2016-06-12, 14:03
Medlem
satanslillebrors avatar
Jag skulle kunna rabla upp flera stycken i min stad som jag hört om förr som misshandlat kvinnor som inte är som han, tatuerad kriminell osv utan egenföretagare, skötsamma med bra jobb.
Citera
2016-06-12, 14:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det har vi inte - för du har inte ett enda fall som är drivet till åtal med hörsägen som grund.

Kan du visa mig var den lagen finns?
För du vet väl att det krävs lagstöd för tvångsåtgärder ... så visa mig vad man skulle stödja sig på genom att använda tvångsmedel mot ett förmodat brottsoffer - som själv säger att denne inte utsatts för brott.

Jag kammar mig gärna - i matchen är jag redan, och för din del räcker det inte med att kamma sig för att komma in i matchen, utan du får visa var i lagen det finns stöd för de tvångsåtgärder du hävdar att polisen kan ta till mot en människa som säger sig inte vara utsatt för ett brott och därför inte vill anmäla..

Jag väntar med spänning.

Jag ber om ursäkt för sena kommentarer. Plikten kallade!

Jovisst kan tvångsmedel brukas mot en målsägande, det är ovanligt men det förekommer. Jag var dock oförsiktig med tidigare ordval, kroppsbesiktning är en sak och utfärdande av rättsintyg en annan. Jag får skylla på att jag har varit iväg från Sverige i så många år och mina anknytningar till rättssystemet har sedan dess totalt upphört.

Först en liten blänkare från "Lawline" som bas: http://lawline.se/answers/vad-hander-om-malsagande-inte-langre-vill-medverka-i-brottsutredningen
Citat:
Vad händer om man som målsägande i ett ärende som ligger under allmänt åtal väljer att inte längre medverka i utredningen?
Svaret på den frågan tycker jag är högaktuell i just den här tråden. Själv så tycker jag att åklagarens agerande vad det gäller kvinnans anmälan är hårresande.

Här är ytterligare en sak som jag tycker är av vikt: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740
Citat:
16 § Är i lag eller författning stadgat, att åtal för brott må väckas av annan enskild än målsägande, skall han i fråga om rätt att angiva brottet eller tala därå samt åtal, som väckes av honom, anses som målsägande.
Rättegångsbalken, kapitel 20, paragraf 16, tycker jag gör mos av argumentet att det bara är brottsoffret som kan anmäla och förbli "målsägande".

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/utbildningsmaterial/kapitel_4_samtycke_o_information.pdf
Citat:
När det gäller en målsägande får ett rättsintyg utfärdas utan samtycke
vid misstanke om brott med ett minimistraff på ett års fängelse (t.ex. grov misshandel, se särskild förteckning)
vid misstanke om försök till brott med minimistraff på två års fängelse (t.ex. våldtäkt, se särskild förteckning),
vid misstanke om försök till brott med ett minimistraff på ett års fängelse om gärningen har innefattat försök till överföring av allvarlig sjukdom (t.ex. klamydia eller HIV-infektion),
.......osv.

Nu så är det okänt för mig om just den här kvinnan tvingades att uppsöka läkare i samband med misshandeln som föranledde att hon gjorde en polisanmälan? Om detta har skett så har då polis och åklagare utmärkta möjligheter att mot målsägandes vilja erhålla bra teknisk bevisning.

Hämtning till förhör:
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19470948.htm
Citat:
6 § Uppkommer under förundersökning fråga om hämtning till förhör och skall förhöret ej hållas av undersökningsledaren, åligger det förhörsledaren att skyndsamt underställa frågan undersökningsledarens prövning, såvida ej förhörsledaren äger gripa den som skall höras eller jämlikt 23 kap. 8 § rättegångsbalken medtaga honom till förhöret eller ock fara är i dröjsmål, för vilka fall förhörsledaren själv äger förordna om hämtningen.
Hämtning till förhör av den som skall höras som vittne eller eljest utan att vara misstänkt för brott bör äga rum allenast när skäl av särskild vikt föreligga för sådan åtgärd, såsom att förhöret icke eller endast med avsevärd svårighet kan hållas på den plats, där den som skall höras befinner sig, eller att vittne behöver inställas på viss plats för konfrontation eller på brottsplats för prövning av vittnets iakttagelseförmåga eller till rekonstruktionsförsök eller ock att med hänsyn till brottets beskaffenhet och omständigheterna i övrigt särskild skyndsamhet är av nöden
Min fetning.

