Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Om polisen rycker ut så kan de göra egen anmälan - ja.
De kommer däremot inte utreda någonstans för att "du hört/vet" att någon misshandlas utan att du själv bevittnat eller utan att de själva just fått göra ett ingripande.
Fast nu leker du med orden tycker jag.
Om vänner och släktingar tar kontakt med polisen (går in på polisstationen) och anmäler att en kvinna lever under dödshot, har blivit misshandlad, och i övrigt berättar vad man vet. Varje person lämnar sin del typ "hon flydde till min lägenhet och när han fick nys om det så flydde hon till....", typ modern berättar om telefonsamtal som hon hörde, en annan kamrat berättar om dödshoten som kvinnan erhöll via sms, etc., visst fasen kommer polisen att agera.
Det handlar inte om jag "vet eller hört" att någon har misshandlats, det handlar i det här fallet om kamrater och familj som synes vara mycket insatta och som själva har tagit aktiv del i att skydda kvinnan (säger dom själva till tidningarna).
Som jag skrev i ett annat svar, det stora problemet är våra idiotpolitiker och att den här grisen sedan länge inte har varit inlåst för evigt.
Men nu så har folk röstat på politiker som fortfarande låter sig styras av Skå-Gustavs doktriner och Vilse i Pannkakans anda, och vi har bara att "ligga som vi har bäddat".
Att hävda att det inte är någon idé att gå till polisen, innan anhöriga och vänner hade gjort det, är bara ett sätt att urskuldra sig. Jag tycker att vänner och familj i det här fallet har visat en flathet.