2016-06-07, 21:40
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sålänge shaver, gents mfl kör med 300% påslag jämfört med ebay/turkiet så skiter jag fullkomligt i nationalism. Hade det varit svenska rakblad tillverkade i sverige så *kanske* jag hade hållit med dig.

Jag köper det mesta på ebay eller liknande när jag kan och inte har bråttom, svårt att motivera inköp av importerade varor lokalt tycker jag, i vart fall när jag vet att marginalen är hutlös hos handlaren i sverige.

Findus tänker du nog på? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10713289.ab

Hur skall nyanlända kunna göra det billigt? Skall de filea i sverige så skall de givetvis ha kollektivavtalsenliga löner och då går det inte att konkurrera med kina som erbjuder en månads arbete för under 1000-lappen.
Japp, Findus var det...
Mitt inlägg var egentligen halvt på skämt... Men vi lämnar politiken nu, i alla fall i den här tråden.
Citera
2016-06-07, 21:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Man borde fundera ut något sätt att få ordning på det där. Om man på något sätt kunde kränga rakblad som hobby och inte försöka leva på det. Men det blir säkert för mycket jobb för att man ska palla, speciellt kul är det nog inte i längden.

Det finns väl en anledning till att vissa politiker vill sänka lönerna. Massor av billig arbetskraft man kan använda om det går igenom, toppen för dom som vinner på det.

Globaliseringen gör att det är väldigt lite som går att göra, börja konkurrera och tvinga dyra svenska affärer att sänka sina marginaler leder ofelbart till att någon eller några går i kk.

Visst finns det anledningen, liksom det finns anledning för andra politiker (och som det verkar majoriteten av svenska folket) att bevaka och upprätthålla den svenska modellen. De flesta av oss är trots allt löntagare och alla löntagare hamnar förr eller senare i lönesänkardilemmat om det tillåts.

Bättre att fortsätta på inslagen väg, konkurrera med bra kvalitet istället för pris.
Citera
2016-06-08, 00:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Globaliseringen gör att det är väldigt lite som går att göra, börja konkurrera och tvinga dyra svenska affärer att sänka sina marginaler leder ofelbart till att någon eller några går i kk.

Visst finns det anledningen, liksom det finns anledning för andra politiker (och som det verkar majoriteten av svenska folket) att bevaka och upprätthålla den svenska modellen. De flesta av oss är trots allt löntagare och alla löntagare hamnar förr eller senare i lönesänkardilemmat om det tillåts.

Bättre att fortsätta på inslagen väg, konkurrera med bra kvalitet istället för pris.
Absolut...
Jag föredrar kvalitetsprodukter, men ibland gagnar det inte företaget. För ett antal år sedan så läste jag någon artikel om att Mercedes-Benz (som jag själv kör) på 1970- och 80-talet märkte att kunderna var så nöjda med sin problemfria bil att de inte återkom lika ofta för att köpa en nyare modell som andra biltillverkares kunder gjorde Hur sanningsenlig denna artikel var vet jag dock ej, men något kan det nog ligga i det.

Har man köpt sin Merkur 38C så kanske man aldrig behöver köpa någon mer hyvel.

Men rakhyvlar är ju lite billigare än bilar så många har ju trots allt råd att köpa flera olika rakhyvlar om man nu har detta som intresse. Det behöver inte bli dyrare än andras hobbies.
Citera
2016-06-08, 00:07
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havresylt
Köpte någon billig holländsk rakhyvel på en närbutik, funkar superbra för skägget, kuken och resten av kroppen. Superbra och lämnar inga sår eller röda prickar

En säkerhetsrakhyvel, safety razor?
Citera
2016-06-08, 14:54
Medlem
Pajosvs avatar
Resekit/Förvaring för våra rakprylar!!!

Det diskuteras mycket om rakhyvlar/knivar (av naturliga skäl) rakblad, rakkrämer och rakoljor samt allehanda andra rakprylar i tråden.

Dock har jag inte sett något om förvaringsprylar eller resekit i tråden.

Sommaren 2015 åkte en kollega och jag med bil ner till Stuttgart och München för att besöka Mercedes och BMW:s museum och då tyckte jag att det vore behändigt med något slags förvaring och/eller resekit för rakprylarna.

Jag googlade och googlade i evigheter men hittade inget som enligt mig var perfekt. Merkur 46C är en reserakhyvel i tre delar i ett läderetui med plats för rakbladen. Men jag ville inte köpa ytterligare en hyvel.

Sedan fanns det olika varianter för bl.a. Merkur 38C (som jag har) men en del kit innehöll nagelsax och pincett, men det var inte intressant för mig. Någon annan variant hade plats för nämnda hyvel samt för rakborsten, men då måste borsten ha torkat innan man placerat den i etuiet.