https://books.google.az/books?id=r248XrYEsDsC&pg=PA385&lpg=PA385&dq=h%C3%A 4mtning+till+f%C3%B6rh%C3%B6r+av+m%C3%A5ls%C3%A4ga nde&source=bl&ots=yl6D4lf7Ai&sig=Y1nQnRy_nm2ymBVCg YN7d_dRGaE&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjBs_TtraLNAhVEsxQ KHapEDWAQ6AEIYDAJ#v=onepage&q=h%C3%A4mtning%20till %20f%C3%B6rh%C3%B6r%20av%20m%C3%A5ls%C3%A4gande&f= false
Se sista stycket på sidan 385.

Husrannsakan hos målsägande:
https://books.google.az/books?id=tsNKSMsmLc4C&pg=PA368&lpg=PA368&dq=husran nsakan+hos+m%C3%A5ls%C3%A4gande&source=bl&ots=7xDR ilgvID&sig=UNLfUiyNo9K5yvC8VSQZs7vhLVk&hl=en&sa=X& ved=0ahUKEwjWi__JtKLNAhXGPBQKHco_DfsQ6AEIGTAA#v=on epage&q=husrannsakan%20hos%20m%C3%A5ls%C3%A4gande& f=false
Se första stycket sidan 368.
Husrannsakan kan även utföras hos den som skall hämtas till förhör, vilket inkluderar en målsägande: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740
Se Rättegångsbalken, kapitel 28, paragraf 3.

Kroppsvisitation av målsägande:

Citat:
11 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan misstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får kroppsvisiteras, om det finns synnerlig anledning att anta att det därigenom kommer att anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att det annars är av betydelse för utredningen om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig. Lag (2008:376).
Min fetning.
Se Rättegångsbalken, Kapitel 28, paragraf 11.

Hemlig teleövervakning
http://lawline.se/answers/hemliga-tvangsmedel
Citat:
Övervakningen får bara ske vid en teleadress som innehas eller har innehafts av den misstänkte, eller som annars kan antas komma att användas av den misstänkte. Teleövervakning får dock även ske vid platser där det inte kan antas att den misstänkte kommer inneha, men däremot kan antas att kommer ringa till. Det ovanstående regleras i 27 kap 20§ RB.

Du och jag kan ju hålla på att rabbla detaljer fram och tillbaks. Men i det stora hela så vill jag med detta visa att:
1) Det finns även tvångsmedel som kan brukas mot även en målsägande, samt (och vad jag tycker är långt viktigare)
2) Att kvinnans vänner och anhöriga hade kunnat göra mer för att bistå.

Sedan så lägger jag till:
3) Det råder väl ingen tvekan om att myndigheterna hade kunna driva saken vidare även om brottsoffret inte vågade samarbeta.

Jag tror att kvinnans död resulterades av slentrianmässiga myndighetsbeslut och flata vänner och anhöriga.
Citera
2016-06-12, 14:35
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Låt mig säga så här: Jag tror inte att den typiske kvinnomisshandlaren är ett tatuerat muskelberg med elva personlighetsstörningar. I så fall skulle det finnas ett hundratal kvinnomisshandlare i hela landet.
Vi är nog ganska överens om att M.J inte är den typiske någontingöverhuvudtaget i det här landet, men han ligger nog bra mycket närmare den typiska kvinnobankaren än din romantiska sinnebild av en sådan. Du skall se att mäns våld mot kvinnor är vanligast förekommande i miljöer där missbruk är vanligt förekommande. Tror inte ens hedersvåld kommer upp i samma antal, ens procentuellt. Min enda källhänvisning är min egen erfarenhet av livet, vilket troligen inte säger dig någonting, men så är det.
Citera
2016-06-12, 14:53
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De borde skänka sina hjärnor till vetenskapen. Tre grovt kriminella bröder är nästan lika bra som grovt kriminella trillingar. Kan ju börja nu och montera några elektroder i skallen. Lite elchocker har ingen dött av.

