2016-06-10, 06:58
Medlem
Gm hade hittat lotta på facebook,och började uppvakta henne,men hon ville inte träffa honom,
Citera
2016-06-10, 07:00
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumentnik
Sånt här förvånar mig varje gång. Självskadekvinnor som blir ihop med psykopater.
Det vore intressant, rent nyfikenhetsmässigt, att veta hur "bagaget" för er ser ut.

Antingen är frukroko en idiot eller en lögnare.

"För ca 9 år sedan så kom jag i kontakt med Martin.
Vi hade gemensamma vänner och de ansåg att han var ett bra kap för mig.
Han skulle bli en bra styvfar åt mina barn.
Hur som helst så satt han då på Kumla."

Jag gissar på det sistnämnda, så varför ställer du frågan på ett sätt som ger vid handen att det här är ett äkta vittnesmål?
Citera
2016-06-10, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Gm hade hittat lotta på facebook,och började uppvakta henne,men hon ville inte träffa honom,

Ska bli intressant om man får läsa FUP i fallet sedan. För just denna bit är svårsmält. Uppvaktad på Facebook har många kvinnor blivit och att ignorera utan ett ord är ganska lätt, att blockera och att ändra säkerhetsinställningarna så inläggen inte blir offentliga. Ringer telefonen, ja, då "slänger man på luren" (som det hette förr).

Däremot är det svårare för en främling att totalt kartlägga en annan människas liv, att veta vilka tider på dygnet man är hemma, var man arbetar, att lista ut vilken kompis man gömmer sig hos osv. För att detta ska se krävs nästan någon form av kontakt (även omd et idag med internet är lättare att kartlägga andra).

Han ska ju ha manipulerat henne att t ex skriva gulliga saker till honom på Facebook och hur detta gått till om hon avsnoppat honom har jag svårt att förstå. Har han brutit sig in och stått med en yxa vid tangentbordet och krävt oäkta kärleksförklaringar? Och hon har inte ringt polisen i tidigt skede när han började stalka henne?
Citera
2016-06-10, 07:20
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Märkligt att ens sitta och diskutera psykopati som väl inte ens existerar? Sociopati, däremot är ett etablerat begrepp.

Du har rätt i det, men är det inte lite av "splitting hair"? Antisocial, narcissistisk och/eller emotionellt instabil personlighetsstörning kanske kan tentativt karaktärisera denna individ. Även om jag inte fattar vilken av dem som skulle få en att tatuera sig i huvudet!
Citera
2016-06-10, 07:22
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Han ska ju ha manipulerat henne att t ex skriva gulliga saker till honom på Facebook och hur detta gått till om hon avsnoppat honom har jag svårt att förstå. Har han brutit sig in och stått med en yxa vid tangentbordet och krävt oäkta kärleksförklaringar? Och hon har inte ringt polisen i tidigt skede när han började stalka henne?

Det är klart att det finns en hund begraven här. Vi kanske inte ska slå in öppna dörrar, men så är det ju.
Citera
2016-06-10, 07:22
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ser att du inte att det du citera och hävdar har relevans i förhållande till de påståenden som gjorts ..

Visa mig var det finns en paragraf som säger att man skall starta utredning på hörsägen .. Vi bör börja där ..
Hörsägen finns inte som ett vedertaget uttryck överhuvudtaget. Om en polis får höra genom anhöriga till offret att det skett en misshandel är de skyldiga att starta förundersökning enligt 23:1 Rättegångsbalken. Hur tror du annars de kan få reda på att den misstänkte nekar? "Ah tjena är det Kalle Kofot? Du dom påstår här nere på station att du varit med i ett rån, stämmer det? Inte det nähä, då får jag ursäkta att jag störde så får du ha en trevlig söndagkväll". Du kan inte höra en misstänkt utan förundersökning. Polisen startar ju dessutom förundersökningar på sånt de läst i media precis hela tiden.

Så lägg ner ditt snack om hörsägen, scenariot gällde uppgifter i anmälan från anhöriga. Det innebär tjänstefel att inte inleda förundersökning då enligt 23:1, även om uppgifterna är så knapphändiga eller osannolika att det kommer läggas ner i princip omedelbart.
Citera
2016-06-10, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisitschka
Gick i samma skola som Martin, han var ett par år yngre och en rätt snäll kille egentligen som jag minns det. Som någon skrev tidigare så var han överviktig och inte speciellt "populär". Lite småmobbad och var lite av en slagpåse för vissa äldre störiga grabbar som han också försökte ställa sig in hos.

