Citat:
Ursprungligen postat av
Skrank
Som han stearling_morrison ovanför mig skriver så tjänade de mer pengar under Stringer, det är vad jag minns i alla fall. Men kanske framförallt så hade Stringer hittat en väg att tvätta pengarna vita och kontrollerade knarkimporten tillsammans med Prop Joe genom den där Co-op.
Slående scen när Avon är hemma från fängelset och de åker till Avons nya lägenhet som Stringer köpt till honom, en lyxvåning vid hamnen. Han gjorde ju vita megainvesteringar i fastigheter för knarkpengarna och om inte Avon envisats med att börja kriga igen så kanske de båda hade kunnat helt pensionera sig från gangster-livet inom några år och leva som miljonärer.
Men det är väl där Avon och Stringer skiljer sig, lite som teameffort skrivit. Avon bryr sig inte om pengar eller fina lägenheter utan vill ha makten. Stringer Bell har som ambition att bli rik på riktigt och inte sluta upp som död eller med livstids fängelse. Säger inte att något synsätt är rätt eller fel. Men jag förstår Stringer i alla fall.
En annan slående scen är när Avon strax efter att ha muckat sitter i en bil med Stringer och Slim Charles där den sistnämnda uppdaterar Avon om den dystra situationen med Marlos framfart på gatorna. Avon kokar av ilska men Stringer sitter där och bara önskar att Slim kunde hålla käften eller ännu hellre försvinna i ett svart hål..
Stringer har stora pengar som lugnt och stilla rullar in från kiloförsäljningen till mindre aktörer samt en blomstrande legal affärsverksamhet och kunde inte bry sig mindre om några sketna gathörn som bara innebär problem medan Avon är så mentalt fastlåst i sin värld att inget annat betyder någonting..
För den uppmärksamme tittaren så var The wire riktigt duktiga på att visa de mentala skillnaderna mellan olika karaktärer. Ibland i en och samma scen och där tänker jag främst på när den starka Weebay står under snabbmatshatets skylt där det står Burger medan den svaga D angelo står under Chicken..
Av de mer genomtänkta kontrasterna så sticker Marlo vs The Greek ut. I häktet så exploderar Marlo efter att ha fått reda på att Omar snackat skit om honom på gatorna. My name is my name. När grekerna lämnar Baltimore så skrockar grekgubben om att de ytterst få som känner till honom gör det under namnet The Greek och han är inte ens grek..