Man behandlar inte psykopati med elchocker, man behandlar depression med det. Han behöver lobotomi alt nackskott.
Citera
2016-06-12, 14:55
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Man behandlar inte psykopati med elchocker, man behandlar depression med det. Han behöver lobotomi alt nackskott.
Det skulle vara intressant att veta hur man behandlar psykopati.
Har letat på nätet men utan resultat.
Citera
2016-06-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att kvinnans död resulterades av slentrianmässiga myndighetsbeslut och flata vänner och anhöriga.

vi lever i resultatet av ett samhälle vars skyddsnät successivt monterats ner under en period av 30 år, där människor idag visar ''solidaritet'' genom att byta flagga på sin facebook bild och trycka på gilla knappen.

all denna tragik är bara konsekvenserna av ovanstående, det är en sak att ha vänner, det är en helt annan sak att faktiskt ha någon i sitt liv som bokstavligen skulle ställa sig framför för att fånga en kula om så behövs.

i slutändan faller i det här fallet ansvaret helt klart på slentrianmässiga myndighetsbeslut, medborgare kan inte förväntas fungera som skyddsmur för att ''rädda'' människor i sin närhet som riskerar råka illa ut.
Citera
2016-06-12, 15:02
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
[i]
En dåtida klasskamrat minns honom som en mobbare.

– Han var större och starkare än de flesta. Det utnyttjade han till fullo.

Fast de två som känt till honom från skoltiden här i tråden, säger tvärt om att han blev mobbad.

Kan ju i och för sig vara så att han ändrade sig senare? i så fall hade det inte varit mer än rätt om han tagit hämnd på sina mobbare via knytnäven.

Samtidigt om han varit starkare än de flesta så måste han ha varit en nallebjörn (precis som han ser ut på bilderna på Facebook) om han inte svarat upp mot mobbingen med näven, brukar bli tvärtyst på mobbare om de får en rejäl käftsmäll.

Sen förstår jag inte de som diskuterar tjejer som gång på gång väljer farliga män. Väl en annan tråd för det, tack! Lotta kom ju just ut från ett 22 årigt förhållande med han som ringde polisen när Lotta blivit misshandlad, han verkar inte alls ha varit någon som misshandlar.

Sen att kvinnor väljer fysisk styrka framför fysisk svaghet är väl ganska lätt att förstå. Precis som att man heller väljer en muskulös och fysiskt stark livvakt framför en som ser en pinne.

Sen skulle jag vilja ha tag på den som introducerade knark för GM, för den personen är högst delaktig till hur det utvecklade sig också. I skolåldern var han ju normal enligt tråden.

Hade hon Lotta stannat i sin hemstad hade hon levt idag istället så träffar hon på en knarkarskalle i Stockholm. Hade jag känt till den här historien hade jag ögonblickligen ställt en fastighet till förfogade där han aldrig hade hittat henne.

Resultat är att Snäll, omtänksam, fin tjej - död. Knarkarskalle till idiot - lever.

Mår ju illa över att hon den fina, vackra varelsen aldrig fick sprida sina gener, det kommer han ha möjlighet till däremot, om han inte redan lyckats. Gud måste ha gjort ett fatalt misstag när han skapade generna, det här var nog inte meningen.
Citera
2016-06-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Fan vad slut i huvudet folk är.

Alltså det jag menar med att man måste våga analysera offren det är för att hitta orsaken till att tjejer söker sig till dessa killar.

