2016-06-09, 09:20
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novusorbis
Detta är en så ofantligt och obeskrivligt sorglig historia. Den logiska hjärnan börjar ju genast famla efter förklaringsmodeller som kan rama in denna händelsen på ett sätt som man förstår. Svårt. Kan emellertid konstatera följande:

- Det vimlar av många psyksjuka människor ute i samhället. De kan INTE låtas vistas bland allmänheten. De behöver låsas in. Precis som det finns obotligt sjuka djur, så förekommer detta inom vårt eget släkte. Den här killen är uppenbart så pass psykstörd att vården skulle fångat upp honom långt tidigare. Uselt.

- Om inte vården nu kan ta hand om honom. Så skulle åtminstone rättsstaten göra detta. Han har ju blivit dömd tidigare för en mycket rå misshandel som gav bestående men för BO. Och detta får han några ynka "träningsår" på anstalt. Under tiden pumpar han upp sitt tomma skal och därigenom, hans förmåga att upprepa liknande beteende. Uselt.

- BO familj och vänskapskrets. Håller med tidigare talare, det borde ha kunnat mäkta med att göra mer för BO. Inte så lätt när man lever ett ordnat, civiliserat och städat liv att plötsligt växla in på annat spår. MEN i det här fallet skulle de tagit lagen i egna händer och satt människan ur spel. Alternativt "gömt" undan henne på annan ort tills saken lugnat ner sig. ELLER betalat något råskinn att ta han om honom. Men förstår att det inte är så lätt.

- Polisen som tog emot anmälan. Denna människa hoppas jag säger upp sig, sätter sig i en bekväm stol och verkligen reflekterar över dennes roll i det hela. Det är en människa som är utsatt och som befinner sig bortom logiskt tänkande som kommer till denna person för hjälp. JA poliser klagar på sina löner och arbetsmiljö men de är INGA riktiga hantverkare. Poliskåren idag består mestadels av bortklemade akademiker som är överdrivet orienterade mot paragraftolkning.

Hoppas de låser in detta djur för lång tid framöver. Och att någon, vid muck, välkomnar honom med ett stort trubbigt föremål och gör BO samt övriga samhället en stor tjänst. Lite jävla ordning och reda behöver det bli nu.

Vet du att han är psykisk sjuk och inte bara är full av anabola, droger och fullpumpad med "Jag är en man i mitt egna hem och du ska lyda mig"-inställningen?

I dessa dagar känns det skönt att vara PK.
Trött på alla dessa män som vill "rädda vårt land och våra kvinnor" från livet hårda skola.

Ut med packet!
Citera
2016-06-09, 09:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Var framkommer det att vänner och familj inte ställde upp? Vad vet du egentligen? Att de låtit henne flytta runt bland dem och på så vis gett henne skydd när hon känt sig jagad av psykopaten vittnar väl om att de hjälpt henne så gott de kunnat?

Du upprepar bara samma sak hela tiden. Jag har fattat poängen precis, men du har fortfarande inte fattat att det är helt verkningslöst att gå till polisen om inte målsäganden själv vill prata. Om du har en vän som far illa och berättar detta för polisen, så kommer polisen fråga din vän om hon/han vill göra en anmälan. Får man ett nej så blir det ingenting.

Det här är rena rama struntpratet.

Jag är helt övertygad om att hennes vänner och familj resonerade exakt som du gör, och de har därför i mina ögon del i skulden. Hade vänner och familj agerat annorlunda så kanske kvinnan hade levt idag?

Det är INTE verkningslöst att "gå till polisen" om målsägande inte vill prata. Problemet är att vänner och familj inte "ville prata" med polisen. Polisen frågar INTE den misshandlade kvinnan om hon vill göra en anmälan om vänner och familj redan har anmält typ grisen.
Då en anmälan är gjord så skall polisen se om brott föreligger och sedan utreda om brott kan styrkas, så jädrans enkelt är det.

Om vänner och familj satt på sådana kunskaper om den mördade kvinnans situation som enligt rättsväsendet hade kunnat användas som bevis, då hade det självklart förändrat situationen.

Kanske en kamrat hade överhört ett hot per telefon, kanske en familjemedlem hade sett mannen utanför hennes tillfälliga bostad, kanske en annan kamrat hade själv blivit föremål för hot, etc.?
Nej, sant, jag vet inte men jag tycker att den här totala tystnaden från vänner och familj tyder på en viss flathet.
Sedan så kan det ju vara så att kvinnan själv kanske var lite av ett problembarn, att många vänner och familj var lite trötta på hennes livsstil? Nej, sant, jag vet inget om detta. Men det finns allt för många frågetecken runt vänners och familjs brist på agerande att jag finner det ganska så anmärkningsvärt.
Citera
2016-06-09, 09:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Håller med till hundra procent.

Jävla sopa som inte fattar ett skit.

Ut men adress och mail så att man kan skicka honom en hälsning.
Det beror på lagstiftningen, bristande resurser och den tolkning som görs med erfarenhet av de första två.
Vi har inte lagstöd för att frihetsberöva människor enbart på anklagelser som inte går att bevisa, i det här fallet hade det varit rätt, i 100 andra fall så kan det lika gärna vara påhitt av ett försmått ex. så enkelt är det inte att plocka in rätt person.