Jag hittade till sist ett vackert läderetui för min Merkur 38C som dessutom innehöll ett fack för ett 5-pack rakblad. Så det fick bli den:

https://shavingbyguapo.se/media/catalog/product/cache/2/image/1000x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/o/dovo-razor-set-khaki.jpg

Men jag behövde fortfarande något till rakborsten... Jag hittade då ett snyggt fodral i metall, men då ingick det även en rakborste, och jag hade ju redan en borste. De "tomma" rakborstefodral jag hittade hade antingen fel mått eller var tillfälligt slut.

Så det slutade med att jag beställde ett i plast (jag föredrar helst metall) för 35 kr i sista stund innan vi gav oss av till Tyskland.

Så... Vad had har ni för förvaring och/eller resekit?
Citera
2016-06-08, 15:59
Medlem
Bimboankans avatar
Hej hej jag rakar mig 2-3 ggr i veckan lata veckor så blir det bara 1 gång i veckan.

Har problem med irreterad hud efteråt jag rakat mig sitter mest på halsen och blir rödflamigt, (rakar mig alltid & bara medhårs.)
Jag har haft problem med rakfinnar efter rakning deta har upphört då jag sluta raka mothårs. Deta resulterar i att jag har lite lite stubb always sadly.

Så undrar lite hur jag kan på bästa sätt göra så min hud inte blir lika irriterad.

Min rakning
För övrigt använder jag:
Rakhyvel Gillette
Rak gel L300 for men Shaving Gel
After shave L300 for men After Shave Balm
Citera
2016-06-08, 16:34
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Hej hej jag rakar mig 2-3 ggr i veckan lata veckor så blir det bara 1 gång i veckan.

Har problem med irreterad hud efteråt jag rakat mig sitter mest på halsen och blir rödflamigt, (rakar mig alltid & bara medhårs.)
Jag har haft problem med rakfinnar efter rakning deta har upphört då jag sluta raka mothårs. Deta resulterar i att jag har lite lite stubb always sadly.

Så undrar lite hur jag kan på bästa sätt göra så min hud inte blir lika irriterad.

Min rakning
För övrigt använder jag:
Rakhyvel Gillette
Rak gel L300 for men Shaving Gel
After shave L300 for men After Shave Balm

Förarbete? Varm dusch/ansiktstvätt och ansiktstvål är obligatoriskt. Testa en after shave i stället för balm, med hög alkoholhalt som dödar bakterierna. Överväg att gå över till säkerhetshyvel.

Med rätt blad och korrekt förarbete kan jag raka mig mothårs med säkerhetshyvel. Detta var otänkbart med gillette.
Senast redigerad av mrtowlie 2016-06-08 kl. 16:52.
Citera
2016-06-08, 17:01
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Förarbete? Varm dusch/ansiktstvätt och ansiktstvål är obligatoriskt. Testa en after shave i stället för balm, med hög alkoholhalt som dödar bakterierna. Överväg att gå över till säkerhetshyvel.

Med rätt blad och korrekt förarbete kan jag raka mig mothårs med säkerhetshyvel. Detta var otänkbart med gillette.

Vad använder du för raksaker då?

Jag brukar alltid raka mig i duschen.
Citera
2016-06-08, 17:12
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Vad använder du för raksaker då?

Jag brukar alltid raka mig i duschen.

Ansiktstvätt (Kiehls), säkerhetshyvel med Mühle-blad, rakolja, silver tip badger brush och diverse olika tvålar och krämer efter dagsform Min favorit aftershave är Prorasos gröna, den är svårslagen.
Citera
2016-06-08, 18:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Tänkte bara påminna om att man kanske vill låta bli att köpa grejer från Turkiet med tanke på att delar av pengarna kommer att hamna i deras statskassa och bidrar till all möjlig skit just nu. Finns billigt på ebay och halvbilligt ifrån andra länder, oavsett vad så är allt billigare än Gillettes gamla bluffhyvlar.

Ja, Turkiet stödjer terrorister i Syrien, köper olja av terroristerna, de sköt ned ett ryskt stridsplan över Syriskt territorium, ett plan som angrep terroristerna, det nuvarande turkiska styret är islamister m.m. så ja, bojkotta Turkiet säger jag. Finns billiga rakgrejer hos fler näthandlare.
Citera
2016-06-09, 08:16
Medlem
Bimboankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ansiktstvätt (Kiehls), säkerhetshyvel med Mühle-blad, rakolja, silver tip badger brush och diverse olika tvålar och krämer efter dagsform Min favorit aftershave är Prorasos gröna, den är svårslagen.

Okej, har du några produkter att tipsa/rekommendera om till någon som har problem med hudirritation / rakfinnar?
Eller om någon annan läser deta som har erfarenhet av hudirritation / rakfinnar.
Citera
2016-06-09, 11:42
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Okej, har du några produkter att tipsa/rekommendera om till någon som har problem med hudirritation / rakfinnar?
Eller om någon annan läser deta som har erfarenhet av hudirritation / rakfinnar.

För min del gjorde det en enorm skillnad när jag kollade hur skägget egentligen växer på halsen. "Medhårs" för min del är rakt ut åt sidorna från adamsäpplet, inte rakt ner som jag trodde tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in