Hans bror kommer jag ihåg att man hörde historier om. Det sas att han var övertygad nazist och "tokig" i ordets rätta bemärkelse(kommer inte ihåg de specifika historierna/bravaderna längre)det sades att han inte var speciellt snäll mot Martin, men jag vet inte om det stämmer. Men en sak är jag rätt säker på, och det är att han överförde delar av sin ideologi och världsbild på honom vilket är ironiskt då en av hans bästa vänner var en liten då spinkig asiat om jag inte minns fel

Att han skulle vara någon renodlad psykopat osv, som vissa påstår är rent skitsnack, en sak som jag vill belysa är att det florerade en våldsromantik i Sumpan/Hallonbergen vid den här tiden(vet inte hur det ser ut nu men så var det då ivf)man såg upp till de äldre gangster grabbarna och desto mer bråk och galna upptåg någon varit med om desto mer cred fick man av sina likasinnade och det var råa bråk. Här snackar vi inte lite näsblod och ett blått öga utan spräckta skallar och utslagna tänder var det som premierades, jag tror Martin eftersträvade ett sådant rykte.

Efter skolan såg jag inte röken av honom på några år sen stötte jag på honom på gatan av ett tag efter han hade släppts för t-banne incidenten han var grov redan då samt hade växt på sig en del på längden och jag fick intrycket av att han var "säkrare" på sig själv rent fysiskt.

Sen stötte jag på honom på gymmet några gånger minns speciellt ett tillfälle då han fullständigt stank hormoner(tänk brunstig tjur)och det var inget han direkt höll tyst om snarare tvärtom så var han glad i att berätta om både det ena och det andra preparatet han hade tryckt i sig.

Sist gången jag träffade på honom var för ett par år sedan i nuvarande skepnad. Blev smått chockad kände inte igen honom först, tatueringar överallt enorm kroppsbyggnad och så såg han mycket äldre ut än vad han i själva verket var och inte på ett smickrande sätt.

Min uppfattning här är en kille med dålig självbild som dragit på sig mer och mer psykisk ohälsa genom dåligt leverne, vansinnesdåden han gjort sig skyldig till har oftast gjorts i någon form av rus som jag förstår det. Verkar ha tappat bort sig själv helt i droger och anabola de senaste åren. Jag tippar på att det är den senare som ställt till det ordentlig för honom i pallet, visa personlighetstyper skall helt enkelt inte syssla med prep.
Finns gott om folk med dåligt självförtroende och stökig uppväxt, det blir inte grova våldsmän för det.
Hans eget val, rakt igenom.
Citera
2016-06-10, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Men varför träffades dom då. Om hon inte ville träffa honom. Eller var morddagen den första gången dom träffades. Hon hade ju anmält honom för misshandel så då måste dom träffats innan. Det där förstår inte jag, hon ville inte träffa honom och inte ha något med honom att göra men ändå har hon träffat honom. Varför?
Citera
2016-06-10, 08:01
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralhos
När jag skrev det där så utgick jag från att hon hade gjort ett medvetet val i att vara med honom. Men ju mer information som framkommer desto tydligare blir det att han stalkat henne och under hot fått som han velat. Isåfall har kvinnan inte alls någon delaktighet. Skulle hon däremot ha haft ett intresse för honom så visar det prov på fruktansvärt dåligt omdöme. Ungefär som att plocka in djungelns allra farligaste djur och tro sig kunna tämja dem.

Ja, självklart beror det på att de har dåligt omdöme och är naiva, men för den sakens skull kan det ALDRIG vara det minsta rätt åt henne att bli grovt misshandlad och dödad.
Citera
2016-06-10, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Men varför träffades dom då. Om hon inte ville träffa honom. Eller var morddagen den första gången dom träffades. Hon hade ju anmält honom för misshandel så då måste dom träffats innan. Det där förstår inte jag, hon ville inte träffa honom och inte ha något med honom att göra men ändå har hon träffat honom. Varför?

Han kanske var en sådan jobbig jävel som skickar massor med blommor och smyger runt huset, har själv varit med om det, fast jag släppte aldrig in personen i fråga. Vissa "artiga" människor gör dock säkert det. De har inte samvete att bara låsa dörren och tänka "dra åt helvete" utan saker ska förklaras och ursäktas öga mot öga.
Citera
2016-06-10, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Där tror jag du har fel.. Det går i stor utsträckning att se vilka män som utgör det avskräde som misshandlar kvinnor. Nej jag kan inte se det – men kvinnor kan.

NEJ! Den kostymklädde exportchefen, som fått vårdnaden om ena barnet i tidigare skilsmässa, kan visa sig vara full av aggressioner och hårda knytnävar och sparkande fötter.
Citera
2016-06-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Han kanske varit i Linköping? Där finns ett ouppklarat mord på en äldre kvinna och ett barn.

http://www.mordkartan.se/linkoping/dubbelmordet-i-linkoping-2004/
Den här snubben har väl aldrig haft någon koppling till Linköping? De får väl DNA-testa honom i så fall eftersom gärningsmannens blod finns kvar från det dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in