Hade vi haft hårdare påföljder så hade den här dåren fortfarande suttit inlåst för tidigare brott.
Citera
2016-06-09, 09:34
Medlem
Vet inte om det kommit upp, i så fall får ni gärna skriva var, så kan jag läsa själv. Men vet någon någonting om föräldrarna till GM? Två så galna bröder... Har någon av föräldrarna kriminell, drog, misshandel-bakgrund? Fick GM noll kärlek o bara stryk (inte för att det ursäktar ÖVERHUVUDTAGET!!) eller var dom "normala" föräldrar?
Ingen kontakt med pappan?
Nån som vet något om uppväxten?

Säger igen bara för att vara extremt tydligt, INGET kan ursäkta det han gjorde!
Citera
2016-06-09, 09:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Vet inte om det kommit upp, i så fall får ni gärna skriva var, så kan jag läsa själv. Men vet någon någonting om föräldrarna till GM? Två så galna bröder... Har någon av föräldrarna kriminell, drog, misshandel-bakgrund? Fick GM noll kärlek o bara stryk (inte för att det ursäktar ÖVERHUVUDTAGET!!) eller var dom "normala" föräldrar?

Givetvis är det en kombination av uppväxt, gener och egna val, har svårt att tro att uppväxten var harmonisk. Men det finns psykfall och våldsmän som växt upp i trygga och stabila hem, är skallen felkopplad så hjälper inte trygga hemförhållanden.
Citera
2016-06-09, 09:37
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det beror på lagstiftningen, bristande resurser och den tolkning som görs med erfarenhet av de första två.
Vi har inte lagstöd för att frihetsberöva människor enbart på anklagelser som inte går att bevisa, i det här fallet hade det varit rätt, i 100 andra fall så kan det lika gärna vara påhitt av ett försmått ex. så enkelt är det inte att plocka in rätt person.

Hade vi haft hårdare påföljder så hade den här dåren fortfarande suttit inlåst för tidigare brott.

Han hade väl erkänt att han tillfogat BO revbensbrotten?

Fitt-Åke Olsson tyckte att det inte var så farligt.

Speciellt med mördarens historia av våld och droger.

Solen skiner och jag ska på semester, tänkte Åke. Jag häver beslutet att anhålla killen, han verkar trevlig.
Citera
2016-06-09, 09:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Han hade väl erkänt att han tillfogat BO revbensbrotten?

Fitt-Åke Olsson tyckte att det inte var så farligt.

Speciellt med mördarens historia av våld och droger.

Solen skiner och jag ska på semester, tänkte Åke. Jag häver beslutet att anhålla killen, han verkar trevlig.
Är det verkligen så? Hade han erkännt misshandel så låter det konstigt om han släpps ut, dock ställer lagen rätt tuffa krav för att hålla en person häktad om denne inte längre kan " hindra" lagföring och dom.
Citera
2016-06-09, 09:41
Medlem
bluehills avatar
Har vi någon adress på GM eller personnummer. 4 sista ej nödvändiga
Citera
2016-06-09, 09:48
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r

Vad betyder det förresten att samme advokat försvarar GM här som försvarade hans lika störde bror?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hans bror fick ju som sagt var permission 362 dagar på ett år (365 dagar) tre år efter brottet ... så självklart luktar det mycket bättre än livstid på anstalt - med fyra timmars lufthålspermission en gång om år efter andra året.

Han vill ha det lika bekvämt som bror sin.
Citera
2016-06-09, 09:53
Medlem
L.Kollbergs avatar
Åklagaren är en offentlig person. Han heter Åke Olsson och kan nås på ake.olsson@aklagare.se. Om man tycker att han har inte gjort sitt jobb, så borde han få några mejl.

Det här fallet är verkligen vidrigt. I USA skulle nog de flesta delstater som fortfarande ha dödsstraff döma precis det. Giftspruta, hängning skulle passa ganska bra här. I Sverige lär han vara ut igen om drygt 10-12 år och ragga nya kvinnor. Vi ser rättsväsendet mer ur gärningsmännens perspektiv. De ska bli bättre människor och vi vill så gärna ge dem en andra, tredje, fjärde, femte, sjätte, sjunde chans. Oavsett hur många liv förstörs på vägen.

Om man ser bilderna på GM och BO undrar man tyvärr också hur vissa kvinnor väljer sina dejtar. Varför drogs Lotta till en kille som från 100 meters håll redan signalerar att han är farlig. Är det just detta, att man får en kick av att ha en stark och farlig kille som med rå våld kan krossa vem som helst som har inget vapen? Visste hon inget om hans förflutna och trodde att han var bara en söt tjejtjusare som självaste Sune?

Med det inte sagt att slutet är hennes skuld eller fel. Men man måste ju veta att denna värld är farlig och att man trots allt bör försöka att hålla sig borta från att dejta våldsamma psykopater. Jonsson ser ju inte precis ut som en läkare eller arkitekt.
Citera
2016-06-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa

Alltså även relativt normala personer kan bli monster från missbruk
av bola och droger och alkohol. Just sayin....
Nu kanske just det här skräpet växte upp i en missbrukarfamilj, men
det är ju inte lika med att man automatiskt slår ihjäl kvinnor.
Citera
2016-06-09, 09:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Han vill ha det lika bekvämt som bror sin.
Han kommer få fängelse, sen är frågan vad påföljden blir, 8 år till livstid ligger i på bordet.

Allt från synnerligen grov misshandel och vållande till annans död till mord kan han fällas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in