2016-06-05, 00:28
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skulle gärna sett det. Queen + Adam Lambert skulle definitivt besökas om jag varit på Sweden Rock. På vilket/vilka sätt utmärker sig Adam Lambert positivt och/eller negativt? Fanns det något som stack ut som endera?

Jag såg de i Berlin förra året och ska se de i Polen söndag 19 juni. De kliver på scen klockan 23.00 och kör ett par timmar.

Men, det Adam Lambert gör och har sagt i intervjuer, precis som jag länkade till här ovanför är att han känner sig fri på scen, att han får göra vad han vill. Lite precis som Freddie. Det Adam gör på varje konsert, typ en halvtimme in, är att han håller ett kort litet tal om Freddie Mercury... Och att han tackar publiken för att han får sjunga Queens låtar, avslutar med att "So tonight we celebrate Queen and Freddie Mercury!"

Det här är från Rock in Rio Lisbon i år. (Anar en live-dvd, då Queens officiella konto har slängt ut två videos nu från den spelningen).

https://www.youtube.com/watch?v=GEBhpiT-V4g

Jag tycker att den där videon visar ganska bra vad Adam Lambert gör bra. Han är Adam Lambert men fångar ändå publiken i sin hand och skojar på scen. Men på sitt sätt. Men han, och alla vi andra, säger ju att det bara finns en Freddie Mercury.

Vi måste dock uppskatta att Adam Lambert ställer upp. För det är den bästa där ute som finns. Brian May och Roger Taylor om några borde veta det...
Citera
2016-06-05, 07:57
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skulle gärna sett det. Queen + Adam Lambert skulle definitivt besökas om jag varit på Sweden Rock. På vilket/vilka sätt utmärker sig Adam Lambert positivt och/eller negativt? Fanns det något som stack ut som endera?

Jag skulle säga att det mest positiva med Adam Lambert är kemin med Roger Taylor och Brian May. De verkar trivas att vara tillsammans med honom på scenen. Sedan sjunger han ju bra också och är en bra underhållare på scenen. Finns en del som påminner om hur Freddie var. Kanske därför han funkar så bra med Brian/Roger.

Finns en del negativt också men det överskuggas av det positiva. Jag tycker han var bättre än vad Paul Rodgers var.
Citera
2016-06-07, 10:07
Medlem
emma80s avatar
Jag hade gärna sett Queen med Lambert. Självklart är han ingen Mercury, det fanns bara en Freddie Mercury, men man får ta det för vad det är. Roger Taylor och Brian May har slagit sig ihop med Adam Lambert och de verkar ha kul ihop.

Gillar gamla hardcorefans inte läget, att Queen inte är Queen utan Freddie, då kan de sitta och spela gamla vinyler istället. Under tiden går de som vill få se May och Taylor på konsert och trots alt får en chans att uppleva bandet årgång 2016. Det jag har sett på Youtube m.m. låter ju grymt bra, Lambert verkar passa som handen i handsken.
Citera
2016-06-10, 01:50
Medlem
statoil^s avatar
Grattis till er som var där! En superkonsert.
Såg precis setlisten. Den var ju grym.
Det är ju en hitkavalkad utan dess like. Och ändå saknas några hitlåtar.
Då tänker jag framför allt på The Show Must Go On, Flash, Friends Will Be Friends, Innuendo, Save Me, Who Wants to Live Forever (fanns på setlist men spelades ej)

Save Me, The Show Must Go On och Who Wants To Live Forever spelades visserligen vid förra årets turné.

Skulle vilja slänga in Keep Yourself Alive och kanske fräckisen I'm In Love With My Car i mixen. För att inte tala om '39.

One Vision
Hammer to Fall
Seven Seas of Rhye
Stone Cold Crazy
Another One Bites the Dust
Fat Bottomed Girls
Play the Game
Killer Queen
Don't Stop Me Now
Somebody to Love
Love of My Life
A Kind of Magic
Drum Battle
Under Pressure
Crazy Little Thing Called Love
I Want to Break Free
I Want It All
Guitar Solo
Tie Your Mother Down
Bohemian Rhapsody
Radio Ga Ga
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
ENCORE:
We Will Rock You
We Are the Champions
God Save the Queen (tape)
Citera
2016-06-10, 10:32
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Grattis till er som var där! En superkonsert.
Såg precis setlisten. Den var ju grym.
Det är ju en hitkavalkad utan dess like. Och ändå saknas några hitlåtar.
Då tänker jag framför allt på The Show Must Go On, Flash, Friends Will Be Friends, Innuendo, Save Me, Who Wants to Live Forever (fanns på setlist men spelades ej)

Save Me, The Show Must Go On och Who Wants To Live Forever spelades visserligen vid förra årets turné.

Skulle vilja slänga in Keep Yourself Alive och kanske fräckisen I'm In Love With My Car i mixen. För att inte tala om '39.

One Vision
Hammer to Fall
Seven Seas of Rhye
Stone Cold Crazy
Another One Bites the Dust
Fat Bottomed Girls
Play the Game
Killer Queen
Don't Stop Me Now
Somebody to Love
Love of My Life
A Kind of Magic
Drum Battle
Under Pressure
Crazy Little Thing Called Love
I Want to Break Free
I Want It All
Guitar Solo
Tie Your Mother Down
Bohemian Rhapsody
Radio Ga Ga
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
ENCORE:
We Will Rock You
We Are the Champions
God Save the Queen (tape)

Trevlig setlist, trist att de inte spelade på Ullevi eller något liknande istället för Neandertalarna på Sweden Rock
Citera
2016-06-10, 11:23
Medlem
Trumpeters avatar
Mycket bra recension från Aftonbladet för gårdagens konsert. Kors i taket! Queen har så långt som jag kan minnas fått ett plus (ibland överkryssat) för sina konserter i Sverige.