Det finns nämligen tjejer som gör det men ni ser hur kontroversiellt det är. Direkt hugger folk att man inte ska skuldbelägga offret..[/i]
Men det är väl ändå klarlagt att det inte var hon som sökte sig till Martin?
Citera
2016-06-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Det skulle vara intressant att veta hur man behandlar psykopati.
Har letat på nätet men utan resultat.

Det finns ingen behandling, det finns behandlingsmetoder på experimentellt stadium i fall av aspd, men i fallen där personerna redan begår kriminella handlingar så handlar det egentligen bara om medicinering av olika slag, och då oftast för att dessa personer har andra diagnoser som komplicerar ytterligare.

Som i det här fallet så skulle man ge medicinering för att minska besvären som adhd'n ställer till med.
Citera
2016-06-12, 15:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.I.K.I
Partisk/icke opartisk är synonym till ordet jäv eller jävig. För att vara partisk/icke opartisk behöver man inte vara beslutsfattare för att vara.
Det du tänker på är domarjäv, finns även släktskapsjäv som är ämnet vi diskuterar
Istället för att besvara någonting som skrevs så försöker du provocera genom illa valde smileys för att få fram en reaktion.Som tyder på att du är ett barn och därför väljer jag att ha tålamod med din okunskap och ställer mig till ditt förfogande gällande funderingar kring frågan som är ny för dig!

Jag ber om ursäkt för ett sent svar. Plikten kallade!
Nej, jag tänker inte på "domarjäv" utan jag tänker på jäv enligt förvaltningslagen där så kallad "domarjäv" kan inkluderas.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM
Citat:
11 § Den som skall handlägga ett ärende är jävig
1. om saken angår honom själv eller hans make, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller någon närstående,
2. om han eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång,
3. om ärendet har väckts hos myndigheten genom överklagande eller underställning av en annan myndighets beslut eller på grund av tillsyn över en annan myndighet och han tidigare hos den andra myndigheten har deltagit i den slutliga handläggningen av ett ärende som rör saken,
4. om han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken, eller
5. om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet.
Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse.

12 § Den som är jävig får inte handlägga ärendet. Han får dock vidta åtgärder som inte någon annan kan vidta utan olägligt uppskov.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom, skall självmant ge det till känna.
Har det uppkommit en fråga om jäv mot någon och har någon annan inte trätt i hans ställe, skall myndigheten snarast besluta i jävsfrågan. Den som jävet gäller får delta i prövningen av jävsfrågan endast om myndigheten inte är beslutför utan honom och någon annan inte kan tillkallas utan olägligt uppskov.
Ett beslut i en jävsfråga får överklagas endast i samband med överklagande av det beslut varigenom myndigheten avgör ärendet.

Nu så hoppas jag att du slutar att dilla om att vittnen kan vara jäviga. Jag tror att du blandar ihop saker och ting med Rättegångsbalken, kapitel 36 om vittne:
https://lagen.nu/1942:740#A3
Citat:
3 § Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål. Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240).

Seså, sommarlovet har just börjat, spring ut och lek lite med kompisarna.
Citera
2016-06-12, 15:09
Medlem
satanslillebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det finns ingen behandling, det finns behandlingsmetoder på experimentellt stadium i fall av aspd, men i fallen där personerna redan begår kriminella handlingar så handlar det egentligen bara om medicinering av olika slag, och då oftast för att dessa personer har andra diagnoser som komplicerar ytterligare.

Som i det här fallet så skulle man ge medicinering för att minska besvären som adhd'n ställer till med.

Om jag minns rätt så har psykopater en tendens att sluta ta sina medeciner av någon anledning.
Citera
2016-06-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satanslillebror
Om jag minns rätt så har psykopater en tendens att sluta ta sina medeciner av någon anledning.

ja sjukdomsinsikten är på grund av diagnosens karaktär ofta obefintlig, men precis som dom vetenskapliga rön som finns gällande en sån sak som ''pedofili'' så anses mörkertalet för aspd också vara avsevärt högre än vad det finns personer med diagnosen.

majoriteten skulle alltså vara sådana som lever med sin problematik hela sitt liv utan att begå kriminella handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in