2016-06-08, 12:00
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är nog bara reptilhjärnan inkopplad under en sådan händelse. Lägg till detta ett dopingmissbruk och säkert andra substanser.

AAS gör inte folk till monster. Det finns inga som helst belägg för ett sådant påstående då det inte existerar erkända studier. Det anses inte etiskt korrekt att utöva dylika studier på människor. GM är sjuk i huvudet från första början. Det spelar ingen roll vad han intar för substans. Alkohol, narkotika aas, han är en tickande bomb ändå. Det finns bara ett sätt att bota en sådan person och det är med en kula i huvudet.

/ Leif
Citera
2016-06-08, 12:01
Medlem
En fråga:

Varför kallas detta dödsmisshandel? Han mördade henne ju. Rent juridiskt, är det någon skillnad på dödsmisshandel och mord?
Citera
2016-06-08, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det tror inte jag heller.

Jag tror inte alls mgm i detta fall lider av någon mentalsjukdom -- eller mer exakt psykiatrisk diagnos - han som bror led av psykos, så är inte fallet för den här jeppen.

Kvinnomisshandlare ser generellt kvinnan som sin egendom - och även om man gärna vill se det som ett tecken på ynklig självkänsla är det dessvärre långt ifrån sant att det är grunden för alla.
Vi får hålla våra hästar och se till en början vad TR kommer fram till gällande en §7 utredning, en sådan får göras innan skuldfrågan är bestämd. En rättspsykiatrisk utredning kan bli aktuell i ett senare skede.

Vad gäller kvinnomisshandlare generellt vidhåller jag min ståndpunkt, vilken jag gav uttryck för i mitt tidigare inlägg.

Om du har en divergerande åsikt så står ju den naturligtvis dig fritt att hysa.
Citera
2016-06-08, 12:06
Medlem
Citat:
En fråga:

Varför kallas detta dödsmisshandel? Han mördade henne ju. Rent juridiskt, är det någon skillnad på dödsmisshandel och mord?

Ja. En dödsmisshandel ses som en misshandel i första hand. Som råkade sluta med att en person dog. Han kommer förmodligen inte bli dömd för mord. Mer sannolikt blir han dömd för grov misshandel och vållande till annans död.
Citera
2016-06-08, 12:09
Bannlyst
Bild på kvinnan?
Citera
2016-06-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Ja. En dödsmisshandel ses som en misshandel i första hand. Som råkade sluta med att en person dog. Han kommer förmodligen inte bli dömd för mord. Mer sannolikt blir han dömd för grov misshandel och vållande till annans död.

Jag är helt okunnig på området.

Om uppgifterna i Aftonbladet är korrekta så har denna bjässe till man krossat hennes huvud och lungor. Hur resonerar man i domstolen om man kommer fram till att det inte är mord?
Citera
2016-06-08, 12:14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralhos
Bild på kvinnan?
(FB) Kvinna misshandlad till döds i Ulvsunda
Citera
2016-06-08, 12:20
Medlem
Citat:
Jag är helt okunnig på området.

Om uppgifterna i Aftonbladet är korrekta så har denna bjässe till man krossat hennes huvud och lungor. Hur resonerar man i domstolen om man kommer fram till att det inte är mord?

Mord - Då är målet att döda. Resonemanget blir kanske att målet inte var att mörda utan att misshandla. Tror inte att det blir dråp heller faktiskt. Risken är att det kommer ses som ett "misstag" att hon dog, att han inte ville döda, utan "bara" misshandla, och då blir det vållande till annans död i värsta fall.
Citera
2016-06-08, 12:22
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
(FB) Kvinna misshandlad till döds i Ulvsunda

Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Mord - Då är målet att döda. Resonemanget blir kanske att målet inte var att mörda utan att misshandla. Tror inte att det blir dråp heller faktiskt. Risken är att det kommer ses som ett "misstag" att hon dog, att han inte ville döda, utan "bara" misshandla, och då blir det vållande till annans död i värsta fall.
Likgiltighetsuppsåtet kan väl vara tillämpligt? Ger man blanka fan i om offret dör eller ej kan man dömas till mord ändå.
Han höll ju inte igen om man säger så.
Citera
2016-06-08, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Hon borde kanske lyssnat på polisen och tagit skyddat boende , ett litet hopp om att andra tjejer gör det om de nu läser denna tråd . ta emot sånt skydd .det är inte alla som får någon hjälp av polisen nu blev det plats på skyddat boende till nån annan . vem väljer vilka tjejer som är värda det . somliga får ju klara sig bäst de kan .

Hon kunde ju inte ta med hunden på det skyddade boendet, därför som hon avböjde.
Men jag undrar om hon blev upplyst om VOOV? https://voovhem.wordpress.com/
De flesta skyddade boenden i Sverige saknar eller har mycket begränsade möjligheter för våldsutsatta att ta med sig sitt husdjur, ofta på grund av allergier. VOOV förmedlar därför, genom de organisationer som möter och hjälper våldsutsatta, tillfälliga jourhem åt djuren när djurägaren befinner sig i skyddat boende.Riksförbundet VOOV – Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta
Om inte så får man anse även det som en miss i hanteringen av just hennes fall.
Citera
2016-06-08, 12:28
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Jag kan bara inte förstå hur hon kan ha velat ha med honom att göra alls.

På bilden på Aftonbladet ser hon vacker och normal ut, och det står att hon hade jobb och släktingar.

På bild på Facebook ser han fullständigt störd och äcklig ut, psykopattatuerad och steroidpumpad. Kan en vanlig tjej verkligen attraheras av en sån vidrig typ? Eller är bilderna på henne gamla och hon hade börjat droga och gått ner sig när hon träffade honom?

Jag är kvinna själv men jag kan bara inte fatta hur man överhuvudtaget kan vilja växla ett par ord med en sådan man (om han mot förmodan kan prata), än mindre inleda någon sorts relation?

Jag vill inte egentligen skuldbelägga det stackars offret, men det hela är bara för obegripligt.

Det tycks obegripligt, men det är psykologi bakom det hela. Han ger vad hon behöver - mentalt. Därav blir hon "fast".
Citera
2016-06-08, 12:31
Medlem
Trillan72s avatar
Men jag fattar fortfarande inte...

Hon anmäler honom för Gud vet vad, söker sedan skydd hos en väninna där han lyckas hitta henne...
för att sedermera släppa in honom i lägenheten efter att han brutit sig in i trapphuset??

Att han inte var vid sina sinnes fulla bruk visste hon ju redan sedan tidigare, men framförallt när han bryter sig in och slår sönder porten....eller han kanske alltid gjorde så när han ville ta en fika och porten var låst?

Någonstans i allt det här har hon ju inte fattat hur illa ställt det var med snubben. Nog för att jag älskar min hund, men är jag i behov av skydd så går mitt liv före. Det finns säkert någon vänligt sinnad själ som kan hjälpa mig med jycken....

Vi kvinnor har en skyldighet också. Att sätta gränser för hur andra individer får bete sig. Den gränsen överträdde han för länge sedan. Att då tacka nej till ett skyddat boende enbart pga en hund låter lite...naivt? Inte erbjuds man ett skyddat boende om det inte finns synnerliga skäl till det? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in