Var tyvärr förhindrad att gå själv igår, men såg dem i Helsingfors för en vecka sedan. Vad som står i artikeln stämmer väl med hur jag upplevde det. Adam Lambert har som sångare verkligen haft en positiv inverkan på Brian & Roger. Kemin mellan Adam och B&R funkar otroligt bra. Min bästa konsertupplevelse sedan Queen på Råsunda.

http://bloggar.aftonbladet.se/musikbloggen/2016/06/queen-adam-lambert-lyckas-med-det-nara-omojliga/
Citera
2016-06-11, 02:56
Medlem
statoil^s avatar
Adam Lambert kan vara det bästa som hänt Queen. Han hjälper bandet att fortfarande kännas aktuellt 25 år efter Freddie Mercurys död.
Jag var inte där, i Norje, men jag ska se bandet för andra gången i Polen nästa söndag. Någon mer? Billiga biljetter. 600 kronor front row.

Men, med Adam Lambert så når bandets musik ut till en ny publik.
Sedan vill jag hävda att Sverige, rent generellt, aldrig varit några Queen-fantaster. Jag tycker att Radio Ga Ga, deras enda listetta i Sverige, säger allt.

Att Queens musik fick så positiva recensioner av kvällstidningarna (!) får ses som en sensation när kvällstidningarna samtidigt toksågade bandet när Freddie Mercury - han man skulle hylla - var vid liv.

Jag tror till och med att många som levde på 70- och 80-talet inte drar Fat Bottomed Girls som synonym till en hitlåt, som om det skulle vara en oväntad låt att spela.

Jag vet inte. Jag tycker att bandet ska vara oerhört nöjda med recensionerna från Sverige. Sveriges recensenter har svårt att uppskatta det som låter så enkelt, men som är så svårt att spela. Helst ska det låta svårt, men vara lätt att spela.

Att sjunga med i Queens låtar kan vilken jävel som helst göra utan att det låter hur jävligt som helst, alltså då i grupp. Men att framföra bandets låtar från en scen är en annan femma.
Citera
2016-06-11, 15:44
Medlem
Geomeisters avatar
Även RockNytt har givit positiv respons till konserten på Sweden Rock! http://www.rocknytt.net/srf2016-liverecensioner/29106-queenadam-lambert-liverecension-sweden-rock-festival-2016-06-09

Angående om musiken är svår och spela eller ej.. Vem bryr sig? Det viktiga är väl att det låter bra. Jag hör hellre på Queens poppigaste låtar spelade bra än deras tekniskt svåraste med dåligt ljud och tråkig publikrespons.

Queen är tillsammans med ett gäng andra band ett fenomen mer än ett band (dvs. steget över att vara ett bra band). Precis som att Paul McCartney ensam kan framföra The Beatles låtar, Paul Simon kan åka runt utan Art Garfunkel eller att Led Zeppelin kan göra en spelning med vilken trummis som helst och fortfarande sälja ut arenor. Folk klagar innan, men håller sedan tyst och uppskattar spelningen. Musikerna är duktiga och det är låtarna man är där för att lyssna på.

Ungefär tvärtom ifrån Hollywood Vampires med Johnny Depp. Vem ärligt bryr sig om hur Johnny Depp spelar gitarr? Man vill SE honom. Det räcker. Tvärtom är det för Queen egentligen.. John Deacon har inte varit med i decennier, Freddie är död ändå står sjunger folk med och uppskattar spelningen. Låtarna står för sig själva så länge dom framförs på ett respektabelt sätt.

Musikvärlden är full av gnäll, men hjältarna börjar dö undan. Om 10 år är det väldigt få om ens något klassiskt band som fortfarande är aktiva. Det som ges idag är det bästa man någonsin kommer få. Sedan kan jag tänka mig att Tribute / Cover-band kommer ha en chans att bli ganska stora. Det finns redan folk som lyckats med det och det lär fortgå. Gnället kommer också fortgå, men vem mår bäst.. Den som gnäller om det förflutna eller uppskattar det som bjuds idag?
Citera
2016-06-11, 17:38
Bannlyst
Freddie Mercury var verkligen unik och enastående.
Citera
2016-06-12, 18:46
Medlem
statoil^s avatar
Tja, har gjort en liten lista utifrån vilka som skrev samtliga låtar genom bandets karriär, fram till 1995 och har exkluderat alla icke-albumlåtar som No-one But You (Brian May), Thank God It's Christmas (Taylor, Mercury), och Let Me In Your Heart Again (May) Har fetmarkerat Greatest Hits-låtar.

Senast redigerad av statoil^ 2016-06-12 kl. 18:49.
Citera
2016-06-15, 07:22
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Jag såg de i Berlin förra året och ska se de i Polen söndag 19 juni. De kliver på scen klockan 23.00 och kör ett par timmar.

Ha det så bra. Baserat på jag hört och sett från andra framträdanden lär du inte bli beskviken. Återkom gärna med några rader om vad du tyckte om konserten .
Citera
2016-06-15, 07:28
Medlem
Trumpeters avatar
Verkar som om de kommer att förlänga sommarturnén med ett antal konserter i Asien under hösten. Sedan tidigare är den i Singapore känd och nu även en i Tel Aviv.
http://www.queenonline.com/en/news-archive/press-release-queen-adam-lambert-to-play-tel-aviv/

Verkar som sagt som om Brian & Roger hittat en sångare som de verkligen funkar tillsammans med. Hoppas att deras samarbete fortsätter, med kanske både en gemensam skiva, men framförallt fler konserter (gärna i Sverige).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in