, bland annat har boendet utsatts för skottlossning, rapporterar SVT Södertälje.
Det här innebär att Södertälje nu står helt utan ett skyddat boende för utsatta kvinnor och barn."

Japp.... skyddade boenden funkar ju förträffligt i vårt avlånga land.
Man kan i för sig undra hur samhället tänker när man lägger ett skyddat boende i Södertälje.....
För övrigt står jag fast vid att vårt samhälles instanser och verktyg står helt utan kompetens och erfarenhet att kunna handha situationer med dagens drogslitna, annabolastinna psykopater som utsatts för oegenligheter under uppväxten.
Det krävs en rejäl uppgradering i turbofart för att få ner problemet på hanterbar nivå.
Citera
2016-06-21, 18:36
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Många tar avstamp i att Lotta hade ett VAL.

# Att träffa gärningsmannen
# Att inte hålla kvar sin anmälan

Hur stämmer det med hennes verklighet? Då och där.
Har ni någonsin tagit det i beaktande? Skulle inte tro det.

En fullblodspykopat kan finnas även i din närhet, hos den du minst anar skulle kunna bära dessa lustar av Manipulation, Makt- och Kontrollbegär med en felskruvad hjärna. Som inte besitter Samvete eller Ånger. Det är totalt obefintligt, finns inte.

Normalt finns det hos alla människor, men inte hos en psykopat. Han föder sig själv via Ondska.

Han gjorde som han brukade. Letade upp ett Offer på Facebook. Sålde in sig själv som en stor, men ofarlig Nallebjörn. Överdrivet charmerande, lättsam och trevlig. Uppvaktande.

Det gjorde han med sitt sista ex som fick honom dömd. Hon lämnade huvudstaden innan han släpptes ut och flyttade med rädsla för hämnd. Så rädd var hon för att hon visste vad han kunde åstadkomma, det hade hon erfarit.

För Psykopaten är allt ett spel. Katt- och råttalek, lust att lura någon i fällan och se lidandet innan döden. Han är inte Mänsklig på något sätt.

Fällan hade han noga planerat i förväg. Kollat upp var hon bodde, föräldrarna, kompisar, arbetsplatsen, intressen mm.

Sedan spelade han upp sitt överdrivna JAG, som den trevliga och den charmerande person (som lyckats förut). Allt handlar om spel och att Han väljer.

Han blir du inte av med så enkelt.

Han väljer också när förhållandet skall sluta. Förstärkt med Hot. Ett par revben och slagen.

Så hur många val hade Lotta?

Hon hade flera val naturligtvis. Men det viktigaste valet hon gjorde var att inleda en relation med en söndertatuerad våldsfixerad anabolstinn kriminell. Hade hon inte gjort det så hade hon levt idag. Psykopat eller inte det räcker med att se karln och läsa hans Facebook för att få avsmak för karln och inse vad han är för slödder.
Citera
2016-06-21, 18:41
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22966114.ab

http://www.expressen.se/debatt/varfor-gjordes-inte-mer-for-lotta/

https://www.youtube.com/watch?v=k9rD6ozsd9w

http://www.vf.se/asikter/ledare/skrik-hogre-nagonsin

http://vlt.se/asikt/ledare/1.3969153-ledare-ge-kvinnor-skydd

http://www.dagensjuridik.se/2016/06/debatt-lindgren-strandell-I

Jag läser inte någonstans om hur kvinnor får ta ansvar för att dom råkar hamna i hos en man som misshandlar henne till döds. Jag tror att synen i verkligheten på typen av brott inte alls är överensstämmande med den bild man får i denna tråd.

Skälet till att du inte läser det är naturligtvis därför att mycket av våld i nära relationer drabbar "vanliga" kvinnor som lever med "vanliga" män. Men att umgås med kriminella våldsmän är att utsätta sig för risk på samma sätt som att låta en dömd pedofil sitta barnvakt eller jobba på dagis eller låta en narkoman vara pilot. Det kan gå bra men det är en helt onödig risk. I Lottas fall gick det inte bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in